پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

«اتاق جنگ»؛ روایتی از ۸ سال دفاع مقدس

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 392696
«اتاق جنگ» تلاشی برای بیان ناگفته‌های ۸ سال دفاع مقدس از زبان فرماندهان و مسئولین مملکتی است. مستندی متفات‌تر از مستندهایی که تاکنون درباره ۸ سال دفاع مقدس ساخته شده است. این مستند در جشنواره «سینما حقیقت» امسال به نمایش درمی‎‌آید.
به گزارش جهان؛ مصطفی حریری، کارگردان مستند «اتاق جنگ» در گفت‌وگو با تسنیم، درباره این مستند گفت: «اتاق جنگ» روایت تحلیلی تاریخی از کسانی است که استراتژی جنگ را تهیه می‌کردند و یگان‌ها براساس این استراتژی آرایش پیدا می‌کردند. روایت مستند بر اساس آن چیزی است که خود این افراد گفتند و ما چیزی اضافه نکردیم. مستند شامل صحبت‌های فرماندهان جنگ است. همچنین مستنداتی را از زبان خود آن‌ها در زمان جنگ می‌آوریم و به بررسی آمارهای مکتوب می‌پردازیم.

وی ادامه داد: در این مستند قضاوت تحلیلی نداشتیم و نگفتیم که فلان کار درست بوده است یا نه بلکه سعی کردیم تا بیشتر توصیف کنیم. اهمیت ساخت این مستند از آنجا است که این اثر به گونه‌ای اولین کاری است که در حوزه سیاست و دفاع مقدس ساخته می‌شود و زاویه نگاه آدم‌هایی را نشان می‌دهد که نقشه جنگ براساس سیاست‌های آن‌ها طراحی شده است.بیشتر فیلم‌های مستند نتیجه سیاست‌های جنگ را در قالب عملیات‌ها به تصویر کشیده است اما مستند «اتاق جنگ» تصمیم گیری‌ها را نمایش می‌دهد.

این مستندساز درباره عوامل موثر بر سیاست‌ها در جنگ گفت: سیاست‌ها در تصمیم گیری نقشه راه جنگ به خیلی از موارد ارتباط دارد که از جمله آن موارد می‌توان به ارتباط عناصر قدرت در حکومت، اختلافات و رقابت سیاسی، اندیشه سیاستمداران زمان جنگ، نگاه اقتصادی آن دوران و... اشاره کرد. در این فیلم می‌بینیم افرادی که ظاهرا همگی در یک جبهه هستند دارای ریشه ایدئولوژیک متفاوت هستند. مستند «اتاق جنگ» می‌تواند در تفسیر اتفاقات بعد از دفاع مقدس نیز کمک کند، چرا که به افراد و رویکرد‌ها می‌پردازد.

حریری در پایان خاطرنشان کرد: نسخه حاضر در جشنواره «سینما حقیقت» تقریبا بدون هیچ تغییری نسبت به نسخه اصلی تهیه شده است. این مستند یک اکران محدود خصوصی برای رونمایی داشت که‌‌ همان نسخه نیز برای جشنواره مقاومت فرستاده شد و اکنون نیز نسخه نهایی برای جشنواره سینما حقیقت فرستاده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *