جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

راهکاررئیس‌کمیسیون‌صنایع‌درباره یارانه‌تولید

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 403053
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: طی این ۴ سال هیچ‌گاه یارانه تولید آنطور که باید محقق نشد و در نهایت نصیب واحدهای بزرگ نزدیک به دولت شد. اما بهتر است این بار از طریق وزارت نیرو این یارانه در قبض انرژی مصرفی واحدهای تولیدی محاسبه شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، از سال ۹۰ که بحث هدفمندی یارانه‌ها به میان آمد دولت به دنبال راهکاری بود تا بخش تولید کشور با افزایش قیمت انرژی و حامل‌های آن آسیب کمتری ببیند و در همین راستا وعده اختصاص ۳۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را داد که هر سال این وعده نه تنها عملی نشد بلکه سال به سال آب رفت. اکنون با گذشت ۴ سال، وزیر اقتصاد اعلام کرده که قرار است تا پایان سال هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی اختصاص یابد. حال آنکه باید پرسید اختصاص این رقم در ماه‌های پایانی سال چقدر می‌تواند در چرخه مولد کشور تأثیرگذار باشد.

احمد پورفلاح، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در مورد نحوه اختصاص یارانه تولید به بخش صنعت کشور گفت: از زمانی که قرار شد هدفمندی یارانه‌ها اجرا و یارانه انرژی حذف شود، بخش مولد کشور همراهی خود را با این طرح همراهی اعلام کرده اما بنگاه‌های صنعتی، معدنی و حتی کشاورزی از سال ۹۰ با بحران مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه از همان ابتدا بستر حمایتی را با ارائه ۷ راهکار به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم، افزود: قرار بود که ۳۰ درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد که تا الان بیش از ۵ درصد آن محقق نشده است و در سال ۹۱ این ۳۰ درصد را به ۲۰ درصد تقلیل دادند که آن هم محقق نشد و نتیجه آن شد که در سال ۹۲ به جای درصد، رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان را برای یارانه تولید در نظر گرفتند که باز هم عملی نشد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برای سال ۹۳ هم گفتند ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای بخش تولید در نظر می‌گیریم که حمایت از صنعت حمل و نقل هم در دل این رقم گنجانده شد و اکنون با نزدیک شدن به پایان سال، وزیر اقتصاد اعلام کرده که هزار میلیارد تومان به تولید یارانه می‌دهیم، اما باید پرسید این یارانه چگونه و به چه بخش‌هایی تخصیص خواهد یافت.

به گفته پورفلاح خیلی امیدوار نیستیم که همین رقم در عمل به واحدهای کوچک و متوسط تخصیص داده شود چرا که بارها گفته‌ایم این رقم را با وزارت نیرو هماهنگ کرده و روی قبض‌های مصرفی واحدهای صنعتی فعال محاسبه کنید.

وی در تشریح این پیشنهاد گفت: به جای آنکه یارانه را به برخی واحدهای صنعتی که اسماً تولیدکننده هستند بپردازیم باید به میزان فعالیت‌های واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای کوچک و بزرگ هم توجه کنیم تا این یارانه شامل واحدهایی که کار واقعی می‌کنند بشود. مثلا با وزارت نیرو هماهنگ شود تا از محل این یارانه از قبض مصرفی واحدها ۱۰ درصد به عنوان یارانه کمک کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به این نکته اشاره کرد که تاکنون اگر هم یارانه‌ای اختصاص یافته، بیشتر نصیب واحدهای تولیدی بزرگ و نزدیک به دولت شده و واحدهای کوچک و متوسط که بنیه ضعیف‌تری دارند از این یارانه بی‌نصیب مانده است.

پورفلاح خاطرنشان کرد: از آن زمان که با وزارت صنعت بر سر ۷ راهکار برای حمایت از تولید به توافق رسیدیم فقط یک راهکار آن هم نصفه نیمه انجام شد که آن هم پرداخت وام کم‌بهره به واحدهای تولیدی که بسیار متضرر شده بود اما جالب اینجاست که مبلغی که به حساب این واحدها ریخته شد از جمع یارانه یک سال خانواده ۴ نفره کمتر بود که دردی را دوا نمی‌کرد.

وی گفت: از طرفی قرار بود تا برای به روز کردن تجهیزات واحدهای تولیدی وام تعلق گیرد که این امر هم محقق نشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *