چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

آیا دولت آیت الله رفسنجانی اسلامی بود؟

يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 57605
آیا دولت آیت الله رفسنجانی اسلامی بود؟
به گزارش جهان، تاکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بر اهميت جايگاه و نقش مردم در نظام اسلامى در نماز جمعه موضوع جدیدی است که باید آن را به فال نیک گرفت، چرا که پیش از این یکی از انتقاداتی که به روش مدیریتی وی وارد می شد بی تفاوتی به نقش و جایگاه مردم در عرصه اداره کشور بود.

بر همین اساس روزنامه جوان در یادداشتی با اشاره به سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده است: يكى از موضوعاتى كه آقاى هاشمى رفسنجانى در يكى دو سال اخير تاكيد ويژه اى بر آن دارد، اهميت جايگاه و نقش مردم در نظام اسلامى و اداره كشور است. ايشان در خطبه هاى نماز جمعه اخيرشان نيز با تبيين جايگاه جمهوريت نظام اسلامى تصريح كرد: «نگاه امام مبناى فقهى شان و همه چيزشان اين بود كه حكومت اسلامى بدون حضور مردم نمى شود و اگر مردم راضى نباشند آن حكومت انجام نمى شود ... آنجا كه مردم نباشند، آن حكومت اسلامى نيست.»
اگرچه تاكيد بر جمهوريت نظام و اهميت نقش مردم در حكومت اسلامى به تازگى در ادبيات سياسى آقاى هاشمى پديدار شده
فى الواقع آقاى رفسنجانى در انتخابات دوره ششم رياست جمهورى از ۱۰۰ درصد واجدان حق راى تنها موفق به كسب رضايت و راى حدود ۳۲ درصد شدند وحدود ۶۸ درصد مردم به ايشان راى ندادند
و در گذشته هاى نه چندان دور، چنين موضوعى در مواضع ايشان بسيار كمرنگ مطرح مى شد، با اين وجود، رسيدن آقاى هاشمى رفسنجانى را به اين ديدگاه كه مردم (البته مردم به معناى عموم ملت و نه تنها يك طبقه خاص!) در حكومت دينى صاحب نقش و جايگاهند بايد به فال نيك گرفت. با وجود اين، با توجه به مبنايى كه آقاى هاشمى رفسنجانى ارائه كرده اند مبنى بر اينكه «حكومت اسلامى بدون حضور مردم نمى شود»، دو سؤال جدى از ايشان وجود دارد:
۱- در انتخابات دوره ششم رياست جمهورى كه در سال ۱۳۷۲ برگزار شد، واجدين حق راى ۳۳۱۵۶۰۵۵ نفر بودند. اما از اين تعداد ۱۶۷۹۳۵۰۷ نفر(يعنى ۵۱ درصد) در انتخابات شركت كردند. بنا بر شواهد روشن و به اعتقاد بسيارى از تحليلگران (از جمله هم پيمانان كنونى آقاى هاشمى و منتقدان سابق ايشان) دليل عدم شركت ۴۹ درصد ديگر، نارضايتى بخش زيادى از مردم بويژه طبقات محروم و مستضعف از سياست هاى اقتصادى دولت نخست آقاى هاشمى بود. همچنين ايشان از همين ۵۱ درصد شركت كننده در انتخابات تنها موفق به كسب ۱۰۵۶۶۴۱۹ راى شدند. فى الواقع آقاى رفسنجانى در انتخابات دوره ششم رياست جمهورى از ۱۰۰ درصد واجدان حق راى تنها موفق به كسب رضايت و راى حدود ۳۲ درصد شدند وحدود ۶۸ درصد مردم به ايشان راى ندادند. با اين وجود، چگونه آقاى هاشمى رفسنجانى در شرايط عدم حضور نيمى از مردم و عدم رضايت نزديك به دوسوم آنها، سكان امور اجرايى كشور را بر عهده
چگونه آقاى هاشمى رفسنجانى در شرايط عدم حضور نيمى از مردم و عدم رضايت نزديك به دوسوم آنها، سكان امور اجرايى كشور را بر عهده گرفتند و اصلاً به ذهنشان هم خطور نكرد كه ممكن است دولت ايشان اسلامى نباشد؟!
گرفتند و اصلاً به ذهنشان هم خطور نكرد كه ممكن است دولت ايشان اسلامى نباشد؟!
۲- چرا به رغم حضور ۳۹۱۶۵۱۹۱ ميليونى مردم (حدود ۸۵ درصد واجدان حق راى) در انتخابات دهمين دوره رياست جمهورى (كه بخش عمده اى از اين مشاركت به دليل رضايت مردم از عملكرد دولت نهم است) و راى ۲۴۵۲۷۵۱۶ آقاى احمدى نژاد (بيش از ۵۰ درصد كل واجدان شرايط حق راى) آقاى هاشمى و كانديداى مورد حمايت ايشان به نظر اكثريت ملت تمكين نمى كنند؟ اين عدم تمكين در حالى است كه تمام نهادهاى قانونى -اجرايى و نظارتى- صحت اين انتخابات را تاييد نموده و تاكنون هيچ سند متقن و قابل قبولى در مخدوش بودن آن ارائه نشده است. نكته مهم اين است كه آيا جناب آقاى هاشمى رفسنجانى در اظهارات اخيرشان، از واژه «مردم» تلقى عمومى از اين واژه را در نظر دارند يا منظور ايشان طبقه و صنفى خاص است؟ مثلاً در مقاطعى از يونان باستان، صرفاً طبقه مرفه و اشراف، شهروندان و مردم داراى حق راى محسوب شدند و طبقات پايين جامعه و بردگان اصولاً جزو شهروندان به حساب نمى آمدند. آنچه مسلم است در جمهورى اسلامى ايران و مطابق قوانين انتخاباتى آن، تمام اتباع داراى شناسنامه، ايرانى و صاحب حق راى و على القاعده جزو «مردم» به حساب مى آيند. حال اگر منظور آقاى هاشمى از واژه مردم و نقش آنها در اسلامى بودن حكومت، همين تلقى عمومى و قانونى است، جواب دو سؤال فوق را بدهند و اگر تلقى ديگرى از واژه «مردم» دارند آن تلقى را به صراحت بيان كنند تا تكليف همه روشن شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *