جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۶
گزارش احتصاصی جهان نیوز از لوزان سوئیس

دروغ پردازی رویترز برای تحقق توافق دو مرحله ای/ موضوعات اصلی جلسات لوزان ۲

شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب: 414628
جدال رسانه ای با هدف تحمیل خواسته های طرفین همچنان ادامه دارد، چنانچه رسانه های غربی با خبرسازی های خود به شدت تلاش می کنند زمینه حصول یک توافق دو مرحله ای را فراهم آورند.
دروغ پردازی رویترز برای تحقق توافق دو مرحله ای/ موضوعات اصلی جلسات لوزان ۲
جهان نيوز ـ محمد قادری؛ لوزان: این روزها مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵+۱ موسوم به «لوزان ۲» در لوزان سوییس در جریان است و طرفین در تلاش اند تا پیش از ضرب الاجل ۱۱ فروردین ـ آخر ماه مارس ـ به یک جمع بندی پیرامون راه حل های اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک برسند. در همین حال شنیده ها حاکی از آن است که مهمترین موضوع مورد بحث جلسات این چند روز درباره مکانیسم رفع تحریم ها و بحث تحقیق و توسعه بوده و طرف غربی تاکنون حاضر نشده منطق روشن تیم ایرانی را در این باره بپذیرد.

از سویی، جدال رسانه ای با هدف تحمیل خواسته های طرفین همچنان ادامه دارد، چنانچه رسانه های غربی با خبرسازی های خود به شدت تلاش می کنند زمینه حصول یک توافق دو مرحله ای را فراهم آورند، مسئله ای که عملا دست آمریکا و البته دیگر اعضای ۵+۱ را برای عدم انجام تعهداتش باز خواهد گذاشت.

در همین راستا خبرگزاری رویترز که همواره نقش مهمی در فضاسازی های ضد ایرانی ایفا می کند، صبح امروز ـ شنبه ۸ فروردین ماه ـ در خبری این گونه مدعی شد که: «مقام‌های رسمی روز جمعه تأکید کردند که ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک پیمان ۲ تا ۳صفحه‌ای با ارقام خاص که احتمالاً پایه و اساس یک توافق بلندمدت برای حل و فصل مسئله هسته‌ای خواهد بود، نزدیک شده‌اند.»

رویترز در ادامه آورده: «مقام‌های غربی و ایرانی آگاه به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی با احتیاط در این خصوص اظهار نظر کرده‌اند که دو طرف هنوز بر سر چارچوب اصلی پیمان هسته‌ای و جزییات مربوط به آن، به توافق نرسیده‌اند و مذاکرات همچنان ادامه دارد.»

رویترز در این فضاسازی روانی خود با تکیه بر منابع نامعلوم، در واقع تلاش می کند تا همان توافق دو مرحله ای که بخشی از سناریوی غرب برای تضمین گرفتن از ایران است را به عنوان جمع بندی دو طرف القا کند و این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و رییس تیم مذاکره کننده ایرانی روز جمعه با قاطعیت این مسئله را رد کرد.

این خبرگزاری در ادامه برای تقویت خبرسازی خود تنظیم سند توافق مرحله اول را پیش فرض گرفته و با طرح این بحث که فعلا بحث بر سر علنی شدن یا مخفی ماندن این سند است، مدعی شده: «مقام‌های رسمی اعلام کردند که مذاکراتی در این خصوص ادامه دارد که آیا سند ۲ یا ۳صفحه‌ای علنی شود یا نه ولی ۲ مقام رسمی اعلام کردند که این سند احتمالاً منتشر خواهد شد. البته انتظار می‌رود که برخی جزییات مربوط به این توافق محرمانه باقی بماند. یک مقام رسمی نیز گفت: طرح اصلی مربوط به سند ۲ یا ۳صفحه‌ای علنی خواهد شد.»

بر این اساس به نظر می رسد که طرف غربی به ویژه ایالات متحده امریکا ضمن بهره گیری از پتانسیل فرانسه به عنوان نماینده مستقیم صهیونیست های تندرو ـ طیف نتانیاهو ـ در فشار به تیم ایرانی، همچنان سناریوی خود را با هدف تحمیل توافق دو مرحله ای دنبال کرده و تلاش دارد حداقل در پایان این ضرب الاجل، در عین حالی که جمهوری اسلامی ایران را متعهد به انجام مفاد مورد توافق می کند، انجام تعهدات خود را منوط به راستی آزمایی تعهدات ایران مرده و آن را له تعویق بیاندازد، مسئله ای که با رهنمودهای تیزبینانه رهبر معظم انقلاب و هوشیاری تیم ایرانی تاکنون محقق نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تیم ایرانی باید هوشیار باشه
Japan
منتظر دستور شما بودیم .
کاظم
Romania
همه عالم از متن مذاکرات خبر دارند به غير از مردم خودمان!!!
مجیداعتمادی
رهبرمعظم امام خامنه ای درمواقع حساس به داد تیم مذاکره کننده میرسد وآنچه معظم له در خشت خام می بیند بعضی در آئینه هم نمی بینند
مسعود
Iran, Islamic Republic of
بچه های ما باغیرت و هوشیارن.
بله مشخصه معلومه