جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴

یارانه نقدی نوزادان در جیب ثروتمندان+جدول

سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب: 379493
بلاتکلیفی و عدم پرداخت یارانه تازه متولد شده‌ها در حالی پنجمین ماه خود را پشت سر می‌گذارد که تا این لحظه دولت در حدود 79 میلیارد تومان معوقه به این خانوارها بدهکار است اما به راحتی 2,250,000,000,000 تومان یارانه نقدی به ثروتمندان پرداخت کرده است.
به گزارش جهان به نقل از دانشجو، با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و ثبت‌نام مجدد از متقاضیان دولت یازدهم بر این برآمد که از این پس یارانه نقدی را تنها به کسانی اختصاص دهد که به طور واقعی نیازمند هستند.

در این راستا دولت امیدوارم بود در فرآیند ثبت‌نامی جدید عده‌ زیادی از افراد غیرنیازمند از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند اما با عدم اقبال عمومی در این خصوص مواجه شد و حدود ۲۲ میلیون خانواده معادل ۷۰ میلیون نفر در این مرحله برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کردند.

پس از این اتفاق بود که دولت اعلام کرد با شناسایی دهک‌های بالای جامعه، این افراد را از دریافت یارانه نقدی محروم کند.

در حال حاضر ۵ ماه از اعلام تصمیمات دولت در راستای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد اما متاسفانه نه تنها در این مدت هیچ ثروتمندی در لیست محرومیت از دریافت یارانه نقدی قرار نگرفت بلکه تمامی نوزادانی که در سال ۹۳ چشم به جهان گشودند از دریافت ماهیانه ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی که به نظر رقم کوچکی می‌آید محروم شدند.

فرزندان سه قلوی ایمان آرزه، یکی از خبرنگاران فعال و باسابقه حوزه ورزشی کشور نیز از همین قشر هستند. فرزندان وی در تاریخ ۳۱ فروردین سال جاری به دنیا آمدند. ۳ فرزند پسر (سه قلو) که در حال حاضر ۵ ماه دارند اما از ابتدای ولادت خود تاکنون هیچ مبلغی به عنوان یارانه دریافت نداشته‌اند.

آرزه در نامه‌ای به «خبرگزاری دانشجو» نوشت: «در کمال تعجب و تاسف تاکنون بیش از ۶۰ نامه به مراجع مرتبط و غیرمرتبط مملکتی ارسال کردم و تقاضای هر گونه مساعدتی که برای مسئولین امر میسر است داشته‌ام اما دریغ از حتی یک جواب مثبت. نکته عجیب ماجرا اینجاست که دولت به اصطلاح "تدبیر و امید" به بهانه نبود بودجه حاضر نیست یارانه فرزندانم را پرداخت نماید و فعلا سه قلوهای ما از دریافت این مبلغ به ظاهر ناچیز اما مهم و حیاتی محروم هستند. از سوی دیگر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در باب فرزندآوری و افزایش نسل و مصوبات سخت مجلس در مقابله با جلوگیری از بارداری، تعجب می‌کنم که مسئولان مملکتی از کنار این اتفاق میمون و مبارک و البته دغدغه بزرگ خانواده ما، سهل‌انگارانه عبور می‌کنند.»

نوبخت: متولدین‌جدید تا اطلاع‌ثانوی یارانه نمی‌گیرند

در همین خصوص خبرنگاران در حاشیه گردهمایی روسای بیمارستان‌های کشور از محمدباقر نوبخت پرسیدند چرا متولدان جدید از دریافت یارانه محروم شده‌اند؟ وی پاسخ داد: این موضوع را تکذیب می‌کنم، آنچه که اتفاق افتاده این است که ما در اردیبهشت‌، اطلاعات خانوارها را جمع‌آوری کردیم تا به آن‌ها یارانه بپردازیم، اما بعد از آن تاریخ عده‌ای متولد شده و عده‌ای فوت کرده‌اند که به دلیل درج‌نشدن اطلاعات آنها در پایگاه، فعلا یارانه به متولدان جدید تعلق نگرفته است.

نوبخت افزود: اطلاعات مربوط به خانوارها باید به‌روز شود تا بتوانیم به متولدان جدید نیز یارانه پرداخت کنیم.

اما در این میان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور هرگز نگفت که آیا معوقات چند ماهه متولدین جدید هم به این خانوارها پرداخت می‌شود یا خیر؟

آیا این اقدام دولت در عدم پرداخت یارانه نوزادان را می‌توان با سیاست‌های کلی جمعیت که ۳۰ اردیبهشت ماه توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد در یکجا جمع کرد؟

تناقض کامل محرومیت نوزادان از دریافت یارانه نقدی با سیاست‌های کلی جمعیتی

رهبر انقلاب در ۳۰ اردیبهشت امسال سیاست‌های کلی جمعیت را که ۱۴ بند را دربرمی گیرد برای اجرا ابلاغ کردند. رئوس و هدف اصلی از ابلاغ این سیاست‌ها، رفع موانع موجود بر سر راه ازدواج و بچه‌دار شدن با هدف حفظ جمعیت جوان در ترکیب جمعیتی کشور است.

به عنوان مثال بند دو این سیاست ها مربوط به : رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تامین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد است.

حال اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم پدرها و مادرهایی که در این شرایط سخت اقتصادی با تولد نوزادانشان شاهد شیرین‌ترین لحظه‌های زندگی‌شان هستند بدون هیچ قصور و تقصیری محرومیت‌هایی به زندگی‌شان باز شده است و از دریافت حقی محروم شده‌اند که شاید در آینده البته در صورت جبران کارکرد چندانی برایشان نخواهد داشت.

تنها کافی است، نگاهی به هزینه‌های ریز و درشت زایمان و پس از آن بیندازیم تا پی ببریم مشمول نشدن این خانواده‌ها در دریافت یارانه نقدی عضوهای تازه وارد، به نوعی معنای بی‌توجهی دولتمردان به مقوله مهم زاد و ولد را می‌دهد و در تناقض کامل با این سیاست‌ها است.

شاید از نگاه برخی از کلان شهر نشین‌ها این مبلغ چندان به چشم نیاید اما با جمع مبالغ معوق مانده به رقمی می‌رسیم که دیگر کوچک نیست.

یارانه ثروتمندان ۲۹ برابر یارانه نوزادان

با توجه به آرام و ارقام منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۶۳۵ نوزاد به دنیا آمدند. با محاسبه‌ای سرانگشتی متوجه می‌شویم که ۷۸,۵۷۱,۷۱۰,۰۰۰ تومانی از محل عدم پرداخت یارانه نقدی به این نوزادان درآمد نصیب دولت شده است. از سوی دیگر با آمار فوتی‌ها مواجهیم و درآمدی ۲۱,۳۸۴,۴۵۰,۰۰۰ تومانی از محل قطع یارانه فوت شدگان. یعنی ۹۹,۹۵۶,۱۶۰,۰۰۰ تومان درآمد ناشی از عدم پرداخت یارانه به این دو گروه.





البته به غیر از این دو گروه ثروتمندانی که قرار بود در همان ماه اول فاز دوم هدفمندی از دریافت یارانه نقدی محروم شوند را نیز داریم. ثروتمندانی که به گفته خود دولت یازدهم ۱۰ میلیون نفر می‌شوند و در این ۵ ماه در مجموع ۲,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند. مبلغی ۲۹ برابر یارانه نوزادان تازه متولد شده که در جیب ثروتمندان قرار گرفته است.


باید به این نکته توجه داشت که این اقدام دولت برخلاف سياست افزايش جمعيتی است و بهتر بود که دولت به جای حذف یارانه نوزادان با شناسایی دهک‌های بالا یارانه این افراد را قطع می‌کرد تا بار دیگری بیش از مشکلات فعلی اقتصادی ناشی از تورم و گرانی بر دوش خانوادههای این نوزادان تازه متولد تحمیل نشود و شیرینی این تولد به کامشان تلخ نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شما بچه آوردی میخوای دیگران بزرگ کنند برات!!؟؟ واقعا بعضی ها روی سنگ پای قزوین رو سفید کردن، اگه قرار باشه بقیه خرج بچه منو بدن منم 7-8 تا بچه میارم این که هنر نیست، بقول شاعر «خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود»
علت اینکه مردم علاقه ای به بچه دار شدن ندارند فشار شدید اقتصادی و کارکردن زن و مرد اونهم در چند شیفت برای گذران حداقلی زندگی است نه ماهواره و تبلیغات غربی و فراوانی لوازم جلوگیری و ارزونی عمل وازکتومی و غیره!
میرزایی
Iran, Islamic Republic of
با سلام. ظاهرا دولت می خواهد با این اقدام نشان دهد که با سیاسیت افزایش جمعیت مخالف است
خدارحمی
چه سودازگفتن این حرف ها...
United States
حق اولاد وزارت کار هم فقط به دو فرزند تعلق میگیرد این هم با سیاستهای جدید جمعیتی متناقض است!