سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

هشدار لاریجانی به هم‌پیمانان آمریکا

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 383498
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه «سپاه» یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی در خاورمیانه است، گفت: کشورهایی که شانه‌هایشان را به زیر بار آمریکایی‌ها می‌سپارند باید بدانند که خیلی آینده روشنی ندارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در سخنانی در اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که در باغ موزه دفاع مقدس برگزده شده بود، باگرامیداشت هفته دفاع مقدس و تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، بر تحلیل و گردآوری اسناد و مدارک مربوط به ۸ سال جنگ تحمیلی تأکید کرد.

وی افزود: در تدوین آثار ادبی و نشر آثار مرتبط با دفاع مقدس کارهای خوبی صورت گرفته است از نظر فنون ادبی کارهای خوبی در بخش‌های خاطرات و تحلیل اسناد جنگ تدوین شده است.

لاریجانی یادآور شد: خاطرات مرتبط با جنگ اگر چه سندیت ندارد، ولی زوایای مختلفی را می‌تواند روشن کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: کارهایی هم در خارج از کشور منتشر شده است که آنها نیز مهم است برای آنکه متوجه شویم عراقی‌ها و آغازکنندگان جنگ چه تحلیلی داشتند و انگیزه‌های مهم آنها چه بوده است؛ نکات مهمی از منظر آنها وجود دارد و چه کسانی آنها را تحریک کردند و ویژگی‌های خود صدام چه بوده است.

وی ادامه داد: بحث‌هایی که در مورد جریان مقاومت تدوین شده، کارهای مهمی است جنگ تحمیلی منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار داده و همه جنگ‌های اخیر جبهه مقاومت نظیر جنگ ۳۳ روزه یا جنگ اخیر غزه با جنگ تحمیلی دارای پیوند هستند.

لاریجانی تأکید کرد: وضع ناشرین از لحاظ اقتصادی خوب نیست، آنها به کمک نیاز دارند اگر چه کارهای زیادی انجام گرفته است؛ در انتشار آثار دفاع مقدس باید کمک‌های ویژه صورت گیرد و در این راه نباید خساست وجود داشته باشد، مسئله دفاع مقدس فقط بزرگداشت یک موضوع مهم نیست بلکه بسیاری از موضوعات مرتبط باید لحاظ شود.

رئیس مجلس با مثبت ارزیابی‌کردن اقدامات و تدوین آثاری که در خارج از کشور در زمینه دفاع مقدس تدوین شده است، تصریح کرد: کارهایی در خارج از کشور نوشته و برخی نیز ترجمه شدند که آنها هم از زاویه‌ای برای به تصویرکشیدن دوران دفاع مقدس مهم هستند.

وی تأکید کرد: بنده در آثاری که در خارج از کشور، چاپ و ترجمه شده کتاب سرلشکر رفیق سامرایی که مسئول اطلاعات ارتش عراق بوده است را مطالعه کرده‌ام، وی در این کتاب خاطراتی را نوشته که دارای نکات مهمی از منظر خودش است؛ سرلشکر سامرایی در این کتاب انگیزه‌های صدام و تلقی‌های او و ارزیابی‌اش از درون ایران را به رشته تحریر در آورده است، این کتاب فصلی دارد که عنوان می‌کند نویسنده به جادو و جمبل هم اعتقاد داشته که این فقر فرهنگی است که آنها در این فضا کار می‌کرده‌اند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تدوین کتاب‌هایی در زمینه جریان مقاومت به اندازه وقوع و پیدایش این جریان مهم است، یادآور شد: دوران دفاع مقدس حادثه‌ای است که چند دهه منطقه را از نظر سیاسی و امنیتی تحت تأثیر خودش قرار داده است لذا تدوین آثار و کتب دفاع مقدس می‌تواند ادامه راه مقاومت و دفاع مقدس باشد.

وی وقوع جنگ ۸ ساله در کشورمان را به زلزله‌ای تشبیه کرد که منطقه را تحت تأثیر خودش قرار داد، اظهار داشت: جنگ مانند زلزله‌ای بود که در منطقه تأثیر گذاشت؛، بنده معتقدم آثار دفاع مقدس می‌تواند چشم‌ها را باز کند البته جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه غزه دلیلی بر این مدعاست و باعث روشنی می‌شوند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه دفاع مقدس باعث بیداری در منطقه و روشن کردن آن شد، گفت: کتاب‌های دفاع مقدس می‌تواند در ادامه این مسیر روشنگر و مفید واقع شود.

وی با انتقاد از اینکه وضع ناشرین امروز خیلی از نظر اقتصادی مساعد نیست، تأکید کرد: امروز ناشران به کمک نیاز دارند به طوری که از نظر معافیت مالیاتی به آنها کمک‌هایی شد اما باید به بخش نشر کمک کرد.

لاریجانی ادامه داد: تدوین برخی کتاب‌ها به خصوص در حوزه دفاع مقدس به تحقیق و پژوهش درازمدت نیاز دارد، اما شرایط نامطلوب اقتصادی ناشران به طوری است که معلوم نیست که یک ناشر متعارف بتواند برای آثار تحقیقاتی به راحتی کارش را از نظر اقتصادی پیش ببرد.

وی با بیان اینکه نباید در زمینه تدوین آثار دفاع مقدس خساست به خرج دهیم، خاطرنشان کرد: کتاب‌ها و آثار دفاع مقدس گوشه‌هایی از دوران دفاع مقدس را روشن می‌کنند که برای آینده ما هم نافع هستند.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی صرفاً برای گرامیداشت نیست، یادآور شد: بسیاری از این موضوعات و برگزاری چنین نشست‌هایی کمک می‌کند تا ما شرایط امروز را بهتر بفهمیم و چشم‌ها باز شده و راهمان را بهتر بشناسیم که این برای آینده کشور مفید است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که امروز شرایط نسبت به دوران دفاع مقدس تغییر کرده اما دشمنی‌هایی هنوز وجود دارد از این رو ما باید عوامل پیروزی در آن دوران را شناسایی کنیم؛ باید دوران قبل و پس از جنگ را مطالعه کنیم تا بتوانیم در آینده راه خودمان را بهتر بشناسیم، یکی از عواملی که می‌توان در مورد حمله صدام به ایران به آن اشاره کرد، این است که او دوست داشت قهرمان عرب شود و این ویژگی شخصی‌اش بود. ما باید ببینیم چه عواملی باعث شد که صدام دست به این اقدام بزند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش یکی از عوامل حمله صدام به ایران و آغاز جنگ تحمیلی را ضعف نیروهای مسلح ایران در آن دوران دانست و گفت: آنان تصور می‌کردند که نیروهای مسلح ما فقط همین ارتش است البته در آن دوران ارتش واقعاً وضع خوبی نداشت وضع به هم‌ریخته‌ای داشت که همین عوامل باعث شد که صدام اوضاع را برای حمله به ایران مناسب ببیند.

وی تأکید کرد: هر گاه نیروهای مسلح ضعیف باشند برای دیگران وسوسه‌کننده است اما اگر قوی باشند جنبه بازدارندگی دارند که باید به این نکته برای آینده کشور توجه کنیم. نقش بازدارندگی نیروهای مسلح باعث می‌شود که هزینه‌های درازمدت کشور کاهش پیدا کند، ملت ما در دوران ۸ ساله دفاع مقدس تجربه‌های خوبی کسب کرده‌اند. امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی در خاورمیانه است البته ارتش و بسیج نیز چنین ویژگی‌هایی دارند که باید مسیر تقویت آنها ادامه یابد.

علی لاریجانی با بیان اینکه امروز به پشتوانه تقویت نیروهای مسلح جرأت نمی‌کنند که به ایران حمله کنند، گفت: البته در زمان‌هایی غرش‌هایی می‌کردند اما امروز شرایط به‌گونه‌ای است که آنها خودشان را با نیروی مسلحی که پشتوانه مردمی دارد درگیر نمی‌کنند، باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیروهای مسلح همواره باید حمایت شوند تا بتوانند قدرتمندانه ظاهر شوند.

وی در تشریح اوضاع داخلی کشور در سال‌های ابتدایی انقلاب گفت: منافقین در دوران ابتدایی انقلاب بیشترین ضربه را وارد کردند البته گروه‌های دیگر هم همینطور بودند.

رئیس مجلس اضافه کرد: انقلاب اسلامی، آزادی را پس از خفقان دوره گذشته شاهنشاهی به وجود آورد به طوری که جریان چپ مارکسیستی در این فضا رهبران کشور ما را تخریب می‌کرد؛ حفاظت از آزادی، آدابی دارد که باید قدر آن را درست بدانیم و نباید فضا طوری باشد که فرزندان انقلاب تخریب شوند که این فضا در دوران سال‌های ابتدایی انقلاب باعث شد که از بیرون نگاه آشفته‌ای به وضع داخلی کشور وجود داشته باشد و آنها شرایط را برای حمله به ایران مناسب دیدند.

لاریجانی در ادامه به یکی دیگر از عوامل داخلی در کشور که باعث بوجود آمدن جنگ ۸ ساله و حمله صدام به ایران شد، اشاره کرد و گفت: البته در آن دوران غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که از شرایط موجود به نفع خودشان استفاده کنند و این شیوه‌ای است که همواره در شرایط اوضاع منطقه از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها امروز هم در منطقه به دنبال ماجراجویی هستند به طوری که می‌بینید ردّ پای آنها در همه اتفاقات منطقه دیده می‌شود، جریان غرب همیشه از شرایط موجود منطقه به نفع خودش استفاده می‌کند، امروز شرایط به‌گونه‌ای است که آمریکایی‌ها به بهانه حمله به داعش در پی ایجاد ائتلاف بوده و به مقرهای سوریه حمله می‌کنند، آنها امروز زیربناهای سوریه را به این بهانه از بین می‌برند.

لاریجانی افزود: آنها فوراً یک توافقنامه امنیتی با افغانستان امضا کردند تا اوضاع منطقه از دستشان خارج نشود؛ نماینده پنتاگون در جایی گفته که ما برخوردمان در عراق تاکتیکی و در سوریه راهبردی است، مبارزه با داعش و تروریسم بهانه‌ای برای امضای توافقنامه در افغانستان و حضور نظامی بیشتر در عراق و پیش بردن طرحی است که آمریکایی‌ها ۳ سال است درگیر آن هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدام دوست داشت قهرمان عرب شود، گفت: اگر امروز نگاهی به شرایط گذشته داشته باشیم می‌بینیم که صدام نه تنها قهرمان عرب نشده بلکه به تفاله عرب تبدیل شده است.

لاریجانی در خاتمه در توصیه‌ای به کشورهایی که امروز منافع آمریکا را در منطقه پیاده می‌کنند، گفت: کشورهایی که شانه‌هایشان را به زیر بار آمریکایی‌ها می‌سپارند باید توجه داشته باشند که خیلی آینده روشنی ندارند. آنها باید بدانند که وقتی آمریکایی‌ها منافعشان را کسب کنند، با لگدی آنها را از خودشان دور می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *