جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۵

استمداد دانشطلبان مدرسه عالی شهید مطهری از رهبر انقلاب

شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب: 107476
... این مصوّبه اساساً نوعی واپس‌گرایی و عقب‌نشینی از آرمانی است که امام راحل عظیم‌الشأن(رضوان‌الله‌علیه) و حضرتعالی برای این مدرسه عالی ترسیم نموده‌اید.
به گزارش سرویس دانشگاه جهان نيوز، دانشجویان و فارغ التحصیلان "مدرسه عالی شهید مطهری" در پی اعتراض گسترده خود نسبت به تصمیم مسؤولان این مدرسه و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تبدیل این مجموعه به "دانشگاه شهید مطهری"، با تقدیم نامه ای خدمت رهبر فرزانه انقلاب، به بیان مسأله و استمداد درباره موضوع مورد نظر پرداختند. متن این نامه به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّ ظلّه‌العالی)
 
سلام علیکم و رحمة الله
 
احتراماً همان‌گونه که مستحضر هستید شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه سه‌شنبه 24/1/1389 خود مصوّب کرده است که «مدرسه عالی شهید مطهری» به دانشگاه ارتقاء یافته و از این پس تحت عنوان «دانشگاه شهید مطهری» به فعالیت خود ادامه دهد. این در حالی است که از منظر قاطبه طلاب و دانشجویان مدرسه عالی، چنین تصمیمی را نمی‌توان حقیقتاً «ارتقاء» نامید؛ بلکه این مصوّبه اساساً نوعی واپس‌گرایی و عقب‌نشینی از آرمانی است که امام راحل عظیم‌الشأن(رضوان‌الله‌علیه) و حضرتعالی برای این مدرسه عالی ترسیم نموده‌اید. (متن سخنان امام خمینی(ره) و متن کامل بیانات روشنگرانه حضرتعالی در سال 1372 در جمع مسؤولان مدرسه عالی شهید مطهری به پیوست می‌باشد.)
 
ما طلاب و دانشجویان و دانش‌آموختگان مدرسه عالی شهید مطهری بر این باور بوده و هستیم که بر مبنای فرمایش متین حضرتعالی که تصریح فرمودید: 
«اينجا يک محلي است که بايد روحانيوني تربيت کند که براي گسترش فکر متعالي اسلامي و همان تبيين بالحکمه و الموعظه الحسنه بسيار بسيار مفيد باشند و تبيين حکيمانه دين و نه تبيين عاميانه دين کنند. من فکر مي‌کنم امروز ما به اين احتياج داريم. شايد ـ‌ ان شاء الله ـ مدرسه شما الگويي شود که نظير آن حتي در حوزه‌ها و جاهاي ديگر ساخته بشود و يک ترازِ خاصي از روحاني را در اينجا پرورش بدهد. يعني، شما بر روحاني بودن و معمم بودن به خصوص پا فشاري بفرماييد.»،
 مسؤولان مدرسه و طلاب و دانشجویان آن باید در این سال‌ها وجهه همّت خود را دست‌یابی به این آرمان مقدس و تحقّق نمونه عینی «وحدت حوزه و دانشگاه» قرار می‌دادند. 

اما اگرچه بنا به علل مختلفی که قطعاً حضرتعالی نسبت به آنها اشراف دارید، تاکنون چنین هدفی محقّق نشده است، لکن به اعتقاد ما راه حلّ این مشکل، تبدیل «مدرسه عالی» به «دانشگاه» نیست؛ زیرا مسلّماً این «تغییر عنوان» در آینده‌ای نه چندان دور منتهی به «تغییر ماهیّت و هویّت» خواهد شد و دانشگاه شهید مطهری از آنجا که ذاتاً و قانوناً یک «دانشگاه» خواهد بود، دیگر آن ماهیّت بینابین و میانه را نخواهد داشت و نخواهد توانست محلی برای تربیت روحانیانی که مدّ نظر شریف حضرتعالی بوده است باشد و قطعاً نمی‌تواند منادی شعار «وحدت حوزه و دانشگاه» باشد.
 
در حالی که امید و آرزوی ما این بود که از یک سو با بقاء اصل و ریشه این تفکر و آرمان مقدس و از سوی دیگر با مرتفع شدن عوامل اصلی عدم رشد مدرسه، سرانجام روزی شاهد شکوفایی مجدّد این مدرسه عالی و حرکت شتابنده‌ی علمی و معنوی آن در راستای اهداف و آرمان‌های از پیش تعیین شده باشیم.
 
لذا با عنایت به موارد فوق‌الذکر و عطف به خیزش‌های اصلاح‌گرایانه‌ای که در سال‌های گذشته برای بازگرداندن مدرسه عالی به مسیر درست و منطبق بر نقشه‌ی راه ترسیم شده توسط حضرتعالی صورت گرفت و سعی شد که گزارش‌های آن از طُرُق مختلف به سمع و نظر حضرتعالی نیز برسد، خواهشمندیم: 

1. به شورای عالی انقلاب فرهنگی امر بفرمایید که در مصوّبه اخیر خود تجدید نظر نموده و همان عنوان «مدرسه عالی شهید مطهری» را برای این مرکز حوزوی‌- دانشگاهی به رسمیت شناسند.
 
2. نمایندهی ویژه‌ای را برای بررسی همه‌جانبه‌ی مشکلات این مدرسه عالی و گزارش علل ضعف و کم‌تحرکی علمی و معنوی آن و نیز ارائه پیشنهادهای عملیاتی جهت رفع نابسامانی‌ها و نقاط ضعف آن تعیین و در صورت صلاحدید، معرفی فرمایید. منوط به اوامر عالی است.
 
فرصت را غنیمت شمرده و با حضرتعالی به عنوان ولیّ امر مسلمین و نائب بر حقّ امام عصر(ارواحنافداه) تجدید بیعت می‌کنیم و از درگاه خدای متعال، طول عمر با عزّت و سلامت برای حضرتعالی و دوام توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی را مسألت می‌نماییم.
 
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 
طلاب، دانشجویان و دانش‌آموختگان مدرسه عالی شهید مطهری
28/1/1389
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خودشان میگویند آیت الله کاشانی به وضع مدرسه نمیرسند و گردانندگان مدرسه فلان و بهمان هستند. بگذارید این مدرسه دانشگاه بشود تا هم شما بتوانید در صورت بروز مشکلی یخه کسی را بگیرید و هم کشور یک دانشگاه الهیات آبرومند داشته باشد. مگر ما از مصر کمتریم که دانشگاه الازهرش شهرت جهانی دارد.
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم ! اگه دانشگاه بشه اونوفت آقای کاشانی رسیدگیش میشه خوب ؟ در ثانی : دانشگاه الازهر مصر مثلا چکار درخشانی انجام داده که بخاطرش شهرت پیدا کرده . در همین جنگ غزه همه دیدند که یکی از اساتید برجسته اونجا چه چیزایی گفته و همینطور رئیس دانشگاه .
ثالثا : از اوضاع معنوی و دینی مردم مصر مشخصه که تاثیر دانشگاه چقدره ؟؟!!
شما اجازه بده کارشناسان امر بهترین تصمیم رو بگیرن .
Iran, Islamic Republic of
ارسال این نامه ها نشان میدهد که اینها به واقع دانشطلب نیستند. اگر این ناراحتی را درون خانواده خود حل میکردند و با آرامش و متانت در عین حال با درایت به اصلاح وضع موجود بدون رسانه ای شدن میپرداختند موفقیت بیشتری همراهشان بود.
Iran, Islamic Republic of
مگر اینکه «آقا» به داد دل این بچه ها برسد
United States
نه خیر, آقای کاشانی رسیدگیش خوب نمیشه. اما اگر مشکلی پیش آمد میتوان یخه وزارت علوم را گرفت. دانشگاه الازهر را دنیا میشناسد ولی مدرسه شهید مطهری را شاید خارج از ایران بیش از چند نفری نشناسند و این مایه شرمندگی است. مگر مدرسه به دانشگاه تبدیل شود استادانش مثل آن استاد الازهر مزخرف گوئی میکنند. و ضمنا گرچه حکومت مصر اسلامی نیست ولی روش زندگی اکثر مصریها جای ایراد ندارد و شاید بخاطر وجود دانشگاه الازهر.