شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۹
۲۰
احمد توکلی:

انکار سخنگوی دولت در برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه اعجاب‌آور است/ دولت عذرخواهی کند

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 398221
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه انکار سخنگوی دولت در برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی اعجاب‌آور است، گفت: اشتباه آقای نوبخت این است که ماجرا را انکار می‌کند در صورتی‌که می‌تواند تخلف را بپذیرد و با شرح محذورات و مشکلات عذرخواهی کند.
انکار سخنگوی دولت در برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه اعجاب‌آور است/ دولت عذرخواهی کند
به گزارش جهان، احمد توکلی در گفت‌وگو با خانه ملت، در این‌باره گفت: سخنگوی دولت در برخی مواقع سخنان اعجاب‌انگیزی را مطرح می‌کند که نمونه آن، انکار برداشت از صندوق توسعه ملی و رانت ۶۵۰ میلیون یورویی به رغم وجود اسناد است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: ظاهرا دولت برای فعالیت‌های عمرانی با کمبود منابع روبه‌رو بوده، البته در مقابل آن، از شرکت واسطه فروشنده نفت مبالغی را طلبکار بود بنابراین بابت جبران این کسری، ۴ میلیارد و یکصد میلیون دلار از حساب صندوق توسعه ملی برداشت کرد تا پس از وصول آن طلب، بدهی خود به صندوق توسعه ملی را پرداخت کند.

وی تصریح کرد: در نتیجه دولت منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی را به نرخ ارز رسمی فروخته و منابع حاصل از آن را صرف بودجه کرد. وی با اشاره به اعتراض نمایندگان مجلس به برداشت از صندوق توسعه ملی و عدم واریز وجوه از سوی شرکت واسطه، گفت: پس از اعتراض نمایندگان مجلس به این موضوع، دولت به بانک مرکزی دستور جابه‌جایی منابع را داد، یعنی بانک مرکزی 4.1 میلیارد دلار از منابع خود را به صندوق توسعه ملی واریز کرد و دولت به این بانک بدهکار شد تا زمانی که طلبش وصول شد به بانک مرکزی واریز شود.

توکلی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این بین تاکید کرد: این پول تنها متعلق به دولت نبوده و باید تقسیم شود، طوری‌‌که در صورت وصول، 14.5 درصد متعلق به شرکت نفت، ۲ درصد بابت بدهی عیدانه، ۲۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی و مابقی متعلق به دولت است و دولت حق تصرف کل این منابع را ندارد.

توکلی افزود: مورد دیگر اینکه، دولت براساس قانون حق برداشت از صندوق توسعه ملی را ندارد، سومین اقدام غیرقانونی نیز استقراض از بانک مرکزی است، در حالی که این اقدام نیازمند مصوبه مجلس بوده و دولت نباید چنین کاری را انجام می‌داد. نماینده مجلس تصریح کرد: نکته حائز اهمیت اینکه بزرگ‌ترین خطای دولت، نپذیرفتن این اشتباه بوده و اکنون هم به جای قبول خطا، دیوان محاسبات را متهم می‌کند.

وی اضافه کرد: دیوان محاسبات با بررسی‌های کارشناسی به این تخلفات رخ داده پی برده و پس از تشکیل پرونده، آن را به دادسرای دیوان فرستاد و دادیار ایراد را وارد دانسته و دادستان با قبول این نظر، پرونده را برای صدور رأی به هیأت مستشاری فرستاده است و بزودی با نظر مستشاران در این باره تصمیم گرفته می‌شود. وی ادامه داد: اکنون تخلف مشخص شده و با نظر مستشاران مجازات مشخص می‌شود.

توکلی گفت: من متاسفم که سخنگوی دولت، اظهارات مستند کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس براساس ماده ۲۳۶ را انکار می‌کند. به‌گفته وی بزودی این گزارش در صحن مجلس قرائت و پس از آن، پرونده در دیوان محاسبات مراحل قضایی را طی خواهد کرد، همچنین اگر علاوه بر تخلفات مذکور، جرم ضرر زدن به بیت‌المال هم مطرح شود پرونده به دادگستری ارسال خواهد شد.

این نماینده ادامه داد: بنابر سابقه، دولت محکوم به تخلف خواهد بود، البته بعید است که به طور مستقیم آسیبی به بیت‌المال وارد شده باشد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی درباره آسیب‌های این تخلف نیز گفت: دولت معادل 4.1 میلیارد دلار، یعنی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول پر قدرت به جامعه تزریق کرده و بر خلاف سیاست درست ضد تورمی خویش به اقتصاد آسیب رسانده است.

گفتنی است گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد برداشت ۱/۴ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی در آذرماه منتشر شد و قرار است در هفته جاری در صحن علنی مجلس قرائت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


...
Iran, Islamic Republic of
به نظرم قیمت واردات بنزین بیش از این عدده...
یسنا خانم
ای کاش نماینده شهرما ذره ای ازشجاعت آقای توکلی راداشتند و هرجا انحرافی میدیدند واکنش انقلابی نشان میدادن متاسفانه نماینده شهرما درمجلس فقط سالی یکبار حرف میزند وآن موقعی است که درسال جدید وقتی گفته میشود فرداساعت 9 مجلس به فلان لایحه رسیدگی میکند ایشان میگوید ببخشید ساعت نه قدیم یا نه جدید
یک نماینده یک ماینده تو کجلس داشته باشیم همینه
رخساره
آقای.... ازپسرخالتون درس شجاعت بگیریدو محافظه کاری روبدوربریزید
س
اینست دولت...
جهان چرا سانسور می کنی؟ خوب بذار همه بشناسن دولت ...
حاج علی
برادر توکلی وقتی که دولت قبلی این همه خسارت بار آورد و زیر بار نرفت و در کمال تأسف جبران خسارت هم نکرد عاقبت می شود همین .
Iran, Islamic Republic of
بسه دیگه بابا . هر ...که الان میشه که نمیشه وصلش کرد به گذشته . الان بنزین با رانت دولتی و بدون کیفیت وارد میشه ربطش به دولت قبل چیه ؟ چرا اینقدر خودتون رو به خواب میزنید ؟
یه شبه 12 هزار میلیارد رو کردن 70 میلیارد و هنوز تکلیف 650میلیون یورو که معادل 3000 میلیارد تومانه و برای سه ماهه اول این دولت اتفاق افتاده خبری نشده و نکنه اینها هم کاره احمدی نژاده
خواهر مریم
برادر...نمیدونم چرا شما وقتی خرابکاری ...میشه زود میچسبونیدش به دولت قبل
دولت گذشته مناطق محروم را گاز رسانی کر دپتروشیمی ساخت سد ساخت ریل ساخت اشتغال ایجاد کرد جوانان را صاحب مسکن کرد یارانه داد رشدعلمی پیشرفت کرد هسته ای را آباد کرد لرزه بر دل دشمنان خارجی و داخلی انداخت ولی متاسفانه با این همه خدمات تنها ربیس جمهوری بود که مورد بی مهری مجلس قرار گرفت و بیرونش کردند چیزی که قبلا سابقه نداشت و...
اگه جرات دارید روحانی را به مجلس احضار کنید
که چی بشه ؟ که بره تو مجلس فحش بده به مخالفان و نمایندگان ؟
حمید
اقای توکلی چند وقت ÷یش کمی کسالت داشتن ...
از سار کاشان
United States
آقای توکلی بر ملا شدن انواع اختلاسها اعجاب آور هوش و هواس برات نگذاشته
وقتی کسیم پیدا میشه دست بعضیا رو رو کنه شما زود احساس ترس کنید و بهش انواع برچسبها رو بچسبونید
محمدرضا ساقی
سلام
فکر کنم قبلا جایی خوندم مبلغ 4ممیز یک‌دهم (4.1) میلیارد دلار باشد که معادل 10هزار میلیارد تومانه.
بندر امام
United Kingdom
ارزو داشتیم یکبار نماینده ما هم در موضوعی اظهار نظر داشته باشد یا در برنامه های تلویزونی دیده شود .
Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی، شمادردوران اختلاس ... کلان و خراب کاریهای گسترده و غیرقانونی ... کجاتشریف داشتید ..
Iran, Islamic Republic of
حتمالازم داشته است که، برداشته ....
آخه این دولت ، راستگوترین و قانون گراترین دولت تاریخ است!!!