پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱

همه چيز درباره‌ ارتش سايبري ايران

وبلاگ "آذرپاد "
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 98349
نام ارتش سايبري ايران زماني بر سر زبان‌ها افتاد كه در اولين حمله سايت توئيتر را مورد حمله قرار داد و در پيامي كه در سايت قرار داده بود، از حمايت از اغتشاش در ايران توسط توئيتر انتقاد كرده بود.
همه چيز درباره‌ ارتش سايبري ايران
نويسنده وبلاگ "آذرپاد "، مطلبي را با عنوان "همه چيز درباره‌ ارتش سايبري ايران " در وبلاگ شخصي خود منتشر كرده است.

بر اساس اين گزارش در اين مطلب آمده است:

نام ارتش سايبري ايران زماني بر سر زبان‌ها افتاد كه در اولين حمله سايت توئيتر را مورد حمله قرار داد و در پيامي كه در سايت قرار داده بود، از حمايت از اغتشاش در ايران توسط توئيتر انتقاد كرده بود.
در پيام هكرها آمده بود: "آمريكا فكر مي‎كند كه دارد اينترنت را با دسترسي‎اش كنترل و مديريت مي‎كند، اما اين طور نيست؛ اين ما هستيم كه اينترنت را با قدرت‌مان كنترل و مديريت مي‎كنيم. بنابراين، سعي نكنيد مردم ايران را تحريك كنيد كه… "

سايت اصلي فتنه هك مي‌شوند
پس از اين سايت نوبت به موج‌كمپ رسيد تا دامنه‌ي آن در اختيار ارتش سايبري ايران قرار گيرد. در اولين عكس‌العمل‌ها هك موج‌سبزآزادي با موضوع دستگيري‌ها گره خورد. برخي گفتند كه هكي انجام نشده استو تنها مدير اين سايت دستگير شده است.
اما به روز رساني مجدد سايت و خداحافظي تيم فعال آن، اين گمانه هم باطل شد. برخي از دوستان در فرندفيد مي‌گفتند كه مدير موج‌سبز آزادي فاطمه شمس است كه البته خارج از ايران ساكن است. از اين جهت احتمال ارتباط بين دستگيري‌ها و هك شدن دامنه‌ي موج‌كمپ منتفي است.

جستجوگر چيني شكست
جستجوگر چيني بايدو هدف ديگري بود كه ارتش سايبري ايران آن را از كار انداخت. اين عمل موجي از سئوالات را درباره‌ي انگيزه‌ي هكرها ايجاد كرد. اما برخي گمانه‌زني‌ها از قدرت‌نمايي ارتش سايبري حكايت مي‌كرد.
دامنه فيس‌بوك دات‌نت هم همزمان با بايدو مورد حمله قرار گرفت و هكرها با ورود به سرور فيس‌بوك صفحه‌ي اول آن را تغيير دادند. هرچند دامنه فيس‌بوك دات‌نت فعال نيست، اما باتوجه به اين‌كه با سايت اصلي روي يك سرور قرار دارند، بار ديگر قدرت ارتش سايبري ايران را نشان داد.

وقتي سازگارا ضايع مي‌شود
محسن سازگارا (ضد انقلاب فراري) كه همكار سيا محسوب مي‌شود در برنامه‌اي از راه‌هاي مقابله با هكرهاي ارتش سايبري سخن گفت و يك روز بعد، سايت او مورد حمله قرار گرفت.
هكرها با طعنه خطاب به او نوشته بودند كه به جاي حرف زدن، اگر عرضه دارد، از هك شدن سايت خودش جلوگيري كند! علاوه بر سايت سازگارا، فيلم‌هاي يوتيوب او نيز پاك شد.
وي در اين فيلم‌ها به شيوه‌هاي عملياتي عليه حكومت اشاره مي‌كرد و زمينه‌هاي آشوب را فراهم مي‌كرد.
سايت ديگري كه توسط اين ارتش هك شد، سايتك بود. اين سايت اگرچه شاخص نبود، اما در جرگه سايت‌هاي جريان آشوب به شمار مي‌رفت.

راديو زمانه خاموش شد
راديو زمانه در 10 بهمن 1388 هك شد. در صفحه نخست آن، تصويري منقش به پرچم جمهوري اسلامي ايران و عبارت‌هاي "ياحسين (ع) " و "خليج فارس " نوشته شد و در پيامي نوشت: "ارتش سايبري ايران به تمام مزدوران وطن‌فروش هشدار مي‌دهد كه در دامان اربابان خود نيز آن‌ها را راحت نمي‌گذارد. "
فريد حائري نژاد سردبير راديو زمانه در گفت‌وگو با بي.بي.سي تصريح كرد: حمله كنندگان تلاش كرده‌اند به داخل "سرور " اين سايت نفوذ كنند. آنها توانستند وارد حساب كاربري سايت شوند و حتي به داخل ايميل‌هاي صاحبان حساب‌هاي كاربري نفوذ كرده‌اند؛ آنها تلاش كردند اطلاعات افراد در تماس با سايت را هم به دست بياورند.
وي همچنين به دويچه وله گفت: حمله كنندگان اول به سرور ما حمله كردند و پس از آن وارد ايميل اكانت ما شدند و آخر سر دومين ما را تغيير دادند. حمله كنندگان كساني هستند كه چند هفته قبل به تويتر ضربه زدند.
راديو زمانه از وابستگان به خانه آزادي در آمريكاست كه با حمايت هلندي‌ها در آمستردام تشكيل شده است.

خبرنامه اميركبير
17 بهمن خبرنامه اميركبير هك شد.
در صفحه نخست آن، اين‌بار تصويري منقش به پرچم ياحسين (ع) و "فإن حزب‌الله هم الغالبون " جاي گرفت. در بخش انتهايي اين تصوير، شعر زير درج شده بود:
"اگر فرمان دهد رهبر، بتازيم
اگر او خواهد از ما، سر ببازيم
اگر صبر و قرار از ما بخواهد
بنشينيم و بسوزيم و بسازيم "

به احترام رفراندوم مردم
موج بعدي هك در 23 بهمن رخ داد. سايت‌هاي جرس، تحول سبز و كلمه توسط هكرها مورد حمله قرار گرفت. اما اين‌بار آرم تازه‌اي را براي اين ارتش در نظر گرفته بودند: علامت اكسپلورر به همراه يك اسلحه كلاشينكف كه روي آن صفر و يك‌هايي ديده مي‌شود.
در پيام منتشر شده توسط ارتش سايبري آمده است كه اين سايت به احترام رفراندم 22 بهمن هك شده است.

گمانه‌زني‌ها درباره هويت ارتش سايبري
برخي گانه‌زني‌ها از ارتباط مركز مبارزه با جرائم سازمان يافته سپاه با اين گروه خبر مي‌دهد. نام اين مركز زماني بر سر زبان‌ها افتاد كه شبكه‌اي از مديران سايت‌هاي غيراخلاقي فارسي دستگير شدند و در يك برنامه‌ي تلويزيوني از آنها اعتراف گرفته شد.
شيوه‌ي كشف اين شبكه و دستگيري اين افراد (به خصوص كه بخشي از اين شبكه خارج از ايران بودند) باعث شد تا شوك جدي به فعالان مجازي وارد شود كه سپاه بر فضاي اينترنت تسلط كامل دارد. همان زمان سايت‌هاي ضدانقلاب اعلام كردند كه دستگيري پرنوگراف‌ها در حقيقت زنگ خطري براي كساني است كه اينترنت را فضاي باز و ناشناسي مي‌خواهند كه مقاصد خود را پيگيري كنند.

متهم رديف اول: روسيه
برخي هم از هكرهاي اجاره‌اي سخن گفتند. به خصوص انگشت اتهام اين بار نيز به سمت‌ هكرهاي روسي نشانه رفت. اين گمانه با نشانه‌شناسي طرح‌هايي كه ارتش سايبر ايران منتشر كرده است تقويت شد. وجود ستاره سرخ در صفحه نخست توئيتر باعث شد نام روسيه در صدر قرار گيرد. اما نكته اين است كه مگر نه اين‌كه ستاره سرخ روسي كه از آن سخن مي‌گويند، توپر است؟

من يك نفرم؛ با قدرت يك ارتش
اختر قاسمي از همكاران راديو زمانه هم با اشاره به اختلال چند روز اخير اين سايت اعلام كرد: از اون جايي كه همكاران زمانه اميد به درست شدن آن داشتند متاسفانه خبر هك كامل را با تامل و با كمي صبر به ديگر همكاران دادند به طوري كه خود من با ايميل هك شده يكي از همكاران مدتي در چت بودم بدون اينكه متوجه شده باشم كه كسي كه با من صحبت مي‌كند يك هكر است.
بعد از مشخص شدن اينكه فرد مخاطب من هكر است از او پرسيدم كه "چرا اين كار را انجام مي‌دهند و هدفشان چيست؟ او گفت اولاً من يك نفرم و به اندازه يك ارتش كار مي‌كنم و اسمم ارتش است. من يك جوان عادي و متخصص كامپيوتر هستم. بي.بي.سي و صداي آمريكا و زمانه كه تبليغي نمي‌گيرند و درآمدي ندارند، معلوم است كه از كجا تامين مي‌شوند و از براندازي حرف مي‌زنند. " از او پرسيدم چند سال داري، پاسخ داد 21 سال. او گفت ما نمي‌گذاريم كشورمان را "ري‌ست " كنيد.

زير مجموعه پدافند سايبري سپاه
اما فرورتيش رضوانيه (طنزپرداز) در روزآنلاين داستان را جور ديگري روايت مي‌كند:
طرح تشكيل ارتش سايبري ايران از سال 84 در سپاه پاسداران مطرح شده بود، امابا افزايش تبليغات عليه دولت نهم در اجراي آن تسريع به عمل آمد. مدتي بعد گروهي بسيار وسيع تشكيل شد كه تعداد اعضاي آن از چند نام بسيار فراتر مي‌رود. واحد جذب نيروي انساني ارتش سايبري به اين ترتيب عمل مي‌كند كه تيم‌هاي ويژه‌اي پس از شناسايي هكرهاي حرفه‌اي، با آن‌ها تماس گرفته و تهديد مي‌كنند در صورتي كه همكاري نكنند، روانه زندان خواهند شد.
سطح ارتباط و اطلاعات افراد تا حدي كنترل شده است كه حتي بيشتر اعضاي گروه هنوز از همكاري خود با ارتش سايبري اطلاعي ندارند. با توجه به استفاده از نخبه‌ها، سطح علمي ارتش سايبري با توجه به سابقه فعاليت بالاي نفوذگران در ايران بسيار بالاست و قدرت اين ارتش با توجه به هدف آن، قابل مقايسه با گروه‌هاي مشابهي است كه در سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل فعاليت مي‌كنند. گفتني است "مركز مبارزه با جرائم سازمان يافته سايبري " (پدافند سايبري سپاه) از همين افراد تشكيل شده است.
البته به نظر مي‌رسد كه فرورتيش رضوانيه به جاي اين گمانه‌زني‌ها، در همان تخصص اصلي خود (طنزنويسي) فعاليت كند موفق‌تر است!

اطلاعات فني از سايت ارتش سايبري
دامنه سايت ارتش سايبري ايران به صورت قانوني در ياهو به ثبت رسيده است. سرورهاي آن در خارج از كشور قرار دارد. اما هنوز كسي نتوانسته است سايت آنها را متوقف كند. كل اطلاعاتي كه از اين ارتش موجود است، همين سايت و ايميلي است كه برا ي ارتباط در نظر گرفته‌اند.
تنها چند روز پيش از تولد ارتش سايبري، مؤسسه "Defense Tech " ايران را جزء پنج كشور داراي قوي‌ترين نيروي سايبري معرفي كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


mahsa
عالی بود ولی اگه میشه راه های عضو شدن در ارتش سایبری هم توضیح بدید.