سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۴

ناگفته های مجید مجیدی از رهبر معظم انقلاب

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 79412
ناگفته های مجید مجیدی از رهبر معظم انقلاب
مجید مجیدی که از کارگردانان نامی سینمای کشور هستند چند سال پیش در گفتگو با یکی از نشریات به ناگفته هایی از زندگی و افکار هنری و اجتماعی رهبر معظم انقلاب پرداخته بود.

به گزارش پرچم، مجیدی در این گفتگوی طولانی درباره احاطه حضرت آیت الله خامنه ای به مسائل هنری و فرهنگی می گوید: ایشان در زمینه های فرهنگی جامع الشرایط هستند. شما هیچ یک از مسئولین فرهنگی کشور را نمی توانید نام ببرید که به اندازه ایشان با سواد باشد. فیلم دیده باشد و موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی را بشناسد.من یادم هست در سال های پیش حوزه هنری جلسات شعری می گذاشت . ماه رمضان بود مسئول حوزه یک تعداد شعر منتشر شده را آورد خدمت آقا به عنوان افتخارات نشر یکساله. خب به لحاظ کمی کلی کتاب بود فکر کرد آقا الان به وجد می آیند. اما آقا همین که این کتاب ها را تورق می کردند کلی غلط ویراستاری ، محتوایی و ... از این اشعار می گرفتند.

یکی از دوستان تعریف می کرد فیلم بادبادک باز که تازه ساخته شده بود آقا گفته بودند رمانش فوق العاده است امیدوارم فیلمش هم به اندازه رمانش قوی باشد.

خیلی خوب است اینجا یادی کنیم از معمار اصلی انقلاب که اتفاقا ایشان هم انقلاب ما را بیش از هر چیز فرهنگی می دانستند و اشراف قابل توجهی هم به سینما و اصلا مقوله هنرداشتند. چنانچه در سخنرانی تاریخی خود از سینما مصداق آوردند و بعدها فیلم گاو را مثال زدند. در حوزه هنری تئاتر هم آقای هنرمند تئاتری کارکرده بود به اسم حصار در حصار که یک بار امام مصداق هایی از آن را نام بردند.

مجیدی درباره اولین دیدارش با مقام معظم رهبری می گوید: اولین دیدار من با آقا بر می گردد به سال 70 و فیلم بدوک. این فیلم برای من منشا اتفاقاتی هم شد و البته مصداق بسیار خوبی است که تفاوت نگاه آقا را با مسئولین فرهنگی نظام برای شما عرض کنم. این فیلم را به همراه جمعی از هنرمندان و مسئولین در جلسه ای که اقا هم حضور داشتند دیدیم. فیلم که تمام شد آقا به شدت برافروخته و ناراحت شدند. این عین عبارت آقاست: اگر فیلم مبتنی بر درام است که حرفی نیست ولی اگر مبتنی بر واقعیات است من حرف دارم. آقای سید مهدی شجاعی که نویسنده فیلمنامه بود گفت متاسفانه مبتنی بر واقعیات است و من هم ادامه دادم که این فیلم فقط گوشه ای از واقعیت است و اگر می خواستیم همه آن را نشان دهیم فیلم ظرفیت این همه تلخی را نداشت. و باز این عین عبارت آقاست که خطاب به مسئولینی که آنجا بودند گفتند: اگر چنین است چرا به ما نمی گوئید . چرا به ما گزارش داده نمی شود؟" با همین لحن که بعدها از ما گزارش خواستند و ما هم گزارش هایمان را مکتوب کردیم و فرستادیم و اولین نتیجه آن این بود که کل مسئولین آن منطق عوض شدند.

ولی می دانید که فیلم توسط وزیر ارشاد وقت توقیف
شد. نگذاشتند به جشنواره ها برود. فقط به کن رفت و رئیس جمهور وقت (آیت الله هاشمی رفسنجانی) نامه ای 11 بندی خطاب به من و حوزه هنری نوشت و توضیح خواست. در بند اول این نامه آمده بود که ما این همه سد و سیلو در کشور ساختیم این همه آبادانی چرا راجع به اینها فیلم نساختید؟

مجیدی همچنین در ادامه ناگفته هایش از زندگی رهبرمعظم انقلاب می گوید: این را می گویم ولی شاید ایشان راضی نباشند. ولی یک فیلمی را آورده بودند که مورد نقد برخی متدینین و خیلی از مسئولین کشور بود ولی ایشان گفتند اگر من بودم به این فیلم تقدیرنامه می دادم.

من معتقدم خیلی بیشتر از دشمنان خارجی دوستان داخلی چهره ایشان را تخریب کرده اند. چرا باید اینقدر نگاه ژورنالیستی نسبت به آقا وجود داشته باشد؟ چرا؟ مگر ایشان احتیاج به این چیزها دارند؟

ایشان مورد اتکای خیلی ها هستند. شاید جالب باشد بدانید من از منبع موثقی شنیده ام که ایشان به روز در جریان خیلی از مسائل جامعه قرار می گیرند و خیلی وقت ها به شکل مردمی در سطح شهر تردد می کنند. با پیکان یا پراید. بدون خبر قبلی هم تشریف می برند. متاسفانه ابعاد شخصیتی ایشان خیلی مهجور مانده است و این جفای بزرگی است . البته تاریخ یک روزی قضاوت خواهد کرد و حقایق ناگفته ای را خواهد گفت.

خیلی ها بعد از چاپ این مصاحبه خواهند گفت که مجیدی هم نگاه حکومتی دارد ولی خدا خودش می داند که نگاه من به ایشان خیلی متعالی است و برایم آن زمان که هنوز رئیس جمهور نبودند و بعد که بودند و می آمدند پیش ما سر سفره با ما املت می خوردند با الان که رهبر مملکت هستند فرقی نکرده اند. الان هم همان تعامل ، صمیمیت و تواضع را دارند که آن موقع داشتند. خیلی وقت ها ما دور هم جاهایی جمع شدیم که مسئولین سیاسی بودند ، هنرمندان هم بوده اند، باورتان نمی شود که ایشان اینقدر بچه های هنرمند را تحویل گرفته اند که مورد حسادت سیاسیون واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یک خاطره هم من تعریف کنم. یادم هست چند سال قبل ، محفل شعرا با رهبر فرزانه انقلاب را تلویزیون نشان داد. یکی از شعرا شعری خواند، این شاعر سال قبل از ان هم در محضر آقا شعر خود را قرائت کرده بود و امسال ادامه آن شعر را سروده بود. وقتی شعر را خواند آقا به ایشان گفتند این شعر ادامه فلان شعر است و آقا چند مصرع از ان شعر سال قبل را خواندند. این حافظه و احاطه ایشان، حضار را وجد اورده بود.
انصافا ایشان عالمی فرزانه و فقیهی بزرگوار هستند. این را کسانیکه با منش ایشان آشنا هستند به خوبی میدانند.
Iran, Islamic Republic of
يك خاطره هم من بگويم . سال 74 بعد از نخستين جشنواره مطبوعات ، اهالي اين صنف به ديدار ايشان رفتيم . ضمن سخنانشان درباره سابقه خوب مطبوعات در ايران - برخلاف سابقه بد جريان روشنفكري - يك دو خاطره از رفتارهاي انقلابي مطبوعات دوران نهضت مشروطيت بيان كردند كه در آنها گفتند فلان كس ( من از يادم رفته است= نويسنده خاطره) در فلان روزنامه ستون طنز داشت و با نام مستعار مي نوشت ؛ فلان مقام درباري بعد از پرس و جو او را شناسايي كرده بود و برايش پيغام فرستاده بود كه بعد از مواظب خودت باش .
من كه روزنامه نگار تازه كاري بودم ولي بعد از ديدار رهبري شاهد بودم اساتيد آن موقع ما - كه بعضي شان رساله دكتري خود را به دوره هاي تاريخي مطبوعات ايران اختصاص داده بودند- با هم نجوا ميكردند و از احاطه رهبري نسبت به تاريخ مطبوعات ابراز شگفتي مي نمودند .
Iran, Islamic Republic of
یه خاطره هم من به نقل از حجه الاسلام محمد طائب در جریان جنگ 33 روزه لبنان با اسرائیل , روزهای ابتدائی جنگ, اسرائیل خیلی داشت تبلیغات می کرد که آغاز گر جنگ لبنان بوده و اونا 2 سرباز اسرائیلی رو گروگان گرفتند و تو دنیا جو سازی می کرد که سید حسن نصرالله که همیشه نسبت به آقا ارادت دارند از ایشون راهنمائی خواسته بودند که شرایط رو اسرائیل این طوری داره تغییر می ده و آقا فرموده بودند که نترسید پیروزی از آن اسلام است . اسرائیل برنامه ریزی کرده بود شش ماه دیگه به لبنان حمله کنه شما با این کارتون به اون ها یه دستی زدین و جلو جلو شکست رو به اسرائیل تحمیل کردین . بعد ها که این خبر به گوشه اسرائیل رسید که آیت الله خامنه ای از قضیه خبر داشته در شگفت بودند که این خبر چه جوری به دست آیت الله خامنه ای رسیده .
یا علی
خراسانی
سلام.من به اقای مجیدی خیلی ارادت و علاقه داشتم ولی الان بهشون افتخار میکنم و خدا رو شکر میکنم محمد رسول الله رو ایشون ساختن.خدایا شکرت.امیدوارم روز به روز به موفقیت های اقای مجیدی اضافه بشه