پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۰
۲۱
دغدغه این روزهای کارمندان؛

کاهش پاداش پایان خدمت بازنشستگی و حقوق کارمندان تایید شد/ مجلس ورود کند

پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 384857
درحالی که خبرهای ضدونقیض در سه ماه اخیر درباره کاهش حقوق دوران بازنشستگی برخی کارمندان به دغدغه این روزهای آنان تبدیل شده است، به نظر می‌رسد توضیحات سخنگوی دولت پایانی بر این تناقضات باشد.
کاهش پاداش پایان خدمت بازنشستگی و حقوق کارمندان تایید شد/ مجلس ورود کند
گروه اقتصادی جهان نيوز: توضیحات مفصل سخنگوی دولت درحاشیه جلسه دیروز هیات وزیران به روایت‌های مختلف درباره کم شدن حقوق دوران بازنشستگی پایان داد. بر این اساس به نظر می‌رسد نتیجه بخشنامه دولت مبنی بر کم نکردن حق بیمه از اضافه کاری کارکنان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، کاهش پاداش پایان خدمت بازنشستگی وهمچنین حقوق بازنشستگی این افراد باشد.

با این‌که محمدباقر نوبخت دیروز در اظهارات کاملی ریشه‌ها و سوابق بخشنامه هفدهم تیر امسال معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور را تشریح کرد، اما از اظهارات وی این‌گونه استنباط می‌شود که بخشی از کارمندان دولت ـ که شمارشان معلوم نیست ـ به هرحال مشمول معافیت کسر حق بیمه از اضافه کاری‌شان می‌شوند که این امر بر دریافتی زمان بازنشستگی‌شان تاثیر خواهد گذاشت. به عبارت بهتر و به زبان ساده، اظهارات این مقام مسئول روشن کرد که قرار است دیگر از اضافه‌کاری کارمندان دولت که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند حق بیمه کسر نشود و این موضوع باعث کاهش حقوق و مزایای زمان بازنشستگی خواهد شد.

البته اکنون شاید این کم نکردن، باعث افزایش حقوق اندکی در دریافتی ماهانه و کنونی این دسته از کارمندان شود؛ چراکه سقف کسر حق بیمه آنان کاهش می‌یابد، اما این امر چون میزانش اندک است و ضمنا کارمند در اوج دوران کار و تلاش و نیرومندی به سر می‌برد، چندان به چشم نیاید. اما وقتی دوران بازنشستگی فرارسید و توان کاری شخص کاهش یافت، آن گاه تاثیر این کسر نکردن حق بیمه امروز، در پاداش پایان خدمت و حقوق بازنشستگی فردا مشخص خواهد شد.

از این رو به نظر می‌رسد همان گونه که سخنگوی دولت خواسته، مجلس باید به موضوع ورود کرده و جوانب ماجرا را مشخص و نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

پیشتر انتشار خبر بخشنامه هفدهم تیر دولت در خصوص کسر نکردن حق بیمه از حقوق کارمندان زیر پوشش صندوق تامین اجتماعی، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. برخی رسانه‌ها از کاهش حدودا ۳۰ درصدی حقوق بازنشستگی این دست از کارمندان دولت با اجرای این بخشنامه خبر داده بودند.

اظهارات سخنگوی دولت


در همین حال سخنگوی دولت در این باره گفت: دولت هیچ اقدامی درخصوص کاهش حقوق بازنشستگان نکرده است و این کاهش هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران افزود: برخی سایت‌های خبری در روزهای اخیر اعلام کردند که قرار است حقوق بازنشستگان از این پس ۲۰ تا۳۰ درصد کاهش یابد که این سخن، اطلاع‌رسانی نادرست و غیرواقعی است و چنین اتفاقی هیچگاه نخواهد افتاد.

و ی با بیان این که کسر اضافه کار برای حقوق بازنشستگان با دو برداشت مختلف مواجه است، تصریح کرد: این قانون باید بصراحت بیان می‌کرد که از این به بعد دیگر نباید حق بیمه از اضافه کاری انجام شود و شاید جملات باید شفاف‌تر بود که ما این قانون را اصلاح کرده‌ایم و به مجلس ارسال می‌کنیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: اگر نمایندگان محترم مجلس نسبت به این موضوع ابهام دارند و می‌خواهند شفاف تر عمل کنند، دستشان باز است، ما نیز در دولت اگر نظری داریم بر اساس ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است و تلاش داریم برای اصلاح و جلوگیری از این دو برداشت، اصلاحیه قانون را در هفته آینده تقدیم مجلس ‌کنیم.

سخنگوی دولت توضیح داد: بازنشستگان مثل زمان اشتغال می‌توانند از دو قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری پیروی کنند و صندوق‌های آنها هم صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی است.

وی با اشاره به این‌که تا کنون پرداختی‌های بازنشستگی این دو مجموعه متفاوت بوده است، اظهار کرد: کسانی که شامل قانون تامین اجتماعی بودند و از اضافه کارشان کسورات بازنشستگی کسر می‌شد، هنگام بازنشستگی این کسورات به آنها داده می‌شد تا این‌که قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۸۶ تصویب و بعد از مدتی اجرایی شد.

وی با بیان این که در این قانون برای یکسان سازی پرداخت‌ها حکمی در ماده ۱۰۶ مطرح و تصویب شد، توضیح داد: ماده ۱۰۶ قانون می‌گوید مبنای محاسبه کسور بازنشستگی و برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت به اضافه فوق العاده‌های مستمر و فوق العاده بند ۱۰ ماده ۶۸ این قانون است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور افزود: بر این اساس، محاسبه حقوق بازنشستگی طبق قانون مدیریت خدمات کشوری بر مبنای حقوق ثابت به اضافه فوق العاده‌های مستمر کارکنان تعریف شده است.

نوبخت اضافه کرد: بعد از این قانون، قانون برنامه پنجم اجرایی شد، قانون موخره نسبت به قانون قبلی ارجحیت دارد، در ماده ۵۹ برنامه پنجم تصریح شده آن دسته از کارکنان دستگاه‌ها که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند از هر جهت از جمله شرایط بازنشستگی و دیگر مزایا تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و اصلاحات آن هستند.

وی تصریح کرد: همه این قوانین حاکی از آن است که بر پایه این قانون نباید برای بازنشستگی از اضافه کار کسر شود، قبلی‌هایی هم که کسر شد به آنها پرداخت شود.

وی با تاکید بر این که قانون صراحت دارد از زمان اجرا در سال ۸۸ دیگر نباید از اضافه کار برای بازنشستگی کسر شود، گفت: شورای توسعه مدیریت همان گونه که قانون گفته است، جواب استعلام‌ها را به صورت بخشنامه داد.

سخنگوی دولت افزود: این پاسخ از نظر یکی ـ دو رسانه به سوژه تبدیل شد که قرار است حقوق بازنشستگان ۲۰ تا۳۰ درصد کسر شود. برای گروه زیادی از بازنشستگان که رسمی بودند قبل از این قانون هم کسر نمی‌شد، فقط یک گروه تامین اجتماعی بودند که آن هم گفته شد هر چه از اینها کسر شده برای این‌که حقی ضایع نشود به آنها پرداخت شود.

نوبخت با بیان این که برخی از نمایندگان تفسیرشان این بود که باید کسر می‌شد و برخی نمایندگان می‌گفتند نباید کسر می‌شد، خاطر نشان کرد: به جای این‌که این درهم تنیدگی ایجاد شود، منتظر قانون می‌مانیم.
منبع: جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تلویزیون که یه چیز دیگه گفت!!! گفت اصلا کم نمیشه!!!! خدایا تو شاهد باش
دولت راستگویان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عابد اسماعيل زاده
واقعا شرم اوره براي ترميم كسيري بودجه بريد جلوي اختلاسها و ريخت و پاشها رو بگيريد....متاسفم واقعا
بابا مگه حضرات دلواپس میزارند جلوی اختلاسها گرفته شود.
ققنوس
شیب ملایم در کمین است مواظب باشید...
احمدی جونم
جز مغالطه هیچ مطلبی از اظهارات آقای دکتر که ورد زبانش مردم فهیم و دولت تدبیر است کشف نمی شود!
مقدمتاً عرض می شود تا قبل از اجرای قانون مدیریت، اگر کارمندی به موجب قوانین مربوط از جمله: (‌قانون نقل و انتقال حق بيمه يا بازنشستگي مصوب 1365 و آیین نامه و دستورالعمل آن) صندوق خود را از بازنشستگی کشوری به تأمین اجتماعی تغییر می داد به موجب مقررات تأمین اجتماعی (از جمله تعریفی که از مزد یا حقوق یا کارمزد در بند 5 ماده 2 قانون تأمین اجتماعی شده و تبصره 1 ماده 2 آيين نامه طرز تنظيم صورت مزد و حقوق و مواقع ارسال آنها به سازمان مصوب 19/12/1354 شوراي عالي تأمين اجتماعي که به صراحت اضافه کاری را از جمله مزاياي نقدي مندرج در اين ماده دانسته كه بايد حق بيمه از آن كسر شود) کارفرمای وی (یعنی دولت) مکلف بود غیر از حقوق مبنا اضافه کاری وی را نیز به عنوان یکی از مزایای مستمر، مبنای کسر حق بیمه قرار داده و در اجرای ماده (39) قانون تأمین به صندوق تأمین اجتماعی واریز کند.
بله! پس اجرای قانون مدیریت و با تمسک به ماده (127) همین قانون که کلیه قوانین و مقررات عام و خاص مغایر با آن را لغو کرده و به استناد تبصره ماده (76) این قانون که فقط فوق‌العاده‌هاي مذكور در بندهاي(2)، (3) و (5) ماده(68) را فوق‌العاده مستمر تلقي کرده، کسر حق بیمه از اضافه کاری کارمندانی که قبل از اجرای قانون مدیریت با تغییر صندوق و بنابر مقررات قانون تأمین اجتماعی از اضافه کاری آنها حق بیمه کسر می شد وجاهت قانونی نداشت.
ولی پس از لازم الاجراشدن ماده (59) قانون برنامه که به صراحت عنوان می دارد: «آن دسته از كاركنان دستگاهها كه مشمول قانون تأمين اجتماعي مي‌باشند از هر جهت از جمله شرايط بازنشستگي و ساير مزايا نيز تابع قانون مذكور و اصلاحات آن مي‌شوند.» و مستند به ماده 226 این قانون که احكام قوانين و مقرراتي كه لغو يا اصلاح آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است در صورت مغايرت با احكام اين قانون، در طول برنامه موقوف‌الاجراء مي‌گردد، بی هیچ بهانه ای نمی توان به مقررات قانون مدیریت در خصوص موضوع بحث استناد کرد.
متأسفانه آقای دکتر با دروغی فاحش و جلوی چشم دهها خبرنگار اظهار می دارد:
«...قانون موخره نسبت به قانون قبلی ارجحیت دارد، در ماده ۵۹ برنامه پنجم تصریح شده آن دسته از کارکنان دستگاه‌ها که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند از هر جهت از جمله شرایط بازنشستگی و دیگر مزایا تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و اصلاحات آن هستند.» در حالی که مفاد ماده 59 همان طور که گفته شد مشمولین قانون تأمین اجتماعی را از هر جهت تابع مقررات قانون تأمین احتماعی می داند (نه تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و اصلاحات آن!!!) و در ادامه در نتیجه ای که از صغرای غلط قضیه گرفته با قیافه حق بجانب می گوید: « همه این قوانین حاکی از آن است که بر پایه این قانون نباید برای بازنشستگی از اضافه کار کسر شود، قبلی‌هایی هم که کسر شد به آنها پرداخت شود.»
حال مشارالیه مقدمه اولی را که ما نیز بدان معتقدیم با این عبارت می گوید: « قانون صراحت دارد از زمان اجرا در سال ۸۸ دیگر نباید از اضافه کار برای بازنشستگی کسر شود، شورای توسعه مدیریت همان گونه که قانون گفته است، جواب استعلام‌ها را به صورت بخشنامه داد.» ولی مفاد ماده (59) قانون برنامه پنجم را به عنوان قانون حاکم بر قانون مدیریت است را نمی گوید.
البته بهانه دکتر طبق معمول کسری بودجه است و می خواهد دولت را با پایمال کردن حق قشر محروم کارمند به نون و نوایی برساند.
در مورد عبارت وسطای ماده (59) قانون برنامه که بیان داشته: «كساني كه تا قبل از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري (1/1/1388) از فوق‌العاده اضافه‌كار آنان كسور بازنشستگي كسر شده است، متناسب با مبلغ كسرشده، در پاداش پايان‌خدمت و حقوق بازنشستگي آنان محاسبه مي‌گردد.»‌ نیز اتفاقا علیه اظهارات دکتر است چرا که با توضیحات فوق از آنجاکه در کسر حق بیمه کارمندان،‌قبل از اجرای قانون مدیریت که اضافه کار مبنای کسر حق بیمه بود و بعد اجرای قانون مدیریت که دیگر اضافه کار مبنا نبود وقفه ای افتاده بود و از طرفی حق بیمه کسر شده کارمندان ققبل از اجرایی قانون مدیریت حقوق مکتسبه ابی را برای این دسته از کارمندان به وجود آورده بود قانونگذار صندوق را مکلف کرده که به این وقفه توجه نکند و حق بیمه ای را که قبلا کسر و به حساب تامین اجتماعی واریز شده در حقوق بازنشستگی و پاداش پایان خدمت کارمندانی که در زمان اجرای قانون برنامه پنجم بازنشسته می شوند لحاظ کند. لذا این قسمت هم موید قول ماست و مغایر عبارت دکتر که: «همه این قوانین حاکی از آن است که بر پایه این قانون نباید برای بازنشستگی از اضافه کار کسر شود، قبلی‌هایی هم که کسر شد به آنها پرداخت شود.» یه دانشجوی ترم دوم هم می تواند مفهوم این عبارت را بفهمد!
از همه مهم تر اینکه تکلیف حق بیمه هایی که قبل از صدور این بخشنامه کذایی از اضافه کار کارمندان کسر شده چه می شود؟ آیا باید به کارمندان پس داد اگر باید پس داد که صندوق تأمین اجتماعی به صرف صدور بخشنامه زیر بار تکلیف به بازپرداخت این مبالغ هنگفت نمی رود.
نهایت اینکه آقای دکتر و جانشین درس خوانده ایشان از آمریکا برای خودشیرینی به فکر جیب دولت هستند تا با این بخشنامه ظالمانه، حق بیمه سهم کارفرما (یعنی دولت) را برای این دسته از کارمندان حذف کنند!!!
از نمایندگان می خواهم که به درد کارمندان برسید و در برابر این اقدام ظالمانه دولت تدبیر و امید کوتاه نیایید.

اینجانب در همین زمینه در رد این بخشنامه مقاله مفصلی نوشته ام که اگر ارزش خبری دارد بگویید برایتان ارسال کنم.
آرزو
چقدر نوشته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جهان از جریان انحرافی چه خبر ؟
الان مملکت دست کیه دست دولت راستگویان دولتی که ظرف یکسال مدعی کاهش تورم و رانت 650 میلیون یورویی و تازگی هم واردات بنزینهای بی کیفیت رو داشته(به نسبت کل بنزینهای وارداتی تنها بخش کمی یورو 4 بوده ) حالا شما از چی حرف میزننی اونوقت چرا
شما برو دنبال همون غارتگران سه هزار میلیاردیتون باشید. به قول کیهان تا حالا کسی اینجوری کشور را نچاپیده بود.
لطفا حقوق پرسنل نیروهای مسلح را افزایش دهید واین قانون نظام پرداخت هماهنگ را اصلاح نمایید
از افزايش حرفي نزنيد فقط وفقط كاهش ازجيب كارمندان ميزنن خرج ميكنن
مدرس
درزمان دولت سازندگی هم این اقاهمین گونه نظرمیدادندواصلا برایش مهم نبودونیست چه بلایی سرملت می اید!شعارپیشرفت صنعتی دولت سازندگی به قیمت له شدن قشرضعیف زیرچرخهای اقتصادهنوز یادمان نرفته است!!!
جواد
حل مشکلات دولت از جیب مردم مستضعف
اين بابا (ويترين دولت)همش بفكرتيپ ولباسشه روزي چارپنجورلباس كه توچمدون براش ميبرن حالاميخواستين بفكربازنشته ها وكارمنداي بدبخت باشه!!!
ازخنده های مصنوعی وریاکارانه بدم می اید!!!
کریمی
کسی که باز نشسته می شو د می خواهد با این پول تغییری درزندگی اش ایجاد کند تا گوشه ای از مشکلات زندگی اش کم شما شما چقدر بی معرفت هستید از اینکه چیزی اضافه کنید کم می کنید مدیریت تدبیر یعنی همین دیگر به جای اینکه جلوی دزدی های میلیاردی را بگیرید از چندر قاز حقوق ما کم می کنید
كشاورز بيچاره
كشاورزان با چوب قيمت تضميني وكارمندان هم با كاهش حقوق والباقي را با ماليات وجريمه خودرو وافزيش قيمت اب وبرق ودارو وشهريه وهزار هزينه ديگر مواجه كرده اند . راه نفس همه را گرفتهاند طلبكار هم هستند
عجیبه واقعا متاسفم
حسن
هر کاری از دستتان برمیاد به سرکارمندان بدهید دیواری کوتاه تر از کارمندان بیچاره ندیدین جراکه کارمندی که بیست و هشت سال از اضافه کار کم میشده الان دو سال دیگر به بازنشستگی مانده این چه کاری است الان که بازنشسته میشه با پنج و شش بچه دم بخت چکار کنه نان خشک نمیتونه بخوره انصاف نیست
زهرا
خیلی بی انصافیه خداوکیل اینکار نکنید با همین حال صورتمان با سیلی سرخ میکنیم دیگه لطفا اینکار نکنید