جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲۴

آیا عارف به فکر «عبور از خاتمی» افتاده است؟/ همه دلایلی که عارف را به جدایی از خاتمی مجاب می کند

پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 396827
اکنون عارف مانده و یک دوست قدیمی به نام سید محمد خاتمی و آروزهای بر باد رفته... آروزهایی که تنها با تصدی مدیریت مجلس دهم می تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد.
آیا عارف به فکر «عبور از خاتمی» افتاده است؟/ همه دلایلی که عارف را به جدایی از خاتمی مجاب می کند
گروه سیاست جهان نيوز ـ امین نجاتی: محمدرضا عارف؛ او همان فردی است که در اوج رقابت انتخاباتی سال ۹۲ به خواهش (شما بخوانید دستور) سید محمد خاتمی از حضور در انتخابات انصراف داد اما در نامه انصرافش هیچ نامی از روحانی نیاورد تا همگان پی به دلخوری او از جبر بازی سیاست برده باشند.

او که بارها و بارها خود را مرید خاتمی معرفی کرده بود، سرانجام از گردونه رقابت انتخاباتی کنار رفت تا همین امر منّتی شود از سوی اصلاح طلبان بر سر دولت اعتدال؛ که اگر حمایت اصلاح طلبان و انصراف عارف نبود، هیچ گاه روحانی به «پاستور» نمی رسید.

هر چند از همان روزهای نخست عده ای گمان می کردند که هاشمی و روحانی مزد خوش خدمتی عارف را نقدا با او حساب کنند و حتی عناوینی چون «معاون اولی» و «دبیری مجمع تشخیص محصلت نظام» نیز به عنوان پست های آتی مدیریتی او بر سر زبان ها افتاد، اما بی توجهی روحانی به خاتمی و مریدش کینه این چهره سیاسی را نسبت به دولت اعتدال بیش از پیش کرد.

البته عارف بارها و بارها در مقام دعاگویی برای دولت روحانی برآمده و برای او و همکاران‌اش آرزوی موفقیت کرده بود اما چه کسی است که نداند عارف این روزها به فکر کلاه گشادی است که در خرداد ۹۲ بر سرش رفته...

حالا که حدود یک سال و اندی از روزهای انتخاباتی سال ۹۲ می گذرد تنها یک اتفاق می تواند عارف را آرام کند و آن هم چیزی نیست جز جلوس بر کرسی ریاست ساختمان بهارستان.

اکنون عارف مانده و یک دوست قدیمی به نام سید محمد خاتمی و آروزهای بر باد رفته... آروزهایی که تنها با تصدی مدیریت مجلس دهم می تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد.

اما معاون اول دولت اصلاحات برای رسیدن به بهارستان موانع زیادی بر سر راه دارد. یکی از آنها ارادت و رفاقت دیرینه با فردی است که هنوز موضعش را نسبت به فتنه مشخص نکرده و نتوانسته است خود را در چهارچوب های قانونی نگه دارد. در نتیجه رفاقت با خاتمی می تواند سد بزرگی پیش روی عارف برای رسیدن به قدرت باشد.

حالا عارف به دو راهی همراهی با دوستان قانون شکن و پذیرش فرآیند مردم سالاری برای دستیابی به قدرت رسیده است. او از یک سو سالیان سال پای کلاس درس سیاست خاتمی تلمذ کرده و از سوی دیگر نمی خواهد در آتش فتنه گری های استاد بسوزد. او که سودای ریاست جمهوری را در سر می پروراند یکبار این آروزی خود را فدای رفاقت با خاتمی کرد اما این بار دیگر حاضر نیست خود را فدای جریان اصلاحات کند و تن به بازی استاد دیرین خود دهد.

عبور عارف از خاتمی از چند جهت می تواند برای او مفید واقع شود:

۱. او با این کار به مردم و نظام ثابت می کند که موضعش در قبال فتنه مشخص است و مانند دوست قدیمی اش قرار نیست که در قبال فتنه ۸۸ سکوت کند و موضع صریحی در این باره نگیرد. این اتفاق هم می تواند این اطمینان را به وجود آورد که او پایش را از قانون فراتر نمی گذارد و هم تمجید چهره های اصلاح طلبی را که قرار است زیر سایه جمهوری اسلامی به حیات خود ادامه دهند برانگیزد.

۲. عارف که در گفت و گوی خود با روزنامه اعتماد به صراحت عنوان کرده با برخی از بزرگان اصلاحات «رودربایستی» دارد می تواند با کلید زدن پروژه عبور از خاتمی، «رودربایستی» را کنار گذاشته و در دقایق پایانی بار دیگر مجبور به نگارش نامه ای با مضمون انصراف از حضور در انتخابات نشود.

همه این پیش‌بینی‌ها زمانی بیشتر رنگ واقعیت به خود می گیرد که بدانیم عارف در پاسخ به این سؤال که «اگر دوستان اصلاح‌طلب شما نخواهند كه عارف باشد، چه می‌كنيد؟» صراحتا پاسخ می دهد: «فكر مي‌كنم ديگر مساله كناره‌گيري من مطرح نشود به اين دليل كه شرايط تغيير كرده است اما اگر مشاهده كنيم كه اين كار براي مديريت كردن يك جناح سياسي است هرگز اجازه نخواهيم داد يك جناح را گروهي مديريت كنند.»



اینکه «یک جناح» چه کسانی هستند و قرار است چه «گروهی» را مدیریت کنند، سوال هایی است که پاسخش در رفتارهای آتی محمدرضا عارف در زمین بازی انتخابات مجلس دهم کشف خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عارف مجلس هم می ره کنار
همشون ماهیانه 10000000میلیون تومان حقوق می گیرند ما باید به انها رای ندهیم

هرکه به فکر خیشه کوسه به فکر ریشه
اینها همه سرتا پا یک کرباسن اینم از سیاستشونه !!!
به كرباسی توهين شده !!!!
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
خاتمی همه اصلاح طلبان را به بازی می گیرد و برای منافع خود بقیه را قال می گذارد
این را کسانی می فهمند که با او کار کرده و در بزنگاهها عکس العمل او را دیده باشند!
من به عارف حق ميدم اگه بخواد ازخاتمي جدا بشه اون يه اصلاح طلب قابل احترامه كه اصلاحات را دردرون نظام دوس داره يعني اصلاحات را به قيمت به خطر افتادن نظام نميخواد اين تفاوت مبناي اون با امثال خاتميه كه سال88نشون داد براي رياست هركاري ميكنه خاتمي فقط ظاهر نجيبانه داره نمونهش انتخابات مجلس بود كه گفت راي نديم بعد خودش رفت توي دماوند راي داد البته يواشكي.
آق خير خواه !!؟؟
به همين خاطر ، عارف حتماً ايشالا قصد كرده با تراكتور ازش
ردشه اونم از روسرش !!!!!
مجید مجد
عارف اینک در یک دو راهی سرنوشت سازی قرار گرفته است که باید مشخص کند ایا باید با خاتمی بماند و تاوان این ارادت را که یکبار هم انرا ازموده است بپردازد و یا اینکه بر قطار معروف "گذر از دوستان و همقطاران اصلاح طلب "خود که اصلاح طلبان نیز بارها انرا در دوران اصلاحات مزه مزه کرده اند سوار شده و با گذر از خاتمی راه خود را به سوی بهارستان هموار نماید. بنظر میرسد عارف بایدبه رقبای احتمالی خود نیز خوب بیندیشد که اگر بخواهد بدون نظر موافق یاران خود در دیگر جناحهای اصلاحات یک تنه به مبارزات مجلس دهم وارد شود هم با رقیبان باید دست و پنجه نرم کند و هم احتمال جبهه گیری اصلاح طلبان در برابر خود را بدهد زیرا اصلاح طلبان در جریان انتخابات 92 به این درک مشترک از رقابت های سیاسی رسیدند که اگر در جریان درونی اصلاحات و در میان احزاب مختلف ان به حداقل ها اکتفا کرده و انتظارات و توقعات حداکثری خویش را پس از پیروزی در سفره رنگین و چرب و شیرین ریاست ها و مال و اموال دنیایی جستجو کنند خواهند توانست بر رقیب قدرتمند خویش غلبه کنند در نتیجه بنظر این قلم عارف بازهم با خطر حذف در اخرین دقایق روبروست زیرا از طرف دیگر انگونه که بنظر می اید اصلاح طلبان بدنبال اتحاد با اشخاصی مانند لاریجانی و یا حتی مجاب کردن ناطق نوری به بازگشت به دنیای سیاست که توانایی هدایت بخشی ار ارای اصولگرایان به سمت و سوی اصلاحات و پیروزی در انتخابات و سازماندهی بدنه اجتماعی خود را دارند نیز هستند و لی در نگاه اول "خیر الموجودین "حال حاضر اصلاحات که توانایی گذر ار فیلتر شورای نگهبان را دارد و صبغه خالص اصلاحاتی دارد تنها اوست لاکن او باید تمام راه ها را رصد کرده و با ارزیابی درست پازل انتخاباتی خویش را کامل کند در غیر اینصورت تنها نصیبش ار انتخابات مجلس دهم مانند انتخابات 92 تنها به به و افرین افرینی توخالی بیشتر نخواهد بود .
ثانیا : برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز اگر بپذیریم که این خلوص ! و تقوای سیاسی و بزرگواری گذشت از دکتر عارف در مجلس دهم بازهم او را ناکام گذاشته و خواسته سیاسی وی را که در این انتخابات به کمتر از سر لیستی و ریاست مجلس دهم نیست حال یا با دیگر اصلاح طلبان و یا با شخصیتهایی مانند لاریجانی و ناطق نوری به صندلی های عادی مجلس تقلیل دهد برای انتخابات ریاست جمهوری مشکلاتش چندین برابر خواهد بود زیرا در ان موقع اصلاح طلبان این امید را دارند که اصلاحات جدیدی با بدنه اجتماعی سازماندهی شده را از رحم اجاره ای دولت بدنیا اورند و در صورت سلامت این کودک سیاسی دیگر اجازه به مسن ترهایی مانند دکتر عارف که رفتارهایش هم در برخی مواضع و برهه ها زیاد باب میل اقایان نبود نخواهند داد تا پای به این میدان گذارد . پس هر چه هست باید در این دوره مجلس سرنوشت سیاسی خود را رقم بزند حال یا با گذر از خاتمی و یا با جایگاه سیاسی مناسبی که الان دارد در راس هرم اصلاح طلبان میانه رو قرار گرفته و وزن سیاسی خود را در درون ساختار سیاسی نظام تعریف کند.
مجید مجد دانشجوی دکترای اقتصاد ار برکلی کالیفرنیا
تلمیذومریدمجیدمجدساسان رحمتی
ضمن سلام به مرادو استادم مجیدمجد چرا در خبری که راجع به اظهارات سیدحسن خمینی آمده بود موضع گیری نکردید و جواب آن مهردادبابصیرت گمراه ونادان و بیسوادپخمه روندادید نکنه شما با آن حرف های شاذمهردادبابصیرت موافقید دراین صورت من ازشما صریحا اعلام برائت میکنم
دلتونو خوش کنین به این حرفا براتون خوبه
شتر در خواب بيند پنبه دانه ...
مهردادبابصیرت
مرگ بر خانم... پادو بی جیره و مواجب صهیونیست ها
ثامن
مثلا الان پلتیک زدید بین خاتمی و عارف اختلاف بیفته؟؟ با مزه بود.
شهاب الدین
تو انتخابات قبل که زیر پای دوستان جدیدشون(جدید الاسلام خاطره) له شدند!!!!!
شما دیدارش رو با آیت الله بیات چی تفسیر میکنی جز اینکه دکتر عارف با جنبش سبزه؟؟
عارف و سید محمد خاتمی مردان بزرگی هستند و حتما همیشه با هم خواهند بود.
این عارف بنده خدا ساده لوح است و از خاتمی فتنه گر فریب خورد و توفیق ریاست جمهوری را از دست داد به امید اینکه در دولت روحانی به پست و مقامی برسد.
عارف مرد بزرگ انصراف های انتخاباتی است .
عارف از فتنه گر بزرگ عبور کن
اگر عارف از خاتمی عبور نکند و رای بیاورد یعنی چه کسانی به او رای دادند ایا می پذیذیر نماینده فتنه گران در مجلس باشد
ایا سخن امام خمینی به فرض پدارنمام رای دادن و شما رو انتخاب کردند
امیرتشنه به خون خاتمی
هرکس آدرس منزل آقای سیدمحمد خاتمی را به من بدهد من ماشین و مغازه ام رو بهش هدیه میدهم
Iran, Islamic Republic of
دو تا کوچه بالاتر از پیچ شمرون. پلاک 14 . تلفنشو میخوای؟
مهرداد با بصیرت!!!! عجب اسمی
یک دوست
گمان کنم نویسنده تمایلات خود را به دیگرا نسبت می دهد. این که عارف دوس داره رئیس مجلس بشه رو از کجا کشف کردین؟؟؟؟؟؟؟