پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۸
چند نکته پیرامون تحولات منطقه و مذاکرات هسته ای

قبول گنجاندن عبارت "ابعاد نظامی احتمالی" در متن توافقنامه، برای رخنه به اقتدار نظامی ایران است

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 414952
"پروژه پیشرفت هسته ای" تنها محل نرمش احتمالی در مقابل دشمنان ملت ایران است و به همین دلیل هم یکی از خطوط قرمز لایتغیر، عدم جواز مذاکره در موضوعات غیرهسته ای است.
قبول گنجاندن عبارت "ابعاد نظامی احتمالی" در متن توافقنامه، برای رخنه به اقتدار نظامی ایران است
گروه سیاست جهان نيوز ـ ابوذر علوی تبار: چند نکته درباره آنچه در روزهای اخیر در منطقه و سوییس در جریان است:

یک ـ مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، از دید آن ـ به اصطلاح ـ قدرتهای جهانی، "پرونده انحراف هسته ای" ایران است؛ اما از نگاه ما تنها "پروژه پیشرفت هسته ای" و یکی از پروژه های انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت و اعتلای الگوی عملی "اسلام ناب محمدی" در مواجهه با الگوهای آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی آن در جهان اسلام و به تبع آن در کل دنیاست. لذا رهبر حکیم انقلاب به عنوان مدیر ارشد تمام این پروژه ها، با استعمال تعبیر "نرمش قهرمانانه" اندکی نرمش را فقط در یک پروژه ـ آنهم با تعیین حداقلی از خطوط قرمز ـ پذیرفته اند تا دولت بعنوان پیشانی اجرایی نظام بتواند به یکی از دو هدف زیر به مثابه "احدی الحسنیین" دست یابد:

* تلاش برای برداشتن یک سنگ بزرگ از مسیر پیشرفت ملت ایران در پروژه پیشرفت هسته ای و به تبع آن تقویت کل نیروها در تمامی پروژه ها

* مواجه شدن با "حق الیقین" دشمنی طرف مذاکره و قطع امید کامل از خارج و اتکای کامل به توان داخلی و پیگیری جدی اقتصاد مقاومتی

دو ـ همانطور که گفته شد "پروژه پیشرفت هسته ای" تنها محل نرمش احتمالی در مقابل دشمنان ملت ایران است و به همین دلیل هم یکی از خطوط قرمز لایتغیر، عدم جواز مذاکره در موضوعات غیرهسته ای است. نکته مهم آن است که عدم ورود به پروژه های دیگر نظیر "حفظ اقتدار نظامی"، "الهام بخشی به بیداری اسلامی"، "تقویت محور مقاومت منطقه ای"، "مبارزه با تروریسم نیابتی داعش در عراق و سوریه" و... اگرچه لازم است اما کافی نیست. شرط کفایت این خط قرمز آن است که مذاکره کنندگان ما علاوه بر ایجاد مانع در برابر طرح این موضوعات، چه در محتوای تعهدات توافق جامع هسته ای و چه در شیوه تعامل و مذاکره مانع آسیب رسانی به سایر پروژه های انقلاب اسلامی شوند.

به عنوان مثال، قبول گنجاندن "ابعاد نظامی احتمالی[۱]" پرونده هسته ای ایران در توافق، دامی برای رخنه آتی دشمنان ملت ایران به پروژه موفق اقتدار نظامی ایران و ایجاد آسیب در آن تلقی می شود یا چنانچه در نحوه مذاکره گاهی فراموش شود که طرف مقابل دشمن خونخوار ملتهای مظلوم و مسلمان است، با او قدم بزنیم یا در غم از دست دادن مادر، خارج از شئون دیپلماتیک رفتار کنیم، به ذخیره عزت مورد نیاز توفیق نهایی در سایر پروژه ها و نهایتا به برآیند آنها در جبهه ای یکپارچه آسیب جدی وارد کرده ایم.

شاید لازم باشد فهرستی از مصادیق دشمنی های لاینقطع آمریکا و متحدانش تا امروز در حق ملت ایران و سایر ملتهای مظلوم جهان، در جیب و مستندات حجیمش در چمدان مذاکره کنندگان موجود باشد تا اگر به مصالح دیپلماتیک در این بیست ماه از به کار بردن کلمه دشمن اجتناب کرده اند، لااقل برای حفظ کینه انقلابی از آنها ـ به تعبیر امام راحل (ره)[۲] ـ گه گاهی در خلوت هتل های لوزان و ژنو مرور گردد.

سه ـ آنچه در "پروژه پیشرفت هسته ای" از نگاه جمهوری اسلامی ایران در جریان است، تلاش حداکثری برای حفظ حداقلی دستاوردهای تحقیقاتی، فنی و صنعتی در این حوزه از دانش روز دنیا با صرفنظر کردن مقطعی از شتاب فزاینده پیشرفت گذشته است. به عبارت دیگر چنانچه این پروژه به یک خودرو تشبیه شود، قرار نیست خودرو خاموش شده، به پارکینگ منتقل و سوییچ آن به دیگری تحویل و از راننده قبلی سلب اختیار داده شود؛ بلکه سقف خواسته ما، ادامه حرکت خودرو با سرعت کمتر و رعایت سقف شتاب آن و کف خواسته ما روشن ماندن خودرو در حالت توقف با راننده پشت فرمان خواهد بود. در این مثال ضرورت برگشت پذیر بودن تعهدات ایران به این معناست که چنانچه طرف مقابل به تعهداتش پایبند نبود و قصد نیرنگ داشت، در کمترین زمان ممکن راننده بتواند پایش را بر روی گاز بفشارد و در همان مسیر سابق ادامه مسیر دهد.

[۱] Possible Military Dimensions

[۲] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۱۰۴۰۶۰۰۰۲۳۴
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهردابابصیرت و نابغه و متفکر و اسلام شنااس
Iran, Islamic Republic of
انرژی هسته ای حق مسلم و مصرح ماست و اجازه به هیچ کشوری نمیدهیم حق ما را سلب کنند
آفرین آقا مهرداد با بصیرت و نابغه و متفکر و اسلام شناس
Romania
مذاکرات هسته ای فقط هسته ای باشدو بس و نه اینکه : نظامی، حقوق بشری، موشکی و یا مدافع به اصطلاح حقوق زنان در ایران یا هر چیز دیگر که بعدها بهانه رخنه داشته باشند.
احسنت.
احسنت
برخی تنها چالش ما با غرب را هسته ای می دانند
...ر
وقتی خودشون میان وسط مانور پیامبر اعظم ص میگن که :"بعضیها فکرمیکنند اگه برد موشکهای ما از فلان مقدار به فلان مقدار برسه قدرتمند شدیم، در حالی که اشتباه میکنن!!!!!!!!!!"
دیگه از دشمنا چه انتظاری دارین؟
رضا
نگارنده محترم از تسبیه مناسبی استفاده نکرده اند. تهیه 200کیلو گرم اورانیوم 20درصدی که اکسید کردند زمان بسیار طولانی لازم دارد. و امثال دیگر ان نقز فراوانند
انچه که یک شبه قابل بازگشت است تحریم هاست و به نظر من در این قسمت بهتر بود وضع طرف مقابل به ماشین روشن درجا تشبیه میشد
محمد
France
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

خدا را شکر رسانه ها ی دنیا گفتند که در محل اقامت و گفتگو سیستم جاسوسی اسراییل بوده و بیرون از هتل کری و آقای ظریف گفتگو کرده اند، حالا که بعد از هشت سال رنج و مشقت مردم ،این دولت دارد کاغذ پاره ها را جمع و جور می کند به شما بر خورده کاش یک ذره به فکر کار و اشتغال جوانان بودید و به شعار مقام معظم رهبری توجه می کردید که فرمودند دولت وملت و....