پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۴
استاد حقوق بين‌الملل و مشاور تیم هسته‌ای:‬

لغو تحريم‌هاي شوراي امنيت جزئي از توافق جامع نيست

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 375893
مشاور حقوقي وزارت خارجه و تيم مذاکره کننده هسته اي گفت: چون شوراي امنيت قطعنامه صادر کرده و اين طور نيست که چند کشور با هم صحبت کنند و قطعنامه ها لغو شود . چنين چيزي ممکن است؟
لغو تحريم‌هاي شوراي امنيت جزئي از توافق جامع نيست
به گزارش جهان، دکتر جمشيد ممتاز استاد حقوق بين الملل و از اساتيد بنام اين رشته در جهان، صبح روز گذشته مهمان همايش ملي واکاوي سياست هسته اي دولت يازدهم بود . در فرصتي که در زمان استراحت اجلاس دست داد با او که مشاور حقوقي وزارت خارجه و تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان است گفت وگويي در مورد ورود موضوع بحث موشک هاي ايراني به مذاکرات انجام دادم که البته در ادامه به اصل بررسي تحريم هاي شوراي امنيت در مذاکرات و توافق نهايي رسيد. تا جايي که دکتر ممتاز عقيده داشت موضوع قطعنامه هاي شوراي امنيت قابليت حل و فصل در توافق ميان ايران و ۱+۵ را ندارد. گفت و گوي خراسان را با جمشيد ممتاز مي خوانيد:

بند ۹ قطعنامه ۱۹۲۹ شوراي امنيت در مورد موشک هاي بالستيک بحث کرده و بر اين اساس علي رغم مخالفت جمهوري اسلامي ، برخي کشورهاي ۱+۵ خواهان مذاکره در اين زمينه هستند . تا چه ميزان استدلال حقوقي اين کشورها قابل قبول است ؟

اين استدلال مردود است و در قالب مذاکراتي که در ژنو يا وين انجام شده به دليل اينکه کشورهاي طرف مذاکره ايران اين اختيارو صلاحيت را ندارند که در مورد محتواي قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل حرف زده و با ما به توافق برسند ، طبيعتا اين موضوع در دستور کار نيست و نبايد هم باشد.

اما يکي ازخواسته هاي ما لغو تحريم هاي شوراي امنيت است و بايد در اين زمينه ها هم بحث کنيم .


اين جزو موضوعاتي که در دستور کار اين جلسات است، نيست.

حتي در توافق نهايي هم مورد نظر نخواهد بود ؟

خير. درتوافق نهايي هم چنين چيزي نخواهد بود .چون طبق ماده سوم منشور سازمان ملل متحد اگر چند کشور عضو سازمان ملل با هم توافق کرده و اين توافق در تعارض با قطعنامه شوراي امنيت باشد ، قطعنامه بر اين توافق اولويت خواهد داشت و در نتيجه در دستور کار قرار گرفتن اين مسئله فايده اي نداشته و قانوني نيست.

اما طرف هاي غربي بر وجود مسئله موشک ها در مذاکرات تاکيد دارند و آن را جزو مذاکرات مي دانند .

سند توافق ۲۰۱۳ ژنو مسئله موشک را جزو عناوين مورد قبول مذاکره نمي داند.

اما در توافق ژنو تصريح شده که بايد به نگراني هاي شوراي امنيت که در قطعنامه ها آمده پرداخته شود .

چنين چيزي در سند ژنو نيست و نمي توان طبق توافق ژنو قطعنامه هاي شوراي امنيت را به مذاکره گذاشت .

ما گفتيم همه تحريم ها از جمله تحريم هاي شوراي امنيت بايد در انتهاي کار و رسيدن به توافق جامع برداشته شود . در اين خصوص چه مي گوييد؟

تحريم هاي شوراي امنيت را فقط شوراي امنيت مي تواند برطرف نمايد و ما در مذاکرات توافق مي کنيم که به اين نتيجه برسيم.

يعني با وجود توافق نهايي و حتي پس از لغو تحريم هاي اروپا و آمريکا عليه ايران ، باز هم بايد تحريم هاي ايراني شوراي امنيت در اين نهاد بررسي مجدد شده وبايد در آنجا لغو گردد؟

شما به اين صورت اقتدار شوراي امنيت را زير سوال مي بريد. چون شوراي امنيت قطعنامه صادر کرده و اين طور نيست که چند کشور با هم صحبت کنند و قطعنامه ها لغو شود . چنين چيزي ممکن است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


توافق جامع شدنی نیست
چرا عزیز شدنیه! به شرطی که ما دوباره بشیم عامل دست نشانده امریکا در منطقه!
تو توافق موقت خراب کردیم رفت چه برسه به جامع!
عسگری
خوب بود این استاد بنام! حقوق بین الملل از نقش امریکا و غرب در شورای امنیت مطلع بودند. عملا 5+1 شامل اکثریت مطلق اعضای شورای امنیت میشود.