سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴
۴

روزنامه حامی هاشمی: تنش با آل‌سعود به صلاح نیست!

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 419795
احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم طی یادداشتی در روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی نوشت که تا زمان توافق نهایی هسته ای نباید به تنش با عربستان سعودی دامن زد!
روزنامه حامی هاشمی: تنش با آل‌سعود به صلاح نیست!
به گزارش جهان به نقل از رجا، حادثه تلخ و شرم آور تجاوز پلیس سعودی به دو نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده، باعث خشم و نفرت روزافزون مردم ایران از آل سعود شده و در حالی که بسیاری از مراجع تقلید خواستار برخورد دولت با این موضوع شده اند و زمزمه های تحریم حج عمره به گوش می رسد، احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم طی یادداشتی در روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی نوشت که تا زمان توافق نهایی هسته ای نباید به تنش با عربستان سعودی دامن زد!
 
عضو حزب منحله مشارکت تصریح کرد: «بايد درباره منطقه و به ويژه عربستان با آرامش رفتار كرد و سعي کرد تنش جديدي در منطقه ایجاد نشود تا پرونده هسته‌اي ايران به يك سرانجام مطلوب برسد.»

شیرازد که از حامیان اصلی سیاست تعطیلی تاسیسات هسته ای ایران برای اعتمادسازی مقابل غرب و به اصطلاح «تنش زدایی» است؛ با استناد به این رویکرد می نویسد:

«روابط ايران و عربستان در وهله کنونی به‌شدت حساس است پس شايسته است از هر عامل تنش‌زاي جديد فاصله گرفته و سعي شود تنش‌ها تشديد نشود ... شايد به صلاح كشور نباشد كه درشرايط جديد يك تقابل و تخاصم جديد به روابط ايران و عربستان اضافه شود به همين دليل در بحث حج نبايد وارد موردي شويم كه در آن تنش وجود دارد و اگر موضوع تحريم حج به عنوان يك راه مقابله با عربستان تصور شود، تصوردرستي نيست چرا كه پول مصرفي مردم ايران در عربستان، در مقابل ساير درآمدهاي اين كشور بسيار ناچيز است بنابراين ضربه‌اي براي اقتصاد عربستان نخواهد بود.»

به نظر می رسد معنای دقیق اعتمادسازی و تنش زدایی را به خوبی می توان در این یادداشت روزنامه آرمان مشاهده کرد، به عبارت دیگر این رویکرد منفعلانه در سیاست خارجی حکم می کند تا حتی بعد از تجاوز ماموران سعودی به جوانان ایرانی باز هم مسئولان سیاست خارجه کشورمان واکنش خاصی نشان ندهند و با اکتفا به کلی گویی و قول و وعیدهایی مبنی بر پیگیری ماجرا! نهایتا آل سعود را گستاخ تر کرده و نشان دهند که این موضوع ارزش آن را نداشته که حتی از سوی مقامات ارشد دستگاه سیاست خارجه ایران مورد توجه خاصی قرار بگیرد.

گفتنی است، هاشمی رفسنجانی و رسانه های حامی وی نیز که پیش از این همواره یکی از نقاط قوت خود را توانایی بهبود رابطه بین ایران و عربستان عنوان می کردند، مشخص نیست چرا این روزها سکوت اختیار کرده اند و آیا بهانه پرونده هسته ای و توافق نهایی در این زمینه، توجیه مناسبی برای لاپوشانی و نادیده گرفتن این جنایت بزرگ است؟

جالب آنکه در همین زمینه حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه نیز اعلام کرد این اقدام شنیع، مربوط به دولت آل سعود نیست! در حالی که سلسله اهانت های ماموران سعودی با زوار ایرانی تنها محصور به این یک مورد نبوده و نیست و مشخص نیست چرا برخی مسئولان اصرار دارند با تبرئه دولت عربستان، تحت هر شرایطی رابطه با این کشور متخاصم را حفظ کرده و نام آن را هم تنش زدایی و اعتمادسازی با کشورهای دیگر بگذارند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


معلومه داداش؟
دلار قطع میشه دیگه فتنه نمیشه!!
Iran, Islamic Republic of
یعنی این جماعت افساد طلب برای اینکه با کدخدا بندند... حاضرند هر خفت و خواری رو به ملت تحمیل کنند
دکتر سلام
یه کلمه از پدر عروس؟
مصطفی
Finland
بیچاره ها کارشون به جایی کشیده شده می خوان مقابل عربستان هم تعظیم کنند