پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۵
۲۸
روایت‌هایی از بازیگر "خورشید کاروان" ؛

از نذر خانمهای هلندی و انگلیسی برای امام حسین تا نگاه تحقیرآمیز برخی افراد در داخل کشور

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 340828
هنرمند پیشکسوت تئاتر کشور گفت: ۱۳ سال است که در نمایش "خورشید کاروان" بازی می‌کنم. یک خانم استاد انگلیسی بعد از دیدن کار، شب بعد با ۱۸۰ نفر به تماشای آن می‌آید. اما متأسفانه برخی از بزرگان ما در ایران به چشم حقارت بدان می‌نگرند.
از نذر خانمهای هلندی و انگلیسی برای امام حسین تا نگاه تحقیرآمیز برخی افراد در داخل کشور
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، انوشیروان ارجمند، هنرمند پیشکسوت تئاتر کشور است که آخرین نمایش او بازی در اجرای بیست‌وسومین سال نمایش «خورشید کاروان» بود. در اختتامیه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از انوشیروان ارجمند در کنار هنرمندان دیگری قرار است تقدیر شود. متن زیر گفت‌وگوی این هنرمند پیشکسوت در آخرین اجرای نمایش "خورشید کاروان" ۹۲ است. 

از بازی در نمایش «خورشید کاروان» بگویید، بسیاری می‌گویند که نمایش‌های دینی حرفه‌ای نیستند و هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند همواره با برخورد‌های متفاوتی از سوی برخی هنرمندان روبرو می‌شوند.

کدام نمایش حرفه‌ای را سراغ دارید که بتواند ۲۳ سال دوام داشته باشد؟ کدام نمایش حرفه‌ای را سراغ دارید که ۶ ماه تمام روی صحنه باشد و جمعیت در آن موج بزند. این کار یک استثناست، درست است که قدم در ژانر دینی می‌گذارد، اما به اعتقاد من تئاتر، تئاتر است و این هنر هم دارای ژانرهای مختلف است، اعم از تاریخی، دینی و... ولی نمی‌توانید بگویید این تئاتر صرفا دینی است. تئاتر اول باید دراماتیزه شده باشد، بعد می توانیم بگوییم این تئاتر از کدام نوع است. وادی‌ای که «خورشید کاروان» در آن قدم می‌گذارد تاریخ مذهبی است.

متاسفانه برخی تهمت می‌زنند و می‌گویند تئاتر نیست و کسانی که طفلان مسلم را کار می‌کنند و ... آیا آن‌ها واقعا تئاتر هستند که این تئاتر نیست. آیا آن ها دراماتیزه بوده که این نیست. گاهی مواقع من که ۵۵ سال است که کار نمایش را انجام می‌دهم برایم خیلی سخت است که به من بگویند تو نمایشی کار می‌کنی که تئاتر نیست، این به من برمی‌خورد.

نکته دوم این است که در حقیقت همه تئاترهایی که در ایران اجرا می‌شوند یک آبشخور دارد و این آبشخور وزارت ارشاد است و این باعث دوامشان است. اما «خورشید کاروان» که تولید یک موسسه‌ای به نام فدک است خودش سعی کرده خودکفا باشد و بتواند خودش را تامین کند بدون این که دست دراز کند. 
بله اگر یک هیاتی آمد و درخواست اجرای نمایش کرد، باید هزینه کند. اگر یک مجموعه‌ای بخواهد اجرا کنیم حتی یک شب، باید هزینه کند. درست است که ما کار را برای امام حسین (ع) انجام می‌دهیم، ولی قرار هم نیست که هرکسی هرجوری که دلش می‌خواهد با این نمایش برخورد کند، خیلی وقت‌ها شده که ارشاد کمک کرده، خیلی وقت از جاهای دیگر کمک گرفته شده و این نمایش روی صحنه رفته است، خیلی وقت ها هم شده که خود بازیگران و خود کسانی که دست‌اندرکار این نمایش هستند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نمایش اجرا شده است تا خللی در اجرای این نمایش به وجود نیاید. 

آنهایی که سالنشان خالی است دارند راه بی‌راهه می‌روند، به خاطر این که اگر فرض کنید امروز شما یک نمایش درباره حضرت فاطمه(س) اجرا کنید و سالن خالی باشد، نشانه آن نیست که مردم به حضرت صدیقه(س) بی‌اعتنا شده‌اند، بلکه نمایش آن بضاعت و جذابیت را ندارد که حتی مردم رایگان بیایند و نمایش را ببینند. 

- برخی معتقدند که مخاطبان نمایش‌های دینی با مفهوم سالن تئاتر آشنا نیستند و بلیط رایگان این آثار هم همواره مورد نقد بوده است.

مگر تئاتر خیابانی و خیلی تئاترهای دیگر مخاطبان را مهمان نمی‌کنند، این کار هم مهمان دارد و مهمانانش کسانی هستند که عرق اسلامی و دینی دارند. مردم کوچه و بازار هستند، به جای اینکه راهشان را کج کنند بروند یک تئاتر مطربی ببیند، می‌آیند و تئاتری را که عقیده و ایمانشان است می بینند.

 من یادم است یک روزی در برج آزادی اجرا داشتیم، چند نفر آمدند و جلویم را گرفتند و گفتند: «ما می‌خواهیم بیاییم و کار شما را ببینیم ولی به ما بلیط نمی‌دهند» من رفتم به مدیر اجرایی گفتم که اینها ۱۱ نفر هستند که کارت بدهید و بیایند نمایش را ببینند به خاطر این که این نمایش متعلق به امام حسین(ع) است، قرار نیست ما به خاطر پول جلوگیری کنیم، بلکه بلیط نمایش ما مثل بسیاری از آثار که در ژانرهای دیگر اجرا می‌شود و کسی نقدی به آن وارد نمی‌کند. همت عالی است، هرکس، آن مقدار که می‌تواند و دوست دارد پرداخت می‌کند و ممکن است که اصلا هیچ پولی هم ندهد، اشکالی ندارد. در این نوع نمایش‌ها، چشم‌داشتی وجود ندارد و مهم نفس کار است که انجام شود.

از منتقدان «خورشید کاروان» می‌خواهم تئاتری بسازند که ۲۳ سال دوام داشته باشد 

-از روزهای که با نمایش «خورشید کاروان» سپری کردید بگویید، شما هم بازخورد مخاطبان مسلمان و ایرانی را دیده‌اید و هم بازخورد مخاطبان غیر مسلمان و خارجی، در این رابطه بگویید.

من ۱۳ سال است که در نمایش «خورشید کاروان» بازی می‌کنم. ما زمانی که در هلند روی صحنه رفتیم، خانم‌های دکتر، مهندس و شیمیست و ... آمدند تقاضا داشتند که دست‌شویی‌های سالن را تمیز کنند، می‌گفتند نذر کرده‌اند. آن‌ها درست پیش از ورود تماشاگر وارد می‌شدند و انگار نه انگار، روسریشان را سرشان می‌کردند و شروع به نظافت سالن و دست‌شویی و ... می‌کردند. تازه هم‌زبان هم نبودیم، اما جاذبه شکل نمایش آن‌ها را جذب کرده بود. 

در انگلیس یک خانمی که در لبنان زندگی می‌کرد یک شب تمام گروه را در بهترین رستوران ایرانی لندن به شام مهمان کرد. «خورشید کاروان» فراتر از خودش حرکت می‌کند و جذابیتش برای مردم است که خانم انگلیسی وقتی می‌آید کار را می‌بیند، شب بعدش با ۱۸۰ نفر می‌آید و به تماشا می‌نشیند؛ آیا دانشجوی کارگردانی در انگلیس نمی‌فهمد که «خورشید کاروان» نمایش است یا فقط بزرگان ما هستند که به چشم حقارت به این کارها نگاه می‌کنند؟ این نمایش اصلا حقیر نیست، بلکه اثری والاست و به همه اعلام می‌کنم کاری بنویسید که تئاتر نباشد، اما ۲۳ سال هم دوام داشته باشد، من رایگان بازی می‌کنم.

افراد بسیاری را برای تماشای «خورشید کاروان» دعوت کرده‌ام، این تئاتر را کسانی آمده‌اند و به حالت طعنه گفته‌اند که در «خورشید کاروان» بازی می‌کنی، که پس از تماشا چشمانشان از سرخی ورم کرده بود. چطور می‌شود که یک کار به این میزان تاثیرگذار می‌شود. بدون شک اگر تئاتر نباشد، نمی‌تواند اینقدر تاثیرگذار باشد. 

شما در تعزیه هم اگر اشک می‌بینی کسانی می‌روند که اشک بریزند. داستان و روال و جذابیت داستان به جایی می‌رسد که اشکشان جاری شود و غش کنند، شنیدم یکی از کسانی که یک موقعی دبیر جشنواره تئاتر فجر بوده گفته این نمایش تئاتر نیست، من می‌گویم آقا شما یک تئاتر بدون کلام ساخته‌اید که چند نفر در سالن بود؟ لااقل حجب و حیا و متانت هم چیز خوبی است. شما در تالار وحدت با کلی بودجه، بدون تماشاگر هستید. این «خودگویی و خودخندی» است، ولی ما نه خود می‌گوییم و نه خود می‌خندیم. بلکه این مردم هستند که می‌خواهند کاری بسازیم تا آن‌ها دوست داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چند سال پیش یکی از پزشکان مسیحی و متخصص سوئد وقتی از بهبودی پسر 5 ساله اش در بیمارستان نا امید شد قصد کرد فرزندش را خدمت امام رضا بیاورد که سه ساعت قبل از انتقال بیمار به فرودگاه تمام علائم حیاتی قطع می شود. پدر نگران و مضطرب به سوی ایران می چرخد و می گوید: دکتر رضا می گویند تو از راه دور هم می توانی درمان کنی کمکم کن!
بعد از ده دقیقه فرزندش از جا بلند می شود در حالیکه بیماری کاملا بهبود یافته بود.
پدر در همان بیمارستان اسلام می آورد و با همان پرواز به مشهد آمدند و همه شیعه شدند.
United States
اشک تو چشم جمع شد. یا امام رضا
سند و دلیل و منبع بیاورید، لطفا!!
....
شما برو بگرد تا جونت در بیاد.. ما ندید قبول میکنیم...
لطفا به کسی که برایش ایجاد شبهه شده توهین نکنید این شایسته مکتب ما نیست. دلیل می آوریم یا می توانند بپذیرند یا نه؛
ان شاء الله خداوند همه ما را با باوری راسخ از دنیا ببرد و در شمار رهوران راستین حق قرار بدهد.
اون آقای دکتر که برای شما نوشتم از آشناهای قدیمی ما بودند و به واسطه معرفی ما با امام رضا آشنا شدند. به ایشان گفتیم که ما شیعیان امامی در خراسان داریم که وقتی از همه جا ناامید می شویم به سراغ ایشان می رویم. گفت من مسلمان نیستم مرا هم می پذیرد؟ گفتیم: بله. گفت چگونه باید نوبت بگیرم؟ گفتیم ورود برای همه و در هر زمان آزاد است.
زمانی هم که در بیمارستان فرزندش عملا تمام کرد با اشک تماس گرفت گفتم هنوز دیر نشده از همین جا درخواستت را بگو. گفت می شنود و می تواند کمکم کند؟ گفتم: بله شک نکن.
و ایشان دقایقی بعد خبر داد راهی ایران است در حالیکه فرزندش روی پای خودش راه می رود و دیگر بیمار نیست. گفتم پس چرا می خواهی به ایران بیایی؟ گفت می خواهم دکتر رضا را از نزدیک ملاقات کنم!
Iran, Islamic Republic of
چطور تو خیابون بدون دلیل و مدرک داد می زدید رای ما را دزدیدند!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما بفرمایید دنبال سند باشید تا ببینیم چی میشه
سند این چیزا دل آدماست
اگه دل دادی راه دادی نورشون بیاد تو دلت سندش هموجاست وگرنه ول معطلی
همه چیز با دلیل و منتطق و چیزای مادی سنجیده نمیشه
درسته آدم باید دنبال سند باشه بایدم باشه ولی جبهه گرفتن کار درستی نیست جبهه گرفتن یعنی بستن در دل به روی کسایی که به نرمی و مهربونی با باورای ما وارد می‌شن
Iran, Islamic Republic of
سند و دليل خوب است باشد. اما اين موضوع و موضوعات مشابه به صدها و هزارها رسيده ..
سندی مدرکی اسمی نامی نشونی چیزی داری یا همین جوری ؟؟؟؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
شما باور نکن!
دوستان را کجا کنی محروم
تو که با
بیخیال
سلام استاد؛
بعضی ها فقط مدرک دارند اما از درک روضه های باعظمت فرزندان رسوا الله(ص)؛عاجز اند چون در دنیا غرق شده اند و بی طرفانه قضاوت کردن را از یاد بره اند.
محمد
بر منکرش لعنت
جانم اقام امام رضا (ع)
majid
Spain
تئاتر و سینمایی که دنبال پول گرفتن از دولت است نه هنر دارد و نه نواوری.باید چیزی ساخت که طالب ان مردم باشند نه دولت.انکه پول می دهد دستور هم می دهد.
آنان که تحقير می کنند يا حسادت می کنند و يا ارزش هنر متعهد را نمی فهمند و تنها نشخوار کردن الگوهای غربی ها را روشنفکری می شمارند.
خسرو33000058
Iran, Islamic Republic of
کار کردن برای ارباب لیاقت می خواهد هر بی سر و پایی را راه نمی دهند.
احسنت.. اجرت با آقا...
رضا
نمایش خورشید کاروان عالی است، چند سال پیش دیدمش.
محمد
هرچیز که نام سید الشهدا (ع) رو به دنبال داره بی شک بهترینه
بچه های خورشید کاروان خسته نباشید
morteza
جهان نیوز عزیز.چه خوبست اگر بتوانی جزئیات کاملتری از نظر مخاطبی که در رابطه با شفا گرفتن فرزند پزشک سوئدی نوشته شده منتشر کنی.به خیلی ها که امروز در جوار حرم حضرت هستند کمک میکنی.انشالله.
دوست عزیز آن پیام را من گذاشتم. این پزشک محترم بنا به دلایلی حضورشان را در ایران تقیه می کنند. حتی زمان نوشتن نام کشور هم شک داشتم که کارم درست است یا نه!
متأسفانه نمی توانم نام ایشان را بیان کنم. ولی از این دست اخبار مستند فراوان است. کسانی که در خود حرم شفا می گیرند مورد ارزیابی دقیق واقع می شنود که مطمئن شوند که امر شفای آن ها صحت دارد. تمام این موارد ثبت دفتری می شود. جهان می تواند درخواست شما را با نمونه های مشابه ثبت رسمی شده از طریق استعلام از آستان قدس پاسخگو باشد. این مورد در اسناد حرم به ثبت نرسیده چون شفا در بیمارستانی در سوئد صورت گرفته است. خدا قوت، یا علی
خدا خیرشون بده
ارش
سلام و خسته نباشید.
من تاتر شما را در سال 80 دیدم.
فوق العاده بود.
از زخم زبانها ناراحت نشوید. اتفاقا اجر کار شما را بیشتر میکند.
اگر قراربود در دنیا به کسی خوش بگذرد، می بایست به رسول خدا ص بیشتر ازهمه خوش میگذشت.
صبور باشید و برای خدا کار کنید.
موفق باشید.
رضا ع
متاسفم براي رانت خواراني كه با تكرار 23 ساله يك ذكر مصيبت خود را به نوايي مي رسانند ولي از دين مايه مي گذارند، كساني كه براي نظر مردم و هنرشناسان اهميتي قائل نيستند و دلشان به كمك كساني خوش است كه درك درستي از نتايج كارشان ندارند و با خشك مغزي خود را پشت وظيفه اي مخفي مي كنند كه درست و غلط بودش جاي شبه دارد.
Netherlands
امروزه در دانشگاههای مطالعات فرهنگی در جهان از جریان فرهنگی حزب الله ایران و لبنان به عنوان قدرتمندترین جریان فرهنگ معاصر یاد می شود
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
متأسفیم برای کسانی که چشمشون رو روی حقایق می بندند و البته خودشون را محروم می کنند. خورشید کاروان یه تئاتر بی نظیره. خدا به دست اندرکاران و بازیگرانش اجر دنیوی و اخروی بده.
سعید
من این کار ارزشمند را دیده ام با 50 سال سن و عمری فعالیت های فرهنگی می گویم من در عمرم نمایشی ارزشی و قدرتمند از حیث ساختار متن بازی و نور و صدا مانند این نمایش ندیده ام از آقای مسافر آستانه کارگردان زحمت کش و ارزشی و بازیگران آن تشکر می کنم غیر ممکن است کسی این نمایش را ببیند و تمام وقت یا بخشی از زمان نمایش را تحت تأثیر قرار نگیرد . نمی دانم چرا برخی عینک انصاف ندارند تا تم مذهبی می بینند می گویند این ارزش ... ندارد!؟ ...حتما تراژدی باید اروپایی باشد تا ارزش پیداکند؟... کمی انصاف برای سلامتی روحی بد نیست.