پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۸۴
رئیس جمهور در در نشست خبری:

چیزی را امضا نکرده ایم که به مجلس برود/ دلارهای بلوکه شده در خارج زیاد نیست

تحریمها برداشته شود طول می كشد تا آثارش دیده شود
شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب: 441394
حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور هم‌اینک در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در حال ارائه مطالب خود و پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی است.
چیزی را امضا نکرده ایم که به مجلس برود/ دلارهای بلوکه شده در خارج زیاد نیست
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، کاظم روحانی‌نژاد اجرای نشست خبری رئیس‌جمهور را برعهده دارد. پرویز اسماعیلی معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور به منظور اتخاذ ترتیبات پرسش خبرنگاران، در کنار مجری قرار گرفته است.

روحانی نژاد گفت: نزدیک به ۲۰۰ تن از رسانه‌های داخلی و خارجی در این نشست خبری حضور دارند.

مشروح سخنان رئیس‌جمهور در این نشست خبری به شرح ذیل است:

خوشحالم که بار دیگر فرصتی پیش آمد در خدمت خبرنگاران داخلی و خارجی در یک نشست خبری باشم و با سوالاتی که مطرح می شود انشاءالله بخشی از کارنامه دولت در طول ۲ سال گذشته تبیین شود. در آغاز لازم می‌دانم سلام و درودم را تقدیم کنم به محضر همه شهیدان و امام شهیدان و بویژه شهیدان رجایی و باهنر که سراسر زندگی آنها انقلاب بود، حرکت برای پیروزی نهضت اسلامی و مردمی بود. خدمت به مردم بود؛ تلاش برای استقرار انقلاب اسلامی و سپس حضور در دستگاه اجرایی برای خدمت به مردم بود. یاد آن عزیزان گرامی باد و ما همه موفق باشیم که مسیر و راه آنها که راه اخلاق و مردمی و اعتدال بود را پاس بداریم و ادامه دهیم.

دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده. دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسئولیت را به این دولت سپردند می گذرد. اگر من بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف این جامعه بود. ما از یک دولتی که با التهاب، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، در سیاست‌خارجی، در مسائل اقتصادی روبرو بود حرکت کردیم به سمت یک دولت مستقر، با ثبات، دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم اول در سیاست‌داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهمی بگذارد.

دولتی که تلاش کرد روابط جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها، اقوام، مذاهب، ادیان، در این کشور یک روابط آشتی‌جویانه، مسالمت‌آمیز و برادرانه باشد. دولتی که تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتی‌الامکان ترمیم شود. در زمینه فرهنگی این دولت تلاش کرد فضا را مناسب‌تر کند. فضا برای خلاقیت‌ها، فضا برای احیای اخلاق. احیای هنر. احیای فرهنگ. کاری که مادر این دو سال کردیم این است که فضای آرام‌تری را برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز علمی و تحقیقاتی، و روابط آنها با جهان، با مراکز علمی جهان، با دانشگاه‌های جهان بهتر و صمیمی‌تر کنیم. به گزارش تسنیم، روحانی گفت: تعالی علم، تعالی دانش، و تعالی هنر جزو اهداف ماست. تلاش ما بر این بود در بخش اقتصادی، اولاً به بازار آرامش ببخشیم. نوسان‌های شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم. در بازار کالا،‌ بازار ارز، تلاش ما بر این بود که از نوسان‌های شدید جلوگیری کنیم. تورم را مهار کنیم؛ تورمی که با یک سرعت فزاینده‌ای نگران‌کننده‌ای بود؛ مهاری بر این اسب سرکش بزنیم و تورم ما یک تورم آرام باشد. کاهنده باشد؛ مستمر باشد؛ چون ممکن است تورم را برای یکی دوسه ماه یا شش ماه کاهش داد اما کاهندگی مستمر اساسی بوده که از ابتدا دنبال کردیم و تا امروز به حمدالله به آن دست یافتیم و امیدواریم تا پایان این دولت که وعده ما این بوده که انشاءالله تورم یک رقمی باشد، بتوانیم به تورم یک رقمی دست یابیم.

ما با رکود بسیار شدیدی مواجه بودیم. رکودی که در سال ۹۱ با رشد منفی ۶.۸ و در سال ۹۲ هم با رشد منفی، منتهی منهای ۱.۹ مواجه بودیم. تمام تلاش ما این بود که رشد ما مثبت شود و ادامه یابد و این رشد پایدار بماند. ما در سال ۹۳ از رکود خارج شدیم؛ رشد مثبت داشتیم. مثبت ۳ و امیدوارم این رشد مثبت را امسال هم ادامه دهیم. گرچه سال بسیار سختی از لحاظ اقتصادی داریم؛ البته نه ما بلکه بسیاری از کشورها با یک شرایط اقتصادی سخت مواجه هستند. برخی از کشورهایی که صادر کننده نفت بودند به خاطر قیمت نفت به تورم سه رقمی رسیدند در مدت این یکسال گذشته. برخی کشورها پول ملیشان کاهش بسیار شدید یافته است. ما هم البته با مشکل فراوانی مواجه بودیم و هستیم؛ قیمت نفت کاهش یافته و از ۱۱۰ دلار در آغاز این دولت به قیمت ۴۰ و ۴۲ دلار رسیده و زیر ۵۰ دلار است. وقتی درآمد نفت کاهش یابد اثر می گذارد در بخش های مختلف.روی صادرات غیرنفتی ما هم تاثیر می گذارد. طبیعی است. ضمن اینکه بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا در ماه های اخیر با نوسانات بسیار شدید از نظر رشد اقتصادی و بازار سرمایه مواجه شدند.

کشوری مثل چین دیدید که چگونه با رشد منفی در بازار سرمایه مواجه شد. دنیا به هم متصل است. ضمن اینکه ما در منطقه ای هستیم که در طول دو سال گذشته با مشکلات امنیتی فراوانی همسایگان و منطقه ما مواجه بوده و بی تردید این تاثیرگذار در مسائل اقتصادی هم هست.

در عین حال ما مسیر اقتصادیمان قابل قبول است. در بخش های مختلف دارای رشد مثبت بسیار خوبی بودیم. در معدن و صنعت و کشاورزی. تحولات بسیار خوبی در بخش اقتصادی داشتیم. در زمینه انرژی می بینید که تولید گاز ما حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته در روز. تولید نفت ما از ۲.۷ به ۲.۹ رسیده و افزایش یافته. در پتروشیمی سال گذشته رشد بالای ۹ درصد داشتیم. ۹.۶؛ ۴۴.۵ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی ما بوده است. در زمینه معادن رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم. پهنه‌های معدنی حدود ۸۰ درصد آزاد شده و از شرکت های مختلف برای حضور و سرمایه گذاری دعوت شده. در آینده تحول بسیار مثبتی در بخش معدن خواهیم داشت.

در زمینه معضل آب که کشور ما با خشکسالی مستمری در سالهای گذشته مواجه بوده و امسال هم ادامه یافته است. نزول رحمت الهی امسال از سال قبل هم کمتر بوده. با مشکلات زیادی حتی برای آب آشامیدنی مردم مواجه بودیم که البته داریم از اینها عبور می کنیم. در عین حال منابع آب ما کم است و باید برنامه ریزی شود. این دولت سرمایه گذاری بسیار خوبی برای تحصیل منابع جدید آب انجام داده است. حتما این سرمایه گذاری که در این دو سال برنامه ریزی شده و انجام گرفته در دولتهای قبل نبوده است. حدود ۱۰ میلیارد دلار برای آب برنامه ریزی کردیم که سالانه ۲ میلیارد دلار بتوانیم مصرف کنیم و امیدواریم به رقم های خوبی از لحاظ منابع آب، چه استفاده از سدها و چه از نظر آبهایی که از کشور عبور می کند و خارج می شود و چه در زمینه شیرین کردن آبها در مجموع بتوانیم بر این مشکل بزرگ فائق شویم.

یکی از راه های مهم در این زمینه که دنبال کردیم آبیاری تحت فشار است. برای این کار قدمهای بسیار خوبی در دو سال گذشته برداشته شده است. کانال کشی ها و زهکشی ها در زیر سدها؛ مسئله بهره‌وری از آبها در زمین‌های کشاورزی قدم بسیار خوبی برداشته شده و درصدش نسبت به سالهای گذشته ۱۷۱ درصد افزایش است. به گزارش تــــسنیم روحانی افزود: در منطقه خوزستان و ایلام سال گذشته ۴۴هزار هکتار را تحت پوشش برنامه ریزی کشاورزی مدرن قرار دادیم. هم برای زهکشی و هم برای کانال های آب و امسال انشاءالله ۸۲ هزار هکتار را در این منطقه انجام خواهیم داد.

شاید وقت خیلی گرفته شود. اگر بخواهیم به همه بخش ها بپردازیم پیشرفت خوبی داشتیم که وزرای مربوطه در این روزها توضیح داده اند و یا خواهند داد. البته در بخش های مختلف ذهنم آماده است برای تبیین ولی می ترسم وقت اول ما در این مصاحبه و در واقع وقت سوالات شما کم بشود و گرفته شود. در زمینه اجتماعی حرکت بسیار خوبی برای تحت پوشش قرار دادن مردم و بیمه درمانی و بهداشت و سلامت برداشته شده است. امروز متخصصین را تقریبا به اقصی نقاط کشور رسانده ایم. همه بخش ها و شهرهای کوچک شاهد حضور پزشکان و متخصصان هستند. تجهیزات بیمارستانی در حال نوسازی است در همه جا. مخارج درمانی مردم بسیار پایین آمده. انشاءالله طرح تحول سلامت را ادامه خواهیم داد.

در زمینه سیاست خارجی هم به آرامش و ثبات و هم تعامل مثبت با جهان و هم بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دست یافته‌ایم. امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است. نام ایران بیش از همیشه در رسانه‌ها در این ماه‌های اخیر مطرح بوده است. اما کمتر شاهدید که در طول سالهای گذشته به صورت مثبت نام ایران اینهمه مطرح باشد.بگذریم از سالهای اولیه و ماه های اولیه پیروزی انقلاب که نام ایران با عظمت مطرح شد و یک مقاطع دیگر، جزو مقاطع استثنایی است امروز که نام ایران به عنوان یک کشور صلح طلب و صلح خواه در سراسر دنیا دارد مطرح می شود. تقریبا ایران هراسی شرایط بسیار وخیمی را دارد می گذراند. البته دارند با اکسیژن و بهانه می خواهند نجاتش دهند ولی ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است و ایران جایگاهش را پیدا کرده. امیدواریم در زمینه ایران هراسی و اسلام هراسی راه را ادامه دهیم.

پرونده بسیار پیچیده هسته ای روی میز روابط بین الملل قرار گرفته بود که ما توانستیم، مقصودم از ما ملت ایران است، ملت ایران توانست با یک حرکت بسیار خوب و منسجم به یک نقطه بسیار مطلوبی برسد. البته در همه زمینه ها و از جمله سیاست خارجی آنچه باعث موفقیت ما بود این که تصمیم عجولانه و یک شبه نگرفتیم و با صاحب نظران مشورت کردیم و از خرد جمعی استفاده کردیم. همه جا اگر پیروز شدیم خرد جمعی پیروز کرده و به خاطر وحدت ملی و مشارکت و حضور مردم بوده است. به گزارش تسنیم روحانی گفت: مردم به خوبی حس کردند مسئله هسته ای جناحی نیست و موفقیت در این مساله به نفع کشور است. کار بسیار بزرگی انجام شده و ما در حال نهایی شدن این روند و قدمهای نهایی برای موفقیت هستیم. البته برخی می پرسند چرا پس اثرش را نمی بینیم؟ البته اثرش دیده می شود. هم در فضای امروز کشور و منطقه و جهان. اما اگر بخواهیم ملموس تر بشود، هنوز که نهایی نشده به هرحال، زمانی که قدمهای نهایی برداشته و تحریمها برداشته شود؛ انشاءالله در ماه های آینده شاهد خواهیم بود.

وقتی تحریمها برداشته شود تا آثار مثبتش در جامعه بیاید کمی طول می کشد. مثلا مانع برداشته می شود که نفت را به اندازه قبلی بفروشیم که زمانی طول می کشد تولیدمان افزایش یابد و زمانی طول می کشد تا مشتری بیابیم و زمانی هم طول می کشد، حدود ۲ ماه که پولش به خزانه بیاید. اما آنکه مهم است اعتماد بیشتر مردم و امید بیشتر مردم است. این چیزی است که نقد کار ماست. در سایه امید و اعتماد انشاءالله به همه اهداف دست می یابیم.

در این دو سال تلاش ما برای ایجاد ثبات و آرامش بود و انشاءالله در دوسال پیش رو تلاش ما برای رونق، رشد و پیشرفت خواهد بود. ما در همه این زمینه ها کاری که در این ۲ سال انجام دادیم، این بود که مقدمات لازم را فراهم کردیم. مقدمه واجب هم که خب، واجب است. این مقدمات را در سیاست داخلی و خارجی و فرهنگی و اجتماعی فراهم کردیم. انشاءالله امسال شاهد یک انتخابات بسیار خوب خواهیم بود و آن در زمینه رشد و رونق سیاسی در اسفند ظاهر می شود. مردم شاهد یک انتخابات بسیار خوب و با مشارکت بسیار خوب و شکوهمند خواهیم بود. انشاءالله رقابتی تر از گذشته. رقابتی که همیشه بوده است. و با احساس سلامت بیشتر. سالم بودن یک موضوع است که انشاءالله همیشه سالم بوده ولی احساس سلامت موضوعی دیگر است که انشاءالله بالا خواهیم برد. همه نهادها دست به دست هم باید بدهند. ما قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم اما همانطور که قبلا گفتم در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظیفه ام عمل خواهم کرد. حالا ممکن است برخی خوشحال شوند و برخی نشوند.

فکر میکنم کافی باشد برای مقدمه بحثم. بیشتر وقت را بگذاریم برای استفاده از سوالات.

پرسش و پاسخ/

روزنامه اطلاعات: طبق اذعان اعضای مختلف دولت و شخص شما، اقتصاد کشور با مسائل عدیده ای چون رانت و انحصار و فساد سازمان یافته مواجه بوده که منجر به شکاف شده است. ۴۰ درصد فرار مالیاتی دارند و اکثریت با درآمد کمتر از خط فقر به سر می برند. موانع اصلی بر سر فعالیت های دولت کدام است و چگونه می خواهید از آن عبور کنید؟ مرد شماره یک شما در حل بحران اقتصادی کیست؟

روحانی: انشاءالله همه اش یک سوال بود دیگر(خنده)؛ من ابتدا میخواهم تبریک بگویم به روزنامه اطلاعات که توانست ۹۰ سال به صورت مستمر کار حرفه ای انجام بدهد. هم برای کارکنان این موسسه و روزنامه و هم برای شخص دوست بسیار عزیزم جناب آقای دعایی که زحمات زیادی می کشند. اقتصاد ما هم با مشکل نفتی بودن و هم با مشکل رانتی بودن و هم با مشکل انحصار در برخی زمینه ها و هم حضور پررنگ برخی از دستگاه‌هایی که خیلی در شانشان کار اقتصادی نیست مواجه است. همچنین عدم اجرای درست سیاست‌های کلی اصل ۴۴. بنا بود اینها اجرا شود و اقتصاد را بسپاریم به بخش غیردولتی. نه اینکه اسمش را عوض کنیم و حکومتی و دولتی بماند. متاسفانه آنها درست اجرا نشد. اولین قدم دولت این بوده که واگذاری ها به بخش غیردولتی به طور صحیح انجام شود که موفق بوده دولت. دولت تلاش میکند فعالیت های اقتصادی شفاف شود. به گزارش تسنیم، روحانی گفت: این با این مسئله که اطلاعات باید در خدمت همه قرار بگیرد، برای این است که از فساد جلوگیری کنیم. دولت الکترونیک یکی از راه های جلوگیری از فساد است. باید اطلاعات در اختیار همه باشد و قانون را برای همه یکسان عمل کنیم. این سخت است. نمیدانم چرا حق تلخ است. هرجا می گوییم باید قانون اجرا شود برخی ها عصبانی و ناراحت می شوند.

برخی دعوت به قانون را می گویند حاشیه سازی نکنید! عجب! پس قانون شد حاشیه. پس متن می شود همان رانتی که شما می گویید؟ همه باید تسلیم قانون شویم راه دیگری وجود ندارد. باید در برابر قانون خاضع شویم. نمی خواهم بگویم دولت در زمینه عدالت و حذف رانت و انحصار ها کاملا موفق بوده اما قدمهای خوبی برداشته و انشاءالله ادامه خواهیم داد. خود رسانه ها ابزار بسیار مهم برای تحقق این هدف هستند. شما باید واقعیت ها را به مردم بگویید. یکی از راه ها برای مبارزه با فساد رسانه های آزاد هستند. البته نباید متفاوت باشند که یک رسانه حاشیه امن داشته باشد و رسانه‌ای دیگر نه.

این رانت که می گویید در رسانه ها هم همین بساط را داریم. یک رسانه هرچه بگوید هیچ مشکلی برایش پیش نمی آید. نمی دانم چجوری است. تهمت و افترا. ولی یک رسانه کوچکترین خطا کند همه دستگاه ها فعال می شوند که قانون را اجرا کنند. همه باید یکسان باشند و قانون باید برای همه اجرا شود.

در بحث سلامت یکی از قدمهای مهم دولت برای عدالت اجتماعی بود که همه آنها که گرفتارند و مشکل دارند وقتی به بیمارستان مراجعه می کنند با مشکلات کمتری مواجه شوند. بحث امنیت غذایی یکی از آن راه ها بود.

چون سوال شما بسیار مهم بود مقداری به آن پرداختم اما هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی، پرهیز از رانتها و جلوگیری از انحصار و فساد بود و قدمهای خوبی برداشته اما قدمهای بسیاری هست که باید بردارد.

در بحث اقتصاد و همه بحث ها اجرای برنامه مهم است، افراد که...؛ البته تیم اقتصادی ما معلوم است، ستاد اقتصادی ما معلوم است. این دولت بیشتر برنامه محور است تا شخص محور.

شبکه خبر: چند هفته‌ای است که مقامات عالیرتبه و هیات های تجاری آلمان و فرانسه و ایتالیا و ... به کشور ما آمدند و خواستار گسترش مناسبات تجاری هستند. دولت چطور می خواهد بین اقتصاد مقاومتی و مراودات تجاری با غرب ارتباط برقرار کند؟

روحانی: سوال بسیار مهمی است. ما در یک مقطعی قرار گرفتیم. ما در گذشته درآمد ارزی خوبی داشتیم. بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دراختیار ما بود اما حاصلش این بود که ۲هزار بنگاه صنعتی تعطیل و ۵۰۰ هزار نفر از اشتغال در بخش صنعت بازماندند. اثرش این بود که اشتغال خالص ما حدودا صفر بود. البته افرادی می آیند و حضور می یابند و عده ای به طور طبیعی خارج می شوند. اینکه تعداد بیکارهای ما ثابت بماند معلوم می شود اشتغال ما موثر نبوده. در نتیجه چی شد در آن مدت؟ ایران شد بهشت برای مهندسین و کارگران خارجی. کالا تولید کردند و خریدیم با پول نفت؛ عیناً ممکن است الان هم دچار همین مشکل شویم.

اینجا جایی است که خواهش می کنم از رسانه‌ها، متخصصین، دانشگاهیان و صاحب نظران، هم خوب نظارت کنند کار دولت را و هم به صراحت نقد کنند دولت را. اگر دولت خطا کرد. تصمیم ما بر این است که بعد از تحریم و پساتحریم، که انشاءالله ماه های آینده می رسیم، برای حضور بنگاه های خارجی و شرکت های خارجی و دولتهای خارجی در اقتصاد ایران اگر ذهن آنها این باشد که ایران ۸۰ میلیون مصرف کننده دارد و بازار آنهاست خطا می کنند و ما نباید بگذاریم. این را به صراحت هم به مقاماتی که شما گفتید گفتم که سیاست ما این است که شما سرمایه و تکنولوژی بیاورید و مشارکت کنید و بخشی از بازار ایران و منطقه و جهان در اختیار هردوی ما قرار بگیرد. این می شود اشتغال برای جوانان ما. هدف نهایی اشتغال است که امروز معضل اصلی ماست. باید این معضل را حل کنیم.

من امیدوارم در این میسر بخوبی دولت بتواند حرکت کند و اگر غیر از این باشد کشور ضرر می کند. باید به اینجا برسیم که پول نفت ما باید مصرف شود در بخش سرمایه گذاری های اصلی در کشور. آنچه ما نیاز به مصرف داریم و واردات، چه تجهیزات و چه قطعات و چه مواد اولیه، آنها را باید از صادرات غیرنفتی به دست آوریم. در ۴ ماه اول امسال برای اولین بار در سالهای گذشته تراز ما مثبت شده و صادرات ما بیشتر از واردات است. باید از طریق صادرات غیرنفتی تامین و نفت را صرف سرمایه گذاری های اساسی کنیم.

خبرگزاری فارس:
تبریک عرض میکنم هفته دولت را به شما و همه همکارانتان. طی هفته های اخیر درباره پولهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور رقم های مختلفی مطرح می شود از ۲۹ تا ۱۸۰ میلیارد دلار. رقم واقعی را بفرمایید. و اینکه چگونه قرار است هزینه شود.

روحانی: رقمهایی که شما فرمودید برخی با واقعیت منطبق نیست. ارقام مختلفی بیان می شود که می تواند درست باشد. یک وقت می گوییم کل ارزهای ما در خارج چقدر است؛‌این یک رقم است. یک وقت می گوییم آن رقمهایی که در خارج است و مربوط می شود به صندوق توسعه ملی، آن یک رقم. آنچه مربوط به ذخایر بانک مرکزی است این هم کم می شود. یک بخشی مال دولت است که تبدیل به ریال می شود و به خزانه می آید خیلی بالا نیست و گفته شده است. رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است. آن رقمی که مال دولت است یک رقم زیادی نیست. اما در کل بخشی ذخایر بانک مرکزی است که برای کل تحرکات اقتصاد ما مهم است. بخشی هم مال صندوق توسعه ملی است که میتواند فعال شود. لذا ارقام، البته برخی رقمها مبالغه هست ولی اینکه چند جور رقم گفته می شود به دلیلی است که گفتم.

خبرگزاری فرانسه: با مردم ایران در ارتباطم و با جوانان ایران حرف می زنم که فکر میکنند در مذاکرات هسته‌ای شما خوب عمل کردید اما شک دارند که انتظاراتشان برآورده خواهد شد یا خیر. برخی به خارج از کشور می خواهند بروند. برخی هم تردید دارند که برگردند. دولت شما چه اقدامی میکند که اینها را قانع کند تا مهاجرت نکنند و آنها هم برگردند.

روحانی: تکیه گاه اصلی ما نسل جوان ماست و بویژه نسل تحصیل کرده. به حمدالله یکی از بخشهایی که میتواند جاذبه داشته باشد برای سرمایه گذاران خارجی توسعه نیروی انسانی در کشور ما هست. این پایه بسیار خوبی است. قدیم می گفتند در ایران انرژی هست و امروز بیش از بحث انرژی، انرژی انسانی و نیروی فعال تحصیلکرده کشورمان است و اهمیت ژئوپلتیک کشورمان. نسل جوان ما کاملا امیدوار است به کشور. چه آنها که در داخل هستند و چه آنها که به خارج سفر کرده اند. اطمینانی که شما می گویید را در مقام عمل باید ایجاد کنیم. عملکرد دولت در طول این دو سال امیدوار کننده بوده برای مردم و نسل جوان ما. وقتی نسل جوان ما می بیند که این دولت قادر است یک معضل مهم بین المللی را با تدبیر و منطق و مذاکره حل و فصل کرده و زمینه را برای جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی آماده کند، آنها حس میکنند زمینه فعالیت آنها در کشور بیش از سابق است.

اقدامات خوبی هم در زمینه شرکتهای دانش بنیان انجام داده ایم. هر ماه تعدادی از متخصصان جوان ما از کشورهای مختلف دارند به ایران می آیند. مهاجرت مغزها دارد معکوس می شود. هرچه این شرکتهای دانش بنیان ما فعال تر شود می تواند نیروهای فعال ما را در خارج از کشور جذب و به داخلیها امید بدهد. این امیدواری قبل از حل مسئله هسته ای ایجاد شده بود و من این را از آمار و ارقام بازگشت ها و کاهش فراز مغزها می گویم. البته بعد از توافق هسته ای این زمینه مساعدتر خواهد شد.

روزنامه کیهان:
شما اخیرا همه را دعوت به قانون کردید، در حالی که طبق قانون، نظر قانون درباره تعهدات و توافقات مشخص است. آیا دولت نباید بررسی برجام را با لایحه به مجلس بفرستد؟

روحانی:
این یک بحثی است که مطرح است. حالا اگر پاسخش طول کشید، چاره ای نیست. طبق قانون اساسی و اصل ۷۷ که اشاره کردید و اصل ۱۲۵ که تبیین می کند میگوید وقتی توافقی را رئیس جمهور یا نماینده اش امضا میکند برای تصویب به مجلس می فرستد. ما که چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز دارد انجام می گیرد نسبت به اجرای معاعهده ای است که قبلا ایران آن را پذیرفته است. می گویند معاعهده ان پی تی را درست اجرا کردید یا نه. تمام مذاکرات برای این بود که ثابت کنیم این اتهامات ناروا است و یک اعتمادی هم آنها نسبت به برنامه آینده هسته ای ایران داشته باشند. همه این بحثها برای اجرای درست معاعهده ای بوده که قبلا تصویب شده در مجلسین ایران. امروز هیچ معاعهده جدیدی نیست. در برجام هم میگوید به صورت داوطلبانه ایران انجام دهد. هیچ یک از ۵+۱ هم به پارلمان خود نبرده. ضمن اینکه اگر ببریم به پارلمان چی می شود؟ یک الزامی برای دولت می شود. یعنی کار را به نفع آنها انجام داده ایم.

رفتن به مجلس یعنی چیزی که وزیر خارجه و رئیس جمهور تا حالا امضا نکرده، امضا کنیم. یعنی بر خودمان الزاماتی کنیم که هیچ کشوری نکرده است. بقیه کشورها هم رئیس جمهور و وزیرخارجه شان امضا نکرده. چرا میخواهیم فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد کنیم که هیچ الزامی ندارد. اصل ۱۲۵ روشن میکند چیزی که رئیس جمهور یا نماینده اش امضا کرد. ما که چیزی امضا نکردیم. برجام سبکش این بود که دولتها تفاهم کنند و برود سازمان ملل و شورای امنیت تصویب شود که آنجا هم رفت.

شما می دانید شبیه این ما در توافق ژنو هم داشتیم. منتها آن کوتاه مدت ۲ ساله بود و این ممکن است ۱۰ سال باشد مثلا. آن نرفت به مجلس تصویب شود. قبلا تفاهمات دیگری هم در زمینه هسته ای داشته ایم. پاریس و سعد آباد نرفت مجلس و هیچکس هم نگفت چرا نرفت مجلس. اینهم شبیه آنهاست. البته ممکن است این بحث مطرح باشد که نهادهایی باید برجام را بررسی کنند.

پرونده هسته ای از قدیم از سال ۸۲ زیر نظر شورای عالی امنیت ملی بررسی و نظارت می شد. این شورا الان هم بررسی های متعدد درباره برجام داشته و الان تقریبا مراحل نهایی خود را طی میکند. وقتی چیزی طبق ۱۷۶ قانون اساسی در شورای امنیت ملی سیرش طی شود، این اصل حاکم بر آن اصول قانون اساسی است که اشاره کردید.

روزنامه مردم سالاری: شما در ایام انتخابات و در بحبوحه تبلیغات درست است قولی ندادید ولی امیدها را زنده کردید برای رفع حصر محصورین. ولیکن در این دوسال اقدامی ندیدیم که این رفع حصر صورت گیرد. اگر واقعا در توان دولت و شما به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی نیست به مردم و قشر عظیمی که به شما رای دادند و این خواسته را دارند بفرمایید اگر نه برنامه تان را بگویید. خواهشاً این موضوعی نیست که با دیپلمات ها و سناتورها با اصحاب روابط بین الملل باشد، با مردم خودمان است با زبان دیپلماتیک جواب ندهید. واضح و روشن بگویید.

روحانی: تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه ما همه احساس آرامش بیشتری کنند و اگر موضوعی در گذشته در این کشور بوده و ما می توانیم طبق قانون آن را پایان بدهیم، خب پایان بدهیم. ادامه مشکلی که در جامعه بوجودآمده، حالا حق با این بوده یا آن، به هر حال قوه قضائیه و دادگاه های ما حکم میکنند اما اینکه موضوعی را تبدیل کنیم به یک مسئله دائم در کشور، کسی سود نمی برد این وسط. چه خاصیتی دارد. باید تلاش کنیم قانون اجرا شود. اگر کسی خطا و اشتباهی کرده باید قانون نسبت به او اجرا شود. اما اینکه تبدیل کنیم به شعار دائم و مداوم و هی تکرار کنیم، گفت ثم ماذا؟ نتیجه چی؟ اقتدار یک نظام و دولت این است که بتواند سریعتر مسائلش را نهایی کند. مثل همین برنامه هسته ای. این را ۲۰ سال ادامه میدادیم خوب بود؟ درچارچوب منافع ملی هرچه زودتر نهاییش کنیم به نفع ماست. هفته قبل مقام معظم رهبری فرمودند خوب شد این پرونده هسته ای تمام شد و جمع شد. هر پرونده داخلی و خارجی را اگر بتوانیم در چارچوب منافع ملی حل کنیم به نفع ماست.

شاید صریحترین بحث را در این زمینه در دانشگاه شیراز مطرح کردم. خیلی هم آنجا خوشحال شدم از آن جو. سالن سه قسمت بود. وسط و چپ و راست نشسته بودند. راست و چپ اتفاقا درست حاکم بود. بعضی حرفها را هردسته جدا کف می زدند. آنجا گفتم برخی مسائل هست که کار دولت نیست و دولت به تنهایی نمیتواند انجام دهد اما دولت می تواند مقدمات و شرایط امر را فراهم کند. تلاش خودم را در زمینه حل معضلات سیاسی و اجتماعی برای اینکه بتوانیم در چارچوب مصالح و منافع ملی حل کنیم انجام دادم ولی در زمان خودش می شود توضیح بیشتری داد.

شما گفتید تعبیر دیپلماتیک نکنید ولی لازم نیست همه چیز را هم اعلام کنیم. میوه را نباید زود چید. خیلی مسائل مهم در این کشور داریم. البته از گذشته همه باید درس یاد بگیریم و بیاموزیم. نگذاریم انحراف و خطا تکرار شود. در عین حال باید حوصله لازم را به خرج دهیم تا در زمان مناسب مسائل را به حل و فصل برسانیم. هم تعامل گرا باشیم هم تحمل گرا.

خبرگزاری شین‌هوا: ایران و چین روابط خوبی را در چند سال اخیر تجربه کردند. اکنون بعد از توافق هسته‌ای، شما آینده روابط ایران و چین را چگونه می بینید؟

روحانی: روابط ما خوشبختانه با چین روابط خوبی است. از ابتدای این دولت هم فرصت هایی بوده برای اینکه من خودم با رئیس جمهور چین در سفرهای مختلف از جمله سفر به چین و شانگهای به خاطراجلاس آنجا، ملاقات مفصل کردیم. در بیشکک ملاقات کردیم و در سفرهای دیگر هم همینطور. در سفر اخیر روسیه هم ملاقات داشتیم. روند روابط دو کشور رو به پیشرفت است و طرح های بسیار زیادی پیش روی ماست که چینی ها می توانند مشارکت یابند. از جمله در خود توافق هسته ای و اجرای برجام یکی از نکات مورد توافق این است که رآکتور آب سنگین اراک بتواند پیشرفته تر شود. این کار توسط چین و یکی از کشورهای ۵+۱ انجام خواهد شد. به گزارش تسنیم، روحانی ادامه داد: کشور دیگر احتمالا آمریکا خواهد بود. تکنولوژی نو وارد می شود. ضمن اینکه با رئیس جمهور چین هفت گروه کاری را برای توسعه روابط تشکیل داده ایم تا بررسی کنند آینده روابط ایران و چین را. امیدوارم بتوانیم در آینده همه طرح های مدنظر را عملیاتی کنیم. چین یکی از کشورهای بسیار مهم در آسیاست و ما مصمم به توسعه روابط با چین و روسیه و هند و بقیه کشورهای مهم آسیا هستیم.

خبرگزاری ایسنا: عده‌ای از منتقدان با اشاره به بخشهایی از قطعنامه ۲۲۳۱ مدعی خلع سلاح کشور و کاهش توانمندی دفاعی شدند. از طرف دیگر، شما از فاتح ۳۱۳ هم رونمایی کردید؛ شما چشم انداز قدرت دفاعی ایران در دوره پساتوافق را چگونه ارزیابی می کنید؟

روحانی: یکی از نکاتی که مورد بحث و سوال بود در موقع توافق و هنوز هم ممکن است مطرح باشد این است که آیا برجام موجب کاهش قدرت دفاعی ایران خواهد شد یا موجب تقویت آن. من یک نکته ای اشاره کنم که البته شاید کاملا مربوط به این سوال نباشد. ما باید دنبال بازدارندگی باشیم در قدرت ملی. یکی اش در بخش دفاع است. در بخش سیاست خارجی و مسائل اقتصادی است. اخیرا در یکی از سخنرانی هایم تصریح کردم که اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه کاری کنیم ایران غیرقابل تحریم باشد. این یعنی بازدارندگی. بنابراین عموم را باید نگاه کرد. در عموم بازدارندگی ما افزایش یافته. در زمینه دفاعی در این دولت نسبت به دوساله های قبل، پیشرفت ما در تکنولوژیهای مربوط به بخش دفاع هم بیشتر بوده و هم بنیه دفاعی ما قویتر شده و هم انبارهای ما از تجهیزات و سلاح های راهبردی بیشتر شده است. من این آمار و ارقام را یکبار در سخنرانی ام گفتم.

در برجام اصلا چیزی راجع به موشک و دفاع و سلاح و ... نیست. آن در قطعنامه ۲۲۳۱ است. قطعنامه های قبلی کلا خرید و فروش و صادرات و واردات تسلیحات را برای ایران ممنوع کرده بود. اما در این قطعنامه جدید اولا به جای تحریم شده است محدودیت. دوران صادرات و واردات هم به ۵ سال کاهش یافته. در زمینه موشکی هم برای ۸ سال این برنامه هست. آنچه در زمینه موشکی می گوید این است که ایران موشکی را طراحی نکند برای پرتاب کلاهک هسته‌ای. خب ما هیچوقت این کار را نکردیم و نخواهیم کرد. ضمن اینکه ما رسما هم اعلام کردیم متعهد به همین بندها هم نیستیم. در برجام هم تصریح کردیم که نقض قطعنامه به معنای نقض برجام نیست. در یک کلمه بخواهم جواب بدهم: ما نسبت به بنیه دفاعی و قدرت دفاعیمان هیچگونه محدودیت را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت. آنچه برای کشور نیاز باشد اعم از موشک و غیرموشک تهیه خواهیم کرد.

تلویزیون امارات: ایران چقدر مصمم است به بهبود روابط با همسایگان عرب و بویژه عربستان. بویژه پس از توافق.

روحانی:
یکی از آثار این توافق ایجاد اعتماد بین رهبران کشورهایی است که قبلا نسبت به اهداف هسته‌ای ایران تردید داشتند. اگر همسایه احساسش این باشد که به دنبال ساخت سلاح هسته ای هستیم او هم دنبال برنامه های دیگر خواهد بود و روابط دوستانه ما را تحت تاثیر قرار میدهد لذا توافق برای اعتماد بیشتر موثر بوده است. همه کشورهای منطقه میدانستند ما دنبال سلاح هسته ای و کشتارجمعی نیستیم. ما خواهان روابط بیشتر با همه کشورهای همسایه هستیم. با عربستان سعودی هم از ابتدای دولت عرض کردم دنبال روابط بهتر هستیم. متاسفانه مشکلاتی که پیش آمد از جمله در یمن این فضا را از بین برد. امیدوارم رهبران منطقه در چارچوب مصالح منطقه عمل کرده و دست از جنگ و خشونت بردارند. با دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر نمیتوانیم به اهداف مورد نظر خود برسیم. ملت یمن ملت بزرگی است. ملتی است دلاور و شجاع. از قبل ماه رمضان بمباران ها ادامه یافت و می بینید چقدر مردم کشته شدند و تاثیری هم نداشته است. امیدوارم مقامات عربستان شرایط را برای روابط آماده کنند و نگذارند کشتار بیگناهان ادامه یابد.

روزنامه شهروند:
چرا هنوز به مواردی که مسئولان دولت قبل مطرح می کنند پاسخ درستی داده نشده و چرا به شکایت ها پاسخ خوبی داده نشده است؟

روحانی: امیدوارم این هاله ای که گفتید، هاله ابهام حل شود. شکایت را از نظر حقوقی هر کسی آزاد است که مطرح کند. ما هم هیچ ابایی نداریم که فردی از یک مقام دولتی بخواهد شکایت کند. شاید از یک دیدگاه به نفع دولت باشد که فرصتی پیش می آید که آن موارد را بیشتر تبیین کند. اما نکته کلی که گفتید که دولت خوب است مسائل را آنچنان توضیح دهد که فضایی برای اینحرکتها ایجاد نشود، دوپهلوست. اگر توضیح دهیم که قبل چه کار شده و هر روز بخواهیم توضیح دهیم، یعنی دولت تبدیل می شود به بیان مواردی که در دولت گذشته صورت گرفته است. این به نظر من نه خواست مردم است و نه فرصت این کار را داریم که صبح تا شب تبیین کنیم که چه مشکلاتی که در گذشته بوده است. البته به مناسبت قبلا اشاره کردیم. خدمت مقام معظم رهبری گفتم اول که شروع کردیم با ۳ چاله بزرگ مواجه بودیم یکی بدهی های کلان دولت، یارانه ای که خلاف قانون انجام شده بود و مشکلی برای ما باقی مانده و مسکن مهر که بدون حساب و کتاب از پایه پولی کشور بردند بالا.پایه پولی تقریبا دو برابر شده است. از زمان خلق پول تا آن زمان. ضمن اینکه جاهایی ساخته شده که امکانات ندارد. در عین حال مجبوریم تکمیل کنیم. ۱۲۵ هزار تا تکمیل شده و ۴۵ هزار تا در حال تکمیل است.

در عین حال مرجع رسیدگی به شکایات، قوه قضائیه است.


روزنامه سیاست روز:
در فرمایشات امروز خود فرمودید ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است. وپیشتر هم فرمودید سایه جنگ در حال برداشته شدن است. اما این تهدیدات رژیم صهیونیستی بیشتر شده است.

روحانی:
اینکه کشوری در شرایطی باشد که تهدید به طور کامل منتفی شود، همیشه ممکن است تهدیداتی باشد وگرنه نیازی به وزارت دفاع و هواپیما و موشک و نیروهای مسلح و بازدارندگی نداشتیم. لذا تهدیدات احتمالی همیشه هست. اما سایه غیر از تهدید است. یک ابر سیاهی همیشه بالای سر شما قرار می گیرد و شما حس می کنید. اما یک وقت ابر دوردستی ممکن است بیاید. ولی سایه برداشته شده. یعنی تهدیداتی که میتوانست بهانه هایی برای این تهدیدات از دید حقوق بین الملل باشد. به هر حال در ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت، تحت فصل هفت و ماده ۴۱ مطرح شده بود. امروز این بهانه برداشته شده. یعنی قطعنامه ۲۲۳۱ برمبنای تهدید صلح و امنیت جهان نیست.

بنابراین یکی از آثار توافق این است که سایه تهدید را از بالاسر کشور دور کرده. در عین حال مفهومش این نیست که ما خود را برای روز مبادا آماده نکنیم. در دنیا رقبا و از آن بالاتر دشمنانی داریم. تهدیدات ممکن است کاهش یابد اما به طور کامل منتفی نمی شود لذا باید همیشه خود را آماده نگهداریم برای تهدید احتمالی با همان قدرت بازدارندگی که باعث می شود تهدید منتفی و یا دور شود. امیدوارم بتوانیم شرایط بسیار خوب و آرامی برای تحولات و پیشرفت در همه زمینه ها در کشور داشته باشیم.

خبرگزاری صداوسیما: اوباما دیشت صراحتا اعلام کرد با تعامل ایران با جهان و تغییر نسل مسئولان ایرانی بتوانیم ماهیت رژیم ایران را تغییر دهیم. به نظر می رسد نفوذ در دستور کار جدی آمریکاست. چه طراحی برای جلوگیری از نفوذ آنها دارید.

روحانی: اصل مسئله که باید حواسمان را جمع کنیم برای نفوذ آمریکا و قدرتهای بزرگ، کاملا درست است. آنکه مقام معظم رهبری مطرح کردند رهنمود ملی است و همه باید به آن توجه کنیم. ما باید شرایطی را خودمان ایجاد کنیم که جلوی این رخنه ها و نفوذها را بگیریم. باید سد درست کنیم. هرچه قدرت اقتصادیمان بالا برود، هرچه قدرت تکنولوژی بیشتر و وحدت و انسجام ملی بیشتر شود و هرچه روابط دولت و ملت برود بالاتر، احتمال نفوذ دشمن مرتب کمتر می شود. اگر بین دولت و نظام و ملت اعتماد نباشد راه رخنه که هیچ، اتوبان باز میشود برای نفوذ. اگر از نظر اقتصادی نیازمند باشید و وابسته به نفت باشید نفوذ می کنند. هرچه توسعه ما با دنیا و بویژه با همسایگان نزدیک تر شود رخنه سیاسی و فرهنگی و امنیتی هر روز کمتر می شود. این رسالت و وظیفه اصلی ماست. بعد از توافق برجام و شرایط پساتحریم ممکن است برخی بگویند شرایط باز میشود و وارد ایران می شویم و می توانیم نفوذ کنیم‌؛ باید کاری کنیم که نفوذ ایران در منطقه، البته نه دخالت، نفوذ فکری و علمی و فرهنگی، بیشتر شود. اینکه الان از لحاظ علم و فناوری در منطقه اول هستیم به معنای قدرت ماست. به گزارش تسنیم، روحانی ادامه داد: خیلی مهم است قدرت علمی و فناوری ما. هرچه ملت ما آگاهتر شود و روابط بین مردم صمیمی تر شود، بین اقوام و مذاهب، سد می شود در برابر رخنه آنها.

ما باید توجه کنیم به نکته ای که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند. انشاءالله کشور ما بنیان مرصوص را برای اینکار داشته باشد.

نه تنها دستور کار دارد، بلکه از ابتدا برنامه مان بر همین مبنا بوده. اینکه دنبال بازسازی اقتصاد هستیم و احیای قدرت اقتصادی ایران و اینکه می گوییم انسجام باید بیشتر و رابط قوی تر شود همه مبنایش همین بوده است و همان را ادامه می دهیم.

خبرگزاری ایرنا:
با توجه به اینکه نزدیک انتخابات هستیم و عملکرد دولت در دوسال گذشته قابل قبول بوده مانند فعالیت مجدد خانه احزاب، توصیه شما برای ادامه این روند چیست؟

روحانی:‌مبنای حکومت ما بر مبنای آراست. رای پایه اصلی برای مشروعیت حقوقی و سیاسی در کشور ماست. همه مقامات با رای انتخاب می شوند. مستقیم یا غیرمستقیم. وقتی آرای مردم اساس و پایه است، چگونه می شود آرا را هدایت و رقابت کرد؟ راهش احزاب و تشکلهاست. دولت مبنایش همین بوده. دولت فراجناحی بوده و هست از ابتدا و اتهام به این دولت خیلی سخت است. اگر دولت جناحی باشد می شود زود به او اتهام زد که میخواهد یک جناح را علیه آن یکی فعال کند. ما به هر دو جناح و تشکلهای قانونی احترام می گذاریم. در دولت ما افرادی که دور میز نشستیم برخی به این جناح و برخی به جناح دیگر تعلق دارند.

ما در آستانه دو انتخابات مهم هستیم. این بسیار مهم است که مردم حضور و مشارکت کنند و کاری کنیم که رقابت ها بیشتر شود و حس کنیم همه هستند. ممکن است مثالم با واقعیت فاصله داشته باشد البته هر وقت مثال می زنیم آن می شود اصل در حالی که برای تقریب به ذهن است؛ وقتی می روید داخل مغازه و یکنوع یخچال می بینید چقدر برای شما خسته کننده می شود. اگر ۱۰ نوع با رنگهای متنوع باشد ممکن است همان اولی را انتخاب کنید، ولی دارید انتخاب می کنید. کلمه انتخاب خیلی مهم است. انتخابات یعنی مردم بیایند در فضایی که چهره ها و نظرات و افکار مختلف باشند و انتخاب کنند. هرچه شما فضا را برای حضور بیشتر احزاب و گروه ها فراهم کنید انتخابات قشنگ تر می شود و نشاط مردم بالاتر می رود و بهانه های دیگران که به غلط دست می گیرند علیه انتخابات های ما، برچیده می شود.

خبرگزاری جمهوری آذربایجان:
در دو سال اخیر با کشورهای همسایه همکاری های خوبی کردید. بعد از لغو تحریمها اولویت همکاری با کشورهای حاشیه خزر و بویژه آذربایجان در چه زمینه هایی خواهد بود؟

روحانی: حتی پیش از توافق، روابطمان را با کشورهای حاشیه خزر افزایش دادیم. هم رئیس جمهور ترکمنستان و هم رئیس جمهور قزاقستان و هم آذربایجان به ایران سفر کردند و ملاقاتهایی با رییس جمهور روسیه داشتیم. تقریبا به همه این کشورها من سفر کردم. و هم سفر های دیگری از این کشورها در پیش است برای حضور در ایران. با آذربایجان همکاری های فراوانی داریم و می توانیم داشته باشیم. هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه فعالیت مشترکمان در دریای خزر. منطقه نفتی است که داریم مذاکره می کنیم با هم وارد شویم و استفاده کنیم. برای روابط دو کشور. روابطمان را خیلی نزدیک تر کردیم. تبلیغات نادرست سابق فروکش کرده و امروز اطمینانی بین این دو دولت وجود دارد برای روابط بهتر. امیدواریم این روابط کمک کند برای امنیت منطقه و امنیت قره باغ. شاهد امنیت بیشتر در منطقه باشیم و استفاده بیشتر از دریای خزر و محیط زیست دریای خزر.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جواد
United States
منظورش این است که فعلا چند ماه تا انتخابات مانده و ما باید تا ان زمان با توافق ... برای حذف رقبا ! دیگه الان همه فهمیده اند که لغو تحریم خبری نیست.
محمدی ازطلاب قم
فک کنم تا چندروز دیگه بگن ما طلب نداریم بلکه بدهکاریم .حالا باپایین اوردن این دلارهای بلوکه شده چه نقشه ای دارن ...؟!!!!
نمیدونم چرا از رفتن برجام به مجلس اینهمه وحشت دارند
بر اساس مستندات منتشر شده هم موافقتنامه امضاء شده هم لازم الاجرا و هم طبق قرار ژولای 2015 تمام مراحل در حال اجرا می باشند. انچه قدر مسلم هست نمایندگان اروپا با درک صحیح خودشون که در مراحل عملی موافقنامه می باشن مذکرات اقتصادی را شروع کردند.
تا حالا همه مشکلات زیر سر تحریم بود و اینکه پولهامون بلوکه شده بود حالا دلارهای بلوکه شده در خارج زیاد نیست خدایا سال 96 کی میرسه
سیاح
Iran, Islamic Republic of
گاهی آدم تصمیم می گیرد راجع به تناقضات دولت و شخص رییس جمهور چیزی ننویسد ولی نمی شود !!
تناقضات عمل و گفتار را دقت کنید
۱_ روحانی : دولت فراجناحی بوده و هست
! من : کدام عضو کابینه از اصولگرایان است !?

۲_ روحانی :دولت سعی کرده در سیاست داخلی زخمهای جدید ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهم بگذارد!
من : این همه زخم زبان بر منتقدین پس سیاست خارجی است !? یا این همه سیاه نمایی در مورد گذشته مربوط به آینده است !?
۳_ روحانی : یکی از نکات در برجام این است که رآکتور آب سنگین اراک پیشرفته تر شود !
من : ولی در متن برجام آمده است که قلب رآکتور آب سنگین باید بتن ریزی شود !?
ای خدااااااااااااااااااااااااااااااا کی سال 96 میایدتا محمود بیاید از دست روحانی خسته شدیم می دونید خسته شدیم
س
Iran, Islamic Republic of
دولت از یک طرف جیب مردم را خالی کرده نتواند بخرد و از سوی دیگر بلایی به سر کشاورز آورده که نتواند کشت کند و محصول خود را بفروشد تا نکنه بیاد بازار و چیزی بخرد و آن کالا گران شود !?
Iran, Islamic Republic of
آبگوشت بزباش بلد نیستیم باید کدخدا درست کند نه احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
عاشق احمدی نژادم ? و خندم می گیرد ? میدانید چرا ?
نه بخاطر توجه به محرومین
نه بخاطر نوکری مردم
نه بخاطر کارهای عمرانی اش
بلکه بخاطر اینکه هر چه کنار می کشد دولت مردان او را می آورند به متن و مورد توجه قار می گیرد
محسن
Iran, Islamic Republic of
ایضا این جمله های حکیمانه که "تحریم ظالمانه باید رفع شود تا سرمایه وارد کشور شود تا مشکل آب خوردن مردم رفع شود، مشکل محیط زیست حل شود مشکل ازدواج جوانان حل شود، سینما رونق بگیرد و ..." هم کاربرد انتخاباتی داشته است حتما! آخه اگه پول های ما در خارج زیاد نبود چرا همه چیز رو به ورود سرمایه های بلوکه شده ارتباط می دادید. مردم اسم این رفتار را چه می گذارند؟!
Iran, Islamic Republic of
نه سازش نه تسليم
نبرد با استكبار
س
Iran, Islamic Republic of
امضاء نکردی چرا تبریک می گفتی !?
اگر از زمان رژیم گذشته کاری شده و شما توافقی نکردید ! از دوسال سیاست خارجه شما چیزی باقی نمی ماند !?
این همه منابع مالی مصرف شده در خارج در هتلها چه می شود
سیاست نکاشت
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی ۲سال راه رفته را به ثبات و آرامش کشور رسانده !
آیا محتضر و به کما رفته ثبات و آارامش ندارد سکون محض نیست !?
اگر کشور به ثبات و آرامش رسیده پس چرا جوانان سر کار نمی روند و بیکار هستند چرا کارخانجات نیمه تعطیل اند !!
اصلا یک بار هم به مرکز استانها می روی و کارمندان و معلمان را جمع می کنند دورت را می گیرند بیرون بیا، و بیا از کشاورز بپرس که آرامش دارد یا برای چندین جوان بیکار و محصول از دست رفته اش که باید نتواند به بازار ارائه دهد در دل غوغایی دارد
من که می گویم آرامش قبل از طوفان است
راستگو
Iran, Islamic Republic of
امضاء هم شده ، سه امضاء به نمایندگی از رییس جمور بر برام ا شک کرد
حسین ف
همانند آن 100 روز که دو سال از صد روز رد شده اما صد روز نرسيده میگفتید بعد از توافق چنان چنان ميشود تمام پروژه ها از جمله مسكن مهر را خواباندید که چه نقدینگی بالا رفته است میگویید تورم 14 درصد شده است چه جوری ما نمیدانیم دلار هم که امروز بالا رفته است ما که خسته شدیم از این امروز و فردا کردن ها آقای روحاني شما در برجام تعهداتی را پذيرفته اید که بر دوش کشور گذاشته شده است آنوقت میفرمایید که نیاز به تصويب مجلس نميباشد ما شاید بیسواد باشیم اما احمق نیستیم و این را در خرداد 96 ثابت خواهیم کرد.
س
Iran, Islamic Republic of
اگر امضاء نشده به معنی عدم تفاهم و عدم پایبندی باشد !?
غرب و آمریکا حاضر به اجرای آن خواهد بود !?
آیا توافق امضاء نشده این همه ذوق زدگی و شادی ، الکی نبود و حالا مردم را نا امید نمی کند !?
یک لرزان
Iran, Islamic Republic of
روحانی : دلارها چنگی به دل نمی زند !!?
بهلول
Iran, Islamic Republic of
روحانی : دلارهای بلوک شده زیاد نیست
بهلول : خدا را شکر که زیاد نیست ، تاحالا زیاد نیست این همه امتیاز دادیم تا دلارها را بگیریم اگر زیاد بود چه می دادیم حتما قباله کشور را به کد خدا تحویل می دادیم
Iran, Islamic Republic of
تعجب از آقای روحانی با این برداشت اگر ظریف چیزی را امضاء نکرده پس تعهد ما در قبال این توافقنامه چیست چرا اینقدر جوش و جلا برای دور کردن مردم و توهین به کسانی که آنرا نقد می کنند شما که گفتی توافق بشود آب خوردن مردم هم حل می شود حالا چی شده دلار های بلوکه شده ته کشید اولی ناآگاهانه گفته شد و یا دومی برای کم کردن انتظارات است مردم خوب می فهمند و بموقع هم جواب می دهند
آقای حقوقدان!
حداقل به دو دلیل باید به مجلس رود:
۱. قبول و ایجاب در علم حقوق و فقه فقط با امضا نیست بلکه حتی با سر تکان دادن یا دست بالابردن میشود عضو قرار داد یا معاهده ای شد پس قبول معاهده ژنو که حتی لسانی در پشت تریبون اعلام شد مانند امضا شده باید برود مجلس.
۲. دیگر کشورها برعکس ما تعهدات بسیار خفیفی دارند پس الزامی به مجلس بردن ندارند با این حال آمریکا برد!

یک حقوقدان
محسن
Iran, Islamic Republic of
ضمنا اگر لازم نیست برای تصویب به مجلس برود چرا نباید هر حرفی را درباره آن گفت؟!
رضاااااااااااااااااااااااا
دولت به تمام وعده هایی که داده عمل کرده.
چیه چرا میخندید؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
مگه خنده داره؟؟؟؟؟!!!!!!!!
ما کاری به تورم نداریم شاید این امار دروغ باشه اینو بدون مردم قدرت خرید ندارن
ج س
Iran, Islamic Republic of
درآمد روستایی از هزینه های آنان ، کمتر است و در آینده مهاجرت روستاییان مثل زمان خاتمی افزایش می یابد
آقای روحانی جیب مردم خالی شده
خالی ، خاااالییی
هزینه ها از در آمدها بیشتر است
Romania
پس چیزی امضا نشده با ایما و اشاره و لبخند بوده ... ما فکر کردیم کار مهمی شده ریختیم تو خیابون با خانواده ... خوب مجلس هم نباید مثل ما خودش رو سبک کنه و وارد بازی بی اهمیت توافق بشه ... اصلا دولت در راس اموره و تمام مسائل ربطی به مجلس نداره !!!
شهاب
Romania
آقای روحانی خواهشا بس کنید !!! بعد از توافق هم اتفاقی برای اقتصاد به خواب رفته نمی افته بیخود با وعده های پوچ سر مردم را گرم نکنید صبر مردم هم حدی داره !
دل آرام
Iran, Islamic Republic of
وجدانا ، کسانی که مصاحبه را گوش کردند امتیاز بدهند
از این مصاحبه ، رنگ و بوی شهید رجایی و باهنر ، احساس کردید
من که ذره ای رنگ و بوی شهدا دولت را احساس نکردم
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای روحانی! اگر تحریمها واقعا جلوی ارتباط پولی ما را گرفته بود و به همان بدی و مضری که شما ادعا میکردید بوده پس باید از آن سال تا به حال کلی پول بلوکه شده داشته باشیم و اگر هم آنقدرها در رد و بدل شدن مالی مشکل ایجاد نمیکرد و پول زیادی بلوکه نشد پس اینهمه گره زدن همه مشکلات به تحریمها برای چه بود؟
نمیشود هردو حرف شما راست باشد
شما که کارتان را کرده اید، پس محبت کنید استعفا دهید یک مدیر اجرایی واقعی رئیس قوه مجریه شود تا کارها پیش برود و مثلا مسکن مردم در بیابان ها تکمیل شود
علی اکبر
انان که اغلب دم از قانون و قانونگرایی میزنند چگونه است که اکنون در توافق هسته ای که بیشترین وسنگینترین تعهد ها را بر کشورمان در طول حداقل ده سال تحمیل میکند چنین سهل گیرانه و راحت می خواهند قانون را دوربزنند تنها بااین بهانه که ما ان راامضا نکرده ایم و چگونه است که همان ها در موقعیت دیگر به ملت ایران هشدار می دهندکه بعد از توافق باید مواظب حرف زدنشان هم باشند
علی
اظهار نظر رئیس جمهور درباره تفسیر اصول قانون اساسی شخصی و غیر قابل استناد و بی ارزش است. مطابق قانون اساسی تنها مفسر قانون اساسی شورای محترم نگهبان است.
به اینکه بگوییم تفسیر ما از قانون اساسی درست است و شورای نگهبان هیچ کاره است این اول دیکتاتوری است وانگهی نمیگوید تفسیر نادرستم از قانون اساسی مورد تذکر دیگران قرار گرفته بلکه میگه من تذکر به مراعات قانون نمودم دیگران بدشان. آمده نه خیر بگو تفسیر مرا از قانون نپسندیده اند.
مسعود
اي علي آقا ! كجاي كاري؟! مگه همين هفته قبل جناب رييس جمهور به شدت حقوقدانمون تكليف شوراي نگهبان را معين نفرمودند؟؟مگر ايشان نفرمودند كه : شوراي نگبان فقط بايد نظاره گر باشد و كار به اين كارها نداشته باشه كه كي چي ميگه و چه ميكنه؟؟!!
کاظم
نشست بى خبرى براى ملت!!
سیاح
Iran, Islamic Republic of
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در شبکه خبر گفتند :
۲۳ استان کشور درآمد روستایی از هزینه آنان کمتر است !
۹ استان در آمد با هزینه برابری می کند آنهم بخاطر بهره وری زمینشان است
مصطفی
با عوض کردن عنوان چیزی درست نمیشود. این رویه درستی نخواهد بود که دست مجلس را چون در اختیار منتقدین است ببندیم و قانون اساسی را نقض کنیم
با باب شدن این کار کشور در آینده با مشکل مواجه خواهد شد
علی
United Kingdom
اگرچیزی راامضانکرده ایم پس عملیات بتن ریزی راکتوراراک برای چیست؟!!!! یعنی بدون هیچ امضا و تعهدی داریم صنعت هسته ای را کن فیکون می کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! خدایا یکی بیاداین معماروحل کنه!!!!!!
ایشان پیاده نظام ... است مگه نشنیدی که گفت ما اجرا کننده ی امضای حکومت قبل از انقلاب به صورت داوطلبانه هستیم یعنی طاغوت گفته در آینده اگر جوانان ملت راکتوری ساختن ما با غرب تواف رسیدیم که شما با کمک... بتن ریزی کنید جل الخالق اگر این طوره خوب آن شاه ملعون بهتر از روحانی کارش رو بلد بوده پس انقلاب و شهدا و پیشرفت با توان داخلی و با هزینه از مردم برای چه بود.... اللهم عجل لولیک الفرج
رضا
Iran, Islamic Republic of
مجید جان !!!!!!!!!!!!!! فکر کنم معنی کن فیکون رو نمیدونی ....
United Kingdom
به جون خودت معنی شو میدونم! باورکن!
ایرانی گیج شده
من سوادی ندارم ولی از اقای رییس جمهور حقوقدان میپرسم مکر میشه متنی را امضا نکنیم و بشود توافق ؟؟ تعهد بدیم و اجرا کنیم بدون امضا ؟؟ پس چرا کنگره میخواد تصویب کنه ؟؟
قبلا که یه چیز دیگه می گفتن حالا شده این که پول های بلوکه شده زیاد نیست!!! هههههههه.
امیرحسین
هیچکدوم از کاربرایی که اینجا کامنت گذاشتن، به سخنان دکتر روحانی پاسخ مستدل و منطقی ندادند و هیچکدوم با منطق حرف نزده اند و فقط با هوچی گری و تمسخر و گفتن انواع دروغ ها جواب داده اند.
چون دستشون خالیه و حرفی برای گفتن ندارند.
لطف کن اول بیا ایران بعدا اظهار نظر کن!
جناب امیرحسین حرف باید منطقی باشه نه سفسطه در ضمن اگر شما سخنان قبلی جناب روحانی را شنیده بودی که حتی آب خوردن ما را به تحریمها گره میزد میتونستی بفهمی الان خودش حرفهای قبلی خودش را نقض کرده پس دوست عزیز شنونده باید عاقل باشه تا اینهمه تناقض را در گفتار و رفتار رئیس جمهور بفهمه !!!
اگر چیزی امضاء نکردید که بخواهد به مجلس برود پس این 22 ماه مردم را سرکار گذاشتید که تمام وقت این مملکت را صرف یک توافق نامه ای بکنید که ما را ملزم به خیلی از تعهدات کند یعنی می فرمایید 1+5 خیلی احمق اند که سراسیمه از کشورشان بیایند ژنو و لوزان و ... و شبانه روز وقت بگذارند که بیایند تفریح مگر در لوزان چه خبر است که به تفریح بیایند مگر کشور خودشان تفریحگاه ندارد یا شما مردم ما را خیلی ساده لوح تصور می کنید که همه حرفایتان را باور کنند ما از شما گله نداریم زیرا خواسته شما همین است اما از نماینگان ملت که در این موقع به مرخصی رفته اند بشدت ناراحتیم که اساس مملکت را رها کرده اند و در این بزنگاه مجلس را به تعطیلی کشاندند در صورتی که دشمنان ما یک لحظه بیکار ننشسته اند
اصل ۱۲۵قانون اساسی:
امضاي عهد نامه ها, مقاوله نامه ها, موافقت نامه ها و قراردادهاي دولت ايران با ساير دولت ها و همچنين امضاي پيمان هاي مربوط به اتحاديه هاي بين المللي پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي با رئيس جمهور يا نماينده قانوني اوست.
در حالی که رئیس جمهور میگن طبق اصل ۱۲۵ اگر توافق نامه ای به امضای رئیس جمهور یا نماینده اش برسه،لازمه که به تایید مجلس برسه
خیلی جالبه که تورم درست ۲سال دیگه تک رقمی میشه!!
ج
Iran, Islamic Republic of
از حالا عدد تورم دو سال دیگر را گفتند و همه مسولین آنرا ابلاغ می کنند می شود آمار !!
توسعه از روستا می گذرد که روستایی هم بیچاره شده به نفع کدخدایان اشرافی بالانشین !!
م
آقای رئیس جمهورلطفاً ًرجوع کنید؛ به سخنانی گذشته خوددرباره یکی وعده هایی که دادید، وتبلیغ کردید؛ ازنتیجه های برجام برای رفاه آینده ملت ایران موضوع دلارهای آزاده شده وارتباطات اقتصادی آن ؟!!!. اماامروزمصاحبه می کنید. بایدمتکی به ....باشیم . ودلارهاچندی به دل نمی زند!!! اگرچنین است؛ چراتوافق کردید، درصورتیکه همه امتیازهای هسته ای رادادید، ومنفعتی برای ملت نداشت به جزء تبلیغات های ازکالاهای آرایشی مردانه وزنانه دردیواری شهرها !!! اینکه بخواهید باکلمات سیاسی وفراکنی انحرافی وگمراه کننده افکارعمومی، ازعمکرد سیاسی وبالااخص اقتصادی این دوساله دولت باآمارغیرواقعی..... تصدیق وتآئید کنید!!! خدمتگذاراین ملت محجوب باشید، درپی آن نباشید، بخواهیدبامقصردانستن مشکلات کنونی رابه گردن دولت قبلی که الان وجودخارجی ندارد، باری ازدوش خودبردارید!!! واقعاً دراین دوسال گذشته که مدت کمی نیست!!! بجزافتتاح کارخانه بستنی یاگاوداری بدست معاون اول؛ که سرمایه اش هم توسط بخش خصوصی بوده وراه اندازی شده؛ چکارکردید؟!!! شما برای چی رئیس جهمورشدید؟!!! آیابرای حل مشکلات مردم؛ یااینکه هرروزانرژی دولت را بدنبال یک سوژه سرگرم کننده.... یایک روز سوژه مقصرکردن ورانت خواری دیگران ... وحالاهم می بینید این سوژه هاتکراری داره کهنه میشه؛ این بار هم سوژه براه انداختن هیاهو ی رسانه ای انتخابات... اونهم باسم ضامن اجرای قانون اساسی .... !!! وشورای نگهبان رامحکوم می کنید، باین مضمون ، حق تآئید افرادراندارد، وهیئت اجرایی باید...... !!!! به نظرمی آید؛ شمامی خواهید یک عده ی خاص ازافراد دور واطرافی هاسیاسی راخوشحال ودلگرم کنید. واین رفتارها مطمئیناً بی طرفی شماودولت شمادرانتخابات مجلس نشان نمی هد!!! مطمئین باشید؛ بموقعش لازم باشد؛ مقام معظم رهبری درباره انتخابات تذکرخواهندداد، ثانیاً تنهامشکل اصلی ما اینهانیست !!!! مشکل اصلی کشور وضیعت معشیت مردم وبیکاری وفرهنگی فرزندمان که تکلیفشان پس ازدوسال دردولت شمامشخص نیست!!! یک گشت به تهران و.... باندازید وببینید، دارید چکارمی کنید. حتی این رفتار؛ باعث دغدغه رهبرانقلاب شده؛ و فرمودند؛ برای مسائل فرهنگی گاهاً شب هاخوابم نمی برد..... و مرتب درسخنرانی وبیانات مکررمعظم له درهمه موارد سیاسی واقتصادی وفرهنگی این دغدغه هارا به دولت تذکرمی دهند. آقای رئیس جمهور..... این ملت آگاه احتیاج به این سروصدای رسانه ای نداشته وندارند!!! اونها نگاه می کنندبه عملکردهردولتی؛ نسبت به وضیعت اقتصادی وخانوادگی خودوهمچنین عزت کشورشان....، ازاول انقلاب باوجودهدایت امام ورهبری خودشان تصمیم گرفتند، وبعدها هم خواهندگرفت. ولاسلام...
United States
احمدی نژاد دوباره رییس جمهور شده؟ امضا به معنی فیزیکی قلم دست گرفتن که نیست هر چیزی را که قبول کرده باشید یعنی امضا کرده اید. بی اعتنایی به مجلس در این حد در زمان شاه هم سابقه نداشته.
Iran, Islamic Republic of
جمله اولت منفي داره
جمله دومت مثبت
Iran, Islamic Republic of
من شخصا به هیچ حرف و ادعایی که هر یک از ارکان ... دارد هیچ اعتمادی ندارم
در 2 سال گذشته با معدود حرفها و ادعاهای راست مواجه شدیم و در سایر موارد جز دروغ و ریاکاری چیزی ندیدیم
در اقتصاد ، کشورهای دیگر را با ایران نباید مقایسه کرد این را تجربه نشان داده مثلا قیمت جهانی طلا کاهش می یافت طلای کشور ما بالا می رفت و برعکس یا بورس آنجا رکود داشت بورس ما رونق . بنابراین این دو تا را با هم قاطی نکنید
وای چقد وعده های سر خرمن
روحانی همش مگه ما تو این دو سال ال کردیم بل کردیم
انگار فقط تواین دو سال این همه کارها شده و در تمام این چندسال از بعد از انقلاب هیچی به هیچی . دیروز دیدم ................ زدم کانال دیگه نگاه کردم
Iran, Islamic Republic of
اگر چیزی امضا نکردید پس این همه جار و جنجال برای هیچ و پوچ بوده.
این همه ... را آقای روحانی ازکجا بیان می کنیدحتما آقای نهاوندیان با وعده صدروزه اش می نویسندبه شمامی دهند
دبیر
بافرض قبول نظر رئیس جمهور محترم درمورد برجام باید عرض کنم که نمایندگان مجلس مصوبه ای با رای 204 نفری داشته اند که برجام باید جهت تصویب به مجلس ارسال شود واین قانون توسط ایشان هم ابلاغ شده است همانگونه که درمجلس امریکا هم چنین مصوبه ای بوده است باید به قانون مصوب مجلس عمل شود درضمن درقانون اساسی مراجع رفع اختلاف بین دولت ومجلس مشخص شده است آیا بهتر نیست براساس قانون اساسی عمل شود واز حاشیه سازی خودداری شود
از سخنان رئیس جمهور اینطور فهمیدم که اگر مجلس برجام را بررسی کند به نفع آمریکاست و اگر کنگره آمریکا برجام را بررسی کند به نفع ایران است!...
دقیقا همینطوره ... مجلس نباید در هیچ اموری دخالت کنه و شورای نگهبان هم فقط باید تماشا کنه نه نظارت چون اگر نظارت کنه دوستان و پادوهای کدخدا رد صلاحیت میشن ... بعد از توافق هم هر کسی نباید هر حرفی بزنه غیر از رئیس دولت تدبیر و امید اونهم برای ادامه اعتدال نمودن منتقدین !!!
خدایا به داد مردم برس از اینهمه دروغ و دغل
بصیرت
پس چرا کنگره دغدغه آن را دارد و باید بررسی کند
عمار
Iran, Islamic Republic of
"دولتی که تلاش کرد روابط جناح‌ها،.."
دولتی که تلاش کرد مخالفان خود را با بد ترین الفاظ مورد خطاب قرار دهد.دولتی که تلاش کردهیچکس را به زور بهشت نبرد،باهجمه همه جانبه همه مخالفان را خفه کند،تمام ناکارامدی خودرا به دولت خدوم دکتر محمود نسبت دهد،همه چیز را به دنباله تحریم ببندد،اصحاب فتنه رابدون حتی یک معذرت خواهی کوچک از خسارتهایی که به کشور ونظام زدند تطهیر کند،دولتی که بدون نام احمدی نژاد محبوب وتخریب این مرد روزشان شب نمیشود حتی یک روز،بعد از دوسال هنوز بجای ارایه کارنامه نداشته مثل دوران نامزدی به دولت قبل می تازد و در حال وهوای انتخابات 92است،دولت شانتاژ وماجراو قصه سازی های دروغین برای فرار از مورد سئوال قرار گرفتن درباره عدم کارایی دولت،مثل بنزین های الوده.پولهای کثیف.وماادراک مالبورسیه.و.....،دولت کرسنتی های مصون از هرگونه سئوال ،دولت تهدید نشریه ها وسایتها ،دولت اخم وخشم به داخلی ها،دولت خنده به استکبار ،دولت بزک شیطان،دولت کرامت پاسپورت های ایرانی،دولت راستگویان و.......اینها را آقای رییس جمهور فرصت نکردند بشمارند!!!!!!
یاسر
Iran, Islamic Republic of
"ما قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم اما همانطور که قبلا گفتم در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظیفه ام عمل خواهم کرد."
قصد دعوا ندارید اما همه دستگاههای مسئول را زیر سئوال میبرید و عملکردشان را به چالش میکشید وازالان پیشداوری می کنید .انگار حقی ازشما ضایع شده وباید مطالبه کنید شما علم غیب دارید که چه کسانی رد صلاحیت شده اند واز انها دفاع میکنید؟
میفرمایید به وظیفه قانونیم عمل خواهم کرد .این بسیار خوب است اما چه کسی مانع عمل به قانون شماست اگر کسی مانع هست اورا بامصداق معرفی بفرمایید.عمل به وظیفه قانونی با ورود به وظیفه قانونی سایر دستگاهها ومانع تراشی دروظایف قانونی انهامتفاوت است.
ورود زودهنگام مجری انتخابات (فقط مجری)صحیح نیست.
مجری نباید سناریو بنویسد وکارگردانی و...غیره را که از وظایف سایرین است انجام دهد.
اقا با گرفتن چند ساعت وقت مردم كه با ارزشترين چيز است .
1-طوري صحبت كرد كه انگار ايشان از پيش از انقلاب رييس دولت بوده وتمام كارهاي انجام شده در مملكت را او انجام داده است
2- با لجاجت سياه نمايي مي كنند و شجاعت ندارند كه بگويند اين همه افتتاح ها را كه هر روز انجام مي دهند را جه كسي انجام داده .خزانه شما كه خالي بود ...
3- عدم توان جواب يا عذر خواهي از بورسيه ها و وعده هاي توخالي وگره زدن انها به توافقي كه بازيهاي با دوره 6ماهه1+5مانند معيشت ركود تنزل رتبه علمي تعطيلي كارخانجات وكشاورزي اب خوردن و واردات بي رويه و.....وجواب رفع حصر سران فتنه را هم ديديم در صورتي كه:
واضح است که حصر سران فتنه یک تصمیم حاکمیتی است و هرگونه تغییری در آن، ارتباطی به موضع دولت ندارد. در این خصوص، میان دولت سابق و دولت فعلی تفاوتی نیست.

حسن روحانی بی تردید، از این موضوع به طور کامل آگاه است اما آنچه اتفاق افتاده، این است که در جریان تبلیغات انتخاباتی، حامیان فتنه، رفع حصر را به عنوان یکی از وعده های روحانی جا انداختند و او نیز پاسخ صریحی به این موضوع نداد.

به این ترتیب، روحانی در طول دو سال فعالیت خود، تلاش کرده است تا مطلبی را عنوان نکند که این بخش از هواداران خود را از دست بدهد!
صداقت
📌اصل 77
عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌‌هاي بين‌المللي بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.

📌اصل 125 - قراردها و توافق‌نامه‌هاي بين‌المللي
امضاي عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافت‌نامه‌ها و قراردادهاي دولت ايران با ساير دولت ها و همچنين امضاي پيمان‌هاي مربوط به اتحاديه‌هاي بين‌المللي پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي با رييس جمهور يا نماينده قانوني او است.

🔑🔑🔑دیروز رییس جمهور در کنفرانس خبری در پاسخ به سئوال نماینده کیهان فرمودند :هنوز پای برجام رییس جمهور یا نماینده اش امضا نکرده که نیاز باشه بره مجلس تصویب بشه ...
به اصل 125 قانون اساسی توجه کنین :میگه... پس از تصویب مجلس باید توسط رییس دولت یا نماینده اش امضا شود ...

خدا را شکریم که آقای رئیس جمهور حقوقدان هستند

مسعود
واي خدا !! وقتي به اين فكر مي كنم به اينكه :حال كه دولت تدبير به قول خودشون هيچ امضاء و تعهد كتبي به غربيهاي جنايتكار نداده اند ,اينقدر هزينه براي نظام وكشورمون درست كرده اند, اگر تهد و امضاء كتبي داده بودن چه به روزمان مي آوردند؟؟!!!
United States
آقای روحانی .باعرض سلام .ببخشید با چه مجوز یا
با کدام قانون بندهای برجام به اجرا گذاشتید.
هنوز رهبر انقلاب ومجلس که بالاترین مقامدرکشور
میباشند. تایید یا اعلام موافقت نگردند.
خدا را شکر که رئیس جمهورمون حقوق دانه اگر بمثل امثال بنده بی سواد بود چه سوتی ها می دادند
والا به خدا من دانشجوی یک لاقبای جلوی سفارت انگلیس کتک بخور هم با یک نگاه گذرا به متن قانون اساسی داستان را در می یابم، شما مردم را چی فرض کردی آقای از انگلیس دکترا گرفته
اسل 125 غانون اصاصی را متالعه بفرمایید
یک بی صواد
محمدعلی
آقای حقوقدان!
خسته نباشید.
کل اسپندهای خاورمیانه را برای شما دود کنند کمه!
بیست و چند ماه از خزانه مملکت خرج این سفرها و جلسات کردید و تعهداتی که نمونه اونها را میشه در حکومت قاجار پیدا کرد به این مملکت تحمیل کردید اون هم بدون امضا!!!!
این که عذر بدتر از گناهه!
آقای حقوقدان شما اگه نمیدونید بدونید که:
1- ایران معاهده ان پی تی را پذیرفته و نه پروتکل الحاقی را.
2- ایران به معاهده ان پی تی پایبند بوده و طرفهای غربی مخصوصاً آژانس بین المللی جاسوسی و خائن انرژی اتمی به هیچکدوم از تعهداتشون نسبت به ایران در طول این سالها عمل نکردند.
3- ایران در زمان دبیری شما بر شورای امنیت ملی در سالهای قبل از 83 به غلط اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را شروع کرد که نتیجه اون پلمپ شدن تأسیسات هسته ای بود که با فرمان رهبری این قفلهای خود ساخته توسط دوستان نادان شکست.
4- نفرمایید که توافقنامه وین برای اینه که غربیها مطمئن شوند که به معاهده ان پی تی عمل می شه که خیلی باعث خنده تلخ و تأسفبار میشه چون شما بدون امضا تعهدات خیلی فراتر از پروتکل الحاقی را به ایران تحمیل کردید همون پروتکلی که هنوز مجلس ایران قبول و اجرای اون را بحث و تصویب نکرده.
5- اینقدر به شعور مردم ایران توهین نکنید که نه الان زمان قاجاره و نه شما شاه قاجار و نه این مردم انقلاب کرده و شهید داده، مردم زمان قاجار. بس کنید این حرفهای غیر حقوقی و عوام فریب را.
پس اون برگه هایی که پاش امضا شده و عکساشم تو اینترنت وجود داره ،قباله عمه منه؟
تو روز روشن تو چشم ملت زل میزنه و ...
Iran, Islamic Republic of
اميدوارم امضا نكرده باشيد والا توافق كه امضاء شد كه ديگر امكان بررسي ندارد
هدف روحانی از توافق گرفتن پولهای چندین میلیارد دلاری بلوکه شده مردم ایران در آمریکا جهت خرج حزب های خود شان می باشد
kami
Iran, Islamic Republic of
خوب وقتی هنوز امضا نکردی باید مجلس بررسی کنه که آیا اجازه داری امضا کنی یا نه؟
وقتی امضا شد و تموم شد و رفت، دیگه مجلس چی رو باید بررسی کنه؟
رضا
آقای روحانی یکباره بگو چیزی نیست دیگه و هم خیال خودت و هم خیال آقازاده هات را راحت کن!
علی
نتانیاهو به ... گفته بودروباه بنفش! حالامنظورش رابعدازدوسال فهمیدم.
همراهان نتانیاهو در ایران هم از دکتر روحانی ناراحتند. درود بر دکتر روحانی که دست حامیان نتانیاهو در ایران را رو کرد.
دلواپس عدم توافق و كاسب پسا توافق
يك كاسه اي زير نيم كاسه اين دولت و بويژه تيم امضاكننده معاشقات هسته اي هست . ميگيد نه حالا ببينيد . يك سرو سري در حد كلان با دشمنان قسم خورده نظام دارند . و الا اينقدر لاپوشاني در تاريخ ايران بي سابقه است . شيوه رفتار و گفتار آقاي ... انسان را ياد بني صدر و رجوي و بهزاد نبوي و كلا طيف منافقين مي اندازد . خدا به خير كند .
کاش حاج آقا روحانی یک تذکری به این امریکایی ها بدهد که وقتی دولت ایران چیزی را امضا نکرده و نمیخواد به مجلس ببره، چرا اونا اینقدر داستانو جدی گرفتن و الان یک ماهیه که دو مجلس امریکا مشغول بررسی و بحث تصویب یا عدم تصویب اون هستن؟ نکنه قضیه مثل استات اویله که یارو توی نروژ به جرم پرداخت رشوه به م- ه معروف زندانی شد ولی در ایران فقط مونده بود ازش تقدیر کنن. البته غربیها عقل معاش درستی ندارن دیگه
علی
Iran, Islamic Republic of
کاسبان تحریم وشعار دهندگان خیالپرداز استکبار ستیز هنوز هم امیدی دارند .زنده باد روحانی که آنها را ناامید کرد
داستان
اگر سردار قاليباف به دروغ ميگفت من حقوقدانم و ژنرال نيستم بنده باور ميكردم . اما اگر آقاي روحاني هزرار بار قسم جلاله و حضرت عباس را باهم بخورد كه حقوقدان است باور نميكنم . تيپ و روش و منش و گو يش روحاني شبيه نظامي ها است آنهم از نوع ... و پ... . 2 چيز هم اصلا در سبد روحاني وجود خارجي ندارد اول اعتدال دوم منطق و استدلال .