جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

اظهار نظر معاون جنتی درباره عفاف و حجاب

جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 376397
معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است، باید با بی حجابی از طریق با کارهای فرهنگی مقابله کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حسین نوش‎آبادی در حاشیه‎ی آیین معارفه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش عمده‎ی شعارها در نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شعارهای فرهنگی بوده و طبیعی است که این مقوله‎ی مهم مورد توجه و عنایت ویژه قرار بگیرد. برای اینکه اهداف نظام محقق شود باید اعتبارات و بودجه‎ی کافی برای فرهنگ منظور شود.

وی تصریح کرد: به همین خاطر یکی از موضوعات مهم در مسائل فرهنگی، تأمین اعتبارات و بودجه‎های کافی برای اجرای برنامه‌‏ها و سیاست‎های فرهنگی است. فکر می‎کنم به نسبت سایر بخش‎ها اعتبارات فرهنگی کافی نیست با توجه به حجم برنامه‎ها و گستره‎ی فعالیت‎های فرهنگی و هنری باید تناسبی بین برنامه‎ها و اعتبارات وجود داشته باشد.

نوش‎آبادی ادامه داد: گرچه در اولین سال دولت یازدهم سعی شد که برخی از این خلاءهای بودجه‎ای و اعتباری از بین برود اما تا رسیدن به نقطه‎ی مطلوب فاصله داریم. افزایش بودجه‎های سنواتی به توسعه و پیشبرد برنامه‎های فرهنگی کمک می‎کند، این بحث همواره مطرح بوده که باید هم نماینده‏‌های مجلس در بودجه‏‌های سالیانه افزایش بودجه فرهنگی را مدنظر قرار بدهند و هم در برنامه‎ریزی‎های دولت از اولویت خاصی برخوردار باشد.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگاهی که مقام معظم رهبری به مسائل فرهنگی دارند، اضافه کرد: با توجه به این نگاه مهم، خوشبختانه هم در رأس دولت، دکتر روحانی که چهره‌ا‎ی علمی، فرهنگی است، حضور دارد و هم در رأس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر جنتی انسانی فرهیخته‎ فرهنگی هستند، طبیعی است که ما هم برای تامین نیازهای خودمان در این بخش برای حوزه‎های کتاب، نشر، سینما و توسعه فعالیت‎های دینی و قرآنی باید اعتبارات و منابع کافی داشته باشیم و لازمه‎ی برخورداری از امکانات مالی مناسب، حمایت مجلس از برنامه‎های فرهنگی است.

وی افزود: تامین بودجه‎ی کافی برای سال آینده هم با یک نگاه ویژه به مقوله‎ی فرهنگ در بودجه مورد توجه قرار گرفته و بدون شک در سال آتی بودجه جهش بیشتری نسبت به سال قبل دارد. سال گذشته بودجه حوزه‎ی فرهنگ و هنر شش هزار میلیارد ریال بود که در سال جاری نسبت به سال قبل پنج درصد رشد داشت اما این بودجه نیز برای وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی کافی نبوده و منطبق با برنامه‎ها و اهدافی که ما داریم، نیست.

نوش‎آبادی تأکید کرد: مجلس باید جهش بیشتری در سال آینده برای بودجه‎ی فرهنگی در نظر بگیرد و حداقل هزار میلیارد تومان برای این بخش اختصاص دهند تا بتوانیم مطابق با برنامه‎ها و سیاست‎هایی که داریم، کار کنیم.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: فعالیت‎های قرآنی در رأس برنامه‎های وزارت قرار دارد، حجاب و عفاف از موضوعات مهم و محورهای ویژه‎ی برنامه‎های وزارت است. ما هم به عفاف هم به حجاب اهمیت می‎دهیم و اعتقاد داریم حجاب در واقع یک نماد شاخص فرهنگی، دینی و اسلامی است و در چارچوب سیاست‎های کلی نظام باید به این ارزش‎های مهم توجه کنیم.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‎ها در این موضوع مهم سهیم هستند و بخشی از آن به ما محول شده است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف دستگاه‎های مختلف تعیین شده و طبیعی است که همه نهادها باید در جهت ترویج فرهنگ حجاب و عفاف تلاش کنند. به بخش‎هایی که به وزارت فرهنگ و ارشاد واگذار شده توجه ویژه خواهیم داشت و به حجاب اعتقاد راسخ داریم. نباید فقط به ظاهر بپردازیم بلکه علاوه بر توجه به ظاهر جامعه که باید موجه باشد نیاز است به محتوا و نیازهای درونی و معنوی نیز توجه کنیم و عفاف را همراه با حجاب بدانیم.

نوش‎آبادی تاکید کرد: ما از هر طرح و پیشنهادی که به اعتلای فرهنگ دینی، اسلامی و ایرانی کمک کند، استقبال می‎کنیم. حجاب نماد اسلامی ماست وقتی یک پدیده‎ی ارزشمند مثل آن که نماد ایرانی است و به آن علاقه‎مند هستیم، باید تلاش کنیم که در واقع به نقطه‎ی مطلوب برسیم بدون اینکه اجبار و اکراهی در کار باشد چون احساس می‎کنیم در پرداختن به حجاب نباید از قدرت استفاده کرد؛ چراکه حجاب یک مقوله‎ی فرهنگی است و باید با کارهای فرهنگی، ارشادی، هنری و حتی با ابزار هنر و فرهنگ این پدیده‎ی ارزشمند را ترویج کنیم.

وی ادامه داد: اجبار و سخت‎گیری و ایجاد تنش و درگیری به مصلحت جامعه نیست، چون حجاب یک اصل دینی و قرآنی است و ما باید با روش‎های فرهنگی به مقوله‎ی حجاب و عفاف بپردازیم و با روش‎های غیرفرهنگی موفق نمی‎شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *