چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۹
60 درصد درآمد نفت کشور به جیب ایران نمی رود؛

چرا صنعت نفت ملی نمی شود؟

يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب: 128374
رییس جمهور در سفر استانی خود به همدان گفت : «اکنون نزدیک به 60 سال است که نفت ما به ظاهر ملی شده اما بدانید که از 100 واحد نفت، 60 واحد آن به جیب کسانی می رود که قبل از ملی شدن صنعت نفت می رفت.»
چرا صنعت نفت ملی نمی شود؟


به گزارش خبرنگار اقتصادی جهان، این ادعای بسیار مهم و قابل توجهی است که مناسب است مسئولین نفتی در این رابطه مردم را هم در جریان قرار دهند.

به واقع در طی سالهای گذشته 60 درصد از  134 میلیارد دلار زمان هاشمی و 194 میلیارد دلار زمان خاتمی و حدود 400 میلیارد دلار دوران احمدی نژاد به جیب کارتل ها و شرکت های چند ملیتی رفته است که بزرگی این اعداد و ارقام، بسیار نگران کننده و تأسف آور است.
 
به معنای دیگر و بنابر آنچه رییس جمهور گفته، هنوز سود اصلی صنعت نفت را شرکت ها و کارتل های نفتی نصیب خود می سازند (بیش از 60درصد) و ملت ما کمترین سود را (40 درصد) از این ذخایر عظیم خدادادی می برند.
 
برای اهمیت این گفته کافی است بدانیم که این نسبت ها از دوران پهلوی اول به اشکال مختلف و با اندکی تفاوت برقرار بوده و ریشه ملی شدن صنعت نفت نیز همین نسبت های استعماری انگلیس در کسب سود بیشتر بود که اکنون به شکل دیگری بازتولید شده است. اساساً جغرافیای سیاسی خاورمیانه و کشورهای نفت خیز، تحت تأثیر همین «نسبت سود شرکت ها و ملت ها» بوده است. 

اما چرا این اتفاق می افتد؟
اینکه اینها چرا بیشتر سود می کنند و ما کمتر؟ دلائل مختلف سیاسی و اجتماعی و صد البته مدیریتی دارد. اما شاید یکی از مهمترین آنها را بتوان در قدرت علمی و توجه به نیروی انسانی در چند سال گذشته دانست. بخش مهمی از توانائی آنها در قدرت علمی است. آنها علم، دانش و تجربه اکتشاف، استخراج و استحصال نفت، گاز و پتروشیمی را دارند و ما کم داریم. این آن چیزی است که آنها به دست آورده اند و ما هنوز فاقد آنیم. ارتباط دانشگاه ها و مراکز علمی ما با صنعت و مخصوصاً صنعت نفت اگر قطع نباشد، قطعا آنچنان وصل نیست که بتواند پاسخگوی نیاز بزرگ کشور باشد.
 
متأسفانه کشور ما به رغم داشتن سومین ذخایر نفت و دومین ذخایر گاز جهان، از داشتن حداقل 10 استاد تمام (فول پرفسور) در صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت محروم است. قصه عجیبی است که ملتی بداند کلید خوشبختی اش کف دریا، درون چاه یا زیر زمین نهان است ولی توان و دانش در آوردن آن کلید را نداشته باشد و تلاشی نیز برای یافتن این علم نکند.
 
هفته پیش نتایج کنکور اعلام شد ولی تا حالا سؤال کرده ایم که سالانه چند نفر از نخبگان کشور جذب صنعت نفت و گاز خواهند شد؟ چرا نفرات برتر کنکور فقط باید جذب رشته هایی مثل پزشکی شوند و تعداد قلیلی ازآنها به صنایع مهم کشور برسند؟ 

راه برون رفت از این چرخه توسعه نیافتگی آن است که نخبگان کشور جذب صنایع نفت و گاز شوند. برای این کار، هم باید نظام ارزشی و هم مادی رشته هایی مانند مهندسی نفت و گاز تغییر کند. دولت ها موظفند با ارایه تسهیلات مناسب برای جذب نخبگان در صنایع اصلی که باعث تحرک کل اقتصاد و کشور می شوند، عقب ماندگی تاریخی ایران را جبران کنند. 

اگر بتوانیم بهترین نخبگان علمی کشور را جذب صنایع نفت و گاز کنیم، آنگاه می توانیم با قدرت اعلام کنیم که صنعت نفت ما ملی است. در غیر این صورت همچنان باید 60 درصد سود نفت و گاز کشور را دیگران ببرند و ما به حداقل سود اکتفا کنیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در مورد اينكه ما از داشتن دانش و استاد تمام در زمينه نفت محروم هستيم بايد عرض كنم كه در جاي جاي اين مملكت فقط عده خاصي مي توانند وزير مدير كل رييس و ... بشوند. و اين آقايان هم براي اينكه جاي خودشان محكم باشد افراد زير دستي را كم سوادتر از خود انتخاب مي كنند. به هر حال ما جهان سومي هستيم و قبلا هم عرض كردم كه همه چيز ما جهان سومي است.
Iran, Islamic Republic of
تنها دلیل این مشکل عظیم را می توان در ادامه سیاستهای استعماری امپریالیسم دانست که با جلوگیری از پیشرفت علمی ایران و حمایت غیر علنی از عوامل وطن فروش داخلی راه را برای چپاول هرچه بیشتر کشورمان در همه دوره ها باز گذاشته است.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه درروند شكل گيري استعمار ملتهاي مستضعف نقش بسيار مهمي ايفا كرده اند و كشور ما نيزهمين شرايط را دارد ضعف تشكيلات و ضعف مديريت هميشه باعث فرار مغزها و در نهايت وابستگي فكري و علمي را منجر شده است واين وابستگي تنها چيزي است كه در قرن جديداستعمار بدنبال آن است و تا حد بسيار زيادي نيز موفق شده است
Iran, Islamic Republic of
مشكل ما اين است كه:
آنكس كه بداند و بداند كه بداند بايد برود غاز به كنجي بچراند
آنكس كه نداند ونداند كه نداند بر پست رياست ابدالدهر بماند
Iran, Islamic Republic of
نه آقا این حرفها چیه "سیاستهای استعماری امپریالیسم" !! ......
بخدا ما فقط مشکل مدیریتی و عدم آگاهی از وظایف خود و تن ندادن به کار درست داریم .
ما آنقدر بدبختیم که آقایان برای اینکه بتوانند سفرها و ماموریتها ی خارجی بروند و حقوقهای آنچنانی بگیرند داریم همه پروژها را در زمینه مهندسی – خرید به شرکتهای خارجی میدهیم با پولهای گزاف و خودمان در داخل فقط به اصطلاح review می کنیم.
در صورتی که با یک بر نامه ریزی و مدیریت خوب می توان این کارها را در داخل انجام داد.
و این واقعا باعث تاسف است که کارفرما (به طور کلی وزارت نفت) به پیمانکارها بگوید که تا یک مشاور خارجی نگیرید تایید نمی کنیم.
بخدا مشکل ما فقط در ضعف مدیریتی وزارت نفت است در طول این سالیان پس از انقلاب....! که در برابر مردم مستضعف مسئولند.
Latvia
ارزش افزوده اي كه كشورهاي پيشرفته از يك بشكه نفت خام بدست آورده و بعضا با چند برابر قيمت به خود ما بعنوان محصولات پتروشيمي برمي گردانند حداقل 10 برابر قيمت يك بشكه نفت خام است. ايران در مقايسه با كشورهايي مثل سنگاپور و حتي عربستان سعودي در زمينه صنعت پتروشيمي حرفي براي گفتن ندارد.حال بايد از آقايان موسوي و هاشمي و خاتمي و حتي آقاي احمدي نژاد پرسيد كه چرا ما در اين نقطه ايستاده ايم و .......
Netherlands
می گویید جوانان بروند در صنعت نفت تحصیل کنند؟ خوب بعد از تحصیل چی؟ من خودم چند همکار داشتم که فارغ التحصیل بهترین دانشگاه های ایران در رشته های پتروشیمی و نفت بودند ولی کار اداری و پشت میز نشینی بدون کوچکترین ارتباط با نفت و پتروشیمی می کردند.
Iran, Islamic Republic of
از دایی جان ناپلئون بپرسید.....یا از روانشناس مورد اطمینان خود! تا زمانی که ما ملیتی تنبل و منتظر معجره هستیم، لیاقتمان بیشتر از این نیست. آلمانی ها و ژاپنی ها با همت ملی کشورشان را ساختند و به دنیا علم و فن و کالای درجه یک صادر میکنند، مواد اولیه هم ندارند بغیر از همت!
France
با سلام
با توجه به خبر داده شده توسط ریاست محترم جمهور در خصوص نقطه ضعف صنعت نفت و تحلیل قابل تقدیر جهان نیوز و نظرات داده شده توسط دلسوزان به مملکت به نظر می رسد در اسرع وقت میبایست تحول بنیادی و انقلابی در صنعت نفت و گاز و فرآورده های آن صورت بگیرد و ضمن پیش بینی مدیران متعهد ، کاردان و دلسوز تمام امکانات در جهت تجمیع نخبگان این صنعت برای یک همت ملی صورت پذیرد. و برای این موضوع یک شور ملی نیاز است . در واقع درخصوص هر معضلی در مملکت در درجه اول شجاعت در بیان معضل ، دوما اجاره مشارکت عمومی برای کمک به حل مشکل ، استفاده از مدیریت های متعهد ودلسوز ، ایجاد موقعیت های رشد عوامل اجرائی و نهایتا حمایت تا رسیدن به نهایت توجهات الهی