جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱

رفتاری از شهیدبهشتی که این روزها به آن خیلی محتاجیم

دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 430495
سفیر انگلیس می‌گوید: ولی دولت آمریکا نمی‌تواند صبر کند. شهید بهشتی پاسخ می‌دهد: «می‌توانند صبر کنند یا می‌توانند صبر نکنند، ولی ملت ما گفتند ما تصمیم را خودمان می‌گیریم و خودشان دارند می‌گیرند.»
رفتاری از شهیدبهشتی که این روزها به آن خیلی محتاجیم
به گزارش جهان، رضا رستمی در "رهروان ولایت" نوشت:
کمتر از پانزده ماه از پیروزی انقلاب می‌گذشت. مشکلات طبیعی هر انقلاب نوپا در کشور ما هم وجود داشت. در بسیاری از زمینه‌ها حتی تأمین مواد ساده‌ی خوراکی، محتاج کشورهای دیگر بودیم. کشور نه صنعت قابل اتکایی داشت و نه بلحاظ علمی، قابل توجه بود. علاوه بر اینکه دشمنان خارجی هم فشار زیادی وارد می‌کردند. وجود گروگان‌های آمریکایی در ایران که از لانه‌ی جاسوسی به اسارت گرفته شده بودند هم به اهرم فشاری تبدیل شده بود تا استکبار جهانی بتواند ضربه‌ی خود را به نهال نوپای انقلاب وارد کند.
 
اما هیچ‌کدام این موارد، در عزم بزرگان نظام، خللی پدید نیاورده بود. شاید برخی فکر می‌کردند که در چنین شرایطی باید کمی از اصول خود کوتاه بیاییم تا وضعیت، بهبود یابد. اما در صلابت و ایمان مؤمنان واقعی، هیچ عاملی حتی تهدیدهای نظامی و تحریم‌های اقتصادی، نمی‌تواند منجر به اظهار عجز دربرابر دشمنان خدا شود.
 
در همان روزهای مورد اشاره، سفیر وقت انگلیس در تهران، در مجادله‌ای حضوری با آیت‌الله دکتر شهید بهشتی (رحمةالله علیه) در مورد تصمیم ایران در خصوص گروگان‌های آمریکایی می‌پرسد. شهید بهشتی پاسخ می‌دهد: «تکلیف اینها را که روشن کردیم، چند بار می پرسید؟ تکلیف اینها با نمایندگان امت و مردم در مجلس شوراست... مگر اینجا به اینها بد می گذرد؟ شما جوان ما را در زندان های آمریکا کشتید، اما اینها در هتل سفارت زندگی می کنند، دیگر چه مرگتان است؟»
 
سفیر انگلیس می‌گوید: ولی دولت آمریکا نمی‌تواند صبر کند. شهید بهشتی پاسخ می‌دهد: «می‌توانند صبر کنند یا می‌توانند صبر نکنند، ولی ملت ما گفتند ما تصمیم را خودمان می‌گیریم و خودشان دارند می‌گیرند.» سفیر انگلیس که انتظار چنین پاسخی را نداشت می‌گوید: "خیلی غیرواقع‌بینانه با مسائل سیاسی برخورد می‌کنید."
 
پاسخ راهبردی شهید بهشتی را در ذهن خود حفظ کنید: «همین جورهاست. ما قرار است آرمان طلبانه با مسائل برخورد کنیم. انقلاب ما انقلاب آرمان‌هاست نه انقلاب تسلیم به واقعیت‌ها. ما انقلاب کردیم که واقعیت‌ها را عوض کنیم، نه اینکه واقعیت‌ها را هرچه هست بپذیریم.»
 
سفیر انگلیس بعد از کم‌آوردن در گفت‌وگوی منطقی، تهدید به تحریم اقتصادی می‌کند. اما از صلابت شهید بهشتی، حتی ذره‌ای کاسته نمی‌شود. آن شهید سعید پاسخ می‌دهد: «ما از همان اول قرارمان بر این بود که انقلاب پیش برود و ما همان نان و پنیر خودمان که توی همین مملکت به دست می آید می‌خوریم ... ان شاء الله سیاست ما بر این است که حتی اگر قرار شود روزی همه مردم، نان خالی نوش جان کنند، ولی با آمریکا بجنگند.»
 
در ادامه، سفیر انگلیس با اوقات تلخی از گزینه‌ی نظامی سخن گفت و شهید بهشتی هم پاسخ دندان‌شکنی به او داد: «ما از خیلی وقت پیش برای دخالت نظامی آمریکا آماده ایم. خلاف انتظار ما نیست، ولی هر سرباز آمریکایی که به داخل مرزهای ایران بیاید، میان مردم ما یک جا بیشتر برایش نیست و آن هم گور زیر خاک است.»
 
در سال 1392،این گفت‌وگو از آن جهت قابل توجه است که این روزها برخی افراد، از لزوم امتیازدادن به دشمن و عدم پافشاری بر اصول سخن می‌گویند. همان‌ها که در مقابل این همه اهانت، جنایت و خیانت رییس‌جمهور آمریکا، او را «مودب» می‌نامند و در برابر تحقیرها و تهدیدهای مکرر شیطان بزرگ، واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند.
 
یادمان باشد که شرایط امروز کشور ما از شرایط سال 59 بسیار بهتر است؛ بنابراین وقتی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، در آن شرایط، از موضع عزت و اقتدار سخن می‌گفت دلیلی ندارد که ما در شرایط کنونی، از آرمان‌های انقلاب عقب‌نشینی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علیرضا
سلام بر شهید بزرگوار ایت الله دکتر حسینی بهشتی که گفت: ما راست قامتان، جاودانه تاریخ خواهیم ماند و فرمود: ای آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.