شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۳۰
نگاهی به فیلم «استراحت مطلق»

رکیک، مشمئزکننده و نامتعارف/ فیلمی که تماشاگر را آزار می دهد

بازهم پای یک «رضا عطاران» در میان است!
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 418093
بی تردید اگر خطر آفت های اخلاقی برای تماشاگران وجود نداشت، بهترین توصیه درباره استراحت مطلق، دعوت همگانی به تماشای آن بود تا سطح دغدغه و میزان توانمندی فیلم سازان پرمدعایی نظیر کاهانی، روشن شود. حواشی پیرامون این فیلم باعث شده تا تصویری بزرگتر از خودِ واقعیش پیدا کند. فیلمی رکیک و کثیف که دیدن آن، تماشاگر را آزار می دهد و حتی کیفیت بازی بازیگران هم چنگی به دل نمی زند.
رکیک، مشمئزکننده و نامتعارف/ فیلمی که تماشاگر را آزار می دهد
گروه فرهنگ جهان نيوز-محسن اخوان فر: "کاملا مظلوم واقع شدیم؛ فیلم های دیگر به جشنواره رفتند، جایزه گرفتند و مورد توجه واقع شدند اما ما را از جشنواره کنار گذاشتند. کمترین جبرانی که می توانند در حق ما کنند این است که یکی از فیلم های اکران نوروز، استراحت مطلق باشد." این جملات سعید خانی – مجری طرح و یکی از سرمایه گذاران استراحت مطلق – در مورد آن بود.

با رسانه‌ای شدن این صحبت ها و حواشی پیرامونی، انتظارها برای دیدن فیلم کاهانی شدت گرفت. فیلمی که علاوه بر حضور تعدادی از بازیگران چهره، تنها داستان کوتاهی از آن نقل شده بود: تهران مگه مال توئه؟!

استراحت مطلق، هشتمین اثر سینمایی عبدالرضا کاهانی که به دلیل عدم پذیرش اصلاحات شورای نظارت و بازبینی از سوی کارگردان و متعاقب آن، مصلحت سنجی مسئولان سینمایی کشور از حضور در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بازمانده بود، بر اساس گفته کارگردانش، با تلاش او و لطف خدا در سبد اکران نوروزی ۹۴ سینمای ایران قرار گرفت و به نمایش عمومی درآمد.

 

فیلم داستان مخالفت حامد (بابک حمیدیان) با حضور همسر مطلقه (ترانه علیدوستی) و فرزندش در تهران برای کار را روایت می کند. مخالفتی که حامد، دلیل آن را اینگونه می گوید: برام مهمه که بچه م تو چه شرایطی بزرگ میشه ... سمیرا نباید بیاد تهران

سمیرا با این خواسته حامد مخالفت می کند تا آنجا که حضور در تهران به قیمت جانش تمام شده و او بر اثر یک تصادف، کشته می شود.

داستان، بر روی کاغذ، درست و بی اشکال است اما آنچه موجب تماشای یک فیلم نامناسب برای خانواده های ایرانی و تماشاگران سینما خصوصا در ایام نوروز و فروردین می شود، جهانی است که کارگردان بواسطه دیالوگ ها، شخصیت پردازی ها و خرده قصه های جانبی، برای مخاطب خلق می کند.

حامد، شوهری بداخلاق و بی ادب نشان داده می شود که اثری از دلسوزی و نیت پاک در رفتار و گفتارش نیست تا آنجا که به رضوان می گوید: سمیرا مارموزه! تو که میدونی سمیرا برای چی اومده تهران! اگه بیرون بمونه، اونو رو هوا می زنن!


رضوان (فریده فرامرزی)، همسر داوود (رضا عطاران) در فیلم است. داوود که به فروش و نصب دیش ماهواره مشغول است از سمیرا می خواهد که با او همکاری کند و در مورد حامد، رکیک ترین جملات و دیالوگ ها را در طول فیلم بکار می برد. سمیرا البته اصرار دارد که به کار قبلی خود در کارگاه فروش سرویس بهداشتی و توالت بازگردد و با کارفرمای خود، خسروی (امیرشهاب رضویان) که فردی متمول است رابطه صمیمانه ای دارد!

رابطه متقابل زوج داوود و رضوان در اکثر زمان فیلم، عصبی و ناهنجار است و مشخص نیست چرا این زوج که در زندگی واقعی خود نیز زن و شوهرند، اجازه دارند گاه و بیگاه با هم تماس فیزیکی داشته باشند حتی اگر لزومی به این کار نباشد؟! چرا تماشاگر بیچاره، صحنه های مشمئزکننده و نامتعارف از رابطه این زوج با هم حتی لحظه کندن لباس های داوود در حضور رضوان برای دوش گرفتن را هم باید تماشا کند؟!

شغل حامد در تهران، کار با موتورسیکلت دوستش صابر (مجید صالحی) است. دو دوستی که رابطه شان با هم مثل بقیه روابط انسانی در فیلم، سرشار از رکاکت و استهجان است و اوج آن را در صحنه چاق کردن حشیش و یا فوتبال بازی کردن بصورت عریان می توان مشاهده کرد.

بی تردید آن چه اکنون در مورد استراحت مطلق می توان گفت این است که حواشی پیرامون این فیلم باعث شده تا تصویری بزرگتر از خودِ واقعیش پیدا کند. فیلمی رکیک و کثیف که دیدن آن، تماشاگر را آزار می دهد و حتی کیفیت بازی بازیگران هم چنگی به دل نمی زند.

کاهانی با "استراحت مطلق" نشان داد که درک درستی از زندگی روزمره مردم ندارد و نظیر بسیاری از شبه روشنفکران وطنی فیلم ساز، فاقد توانایی لازم در قصه گویی است که اگر جز این بود، ضرورت حضور صحنه های شوک آوری نظیر تصادف ابتدایی فیلم، شکستن شیشه ماشین داوود توسط حامد، ترمز شدید ماشین در مقابل رضوان و ... در فیلم، رنگ می باخت. صحنه هایی که در بهترین حالت برای بازگرداندن مخاطب به متن ماجرا در فیلم، گنجانده شده بودند. کاهانی تنها می تواند به شکستن تابوهایی که تاکنون بر پرده سینما دیده و شنیده نشده اند و عملا در روند درام فیلم هم جایگاهی ندارند، افتخار کند!

او پیشتر گفته بود: اگر استراحت مطلق در سینماها اکران شود، به هیچ کس برنمی خورد... جشنواره فجر دیگر برای من تمام شد. حضورم در همه این سال ها در جشنواره، اشتباهی بزرگ بود و جوایزی هم که در جشنواره فجر تاکنون دریافت کرده ام را لکه ننگی برای خودم می دانم ... استراحت مطلق اگر اسم کارگردانش عوض می شد می توانست نماینده ایران در اسکار باشد!


اکنون این سوال پیش می آید که آیا قرار است اقدام صحیح مسئولان سینمایی کشور در جلوگیری از حضور این فیلم و دو سه فیلم دیگر در جشنواره فجر، در اکران عمومی، شبکه نمایش خانگی و ... خدشه دار شده و زیر سوال رود؟

بی تردید اگر خطر آفت های اخلاقی عارضی در اثر تماشای اینچنین فیلم هایی برای تماشاگران وجود نداشت، بهترین توصیه ای که می شد درباره استراحت مطلق کرد، دعوت همگانی به تماشای آن بود تا سطح دغدغه و میزان توانمندی فیلم سازانی نظیر کاهانی، بر همگان روشن شود.

منبع: فردانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حقگو
Iran, Islamic Republic of
فيلمي بي محتوا و بي هويت كه تنها راه فروش خود را نه از طريق هنرهاي نمايش بلكه شانتاژهاي رسانه اي براي جلب مخاطب پيگيري مي كند كه الحمدالله در اين زمينه هم موفق نبوده است.
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکشید
قلی
کاهانی کلا آدم خوش سابقه هست!!!
توی فیلمای قبلیشم به خوبی نمایانه!!!
بی‌خود و بی‌جهت!!
اسب حیوان نجیبی است!!!
واقعیت
این نشان واقعیت ...هستش شما نرو توخونه ای که...
United Kingdom
سلام باز خوبه تیترشو درست کردین
Iran, Islamic Republic of
بسياري از فيلم هاي ايراني با ترفندهاي مختلف مي خواهند تماس فيزيكي هنرپيشه هاي زن و مرد را برقرار كنند . در حالي كه بدنه ي اصلي جامعه و مردم نسبت به اين عمل تنفر داشته و يا آن را ذاتا" صحيح نمي پندارند.
نگویید "مردم آن را نادرست می دانند"، بلکه بگویید "خدا آن را نادرست می داند".
خداوند برای بندگانش کافیست.
مونا موسوی
بازی های عطاران که معلومه
Iran, Islamic Republic of
اینها معتقد به نظریه دین نداشته باش و هرکاری دلت خواست بکن هستند.
حسین.م
در تعطیلات نوروز برای سپری کردن لحظاتی خوب به همراه خانواده به سینما رفته و این فیلم کثیف و بی ادبانه را دیدیم و به قدری حالمان بد شد که در بخش هایی از فیلم روی خود را برگرداندیم و تا روز بعد هم حالمان بد بود.
United States
از ایوبی و تیم همکارش اگر جز این تصوری دارید لطفا تصوراتتان را بازیابی و اصلاح کنید
آنها هستند که برای اینگونه تفکرات و افراد مسیر آماده میکنند و به آنها امکان تولید و ارایه میدهند
آن قدر افتضاح بود که در سینما از ورود کودک جلوگیری می کردند.
بسیار فیلم افتضاحی بود و جای تاسف دارد که توانسته مجوز بگیرد.
بعضی از این فیلمسازهای فاسد رو وقتی میگی چرا هنجار شکنی میکنی؟ میگن اینا واقعیته تو جامعه. اولا که هر واقعیتی رو که نباید نشون داد خصوصا اینکه این واقعیات بسیار کمرنگه در جامعه. دوما مگه 90 درصد جامعه ی ما نماز خون نیستن؟ چرا این واقعیت رو حتی یکبار تو فیلمهای فاسدتون نمیارین؟
آخه 90 % جامعه نماز میخونند نابغه؟! توی تمام عمر فقط بچه محلی های خودتو تا حالا دیدی؟! 50 % مردم هم نماز نمیخونند!
تکلیف رضا عطاران که مشخصه! اما از بابک حمیدیان حضور در چنین فیلمی دور از انتظار بود.
عزيز من رضا عطاران يا بابك حميديان نداره
بازيگر طبق فيلمنامه و سناريو عمل ميكنه
حالا چون حميديان چند نقش مثبت بازي كرده نبايد در هيچ فيلم ديگه اي بازي كنه
احسان
متاسفم برای این سینمای بی اخلاق و بی تقوایی که دست چند تا بازیگری می چرخه هیچ تعهدی رو رعایت نمی کنند
محمد
Iran, Islamic Republic of
خوب تو جامعه الان اکثر جاها پراست از این جور دیالوگ ها
من خودم بیرون از فضای خونه خیلی اذیت می شم هر چه قدر هم سعی می کنم از این فضا دور باشم بیشتر اذیت می شم چون ظاهرا اکثر جاها این فضا حاکمه.
من این فیلم و ندیدم ولی وقتی متن شما رو خوندم به نظرم میاد ایشون فیلم سازه و داره یکی از جنبه ها جامعه رو نشون می ده
شما با این نقدتون دارین نشون می دین که چنین فضایی اصلا وجود نداره! که این درست نیس. اگه ایشون اغراق کرده(من ندیدم فیلمش رو) می تونه به دلیل فیلم بودم توجیه داشته باشه ولی نقد شما به انکار این موضوع در جامعه به نظرم توجیه نداره.
لطفا واقع بین تر باشید
نظر شما نادرست هست. در جامعه فساد وجود دارد، گناه وجود دارد، بی بند و باری وجود دارد. این ها واقعیات تلخ جامعه است که باید با ابزار هنر زدوده شود، نه زاده. واقعیت های تلخ و نادرست را باید طوری نشان داد که مردم به بدی آن پی ببرند و آن واقعیت نادرست از بین رود. مثلاً زنا بد است. خب فیلم که نباید این زشتی را عادی جلوه دهد و بازیگران هم آن را بازی کنند به بهانه اینکه یکی از واقعیات جامعه است!
واقعیت تلخ را باید نهی کرد و واقعیت مثبت را باید تبلیغ کرد. این قبیل فیلم ها برعکس، واقعیت بد و نادرست را تبلیغ میکنند. یادمان نرود که اصلاح و بهبود هر جامعه محقق نمی شود مگر اینکه واقعیات سازنده از واقعیات مخرب تفکیک شوند.
Iran, Islamic Republic of
ازعطاران بیشتر ازاین انتظارنمیرود
United States
منم فیلم رو با خانواده دیدم خداییش چد دیقه از فیلم نگذشته بود که تصمیم گرفتیم بلند شیم بریم
توفیقی از قزوین
از رضا عطاران بیش از این انتظار نیست
مهدی
Iran, Islamic Republic of
کارگردان هایی که نسخه جشنواره های خارجی را عملی می کنند. مدیران فرهنگی کشور هم در خوابند یا خود را به خواب زده اند.
كارگردان معلوم
بازيگر معلوم
آژانس كه از توش در نمياد..
اين آدما بيمارن
كلا آفتابه و دسشويي و .. كه پشت قباله شونه
محسن
Iran, Islamic Republic of
من مصاحبه این آقا با بی بی سی و قسمتهایی از آن فیلم مستهجن که در فرانسه ساخته بود را دیدم این فرد اصلا شخصی با انحراف اخلاقی است که تمام فکرش ترویج روابط غیر اخلاقی است
فیلمی که عطاران توش باشه معلومه چه فیلمی ایشون اصرار دارند که بی ادب باشند واین بی ادبی را در جامعه به نمایش گذاشته وترویج کند
عبدالله مویدخواه
شرم آو ر است که یک زوج چنین نقشهای مبتذل و سبک را بپذیرند و تاسف آور است حضور اینگونه کارگردان های بی هنر و بی معرفت در عرصه سینمای ایران و شکایت به خداوند از مسوولین وزارت ارشاد که تا این حد نسبت به تعهدات اخلاقی و قانونی خود در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بی توجه هستند!
روحانی مچکریم ...
نه بابا عطاران براي قشر كثيري هم با شخصيت به حساب مياد. قاچاقچيا، قماربازا و لات هاي چاله ميدان
كسي هم كه با بي بي سي مصاحبه كنه، مريض تنها نيست، مريض خطرناكه