شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۲
۳۰۰ میلیاردی که نوبخت ادعا می‌کند به چه کسی رسید؟

حرف‌های آقایان به درد روزنامه‌ها می‌خورد/ حتی پول بازسازی دستگاه‌ها را هم ندادند چه رسد به یارانه تولید

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 424825
تولیدکننده صنایع فولادی و عضو انجمن فولاد کشور هم در این خصوص به نسیم گفت: بنده به عنوان تولیدکننده در بخش صنعت فولاد، دریافتی حتی به اندازه یک قران از دولت نداشته‌ام و همکاران دیگر من نیز به همین نحو بوده‌‍اند.
حرف‌های آقایان به درد روزنامه‌ها می‌خورد/ حتی پول بازسازی دستگاه‌ها را هم ندادند چه رسد به یارانه تولید
گروه اقتصاد جهان نيوز: با گذشت ۲۲ ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، دریافت سهم تولید از محل قانون هدفمندی یارانه ها از آن مسائلی است که همچنان محل مناقشه بین مسئولان دولتی و تولیدکنندگان است. بهترین ضرب المثلی که امروز برای تولید کنندگان در خصوص دریافت یارانه نقدی می توان گفت این است که " اگر تولید کنندگان پشت گوششان را دیدند یارانه تولید را هم دیدند ".

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی یکی از کسانی است که اعتقاد دارد یارانه بخش تولید تمام و کمال پرداخت شده است. وی در جدیدترین ادعای خود، شب گذشته در برنامه تیتر یک شبکه خبر، اظهار نظر چالش برانگیز جدیدی را در این زمینه ارائه کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مدعی شد که طی ۶۰ روز اخیر ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید کشور یارانه پرداخت شده است.

مرد نهادگرای دولت با افتخار به این دستاورد دولت تدبیر و امید در سال ۹۴ آن را ناشی از مدیریت مناسب هزینه ها دانست.

نعمت زاده یارانه تولید را دیدید سلام ما را برسانید!

قصه از آنجا شروع شد که محمدرضا نعمت زاده اوایل اسفند ماه سال گذشته درهفتمین کنفرانس نظام مالی گفت: «بر اساس قانون ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه باید به بخش صنعت و معدن پرداخت می‌شد اما هر کسی گرفته سلام ما را به او برسانید؛ ما هرچه تلاش کردیم نتوانستیم از آقای نوبخت این منابع را دریافت کنیم و ایشان هم که به ما لطف دارند و با لبخند ما را شرمنده کرده‌اند!»

 

اظهار نظر وزیر کهنه کار روحانی واکنش تند رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی را بر انگیخت و وی در حاشیه سومین همایش جایزه بهره‌ وری معادن و صنایع معدنی ایران با انتقاد از نعمت زاده گفت که قرار نیست یارانه تولید را به او بدهیم و در توصیه ای خطاب به پیرمرد دولت بیان کرد: " آقای نعمت زاده بهتر است مصاحبه های شائبه دار نکنید! "

نوبخت: نعمت زاده مصاحبه شائبه دار نکند!

نوبخت ادامه داد: "حداقل ۵۲۶ میلیارد تومان یارانه را به بخش تولید پرداخت کرده‌ایم که عمدتاً بخش کشاورزی توانسته است این منابع را دریافت کند. آقای نعمت‌زاده که وزیر باتجربه‌ای است تلاش کند به‌جای این مصاحبه‌ها که شائبه‌هایی در سطح جامعه ایجاد می‌کند که دولت به تعهدات خود عمل نمی‌کند، آن شرکت‌ها را به سازمان معرفی کند و منابع ارزان را در اختیار آنها قرار دهیم. "

بحث و جدل میان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در روزهای پایانی سال ۹۳ به جز تقویت شایعه رفتنی شدن نعمت زاده از کابینه یازدهم سود دیگری برای کشور نداشت تا همچنان سر واحدهای تولیدی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بی کلاه بماند.


خسروتاج سال ۹۳ یارانه تولید صفر بود!

آیه یاس وزارت صنعتی ها در خصوص عدم دریافت یارانه تولید به سال ۹۴ هم کشیده شد و قائم مقام وزیر صنعت دربرنامه تلویزیونی متن حاشیه رسما اعلام کرد که در سال گذشته ابتدا قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان یارانه به بخش تولید داده شود اما بعد به دلیل مشکلاتی این مبلغ به ۱۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و در نهایت همین مقدار را هم به بخش تولید ندادند.

خسروتاج که هفته پایانی اردیبهشت ماه به رسانه ملی رفته بود، مدعی شد که در حال حاضر هم با گذشت حدود دو ماه از سال هنوز واحدهای تولیدی یارانه تولید را دریافت نکرده اند.

به غیر از وزارت صنعتی ها تولید کنندگان در نقاط مختلف کشور هم مدعی بودند که هنوز یارانه تولید را دریافت نکرده اند و وقتی به بانک ها مراجعه می کنند آن ها از اعطای تسهیلات به آن ها خودداری می کنند.

اظهار نظرهای شائبه برانگیز دولتمردان اعتماد عمومی را خدشه دار می کند

به بهانه اظهار نظر دیشب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سراغ چند تن از فعالان عرصه تولید رفتیم و نظرات آن ها را در این زمینه جویا شدیم.

مجید رضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران و یکی از فعالان عرصه تولید با انتقاد از این اظهار نظر نوبخت به نسیم گفت: ما هنوز پولی در این زمینه ندیده ایم و اگر هم یارانه ای پرداخت شده است به نظر می رسد صرف بنگاه های بزرگ شده و بنگاه های کوچک و زود بازده هنوز در دریافت یارانه خود از دولت و همچنین تسهیلات بانکی با مشکل رو به رو هستند.

وی افزود: بزرگترین سرمایه دولت آقای روحانی اعتماد عمومی بود که به نظر می رسد با این اظهار نظرهای ضد و نقیضی که در عرصه عمل به معرض ظهور نمی رسد، همین سرمایه هم در خطر است.

۳۰۰ میلیارد هم بدهند، دردی از دردهای ما دوا نمی شود

شهرستانی، تولیدکننده صنایع فولادی و عضو انجمن فولاد کشور هم در این خصوص به نسیم گفت: بنده به عنوان تولیدکننده در بخش صنعت فولاد، دریافتی حتی به اندازه یک قران از دولت نداشته‌ام و همکاران دیگر من نیز به همین نحو بوده‌‍اند.

وی افزود: در ضمن حتی اگر ۳۰۰ میلیارد تومان را هم یک جا و تنها به صنعت فولاد و یا هر یک از صنایع دیگر بدهند دردی را دوا نمی‌کند زیرا این مبلغ، رقم زیادی نیست و حتی جواب مشکلات یک کارخانه را هم نمی‌دهد، چه برسد به یک صنعت و یا به کل صنایع ایران.


حتی پول بازسازی دستگاه‌هایمان را هم نداده اند

علی لشگری، تولید کننده صنایع کفش و رئیس جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش هم به نسیم گفت: ما در صنعت کفش هیچ کمک ریالی از دولت دریافت نکرده‌ایم، و این در حالی است که انتظار داشتیم حداقل برای بازسازی ماشین‌های فرسوده و تبدیل آنها به ماشینی مانند کشورهایی چون ترکیه که ۵۰ درصد هزینه بازسازی ماشین‌ها را به صورت بلاعوض در اختیار تولیدکنندگان قرار داده، دولت نیز در این زمینه به صنعت کفش کمک کند. این که به تولیدات کمک شده است به نظر من حرف‌های روزنامه ای است.

به نظر می رسد داستان پرداخت یارانه به تولید همچنان قرار نیست که پایانی داشته باشد و در میان تناقض گویی های مسئولان سازمان مدیریت و شانه خالی کردن های مسئولان وزارت صنعت تنها یک قربانی دارد که آن هم تولید و تولید کننده ایرانی است.

عدم حمایت از تولید در دولت یازدهم در کنار واردات بی رویه روزهای سختی را برای تولید کنندگان در دو سال اخیر درست کرده است.

باید دید در دو سال باقی مانده آیا دولت فکری به حال تولید کنندگان خواهد کرد یا خیر؟
منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
راست می گن دیگه!
این پیغامی است از طرف وزرا در دوران روحانی مچکریم
احسنت دوران روحانی لا مچکریم نشه خوبه
تحقیق کنید میبینید یا ندادن یا به شرکت هایی که وزرا جزء هیئت مدیرشونن پرداخت شده.
شاکری
سلام یارانه را ازفقیران بگیریید وبه پول دارها که همان تولید کننده است بدهید کجای احمدی نژاد که یادت به خیر
شما یکی دیگه سوءاستفاده نکن برای انحرافی ها.
مهدی
گفتند برای گران کردن نان برنامه ای ندارند ولی دیدیم که به نام آزاد پزی نان سنگک در شیراز از 500 گرم و 650 تومان شد 450 گرم و 950 تومان گفتند برای بنزین برنامه ای نداریم سهمیه را قطع کردند گفتند که مسکن مهر را تا پایان 94 تمام میکنیم بعد گفتند پایان 95 الان وزیر میگوید شاید چند دولت بعد پایان یابد گفتند عزت را به پاسپورت برمیگردانیم در عربستان برگشت گفتند برنامه 100 روزه داریم که اقتصاد را دگرگون میکند الان 2 سال میگذرد ولی 100 روز نشده گفتند مذاکره میکنیم با کدخدا تحریم برداشته میشود هر روز کدخدا تحریم اضافه میکند گفتند برنامه داریم برای بهبود کسب و کار ولی کسب و کارها و تولیدی ها 2 سال است که که میلنگند و دچار رکود هستند گفتند از رکود عبور کردیم ولی ما که ندیدیم گفتند که تورم جیب مردم است ولی الان گیر دادند که نه تورم آمار بانک مرکزی است و گفتند و گفتند و گفتند و گفتند و .........
دقیقا
محسن
قبول داریم ایشان یک ...حرفه ای است
Iran, Islamic Republic of
اشغال ترین کفش سی چهل هزار تومان است هنوز یارانه هم می خواهند کجایی احمدی نژاد که ایران را خراب کردی و رفتی
كفراتي
سمت سخنگوي آقاي نوبخت براي دولت به طورخودخواسته تغير وبه ....
مجید مجد
من که حرفی برای گفتن ندارم