جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رئیس پارلمان لبنان:

اسرائیل درلبنان را کوبید وپاسخ درخور گرفت

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب: 404890
رئیس پارلمان لبنان در سخنانی گفت که رژیم صهیونیستی از گروه تروریستی جبهه النصره که علیه دولت سوریه می‌جنگد به طور مستقیم حمایت و پشتیبانی می‌کند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه خبری الجمهوریه خبرداد، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در دیدار با مسئولانی که با وی دیدار داشتند در خصوص عملیات رزمندگان مقاومت در مزارع شبعا مواضع خود را به آنها تبیین کرد.

در این دیدار نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به میهمانان و ملاقات کنندگانش گفت: اسرائیلی ها در لبنان را کوفتند و با گشوده شدن درب، پاسخ مناسب را هم از لبنان دریافت کردند.

وی در ادامه توضیح داده است: این نخستین باری نیست که اسرائیل تمام قانون‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند و در هر بار هم این نقض اسرائیل به درگیری انجامیده است.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه افزود: این بار اسرائیل قطعنامه ۱۷۰۱ را نقض نکرده است به من بگویید کجای این اقدام اسرائیلی‌ها نقض این قطعنامه بوده است آنها در واقع با یک اقدام کاملا ً‌مطالعه شده و تمیز حریم لبنان را نقض کردند و به یک منطقه اشغالی حمله کردند.

نبیه بری در ادامه فاش کرد: برخی از رویدادها و پیامدهای ناشی از این عملیات اسرائیلی که با جلسه دیدار نمایندگان در روز چهارشنبه مقارن شده بود، باعث شد تا دفتر کارم به دفتر عملیاتی تبدیل شود.

وی افزود: از دفتر کارم تماس‌ها بین من و دفتر نخست وزیر لبنان برقرار بود، و از آنجا هم با فرماندهی نیروهای بین المللی یونیفل مستقر در جنوب لبنان در تماس بودیم و بعد از رویدادن این عملیات خبرهای بسیاری شایع شده بود که حکایت از تحولات بسیار خطرناکی داشتند بخصوص این خبرها بعد از مشخص شدن این مساله که این رخداد در یک عملیات هوایی صورت گرفته تشدید شدند.

رئیس پارلمان لبنان افزوده است: خبرها حکایت از این داشتند که نیروهای نظامی اسرائیلی در مرزها مسقر شده‌اند و خبرهای دیگری هم می رسید.

همچنین نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در این باره فاش کرد: اسرائیلی‌ها به نیروهای یونیفل بعد از گذشت چند ساعت از عملیات اعلام کردند اگر از سوی طرف مقابل اقدامی صورت نگیرد آنها هم به دنبال تنش نخواهند بود، همین موضع اسرائیلی‌ها را فرماندهی یونیفل به فرماندهی ارتش لبنان منتقل کرد.

وی گفت: فرماندهی ارتش هم بلافاصله این مساله را به اطلاع ریاست پارلمان و نخست وزیر لبنان قرار داد و اسرائیل اعلام کرده بود برای عمل به این تعهد تنها به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

نبیه بری همچنین گفت: الحمد لله تمام این مسائل با تماس های مختلف و ادامه داری که در عالی ترین سطوح صورت گرفت جمع و جور شد، در این تماس ها یونیفل و سازمان ملل و آمریکا در کنار دولت لبنان تماس هایی با هم داشتند، و از تمام این تلاش ها سپاسگزاریم.

وی در ادامه افزود: تاکنون این اسرائیل بوده است که قطعنامه ۱۷۰۱ را چه از هوا و چه از زمین نقض می کرده است و حتی در منفجر کردن دستگاه شنود در منطقه عدلون و کشته شدن یکی از رزمندگان مقاومت در یک ماه قبل اسرائیل ناقض این قطعنامه بوده است.

رئیس پارلمان لبنان توضیح داد: به موجب قطعنامه شماره ۱۷۰۱ این قطعنامه دربرگیرنده آتش بس نیست بلکه این قطعنامه مقدمه‌ای برای توقف عملیات جنگی بود تا بعد از آن به مرور آتش بس حاصل شود.

وی گفت: از آن زمان که در سال ۲۰۰۶ بوده تا به امروز این آتش بس حاصل نشده است.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه سخنانش با میهمانان افزود: در جولان اشغالی هم اکنون نیروهای اندوف مستقر هستند و این نیروها در حد فاصل بین ارتش سوریه و نیروهای اسرائیل متمرکز شده‌اند، و آن چه اکنون روی داده این است که جبهه النصره هم اکنون کنترل طرف سوری این منطقه را با کمک اسرائیل به دست آورده است، این کمک های اسرائیل به مرور زمان به حمایت مستقیم اسرائیل از جبهه النصره تبدیل شده است.

وی در این باره توضیح داد: در برخی از احیان اسرائیل مواضع نظامیان ارتش سوریه را بمباران می‌کند یا این که در پاره‌ای از اوقات هم حمایت پشتیبانی مستقیم از گروه‌های مسلح وابسته به جبهه النصره به عمل می‌آورد.

نبیه بری فاش کرد: اسرائیل این حمایت از جبهه النصره را با هدف ایجاد نوار مرزی از درعا تا شبعا انجام می دهد، از همین رو و به دلیل جدی بودن این خطر باعث شد تا شماری از رزمندگان مقاومت حزب الله به اتفاق ایرانی‌ها در عملیات شناسایی در این منطقه شرکت کنند، از این رو اسرائیل هم آنها را به صورت مستقیم هدف قرار داده است.

وی توضیح داد: این عملیات اسرائیل نقضی جدید و خطرناک و مستقیم در قواعد و اصول درگیری در جولان به شمار می‌آید و در این حمله مقاومت هدف قرار گرفت از این رو هشدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به اسرائیل هم به صورت مستقیم اعلام شد، و در آن اعلام کردند که نقض قواعد درگیری در جولان روی داده است از این رو پاسخ به این نقض ضروری بود که در مزارع شبعا این پاسخ داده شد.

در پایان نبیه بری در خصوص علت سکوت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به عملیات شبعا گفت: این سکوت به دلیل برنامه‌های انتخاباتی است، چرا که حزب الله از عنصر غافلگیری در این عملیات استفاده کرد از این رو در نتانیاهو نوعی از فروپاشی در اعتماد به توان اسرائیل حاصل شده، و وی هنوز این پاسخ را درک نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *