جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱
نجف زاده سفیر ویژه کودکان در آستانه آغاز سال تحصیلی عنوان کرد؛

هشدار درباره رفتار غیرقانونی آموزش‌و‌پرورش

يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 381391
کامران نجف زاده سفير ويژه کودکان با بيان اينکه کودکان کار دغدغه نان و هويت دارند تاکيد کرد: بايد مانع از اين شويم که کودکي به علت فقر خانوادگي از تحصيل باز بماند و وزارتخانه هاي بهداشت و آموزش و پرورش و نيز ۹ عضو ديگر شوراي ساماندهي کودکان کار بايد در اين زمينه تمهيدات خاصي بينديشند.
هشدار درباره رفتار غیرقانونی آموزش‌و‌پرورش
به گزارش جهان نيوز، وی خاطر نشان کرد: سال گذشته پوشش تحصيلي ۹۸.۷ درصد (نود و هشت و هفت دهم درصد) بود و اين باقيمانده در حقيقت بسياري از کودکان کار هستند که به خصوص در حاشيه شهرهاي بزرگ موقعيت رفتن به مدرسه را از دست داده اند.

نجف زاده در حاشيه بازديد از يک شيرخوارگاه بهزيستي افزود: طبق آمارها سال گذشته در کشور ۴۰ هزار کودک تارک تحصيل در دوره ابتدايي داشتيم که تعداد زيادي از آنها بدسرپرست هستند و عمدتاً به علت شرايط نامناسب اقتصادي خانواده ها ترجيح مي دهند به جاي درس خواندن، کار کنند.

وی با تاکيد بر اينکه نگاه ترحمي صرف به بچه هاي کارتن خواب شهر فايده اي ندارد پیشنهاد داد: دولت اگر توان حمايت مالي ندارد فضا را براي خيرين فراهم و از اهرم هاي تشويقي بيشتري استفاده نمايد.

سفير بنياد بيماران نادر و سالمندان اظهار داشت: بحث آموزش اين کودکان از طريق افراد خير يا دانشجوياني که به صورت داوطلب و بدون دريافت هزينه مشتاق به فعاليت هستند امکان پذير است و مردم علاوه بر اين در شناسايي کودکان کار و بدسرپرست نيز مي توانند بسيار کمک کار باشند.

نجف زاده ادامه داد: آموزش و پرورش بايد سريع تر آمار کودکان بازمانده از تحصيل را به بهزيستي اعلام کند چون برخي از اين کودکان به دليل اينکه از پدر افغاني و مادر ايراني متولد شده اند فاقد اسناد هويتي مانند کارت ملي و شناسنامه هستند بنابر اين از آنها ثبت نام نمي شود و اين در حالي است که هيچ منع قانوني براي ثبت نام در مدارس وجود ندارد.

به گفته سفير طلايي کودکان، طبق مصوبه جديد؛ اين کودکان مي توانند تا دو سال بدون شناسنامه تحصيل کنند اما مدارس برخلاف آنچه مسئولان وزارتخانه اعلام کردند از ثبت نام دانش آموزان فاقد شناسنامه سر باز زده و يا اگر ثبت نامي هم صورت بگيرد پس از پايان سال تحصيلي اگر کودک موفق به اخذ شناسنامه نشد کارنامه به وي ارائه نمي شود.

وي با هشدار اينکه بي سوادي و نا آگاهي باعث افزايش بزه مي شود گفت: ثبت نام نکردن کودکان فاقد شناسنامه باعث مي شود آنان که عمدتاً بدسرپرست هستند آينده پرمخاطره تري را براي خود و جامعه رقم بزنند.

نجف زاده در پایان تاکید کرد: درست است که آموزش و پرورش مشکلات متعددی از جمله کسري بودجه دارد اما نبايد رسيدگي به مسئله مهم تحصيل کودکان کار را فراموش کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


استیضا شوند کار درست می شود