شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

جزئیات آزادی 100 زندانی ایرانی در عراق

چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۲۹
کد مطلب: 233151
وزیردادگستری با تشریح سفر خود به عراق از آخرین تعاملات طرفین در مناسبات قضایی و حقوقی خبر داد و افزود: در دیدار با مقامات عراقی اقدامات اولیه برای آزادی ۱۰۰ زندانی ایرانی انجام شد.
به گزارش جهان سید مرتضی بختیاری که چندی پیش در سفر به عراق با مقامات بلند پایه و نخست وزیر عراق دیدار داشت در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد محورهای نشست خود با مقامات عراقی گفت: در این سفر با نوری المالکی نخست وزیر، مدحت محمود رئیس مجلس عالی قضایی و خضیر الخزایی معاون اول رئیس جمهور عراق بر سر مسائل قضایی و حقوقی میان دو کشور گفتگو داشتیم.

آخرین وضعیت ۴ موافقتنامه ایران و عراق در امور قضایی

وی افزود: در سفر وزیردادگستری عراق به ایران ۴ موافقت نامه مبادله شد که شامل استرداد محکومان و مجرمان، انتقال محکومان، معاضدت قضایی امور کیفری و امور حقوقی و مدنی بود. پس از آن این موافقت نامه ها برای تصویب به هیئت دولت ارسال و با تصویب هیئت دولت بر اساس قانون به مجلس ارائه شد. مجلس هم با قید یک فوریت تصویب کرد ولی شورای نگهبان تنها موضوع انتقال محکومان را تائید کرد و باقی موارد هنوز مورد تائید قرار نگرفته است.

همچنین وزیردادگستری عراق هم برای تسریع در روند این موافقت نامه از وزیردادگستری ایران دعوت کرد تا به عراق سفر کند. البته با تلاش وزیردادگستری عراق این موافقت نامه به تصویب نوری المالکی و مجلس عراق رسیده است و تنها منتظر تصویب نهایی مجلس ایران هستند.

وزیر دادگستری در پاسخ به اینکه در مورد تبادل محکومان و زندانیان چه اقداماتی انجام شده است گفت: بیش از ۱۰۰ ایرانی به دلیل تردد غیرقانونی و غیرمجاز به خاک عراق دستگیر و با حکم دادگاه عراق زندانی شده اند. بنده به رئیس شورای قضایی عراق گفتم که این افراد اگر تردد غیرمجاز داشته اند به قصد زیارت عتبات عالیات بوده است و آنها هم این را قبول داشتند ولی اعلام کردند که قوانین عراق در مورد تردد غیرقانونی در خاک کشورشان بسیار سختگیرانه است که تصمیم دارند این قوانین را اصلاح کنند.

همچنین یکی از مهمترین دستاورد این سفر این بود که خضیر الخزایی معاون اول رئیس جمهور عراق لیست محکومان ایرانی را که بدون مجوز وارد خاک عراق شده اند مطالبه کرد تا بتوانند آنها را مورد عفو قرار دهند.

بختیاری گفت: البته ایرانیان دیگری هم در زندانهای عراق محبوس هستند که جرائم آنها بیشتر مواد مخدر و تعداد آنها کمتر از ۱۰۰ نفر است. دولت ایران هم پیش از این از طریق قانونی زندانیان عراقی را مورد عفو قرار داده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *