جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۱
۵۷
یادداشت رئیس بسیج حقوقدانان کشور؛

اجازه بازرسی نظامی ندهیم، همه تحریم ها بدون رأی گیری باز می‌گردند!

با ترفند حقوقی می‌خواهند ایران راه پس و پیش نداشته باشد
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 435779
این نکته استنباط می گردد که اصطلاح «Lifting» (برداشتن) به عنوان واژه ای که جامع معانی و افعال مختلفی که باید در خصوص تحریم ها و در قبال رژیم کلی و در هم تنیده تحریم ها علیه ایران به کار رود، به صورت کلی به معنای «اختتام جزئی» تحریم ها است.
اجازه بازرسی نظامی ندهیم، همه تحریم ها بدون رأی گیری باز می‌گردند!
گروه سیاست جهان نيوز ـ حجت‌الاسلام جلیل محبی*: مذاکرات چندین ساله هسته ای با نگارش یک متن جمع بندی که حاوی سند اصلی و ضمایم نسبتاً طولانی است به پایان رسیده است. اصل برگزاری این مذاکرات که قدرت های مادی جهان را مجبور ساخته است با کشوری که تا چند دهه قبل هیچ جایی در مناسبات بین المللی نداشته است، مذاکراتی انجام دهند که از جهات مختلفی از جمله طول زمان مذاکرات، تعداد مذاکراه کنندگان، حساسیت متن های نگارش شده، تغییر برخی مناسبات حقوقی درعرصه بین الملل در خلال مذاکرات و متون تهیه شده و مانند آنها رکورد دار بوده است، نشان از قدرت اسلام و ایران و دست پر دولتمردان سرزمین ما و فرزندان غیور وطن است.

این مذاکرات که با پشتیبانی رهبر معظم انقلاب به این نقطه حساس رسیده است، یک برگ برنده تاریخی بر فریبکاری دولت های غربی بخصوص آمریکاست که با ترفندهای حقوقی و سازوکارهای حقوق بین الملل، از جمله ساختار شورای امنیت سازمان ملل، به گونه ای عمل نمایند که ایران در عمل انجام شده قرار گرفته و راه پس و پیش نداشته باشد.

آنچه اینجانب به عنوان یک «حقوق خوانده» می توانم به مردم ایران تقدیم کنم، و بیان آن را یک فریضه ملی و دینی می دانم، آن است که «تحریم ها به طور کلی لغو نشده و قسمتی هم که تعلیق می شود به سادگی یک روند چند هفته ای و بدون این که ایران بتواند از حقوق خود دفاع کند قابل بازگشت است و در آن روز ما دیگر نه راکتوری داریم که قدرت های بزرگ از ترس آن با ما مذاکره کنند و نه اورانیم های غنی شده ای و نه سانتریفوژهای متعددی».

هیچ کس نمی تواند و اصولاً حق ندارد با حمایت هایی که رهبرمعظم انقلاب از تیم مذاکره کننده داشته اند ایشان را به بی امانتی و مانند آن متهم کند، اما آنچه ما امروز با آن مواجه هستیم یک سند کاملاً حقوقی است که قسمتی از محتوای آن در خصوص تحریم ها را محضر شریف شما از متن انگلیسی تقدیم می کنم.

در متن و ضمایم برجام به کرات اشاره به لفظ «Lifting»(برداشتن) در مواجهه با سرنوشت تحریم های هسته ای شده است. (به عنوان مثال میتوان به بند ۴ پیش گفتار «preface» و بند ۵ بخش مقدمه و قواعد کلی.)

این موضوع در بخش های مختلف مرتبط با تحریم ها و از جمله در مقدمه متن برجام به وضوح به چشم می خورد.

آنچه مسلم است کاربرد بسیار و معنادار لفظ «برداشتن» در خصوص رفع تحریم های ایران امری اتفاقی و خارج از اراده گروه ۱+۵ نیست بلکه آثار منحصر به فرد خود را دارد. کما اینکه این لفظ با در نظر گرفتن اقدامات شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در رابطه با تحریم به تفصیل بیشتر بیان شده است.

در خصوص تحریم شورای امنیت می توان گفت، اگرچه لفظ «Terminate» (لغو یا اختتام) به کار رفته است، لیکن تعیین موادی در متن برجام و متعاقب آن سند قطعنامه ۲۲۳۱، و تاکید بر اینکه اصل تحریم ها و اساساً خارج شدن این تحریم ها از دستور کار شورای امنیت و اتحادیه اروپا پس از موعد ۱۰ ساله و با حصول شرایطی از جمله راستی آزمایی و گزارش مبسوط تر آژانس، محقق می‌شود،
آنچه مهم است آن است که ما باید در راکتور فولادی اراک بتون بریزیم و سانتریفوژها را از بین ببریم و مواد غنی شده را از کشور خارج کنیم ولی تحریم ها لغو نمی گردد و بازگشت تحریم های معلق شده هم در چند هفته انجام می شود
ماهیت تعلیقی برخی مفاد تحریم ها علیه ایران را تصدیق می نماید. به علاوه در خصوص شورای امنیت میتوان گفت، با قرار دادن موعد ۱۰ ساله برای خاتمه حقیقی تحریم های شورای امنیت علیه برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و با تاکید بر این که برخی محدودیت های تسلیحاتی و مرتبط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل سلاح هسته ای دارند، عملاً تحریم های ایران ماهیتی تعلیقی دارند و لغو افاده نمی گردد.

در حوزه تحریم های تحمیلی اتحادیه اروپا به لحاظ فنی اولاً، آنچه که «Terminate» (لغو یا اختتام)» می شود تحریم های مندرج در اسناد به اصطلاح «Council Regulation» اتحادیه اروپا می باشند و تحریم های مندرج در اسناد به اصطلاح «Council Decision» با لفظ صریح «Suspend» (تعلیق) قید شده است.

ثانیاً احاله لغو (اختتام) کامل تحریم ها در اتحادیه اروپا منوط به روز انتقالی حدود ۸ سال بعد و نهایتاً روز لغو (اختتام) یعنی ۱۰ سال بعد و با تاییداتی از سوی آژانس شده است. این مساله نمی تواند به معنای لغو باشد و حاکی از تعلیق است.

در حوزه ایالات متحده آمریکا اولاً تصریح در کاربرد لفظ«Cease» (توقف) مفهومی حتی ضعیف تر و خفیف تر از لفظ تعلیق است به علاوه اینکه همین موضوع نیز با قیود فرامین ریاست جمهوری و با محدودیت های ویژه ای همراه است.

حاصل این که، این نکته استنباط می گردد که اصطلاح «Lifting» (برداشتن) به عنوان واژه ای که جامع معانی و افعال مختلفی که باید در خصوص تحریم ها و در قبال رژیم کلی و در هم تنیده تحریم ها علیه ایران به کار رود، به صورت کلی به معنای «اختتام جزئی» تحریم ها است. به این معنا که برخی مقررات سابق تحریمی - مشخصاً تحریم های تسلیحاتی- به عنوان محدویت بر ایران تحمیل شده است و لذا لغو تحریم از این بابت جزئی است. از آن رو مواردی که لفظ «لغو» در رابطه با آن به کار رفته عملاً -چنانچه گذشت- به قیود زمان و شروط دیگر مقید شده است، می توان استعمال «لغو» را مسامحی و مجازی و در غیر ماوضع له دانست که مفهوم قابل ملاحظه ذیل آن، «تعلیق» تلقی نمود. در مواردی نیز که اساساً لفظ «لغو» به کار نرفته است بی شک لغو مد نظر نبوده است.

از این رو تحریم های حاصل جمع محتوای برجام در بندهای مختلف در باب تحریم ها اولاً تعلیق است و ثانیاً تعلیق جزئی تحریم و نه همه آنها و ثالثاً‌ قابل بازگشت فوری است.

به این موضوع این را اضافه می کنیم که سازو کار بازگشت تحریم ها به صرف ادعای یک از طرفین معاهده قابل انجام است. یعنی مطابق قسمت آخر متن اصلی برجام چنانچه هر یک از طرفین ادعا کنند که ایران تعهد برجام را انجام نداده است (برای مثال اجازه بازرسی از مناطق نظامی را به بازرسان آژانس نداده است) روند حل اختلاف شروع و بدون رای گیری در خصوص اعمال تحریم ها، کلیه تحریم های سابق بازگردانده می شود.

تحریم ها باید برداشته شود و این برداشتن تحریم ها خواست تک تک مردم و دولتمردان ما از همه جناح های سیاسی است ولو آنکه ما در این بده‌بستان سیاسی قسمتی از فعالیت های هسته ای خود را که خیلی برایمان اهمیت دارد تعطیل کنیم. اما آنچه مهم است آن است که ما باید در راکتور فولادی اراک بتون بریزیم و سانتریفوژها را از بین ببریم و مواد غنی شده را از کشور خارج کنیم ولی تحریم ها لغو نمی گردد و بازگشت تحریم های معلق شده هم در چند هفته انجام می شود. در آن زمان ما می مانیم و دست های خالی و تحریم های موجود. کدام ایرانی زیرکی است که به این سادگی فریب بخورد؟
*رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت روحانی حق ندارد از رای های اجاره ای خود علیه منافع و امنیت ملی سوی استفاده کند .
ما این خیانت بزرگ علیه کشور اسلامی را هر گز قبول نداریم.
عده ای که مشروعیت خود را در کشور از دست داده اند می خواهند کشور اسلامی را تسلیم زیاده خواهی آمریکای جنایت کار بکنند .
اما این گروه اقلیت بدانند که ما جوانان کشور اسلامی همانند جنگ تحمیلی هر گز اجازه نخواهیم داد کشور تسلیم شیطان بزرگ و اسرائیل جنیت کار گردد.
اسلام مدیون هیچ گروه فتنه نیست و نخواهد شد.
علی عبقری
Iran, Islamic Republic of
اگه شما دل واپسان خیلی نگران هستند مثل تمام دنیا در مورد این برجام هم یک رفراندوم برگزار کنید تا مردم نظرشون را بدن
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
چرا حرفهای مدعیان دروغین دموکراسی را نشخوار می کنی. غرب چه رفراندمی برگزار میکنه که شما همش حرف از رفراندم می زنید؟؟؟؟؟
حتی انتخابات در غرب مقبولیت ندارد و درصد کمی از مردم در آن شرکت می کنند. حالا اونا واسه ما نسخه رفراندم می پیچند و شما هم تکرار می کنی؟؟؟؟؟؟
باوجدان
Iran, Islamic Republic of
چرابعضي ها حتي نظراتشان دريك مسئله تخصصي را از سايتها كپي ميكنند ونظر ميدن؟
بهترنيست كه عزيزان محترم موقع اظهار نظر دريك موضوع تخصصي ذكر منبع كنند؟
لغات وترجمه آنها يك موضوع كاملا تخصصي است ودر عرصه هاي مختلف داراي معاني ظريفي هستند........بهتره نظرات تخصصي درمورد ترجمه لغات راباذكرمنبع كپي كرد وبه مردم پز داد............
علی
بی ادب...
دو کلام حرف حساب با طرفدار رفراندوم
Iran, Islamic Republic of
اولا ، شماها که معتقدید لبو فروش و راننده تاکسی ۰۰۰ چه می دانند هسته ای چیست !!? حالا شدید طرفدار رفراندوم و مراجعه به مردم !
دوما ، به مجلس ترجمه غلط تحویل دادند و هنوز هم متن درست برجام را ندادند ، به خورد مردم چه می خواهند بدهند تا مردم با آری یا نه تایید کنند !?
علی
احسنت
کجای دنیا رفراندوم برگزار کردن که جنابعالی می گی تمام دنیا؟ کی رفراندوم اوکراین رو قبول کرد؟ کی توی یمن و بحرین رفراندوم برگزار شد؟ کجا در مورد فلسطین و کشور جعلی اسرائیل رفراندوم برگزار شد؟ رفراندوم 99 درصدی جمهوری اسلامی کی مورد پذیرش امریکا بود؟
این توهماتی که ازش حرف می زنی کجای دنیا سابقه داشته که حالا می خوای مردم با شعور ایران رو فریب بدی؟
دیدم یونان پدرجد دموکراسی جهان ! همین ماه قبل رفراندم برگزار کرد ومردمش 62درصد رای دادن که ریاضتهای اقتصادی اتحادیه اروپا اجرا نشه ....خخخخخع مجلسشون تصویب کرد که اجرا بشه وخلاص .

رای مردم رو گذاشتن در کوزه ابش رو خوردن !
سکوت
ای کاش میشد رفراندم بشه تا امثال روحانی از جانب مردم حرف نزنند و خواسته های حزبی رو با چماغ اکثریت ب7ر سر مردم فرود نیاورند
اولا دلواپسی جرم نیست دارن بلایی ه سر لیبی آوردن سر ایران میارن در واقع با همون توافقی که ظریف کرد آوردن نتایجش بعدا در میاد رقاصها و رقاصه هایی که تو خیابون میرقصیدن یه روز تو خیابون باید جنازه عزیزانشون به لطف بازرسی از مراکز نظامی جمع کنن و شایدم مثل مردم سوریه تو خیابون مجبور بشن چادر بزنن
من موافقم چون شما الکی خوشها خواهید باخت
حالا صبر کن چندوقت دیگه که آژانس دوباره گزارش دوپهلو داد چنان دوباره تحریممون کنن که رقاصهای وطنی از رقصشون پشیمون بشن
درجستجوی حقیقت
Iran, Islamic Republic of
در تمام دنیا فقط کشور سوئیس هست که برای همه موضوعات مهم از نظر خودشان رفراندوم برگزار میکنند. حال جناب علی عبقری کشور دیگری را مثال بزنید که نمیتوانید بزنید پس حرفهای جاهلانه را کنار بگذارید. در همین آمریکای به ظاهر تماما دموکراسی در انتخابات اخیرشان مشارکت مردم زیر 50 درصد بود. ضمنا در تشیع شهدای غواص که در کشورمان کم نظیر بود و به اذعان بسیاری از مخالفان شگفتی ساز بود(البته برای مدعیان دروغین مردمی بودن و رفراندوم گذاشتن)خواست همه شرکت کنندگان و شعارهایشان در پرهیز از واگذاری امتیاز به غربیان بود و خواستار عزت و استقامت چون شهای غواص در برابر دشمن بودند.آیا رفراندومی بهتر و بالاتر از این ؟؟؟یا میخواهید باز هم خود را به خواب بزنید؟؟؟
آخه تو چه می فهمی که بخای توی رفراندوم شرکت کنی
Spain
منافع و امنیت ملی رو کی تعریف می کنه؟
منافع و امنیت ملی ما امنیت اسلام است و ربطی به فتنه گران کوردل شیطان پرست ندارد.
Finland
اتفاقا به من ربط داره به شما هیچ ربطی نداره
اسماعیل
مسلما درطی فرایند توافق هسته ای رهبری ومسولان علی رتبه نظام کاملا در جریان امور بوده وبا علم به این موضوع وترفند های ان اشرافیت کامل رو برای مواجهه با این قضیه دارند همانگونه که در حوادث سال 88 سخنان رهبری فصل الخطاب بود الان هم باتوجه به فرمایش ایشان بیش از این به این مسائل دامن نزنید
اسماعیل رهبری گفتن اجازه بازرسی از مراکز نظامی رو نمیدن ولی مذاکره کنندگان طوری توافق کردند که مجبوریم این حق رو بدیم ضمنا وقتی ظرف کمتر از یکماه از توافق طرف مقابل در سازمان ملل افزایش مدت توافق رو مطرح کردند خدا میدونه یکسال دیگه چه بهانه ای میگیرن
دولت روحانی چگونه حقوق دانی است که توجه نکرده که قران تسلط کفار بر مسلمین را حرام دانسته است !!؟
کفار حق ندارد مراکز نظامی ایران را بازدید نماید.
روحانی حق ندارد منافع ملی را هزینه سلیقه های حزبی نماید .
به برکت معتمدین و فرزندان انقلاب توهین کننده به ساحت پیامبر در شاری ابدو مروج ایدز در میان سه هزار و پانصد هم وطن حامی صهیونیسم غاصب خسارت وارد کننده به صنعت خودرو و مردم با تحریم سختگیرانه و... خاک پاکه آغشته به خون شهیدان بهذقدم نحس و نامبارک سگ کثیفی به نام فابیوس نجس شد پاک کردن هم دیگر امکان ندارد این نقطه ی شروع بود و ما هم شب و روز می گوییم خدایا بانیانش را لعنت کن و امام زمان را به فریادمان برسان پس همه با هم سر دهیم الهی عظم البلا و برح الخفا وانکشف الغطا وانقطع الرجا...
اردلان سرافراز
Iran, Islamic Republic of
اگه اینطوره چطور در دولت فخیمه راستگویان تاریخ دوبار ار پارچین که یک سایت نظامی هست بازدید کردند اون موقع چون دوران شما دل واپسان عزیز بود از این حرف ها خبری نبود.
سیاح
Iran, Islamic Republic of
جناب سرافراز ۱_ جواب خودت را دادی نمی فهمی !!
از پارچین بازدید کردند و جایی که می گفتند سلاح هسته ای تولید می شود قسمت دستشویی پارچین بوده ، حالا چرا باید بازدید تکرار شود
۲_ پروتکل الحاقی را بدون هیچ شرطی پذیرفتن یعنی سرکشی از هر مکان در هر زمان ! معنی این را فهمیدن برات سخت که نیست !?
فکر کردین ۱۵۰بازرس مقیم ودستمال به دست وجی پی اس دار وچشم بستهء مدیریت شده به روش عراقچی ! صبح تا شب قراره اراک وفردو ونطنز رو برامون دستمال بکشند وگردگیری کنند !
تازه مونیز هم گفته این بازرسان امریکائی نیستند ،ولی درامریکا دوره میبینند.
دلمون خوشه یه جاسوس اقتصادی یعنی جیسون رضائیان رو گرفتیم ،از فردا نسل تکثیر شده اون ،به صورت کاملا قانونی پاشون رو ی گردنمون میزارن و به اسم بازرس آژانس حق حاکمیت وحریم امنیتی وخصوصی و....همه چیزمون رو مفت ِ مفت زیرپا میزارن.! حتما هزینه این جاسوسی رو هم در ضمائم محرمانه ،گشاده دستان حاتم طائی شده از جیب ملت ! متقبل شده اند.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
انقلابيون واقعي و دلسوز تهميدات لازم بيانديشند اين جاسوسان را به محض ورود به خاك مقدس آغشته به خون شهيدان به درك واصل كنند تا عبرتي براي ساير جاسوسان بشوند.
خوشگل من!
بازرسى از پارچين مال دولت اصلاحاته
سرور
Romania
دولت راستگویان که دولت حسن روحانی است.
Spain
بالاخره نفهمیدم اینا کفارند یا یهود و نصاری یه بار ایه میارن اینا یهود و نصاری هستن یه بار میارن اینا کفارند تا تحلیل ها با مشکل مواجه نشه!!!!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
یهود و نصاری کفارند.آیه قرآنه
United States
لطفا از زبان ملت می گویم سفسطه نفرمایی . هیسسسسسسسسسسس
دولت روحانی حق ندارد از رای های اجاره ای خود علیه منافع و امنیت ملی سوی استفاده کند .
ما این خیانت بزرگ علیه کشور اسلامی را هر گز قبول نداریم.
عده ای که مشروعیت خود را در کشور از دست داده اند می خواهند کشور اسلامی را تسلیم زیاده خواهی آمریکای جنایت کار بکنند .
اما این گروه اقلیت بدانند که ما جوانان کشور اسلامی همانند جنگ تحمیلی هر گز اجازه نخواهیم داد کشور تسلیم شیطان بزرگ و اسرائیل جنیت کار گردد.
اسلام مدیون هیچ گروه فتنه نیست و نخواهد شد.
United States
با تشکر از نظرات جنابعالی خواهشمند است حقوقدانان متعهد و بسیجی کشور با دید حقوقی و باز به این توافق نامه نظر کنند و از بهانه جویی و فرصت طلبی دشمنان جلوگیری نمایند.
Iran, Islamic Republic of
با این شرایط بعید و محال است که چنین توافقی در آمریکا تصویب نشود!
میبینم که کف گیر دلواپسان ته دیگه خورده و در حال احتضارند آرزوی کره شمالی کردن ایران و کاسبی از تحریم ها را به گور خواهید برد
کاسبی از تحریم را کسانی کردند که چراغ قرمز به غربی ها برای تحریم نشان دادند تا با بوق کردن تحریم و مذاکره رای بیاورند تو رو خدا چه کسانی کاسبی از تحریم کردند
کاسب کسانی بودند که با ارز دارو و اقلامی مثل شیر خشک اقدام به واردات پورشه میکردند
حسین
درو بر تو،
دلواپسان فقط به فکر منافع شخصی خودشان هستن نه ملت
داداش فعلا که ایران کره شمالی نشده و داره به سمت عراق و لیبی حرکت می کنه.
شرم بر دولتی که مسئولان تراز اولش مقیم کشورهای دشمن ملت باشند
Iran, Islamic Republic of
باسلام ما هیچ اعتمادی به غربیها نداریم .
اگر این متن در مسر قانونیش تصویب شود باید خاک مجلس را به توبره کشید
ج س
Iran, Islamic Republic of
شما که اینقدر برای مقابله با مجلس آمادگی داری چرا وزارت خارجه را به توبره نمی کشی که پس از ۱۲ سال مقاومت و مذاکره این توافق را کردند !
Iran, Islamic Republic of
تحريم كه كمكاغذ پاره است ما اجازه نميدهيم بازرسي انجام شود تحريم ها هم كاغذ پاره اي بيش نيست نگراني براي چي است
چون امضاش کردین جناب !
تحریم رفع نشه بهتر از اینه که به شرط بازرسی نظامی رفع بشه فهمش انقدر برات سخته
دلم براتون میسوزه . نظام تصمیم گرفته پرونده مشکل هسته ای حل بشه و جیغ و داد شما مثل کف روی آبه . اونقدر داد بزنید تا خسته شید
محمد
دلم نمیاد ناامیدت کنم،ولی من بیشتر دلم برات میسوزه. نظام اگه جلوی اصلاح طلبان فتنه جو راه رو باز گذاشته، به خاطر مصالح بزرگتری است که آن عبارتست از حفظ اعتماد مردم و جلوگیری از فتنه بزرگ تر. اما امثال تو فکر میکنید براندازی شده و حکومت افتاده دست شما! به خاطر همین از قول نظام حرف از تسلیم و کوتاه آمدن میزنی.
در موقع لازم که تجدید قوا کردین و نظام خودش رو از نیروهای بی اعتقاد تصفیه کرد و دیدی اثاثت تو کوچه ست، میفهمی که کباب نبوده، خر داغ بوده و تو بیشتر شایسته ترحمی.
"الله اکبر الله اکبر"
"خامنه ای رهبر"
"درود بر رزمندگان اسلام"
"مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر آمریکا، مرگ بر نوکران آمریکا، مرگ بر فابیوس، مرگ بر قاجار، مرگ بر اسرائیل"
Finland
حتی اگه کل نظام دست اصلاح طلبها باشه بازم من اعتقاد دارم که براندازی نشده چون که اصلاح طلبها در غیر این حکومت هیچ جایی ندارن! و اینو خودشون هم می دونن
حب آل
آیات22تا26مائده را بخوانیدتا بدانیم
در زمانی که به تعبیر رهبری اندکی مقاومت ما را در آستانه فتحی بزرگ قرار می داد
و در یک پیچ تاریخی مهم بودیم
مذاکره به چه قیمتی برایمان تمام شده
و اگر مهدوی باشیم در نبرد حق و باطل چه گاف بزرگی داده ایم
درود بر روحانی و ظریف و تمام کسانیکه مردم ایران را از شر اصولگرایان ... صفت نجات میدهند
مهم مردم هستند ....
پوزیا
با این اقدام دولت نظام در برابر کاز انجام شده قرار گرفته
بهترین کار روشنگری مردم است
برجام ایرادات زیادی دارد از جمله اینکه ایران از کار و تحقیقات بر روی بازفراوری اورانیوم و پلوتونیوم که اهمیت آن از غنی سازی اورانیوم بیشتر نباشد کمتر نیست حداقل تا 15 سال وبه روایتی همیشگی محروم شده است
این ظلم بزرگی از ما به نسل آینده است اگر خیانت بناشد
مسعود دیپلمات
Romania
تبدیل راکتور موجود به رآکتور پیشنهادی 5+1 بسیار اشتباه است . زیرا :
اولا"- راکتور موجود با اورانیم طبیعی تولیدی داخل کار می کند ، در حالیکه رآکتور پیشنهادی با اورانیم 20% که تولید آن برای ما منع شده است و باید خریداری شود کار می نماید.
ثانیا"- راکتور موجود با طراحی و محاسبات دانشمندان خودی انجام شده است و براه اندازی آن موجب ارتقاء تجربه و دانش و صنعت هسته ای بومی ، نقش بی نظیری خواهد داشت.
ثالثا-" کنترل اورانیم 20% در صورت بروز اشکال در قلب راکتور بسیار مشکل تر از اورانیم طبیعی بوده و ما را در خطری شبیه انفجار چرنوویل قرار می دهد.در آن صورت معلوم نیست که چه کسی جوابگو خواهد بود؟!
حسین
خدا را شکر یکی پیدا شد که متن انگلیسی توافق را بتواند بخواند و پس از تحلیل نقاط ضعف آن را پیدا کند
Romania
هرگز اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نخواهیم داد
مؤیدی
United States
شما اکثراً کورید از واقعیت. در آمریکا دسته راستی ها تبلیغات آنچنانی از طرق مختلف و لابی پر از نفوذ و پول راه انداخته اند که این توافق آنچنان بنفع دولت ایران است که باید گنگره به آن رأی منفی بدهد. عموم جراید دست راستی هم شیپور راه انداخته اند و با دلیل ثابت میکنند که مذکرات یکطرفه بنفع ایران بوده است.
آسرائیل تمامی توانائی خود را براه انداخته که این توافق شکست بخورد.
و مثل شما ولی در طرف مقابل میز فکر میکنند.
حقیقت امر اینست که هر دو طرف بلااجبار نیاز های اقتصادی و سیاسی در مواردی مصلحت کردند که این قرارداد ممکن بشود. اگر مصلحت ها را فقط به علت تبلیغات ببینید خود را نسبت به نتایج با ارزش آن کور میکنید و چرت های تبلیغاتی وسیاسی را بمانند یک مشت قشری عقب افتاده علم یزید میکنید.
آدم آگاه انست که بجز منابع در دسترس دیگران بخصوص مخالفان را هم مطالعه کند.
یا علیم