پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳
باج‌دهی به واسطه های علمی!

رونمایی از "جمشید بسم‌الله "این بار در نظام علمی کشور/ امان از پدرخوانده‌های عرصه پژوهش!

سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 457496
پژوهش‌خواری، این روزها به یکی از تهدیدهای جدید محیط های علمی کشور تبدیل شده است به طوریکه بسیاری از پژوهشگران کشور برای سفارش کار مجبور هستند بخش اعظمی از حقوق خود را به واسطه‌ها بدهند تا کار بگیرند.
رونمایی از "جمشید بسم‌الله "این بار در نظام علمی کشور/ امان از پدرخوانده‌های عرصه پژوهش!
گروه جامعه جهان نيوز: پدرخوانده‌ یا همان مافیا اصطلاحی است که این روزها برای شبکه‌های غیر قانونی به کار برده می‌شوند. حالا فرقی ندارد این پدرخوانده جمشید بسم الله در بازار ارز باشد یا سلطان شکر در بازار مواد خوراکی. اما جالب است که پدرخوانده‌ها به نظام علمی کشور هم راه پیدا کردند. یعنی اگر دانشمند هم باشید برای گرفتن کار تحقیقاتی باید از کانال این پدرخوانده‌ها به دستگاه‌ها وصل شوید و البته حق پدرخوانده همیشه محفوظ است.

شاید در و تخته برای هم جور است. از یک طرف پایان نامه‌های دکتری هم فروشی و کپی پیستی شدند و از طرف دیگر برخی دستگاه‌هایی که باید مشکلاتشان را از راه علمی حل کنند، از این طریق بودجه پژوهش را صرف می‌کنند. سالانه صدها پ‍ژوهش در کشور صورت می‌گیرد اما کمتر گره‌ای از مشکلات جامعه باز می شود.

خیلی از پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و فقط ویترین اتاق مدیران هستند. برخی از این مسولان هم هر سال با کلی آب و تاب، بیلان تعداد پژوهش می‌دهند و بر طبل اهمیت پژوهش در توسعه کشور می‌کوبند. اما در پس پرده، این پژوهش‌ها فقط جیب پدرخوانده‌ها را پر می‌کند

مسعود مقصودی، کارشناس امور پژوهشی در این رابطه می‌گوید: دو معضل در این مسئله وجود دارد. یکی بحث واسطه گری در درون ارگانهاست. در سازمانها، پرسنل واسطه‌گری می‌کنند و ازکل مبلغی که باید به مجری طرح برسد فقط ۳۰ تا ۴۰ درصدش محقق می‌شود. مسئله دیگر مافیای پژوهشی است. که درواقع طرح‌ها تنها به تعداد خاصی داده می‌شود که ارتباط با سازمان مورد نظر دارند و از ورود افراد متفرقه در این حوزه‌ها جلوگیری می‌کنند.

شهرداری یکی از دستگاه‌هایی که پدرخوانده‌ها نفوذ جدی در آن دارند. محققان می‌گویند اگر جزو تیم نباشید و واسطه‌ها را نشناسید، راهی برای ورود به بهشت پیدا نمی‌کنید.

این مشت نمونه‌ای از دستگاه‌هایی که پدرخوانده‌ها و پژوهش‌خواران به بخش تحقیقاتشان حکم‌فرمایی می‌کنند. البته به نظر می‌رسد مشکل اصلی نه در افراد، بلکه در قواعد و مقررات این سازمان‌هاست که فرصت را برای عرضه اندام پدرخوانده‌ها فراهم می‌کند. موضعی که باعث شده است هم شاهد بی‌عدالتی در حق فارغ التحصیلان بیکاری باشیم که چشم به همکاری با این نهادها دوخته‌اند و هم شاهد اضافه شدن شِبه‌پژوهشی دیگر به قفسه کتابخانه‌های ادارات.
منبع: پیک بامدادی و عیارآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


در دانشگاه ما یکی از اساتید موفق و باسواد بخاطر تفکر اصولگرایی ترد شد...
Iran, Islamic Republic of
به اردوهای مختلط ک رسیدگی نشد
پس چی شد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
به جای اینکه ایران رو بکنند مامن دانشجویان جهان اسلام ببین دارن چیکار میکنند