پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ارزیابی فیلم های سینمایی ایرانی نوروز

پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب: 356821
شورای نظارت بر صدا و سیما فیلم های سینمایی ایرانی نوروز را مناسب و فیلم های سینمایی غیرایرانی را قابل قبول ارزیابی کرد.
به گزارش جهان، دبیرخانه شورای نظارت بر صدا و سیما روز پنجشنبه با اعلام این مطلب افزود ، در ارزیابی هر فیلم از گزینه های مناسب، متوسط، ضعیف استفاده شده است.

شورای مزبور در ادامه گزارش خود خاطر نشان کرد،پخش فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی در شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی در ایام نوروز ۹۳ با دقت بیشتری نسبت به سال گذشته انجام شد.

در تحلیل و سنجش این فیلم ها سعی شده است با توجه به اقتضائات تلویزیون تناسب فنی ـ هنری و محتوایی فیلم ها سنجیده شود.

همچنین در انجام این مهم به شبکه پخش، ساعات پخش و تناسب با ایام (شادی روزهای اول نوروز و حفظ حرمت ایام فاطمیه در روزهای پایانی تعطیلات) توجه ویژه شده است.

پخش برخی از فیلم های مهم سال های اخیر سینمای ایران مانند «دهلیز»، «بوسیدن روی ماه»، توجه به فیلم های مرتبط با دفاع مقدس و طرح معضلات اجتماعی از نکات مثبت در فیلم های سینمایی ایرانی بوده است.

نبود تنوع کافی در ژانر فیلم ها، پخش یک فیلم از دو شبکه در روزهای متفاوت (به کبودی یاس) و وجود تصویر نامناسبی از افراد محجبه در برخی فیلم ها (نارنجی پوش) از جمله نکات منفی در فیلم های ایرانی بود.

در انتخاب آثار سینمایی متناسب با نوروز ۹۳، در قیاس با سال های گذشته، تلویزیون در شبکه های اصلی سیما (یک، دو، سه، چهار، تهران) دقت لازم را داشته است.

بر اساس این گزارش در تحلیل و ارزیابی فیلم های سینمایی خارجی پخش شده از شبکه های اصلی سیما نیز به شاخصه های مختلفی از جمله مقولات مرتبط با سبک زندگی توجه شده است.

خشونت، اختلاط زن و مرد، کیفیت ترسیم جایگاه خانواده، جایگاه زنان و ترویج مضامین فمینیستی، نمایش جاذبه های جنسی، تأکید بر غلبه و تفوق کشورهای غربی به ویژه آمریکا، نمایش و ترویج قانون گریزی، بازنمایی نامناسب انسان های شرقی و غیرآمریکایی، ترویج دروغگویی، به کار بردن ادبیات غیرمؤدبانه، ترویج مصرف گرایی، ترویج مکاتب غربی، استعمال دخانیات توسط شخصیت ها از جمله این شاخصه ها بشمار می روند.

همچنین در بررسی این فیلم ها به ملاحظات رسانه ای مانند تناسب با ایام نوروز (فضای مفرح و وجود درون مایه های طنز و ...) توجه شده است.

نکته قابل توجه این است که به رغم کاهش سهم فیلم های آمریکایی پخش شده نسبت به نوروز سال ۹۱ و ۹۲، همچنان نزدیک به ۵۰ درصد فیلم های خارجی پخش شده تولید آمریکا بوده اند.

کیفیت رسانه ای و جذابیت عموم فیلم های برای مخاطب و نیز تلاش سازمان برای تهیه و پخش فیلم های به روز سینمای جهان از جمله نکات مثبت فیلم های پخش شده خارجی در ایام نوروز می باشد.

بر پایه این گزارش از جمله نکات منفی فیلم های سینمایی خارجی نوروزی خشونت زیاد بود به گونه ای که حدود ۳۰ درصد فیلم ها حاوی مضامین خشونت بار بوده اند که با توجه به ساعت پخش فیلم ها و بازه نوروز بشدت نامناسب بوده است.

این گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نظارت بر علی رغم تذکرات پیشین شورای مزبور و حتی گلایه مقام معظم رهبری از پخش برنامه هایی با صحنه های خشن در برخی موارد اینگونه آثار پخش شد.

همچنین تعداد بسیار اندک فیلم های کمدی و نیز توجه ناکافی به تنوع ژانرها، تعداد کم فیلم های مفرح در بازه نوروز از اهم ضعف های فیلم های سینمایی غیرایرانی نوروز ۹۲ ارزیابی شده است.

در کل عملکرد سازمان در زمینه انتخاب و پخش فیلم های غیرایرانی در نوروز ۹۳ که از شبکه های اصلی سیما (یک، دو، سه، چهار و تهران) پخش شده نسبت به سال گذشته تا حدودی بهبود یافته و در نهایت «قابل قبول» ارزیابی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *