پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

خبر فوریBBC : ایران 5 ملوان انگلیسی را بازداشت کرد

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب: 79629

شبکه خبری بی بی سی گزارش داد: وزارت خارجه انگلستان با انتشار بیانیه ای مدعی شد 5 ملوان انگلیسی، که روز 4 شنبه 4 آذر ماه وارد آبهای ایران در خلیج فارس شده بودند توسط نیروی های نظامی ایران مستقر در آبهای جنوبی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده اند.

این دومین بار است که ملوانان انگلیسی وارد آبهای ایران شده اند. پیش از این و در سال 1385 نیز 8 تفنگدار انگلیسی وارد مرزهای آبی ایران شدند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند.

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود این افراد را اعضای یک " قایق تفریحی" معرفی کرده است که از بحرین راهی دوبی بوده اند.

انگلیس مدعی شده است این دریانوردان که غیر نظامی هستند، ممکن است "سهوا" وارد آبهای ایران شده باشند.
دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا نیز از رایزنی های سفیر انگلیس در تهران برای آزادی این 5 انگلیسی خبر داده است.

در اين زمينه خبرگزاري رويترز از لندن گزارش داد‏ ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس روز دوشنبه گفت پنج تبعه انگليس پس از انكه قايق مسابقه اي حامل انها احتمالا به طور غيرعمد وارد ابهاي ايران شده است در اين كشور زنداني شده اند.

ميليبند گفت: اين قايق كه از بحرين در مسير دبي بود بيست و پنجم نوامبر توسط شناور نيروي دريايي ايران متوقف شده است پنج خدمه اين قايق هنوز در ايران هستند و تصور بر اين است كه سالم هستند و به خانواده آن‌ها نيز در اين باره اطلاع داده شده است.

وزير خارجه انگليس افزود: مسئولان وزارت خارجه انگليس بلافاصله در عصر روز بيست و پنجم نوامبر با مسئولان ايراني در لندن و تهران تماس گرفته اند و خواستار توضيح در اين باره و نيز حل وفصل سريع مسئله شده اند.

وي گفت: سفير انگليس درتهران اين مسئله را با وزارت خارجه ايران در ميان گذاشته است و وزارت خارجه انگليس نيز با سفارت ايران در لندن در اين ارتباط تماس گرفته است.

ميليند ابراز اميدواري كرد اين مسئله به زودي حل و فصل شود و افزود به تماس نزديك با مسئولان ايراني و نيز خانواده اين افراد ادامه خواهد داد

پیش از این و در جریان بازداشت 8 ملوان انگلیسی، این موضوع به یک رسوایی برای دولت بلر تبدیل شد و نهایتا با ارسال یک نامه عذرخواهی محرامانه از جانب این دولت، ملوانان انگلیسی آزاد شدند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *