جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
خط قرمزهای حکومتی

بحث خودی و غیر خودی نباید عرصه تاختن نیروها به یکدیگر باشد

جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 52952
 دفتر گفتمان انقلاب اسلامی در ادامه برگزاری سلسله جلسات هم اندیشی خود عصر دیروز نشستی را پیرامون موضوع «خودی و غیر خودی در نگاه علوی» با سخنرانی استاد «فرزاد جهان بین» برگزار کرد.
جهان بین در آغاز این نشست به اثبات اصالت وجود بحث خودی و غیر خودی در نهج البلاغه پرداخت و اظهار داشت: در نگاه مقدس علوی خودی و غیر خودی به دو بخش عموم مردم و طیف برخوردار از قدرت سیاسی قابل تفکیک است.
وی جمله معروف امام راحل با این مضمون که «من باشم یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نا محرمان بیفتد را پیشینه موضوع خودی و غیر خودی در جامعه ما عنوان کرد و بیان داشت: در سالیان اخیر نیز شاهد طرح این بحث از سوی مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه سال 78 بودیم که بیانات ایشان اظهار نظرهای مختلفی و بعضاً مخالفت هایی را نیز به دنبال داشت. از جمله آنکه به اعتقاد برخی مخالفان نمی توان افراد جامعه را به دو گروه خودی و غیر خودی تقسیم و در نتیجه عده ای را از حقوق شهروندیشان محروم نمود.
جهان بین در ادامه و در رد این نظریه به فرازهایی از سخنان امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه استناد کرد و گفت: امام در موارد بسیاری عامه مردم را از بحث خودی و غیر خودی مبری دانسته و بعنوان نمونه در خطبه پنج نهج البلاغه خطاب به کارگزار خود فرموده اند: قلبت ر امالامال از محبت به مردم نما و نسبت به اینان درنده خو مباش که خوردن اینان را غنیمت شماری؟
وی لزوم تأمین امنیت و آرامش در جامعه اسلامی را از جمله حقوق حقه تمامی شهروندان برشمرد و افزود: امیر المؤمنین خطاب به فرماندار خود فرمودند: «در جامعه اسلامی مردم دو دسته اند یا برداران دینی تواند و مثل تو مسلمانند و اگر هم کیش تو نیستند آدم اند و چون تو انسان و باید از حقوق خود بهره مند گردند.
به گفته جهان بین صرف اینکه هر کس که در جامعه اسلامی زندگی می کند می تواند در سیاست و حکومت جایی داشته باشد امری نا صحیح است و این دو سطح می بایست از یکدیگر تفکیک شود.
معیارهای تشخیص خودی از غیر خودی دیگر موضوع مورد بحث این جلسه بود که فرزاد جهان بین در این خصوص اظهار داشت: پایبندی به مبانی دینی، التزام عملی به اصول و قوانین اساسی جامعه و تبعیت از ولی فقیه از جمله مواردی است که می توان با توجه بدانها مرز بین خودی و غیر خودی را مشخص نمود.
وی عدم شفاف سازی دقیق معیارهای خودی و غیر خودی در جامعه را از جمله مشکلات موجود در فضای فعلی جامعه دانست و تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات و وجود فضای شدید تبلیغاتی باید به این امر توجه کرد که این بحث نباید عرصه تاختن نیروها به یکدیگر باشد.
جهان بین با ابراز نارضایتی از اوضاع کنونی جامعه بویژه در فضای تبلیغات انتخاباتی تآکید کرد: اگر بدون توجه به معیارهای مشخص شده و به هر بهانه ای نیروهای خودی را از دایره بیرون بکشیم چه بسا تبدیل به تهدیدی علیه کشور شده و با توجه به هجمه سنگین دشمنان خارج از کشور خود عامل ضربه خوردن نظام گردد.
به گفته این استاد دانشگاه از دیگر وجوه اختلاف نظر بین مخالفان و موافقان این بحث خلط بحث خودی و غیر خودی با ایرانی و غیر ایرانی بودن است که به اعتقاد مخالفان هر شهروند از آنجایی که ایرانی است باید از تمامی حقوق خود بهره مند شود از جمله ورود به سیاست اما با مراجعه به منطق علوی در می یابیم که هر شهروند به دلیل شهروند بودنش نمی تواند مطالبه حق ورود به حکومت را داشته باشد، چنانکه امیر المؤمنین علیه السلام در برابر اصرارهای فراوان طلحه و زبیر در واگذاری حکومت به شدت مقاومت نمود.
جهان بین در بخش دیگری از سخنانش به تقسیم بندی های گروهی و حزبی در جامعه اشاره کرد و گفت: گرو ه بندیهایی از جمله اصلاح طلب و یا اصو لگرا اگر بدون توجه به معیارهای بیان شده از سوی دین مبین اسلام صورت گیرد در جامعه ما پذیرفته نیست همانطور که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما به اصولگرای اصلاح طلب نیازمندیم.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: برای تبیین هرچه صحیح تر عنوان خودی و غیر خودی در جامعه اسلامی ضروری است معیارها برای عموم مردم و حتی نخبگان جامعه نیز مشخص شود و از مصالحه بر سر مباحث اصولی چون قانون اساسی، ولایت فقیه، پذیرش حکومت اسلامی و سایر احکام اجتناب گردد.
در پایان این نشست حاضران پیرامون مباحث مطرح شده در جلسه به اظهار نظر پرداختند.
استاد جهان بین در پاسخ به این مسأله که بحث خودی و غیر خودی در کدام مراتب حکومت مطرح است اظهار داشت: از آنجایی که انسان متعهد فاقد تخصص می تواند خطرآفرین باشد، لازم است در تمامی مراتب التزام و تعهد در کنار تخصص قرار گیرد. اما چون در حقیقت چنین امری ممکن نیست، باید به سطوح تأثیرگذار جامعه نظر کرد و در این سطوح حتی الامکان از نیروهایی اسفاده کرد که معتقد به دین و ملتزم به اصول اسلام و قانون اساسی باشند.
معیار خودی و غیر خودی در نهج البلاغه موضوع سؤال دیگری بود که جهان بین در پاسخ به آن گفت: عدالت محوری و پرهیز از منافع شخصی از جمله معیارهای حضرت در برقراری حکومت اسلامی است و کسی که به عزت اسلام و دین نیاندیشد راهی در حکومت علوی نخواهد داشت. در جامعه ما نیز کسی که به عزت انقلاب نیاندیشد و به ارکان انقلاب و آرمان امام پایبند نباشد راه به حکومت نخواهد داشت.
جهان بین همچنین در پاسخ به این مسأله که آیا می توان در برخی موارد بروز حرکات متعارض از دسته ای خودی را به طیف خاکستری نسبت داد اظهار داشت: به طور کل باید به افکار نگریست نه به افراد و مفاهیم خودی و غیر خودی نباید محل حذف عده ای باشد، چرا که ممکن است کسی از دسته خودی باشد و دچار غفلت شده باشد. باید از اظهار نظر سریع اجتناب نمود. اساس کار تبیین مفاهیم است. ما در جامعه خود درتعریف بسیاری از مفاهیم جون آزادی، عدالت، رجل سیاسی و ... دچار خلأ هستیم. شرط اصلی تبیین مفاهیم، مشخص نمودن معیارها و خط قرمزها و نیز پرهیز از قضاوت های عجولانه است.
یادآور می شود نشست بعدی دفتر گفتمان انقلاب اسلامی سه شنبه 12خرداد از ساعت 16:30 الی 18:30،با موضوع"انقلاب اسلامی وچالشهای گذار از اقتصاد مدرن به اقتصاد اسلامی"و باحضور دکتر سبحانی وحجت الاسلام میر معزی در محل باشگاه خاقانی برگزار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *