چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

کاهش آمار کارجویان تهرانی

يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 387971
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران با تأکید بر اینکه انتظار مردم از ایجاد شغل بیشتر از تعداد فعلی است گفت: تعداد کارجویان بیشتر از اشتغال ایجاد شده است و کاهش نرخ بیکاری به معنی کاهش تعداد کارجویان است.
به گزارش جهان؛ احمد لطفی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، درباره روند تهیه آمار بیکاری در کشور گفت: متولی تهیه آمار در کشور مرکز آمار است. اینکه نرخ بیکاری متکی بر چه عواملی تهیه و آمار‌گیری می‌شود مسئله ای است که مرکز آمار باید درباره آن پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در نیمه اول سال ملموس نیست؟ گفت: بدون شک قابل لمس است. اما تعداد کارجویان بیشتر از اشتغال ایجاد شده است. اینکه برخی به این تعداد آمار انتقاد دارند از سر این است که انتظار مردم از ایجاد شغل بیشتر از این تعداد است. زمانی که نرخ بیکاری کاهش می یابد به معنای این است که تعداد کارجویان کاهش یافته است. این نگاه اشتباهی است که عده‌ای تصور می‌کنند کاهش نرخ بیکاری به معنی نبودن بیکار در جامعه است.

لطفی نژاد با بیان اینکه مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را بر اساس ارزیابی و سرشماری تهیه می‌کند افزود:عده‌ای انتقاد می کنند مرکز آمار فعالیت کسی که یک ساعت در هفته کار کند را شاغل به حساب می‌آورد. این در حالی است که این تعریف سازمان بین المللی کار است.نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم و غیره در سراسر دنیا بر اساس یک فرمول مشخص اندازه گیری و مشخص می‌شود. بنابراین انتقادی که برخی به طرز محاسبه مرکز آمار وارد می کنند نادرست است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از وضعیت بیکاری در جامعه چگونه است گفت: همواره نرخ بیکاری جوانان و زنان از نرخ بیکاری کل بیشتر بوده است. همچنین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان همواره از سایر گروه‌ها بالاتر بوده است.

* دانشگاه باید کارآفرین تربیت کند نه کارجو

وی درباره علت بیکاری فارغ التحصیلان گفت: در حال حاضر می بینیم که تعداد بیکاران فارغ التحصیل زیاد است که علت اصلی آن نداشتن مهارت کافی برای اشتغال است. آنها تنها مدرک دانشگاهی کسب می کنند و هیچگونه مهارتی ندارند. شناسایی و فراگیری مهارت‌هایی که بازار کار به آنها نیاز دارد مسئله ای است که باید از سوی فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد. دانشگاه وظیفه تولید علم ندارد، سیستم دانشگاهی باید در تعامل با بازار کار، دانش آموخته و کارآفرین تربیت کند.

لطفی نژاد ادامه داد: در حال حاضر سیستم دانشگاهی صرفاً‌ دانشجوی مدرک محور به جای کارآفرین تربیت می‌کند،‌در حالی که امروزه کشور نیازمند کارجو نیست،بلکه کارآفرینی باید در صدر قرار گیرد. طرح کارورزی و علمی کاربردی باید در کنار هم برای تقویت مهارت فارغ التحصیلان به کار گرفته شود.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران درباره اینکه یکی از بیکاری های بارز در کشور و به خصوص تهران نرخ بیکاری پنهان و اشتغال کاذب است راه‌کار عملیاتی شما در این زمینه چیست؟ بیان کرد: هدف اصلی در تولید اشتغال اشتغال مولد است. متأسفانه امروزه شبکه توزیع خدمات بسیار گسترده است.در حالی که اگر تولیدی وجود نداشته باشد، شبکه توزیع نمی‌تواند تا این اندازه گسترده باشد، مگر اینکه متکی به واردات شود. بنابراین متولیان بخش خدمات باید ساماندهی اشتغال پنهان یا کاذب را در دستور کار قرار دهند.

لطفی نژاد اظهار کرد: گسترش دستفروش‌ها ناشی از بیکاری در جامعه است. نظارت بر اماکن کسب نیز از جمله مواردی است که در مقابله با اشتغال کاذب باید در دستور کار قرار گیرد. سازمان‌های متولی باید مکان‌های کسب را ساماندهی کنند تا بخشی از اشتغال پنهان به سمت اشتغال مولد هدایت شود.در کنار این مسئله کسب مهارت توسط کارجو مهمترین نکته ای است که می‌تواند از اشتغال پنهان رها و به سمت اشتغال پایدار هدایت کند.

* سیستم بانکی تولید محور نیست

وی درباره عملکرد سیستم بانکی در حمایت از تولید تاکید کرد:متاسفانه سیستم بانکی ما اشتغال محور و تولید محور نیست. به همین خاطر رویکرد بانک‌ها باید تغییر کند. در نظام بانکی عمدتاً این نگاه وجود دارد که پول با درصد سود بالاتر و کارمزد بالاتری در مدت زمان کوتاهی بازگردد. این درحالیست که در تولید، ریسک سرمایه گذاری بالاست و در طول زمان سرمایه گذاری پول طولانی تر است، سود مورد انتظار بانک‌ها به این میزان از سوی تولید تامین نمی شود.یعنی مسئله تولید نقطه‌‌های مقابل سیستم بانکی است. این تناقض باید برطرف شود و تا زمانی که این تناقض برطرف نشود نظام بانکی و سیستم بانکی ما که با سرمایه مردم در حال گردش است نمی تواند تولید محور باشد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران اظهار کرد: سیستم بانکی تولید محور نیست. یعنی بانک‌ها باید در خدمت تولید باشد نه تولید در خدمت بانک‌ها. تازمانی که چنین وضعیتی وجود داشته باشد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بنگاه‌های اقتصادی بتوانند با سرعت بالا، ظرفیت خالی خود را پُر کنند و اشتغال را گسترش دهند.

* بنگاه‌های تولیدی با هر میزان درصد پیشرفت فیزیکی می‌توانند فعالیت کنند

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های این اداره کل برای گسترش اشتغال شناسایی واحدهای نیمه تمام است گفت:در راستای تسهیل دریافت اعتبارات "شرط میزان " درصد پیشرفت فیزیکی بنگاه را حذف کردیم. یعنی در حال حاضر هر واحد تولیدی با هر میزان پیشرفت فیزیکی می‌تواند برای تکمیل واحد خود از اعتبارات مشخص شده استفاده کند.

لطفی نژاد با بیان اینکه۶ بانک مکلف به اعطای ۲۰۵۶میلیارد تومان وام تولید و اشتغال به تهرانی‌ها شدند افزود: ۳۰ درصدی طرح‌های اشتغال زایی استان تهران برای دریافت تسهیلات اشتغال زایی تأ‌یید شده‌ اند، اما به دلیل بالا بردن نرخ بهره بانکی تولید کنندگان تمایل به دریافت تسهیلات ندارند.

* نرخ بیکاری در تهران در حال کاهش است

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه نرخ بیکاری در تهران در حال کاهش است گفت: با توجه به فرصت‌های بالای سرمایه گذاری در تهران امید می رود که به یک نرخ بیکاری پایدار در تهران دست یابیم.

لطفی نژاد با بیان اینکه مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تهران را بسیار پایین اعلام کرده است گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در تهران ۶ درصد اعلام شده است. اما امیدواریم در آینده بتوانیم به نرخ بیکاری مطلوب دست یابیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *