پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۱۰
نشست خبری مسابقه کاریکاتور هولوکاست:

زائری: این مسابقه نه توهین است و نه تهدید / شجاعی طباطبایی: نگران هولوکاست‌های جدیدیم

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 403558
حجت الاسلام زائری در نشست خبری مسابقه کاریکاتور هولوکاست تأکید کرد که این مسابقه به طرح سوالی در زمینه هولوکاست می پردازد و نوعی سنجش تحمل غرب در حد و مرز آزادی بیان است.
زائری: این مسابقه نه توهین است و نه تهدید / شجاعی طباطبایی: نگران هولوکاست‌های جدیدیم
گروه سیاست جهان نيوز: نشست خبری دومین مسابقه کاریکاتور هولوکاست صبح امروز ۴ بهمن با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور ایران و حجت الاسلام زائری مدیر عامل مجموعه فرهنگی سرچشمه در این مجموعه برگزار شد.

هدف برپایی مسابقه کاریکتور هولوکاست از نگاه حجت‌الاسلام زائری

حجت الاسلام زائری در این نشست به انگیزه و هدف از برپایی این مسابقه با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه و خانه کاریکاتور ایران اشاره کرد و گفت: بعد از توهین نشریات دانمارکی به پیامبر گرامی اسلام در سال ۲۰۰۵ حوادث تروریستی بسیاری در کشورهای مختلف دنیا به وجود آمد؛ از آتش زدن اموال عمومی گرفته تا حمله به سفارتخانه های اروپایی به ویژه دانمارک و بعد از آن یک بحثی در تهران پیش آمد که راه مقابله با این جریان چیست.

نقطه آغاز مسابقه کاریکاتور هولوکاست

وی افزود: با توجه به این که تنش و درگیری مطلوب غرب و استکبار است ما به این فکر کردیم که به سمت یک برخورد هوشمندانه و فرهنگی پیش رویم تا حرکت اثرگذارتری صورت گیرد. پس از این بود که در عکس های یک راهپیمایی در یک کشور عربی من پلاکاردی را دست یک جوان اهل تسنن دیدم که روی آن نوشته شده بود اگر آزادی بیان حد و مرزی ندارد چرا اجازه نمی دهید درباره هولوکاست بحث شود. این سوال برادر اهل سنت به شکل جدی برای ما مطرح شد و در تهران به نتیجه رسید.

او با اشاره به اولین دوره برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست یادآور شد: این موضوع را به آقای شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور ایران پیشنهاد کردیم که با استقبال او همراه شد و بعد از اعلام فراخوان این مسابقه و ارسال آثار، بازتاب بسیار گسترده ای در میان کشورهای جهان را شاهد بودیم از جمله سخنگوی کاخ سفید و دولت های غربی در این زمینه موضع گرفتند و به دنبال آن اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان نیز به تهران سفر کردند و از برگزارکننده این مسابقه دعوت کردند که از آشویتس پرس دیدن کند.


شجاعی طباطبایی به 20 کشور ممنوع‌الورود است

زائری همچنین به تاثیر برگزاری این مسابقه در سطح دنیا و موج گسترده تهدیدات علیه برگزارکنندگان این مسابقه اشاره کرد و افزود: شجاعی طباطبایی که بارها به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و داوری مسابقه های کاریکاتور را بر عهده داشته است، بعد از این مسابقه، به بیش از ۲۰ کشور دنیا ممنوع الورود و حتی تهدید به قتل شد. حتی روزنامه ای که در برگزاری دور اول این مسابقه همکاری داشت نیز تحت فشار قرار گرفت و این واکنش ها به ما نشان داد که راهی را که انتخاب کرده ایم، درست بوده است و در واقع پاشنه آشیل و چشم اسفندیار استکبار غربی همین نکته است.

مسابقه کاریکاتور هولوکاست نه توهین است و نه تهدید

زائری بیان کرد: در این مسابقه ما فقط سوال کرده ایم نه توهین کرده ایم و نه تهدید، با این وجود از توهین به پیامبر گرامی اسلام خشمناکیم اما ترجیح می دهیم به جای اعمال خشونت، رفتار فرهنگی داشته باشیم و به همین مناسبت بعد از گذشت ۱۰ سال از اولین دور برگزاری این مسابقه و به دنبال توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر گرامی اسلامی در قالب انتشار کاریکاتور، ما تصمیم گرفتیم که دور دوم این مسابقه را برگزار کنیم.

زائری با بیان این که موساد همیشه پشت این جریان قرار داشته است، اظهار کرد: از همان ۱۰ سال پیش که اولین بار این توهین صورت گرفت، موساد پشت این جریان قرار داشت و این در واقع یک بازی گسترده و هدفمند است که صهیونیست آغاز کرده و این بار با ترور کاریکاتوریست های نشریه شارلی ابدو شروع شد و با راهپیمایی مضحک سران کشورهای غربی در فرانسه ادامه یافت.

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه همچنین توضیح داد که انتخاب این مجموعه برای برگزاری این مسابقه به این دلیل بوده است که این مکان قتلگاه شهدای هفتم تیرماه است که نماد مظلومیت ملت ایران در جریان ترور است و بیشترین تناسب را با موضوع این مسابقه دارد.

وی افزود: ما معتقدیم که محکومیت جریان صهیونیست و جریان تروریست با هم معنی می دهد و ما آمده ایم که هر چه فریاد داریم بر سر آنها بکشیم.

چرا درباره هولوکاست اجازه بحث و بررسی داده نمی شود

زائری در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که این مسابقه قصد توهین به قربانیان هولوکاست را ندارد، اضافه کرد: اصل ماجرای هولوکاست را محکوم می کنیم و با هر هولوکاستی چه در جنگ جهانی اول، دوم و دنیای کنونی مخالفیم و با قربانیان هولوکاست نیز همدردی می کنیم اما این ها نباید بهانه ای باشد برای به وقوع پیوستن یک هولوکاست جدید، بنابراین قصد ما نشان دادن بازی صهیونیست ها در این زمینه به مخاطبان بین المللی است و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند می خواهیم که جوانان غربی را به فکر کردن دعوت کنیم که اگر آزادی بیان حد و مرزی ندارد، چرا درباره هولوکاست اجازه بحث و بررسی داده نمی شود.

وی افزود: ما هم با غربی ها موافقیم که آزادی حد و مرز ندارد بنابراین می خواهیم در قالب برگزاری یک مسابقه کاریکاتور سطح تحمل و صبر شما را آزمایش کنیم و این مسابقه در واقع نوعی صداقت آزمایی غربی ها در زمینه آزادی بیان است.

زائری به موضع گیری و واکنش های غربی ها نسبت به هولوکاست اشاره کرد و گفت: پژوهشگران غربی وقتی درباره موضوع هولوکاست سوال مطرح و پژوهش می کنند، زندانی می شوند و اخیرا نیز مجری سرشناس شبکه سی ان ان وقتی در صفحه توئیتر خود بحثی را درباره یهودیان مطرح کرده بود، بلافاصله از این رسانه اخراج شد. این در حالی است که ما درباره مقدسات خود در دین اسلام نیز باب بحث علمی را نمی بندیم و حتی بحث های انتقادی نیز صورت می گیرد.

زائری از هولوکاست به عنوان یک دروغ بزرگ یاد و تصریح کرد: این مسابقه دعوت کردن جوانان غربی به فکر کردن درباره حد و مرز آزادی بیان در غرب است و آزمایش صبر و تحمل سلطه غربی در برابر آن چه ادعا می کنند.

او در بخش پایانی سخنانش از شجاعی طباطبایی برای پذیرفتن دبیری این مسابقه با وجود همه تهدیداتی که نسبت به او صورت گرفته است، تقدیر کرد.

در ادامه این نشست، دبیر دومین مسابقه کاریکاتور هولوکاست درباره جزئیات این رقابت جهانی و طرح سوال درباره هولوکاست و حقیقت آن توضیح داد.

شجاعی طباطبایی: زبان کاریکاتور می تواند حقایق را بازگو کند

شجاعی طباطبایی دبیر دومین مسابقه کاریکاتور هولوکاست به سابقه برگزاری این مسابقه اشاره ای کرد و گفت: وقتی سال ۸۴ با ۱۲ کاریکاتور توهین آمیز نسبت به پیامبر گرامی اسلام مواجه شدیم بلافاصله موضع گرفتیم و به نظر می رسید که زبان کاریکاتور می تواند زبان مناسبی برای بیان بخشی از حقایق باشد. آنها اعلام کرده بودند که آزادی بیان حدو مرزی ندارد و زمانی که ما این مسابقه کاریکاتور را در راستای همان ادعای آزادی بیان غرب مطرح کردیم، دیدیم که نسبت به این اتفاق بسیار حساس هستند و این برای ما بسیار عجیب بود.


او درباره تاریخچه هولوکاست و سوءاستفاده صهیونیست ها از این جریان تاریخی یادآور شد: هولوکاست یعنی کشتار جمعی که گفته می شود در جنگ جهانی دوم علیه یهودیان صورت گرفته است اما صهیونیست ها این نکته را بهانه ای برای اشغال فلسطین قرار داده اند. به اندازه ای که حتی هر پژوهشگری که نسبت به این موضوع طرح سوال کند، مجازات می شود از جمله روژه گارودی. پژوهشگران این نکته را مطرح کرده بودند که علیرغم ادعای صهیونیست ها درباره کشتار میلیون ها یهودی در جنگ جهانی دوم ، یهودیان در آن زمان در سراسر اروپا ۴ و نیم میلیون بیشتر نبوده اند و کشتن این تعداد یهودی نیاز به ۱۵ سال زمان و ابزار لجستیکی بالایی داشته است.

چرا مردم فلسطین باید تاوان هولوکاست را بدهند؟

وی افزود: بحث ما در مطرح کردن هولوکاست این است که چرا مردم فلسطین باید تاوان این هولوکاست را پس بدهند، کشوری که نه در جنگ جهانی حضور داشته و نه نقشی را ایفا کرده است، چرا باید مورد تعرض قرار بگیرد.

شجاعی در بخش دیگری از سخنانش به مجازات های سنگین غرب در زمینه زیر سوال بردن بحث هولوکاست اشاره کرد و درباره بخش های مختلف فراخوان مسابقه کاریکاتور هولوکاست گفت: نکته اول این است که چرا سوال کنندگان و پژوهشگران در زمینه هولوکاست باید مجازات شوند در حالی که آزادی بیان در غرب حدومرزی ندارد، دوم این که آیا کشتارهای جمعی غزه و لبنان، افغانستان و گوانتانامو هولوکاست نیست؟ پس چرا به این موضوعات هیچ گاه پرداخته نمی شود. سوم این که ما نگران کشتار جمعی و هولوکاست های جدید در دنیا هستیم که این ها بخش های مختلف فراخوان این مسابقه است.

این کاریکاتوریست با بیان این که فراخوان این مسابقه فردا یکشنبه ۵ بهمن ماه منتشر خواهد شد، درباره جوایز این مسابقه گفت: به نفر اول این مسابقه ۱۲ هزار دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا می شود، نفر دوم جایزه ۸ هزار دلاری به همراه تندیس و لوح تقدیر دریافت خواهد کرد و جایزه سوم نیز شامل ۵ هزار دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر این مسابقه اهدا می شود.

او آخرین مهلت ارسال آثار به این مسابقه را اول آوریل اعلام کرد و دلیل آن را این گونه بیان کرد: ما اول آوریل را به این دلیل برای آخرین مهلت ارسال آثار انتخاب کرده ایم چرا که این روز در فرهنگ غربی ها به روز دروغ بزرگ معروف است و قصد ما نیز این است که نشان دهیم هولوکاست یک دروغ بزرگ برای اشغال فلسطین است.

وی از انتشار کاتالوگ آثار این نمایشگاه و مولتی مدیای آن خبر داد و گفت: مثل دوره قبل حضور چشمگیر هنرمندان سراسر دنیا را در این مسابقه خواهیم داشت به خصوص هنرمندان مسلمان که از این اتفاق متأثر شده اند و بارها با ما تماس گرفته اند تا برای ورود به این موضوع آثارشان را ارسال کنند.

شجاعی در پایان سخنانش تأکید کرد که به گفته امام خمینی اگر در مقابل دین ما بایستید، در مقابل تمام دنیایتان خواهیم ایستاد.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که شجاعی در پاسخ به سوال مهر درباره برگزاری این مسابقه به عنوان راهی برای تقابل با توهین های غربی ها در برابر مقدسات مسلمانان و به تناسب هر بار توهین برگزاری یک مسابقه کاریکاتور هولوکاست بیان کرد: اولین بار نظیر چنین مسابقه ای را در روزنامه کیهان کاریکاتور با موضوع فتوای امام خمینی (ره) درباره سلمان رشدی برگزار کردیم که آثار بسیاری هم برای ما ارسال شد که شروع استفاده از یک المان تصویری بدون شرح و قابل فهم در این زمینه ها بود اما این به این معنی نیست که ما در تقابل با این اتفاق کاری انجام دهیم، بیشترین توجه ما به این سمت است که نشان دهیم پشت این جریانات صهیونیست ها قرار دارند. به طور مثال تری جونز کشیش نمای آمریکایی که در حرکتی توهین آمیز قرآن کریم را به آتش کشید، ما هم مسابقه ای را ترتیب دادیم که این جریان روشن شود و در هولوکاست هم همین طور، فکر می کنیم که در توهین به پیامبر گرامی اسلام جریان صهیونیست ها قرار دارند.

او با بیان این که برخی افراد پشت پرده این اتفاقات را نیز شناسایی کرده ایم، ادامه داد: رانان دوری کاریکاتوریستی که یک صهیونیست تمام عیار است در سال ۱۹۴۷ پشت مرزهای فلسطین و در هیات نظامیان انگلیسی دیده شده که به تجاوز به این کشور سهیم بوده است او بعد از این جنایات به چنان اعتباری در سازمان ملل می رسد که از او تجلیل می شود و جایزه ای را هم به نام او راه اندازی می کنند و ما نیز پشت هر اتفاقی در توهین به مقدسات و پیامبر گرامی اسلام از نشریه دانمارکی تا شارلی ابدو حضور این فرد را مشاهده می کنیم، به خصوص که شارلی ابدو از دو سال حمایت مالی نیز به دنبال این اتفاق برخوردار شده و این نگرانی ما در این زمینه است.

زائری هم توضیح داد: بحث ما تهاجمی و تقابلی نیست بلکه نوعی طرح سوال است که اگر آزادی بیان حد و مرزی ندارد، پس اجازه دهید درباره هولوکاست هم سوال مطرح کنیم و حرف بزنیم.

فشار لابی های صهیونیستی به کاریکتوریست‌های بین‌المللی

شجاعی در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره برپایی نمایشگاه آثار این مسابقه و امکان حضور هنرمندان کاریکاتوریست غیر مسلمان دنیا در این مسابقه با توجه به حساسیت هایی که نسبت به این موضوع وجود دارد، توضیح داد: در اولین مسابقه کاریکاتور هولوکاست هنوز سه روز از اعلام فراخوان نگذشته بود که میشل لویی از استرالیا با ما تماس گرفت و اعلام کرد که خیلی تحت فشار قرار دارد و مورد بازجویی قرار گرفته و از ما خواست اثر او را از روی سایت برداریم که ما هم برداشتیم، بعد از آن کارلوس لتوف کاریکاتوریست برزیلی بود که اثری را برای ما ارسال کرده بود و ما هم از او سوال کردیم که این برایش مشکل ساز نخواهد شد که او اعلام کرد من به دنبال رسیدن به حقیقتی بودم و آن را یافته ام. بعد از دو هفته حزب لیکود اسرائیل این کاریکاتوریست برزیلی را تهدید به قتل کرد و باز هم اصرار داشت که اثرش روی سایت ما باشد. به دنبال آن بود که کاریکاتوریست های برزیلی در دفاع از کارلوس لتوف آثارشان را برای ما ارسال کردند و اعلام کردند که اگر قرار است کارلوس کشته شود، ما را هم بکشید. بنابراین کاریکاتوریست های برزیلی خط شکن های ما در مسابقه کاریکاتور هولوکاست بودند و فکر می کنم در این دوره نیز علاوه بر کاریکاتوریست های مسلمان، کاریکاتوریست های آزادی خواه بسیاری از سراسر جهان را خواهیم داشت که آثارشان را برای ما ارسال می کنند.

وی در پایان افزود: نمایشگاه آثار این مسابقه در موزه هنرهای معاصر فلسطین و سایر فضاهای نمایشگاهی تهران برگزار خواهد شد و احتمال دارد که بخش کاریکاتور چهره را نیز به این فراخوان اضافه کنیم.

در این نشست خبری علاوه بر اهالی رسانه، سردار طلایی، حجت الاسلام ناصر نقوی، لاله افتخاری، بهروز افخمی، جواد محقق و ... حضور داشتند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یاسر
به جای این کارها توده مردم نا آگاهمون رو با معارف پیامبر و معرفت و شناخت حضرتش آشناکنید و سیره ایشان را سرلوحه زندگیتون قراربدهید
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
به به خوشم اومد، يواش يواش در عرصه جنگ نرم يه تكوني به خودتون داديد!
خداييش من عرصه نبردم بيشتر از جنس سخت است ولي در همين عرصه هم هركاري ازم برمي آمد انجام دادم.
هفته پيش آقاي قرآئتي گفت دانشگاه تهراني ها كاري بكنند.
اين يعني 52 هزار دانشجو و 3000 عضو هيئت علمي انتظار مي رود كاري بكنند.
رئيسش را هم دست دست مي كنند كه اساسا يا كاري نكنند و اگر هم برنامه اي ناچيز طرح ريزي شد، بيشتر آسياب دشمن را بچرخاند.
Iran, Islamic Republic of
احسنت خیلی کار خوبیه
احمد
یکی از بهترین کار ها همین کار است . ماجور باشید .
خدا رو شکر که هولوکاست برای یه سری نوندونی شده
احسنت . پاشنه آشیل آزادی بیان غرب را خوب پیدا کرده اید . ارتباط این ماجرای محکومیت منکرین هلوکاست با فابیوس فرانسوی (وزیر امورخارجه فعلی فرانسه) نیز خواندی است
بابا این که حرف های احمدی نژاد بیچاره بود که همه بهش توهین می کردن ومی گفتن برای نظام ایجاد هزینه می کنه حالا به حرف این مادر مرده رسیدید .
یادتون رفته ، که آقای ظریف همیشه در مقابل دشمنان خندان ،در فیس بوکش نوشته بود آن مرد که هولوکاست را انکار می کرد رفت .
چه ارتباطی بین ظریف وانکار کنندگان هولوکاست است؟
مسابقه تان را درمورد هولوکاست فلسطینیان توسط صهیونیستها و یا هولوکاست مقدسات اسلامی توسط غربیها برگزار کنید . کشته شدگان اردوگاههای نازی ، عموما آدمهای معمولی بودند که داشتند در اروپا زندگی میکردند . نه در ظلم به فلسطینیها و نه در اهانت به اسلام حضور نداشتند . به نوعی آنها هم جزو مظلومان تاریخ محسوب میشوند و تمسخر احتمالی آنها برخلاف شعار حمایت از همه مظلومان و بر خلاف آموزه های کشور ماست .
هیوا
به جا ی این کارهاتون برید مناطق محروم برای بی خانمان ها خانه بسازید و کارهاشون رو انجام بدید البته اخلاص فراموش نشودو با این کار فردا با پیامبرمحشورخواهیدشدوگرنه زهی خیال باطل