پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اردوغان: محمد مرسی دغدغه ما نیست

پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 300165
نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به ادعای حمایت همه جانبه ترکیه از اخوان المسلمین تاکید کرد که دغدغه کشورش محمد مرسی نیست که در کودتای نظامی در مصر سرنگون شد.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از روزنامه تودی زمان نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت که به دلیل احترام کامل وی برای مردم مصر همچنان مرسی را رئیس‌جمهور این کشور می‌داند.

اردوغان در سخنان خود در یک مراسم افطاری که توسط شاخه حزب عدالت و توسعه ترکیه در شهر استانبول برگزار شد، گفت: مردم مصر در قبال کودتا در کشورشان بی‌تفاوت نبوده‌اند.

وی تاکید کرد: آنها پرسش‌هایی را نظیر اینکه رای من کجاست می‌پرسند. مصری‌ها تسلیم افرادی که قصد دارند اراده خود را بر آنها اعمال کنند، نشدند. آنها با اتحاد به خیابان‌ها آمده و یک مبارزه شرافتمندانه را شروع کردند.

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: اگر که البرادعی در مصر انتخاب شده بود من همین کلماتی را که الان برای مرسی استفاده می‌کنم برای وی نیز استفاده می‌کردم اما وی در انتخابات برگزیده نشد بلکه این مرسی بود که با کسب ۵۲ درصد از آرا رئیس‌جمهور منتخب شد.

اقدام ترکیه در محکوم کردن مداخله نظامیان در قاهره به عنوان یک کودتای غیرقابل پذیرش از سوی مردم مصر به عنوان یکی از شدیدترین واکنش‌ها علیه این اتفاق تلقی شده است.

آنکارا بر خلاف آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که از به کار بردن لفظ کودتا برای تحولات مصر خودداری کرده‌اند این کودتا را محکوم کرده و خود را در محکوم کردن سرنگونی محمد مرسی توسط ارتش مصر و تقاضا از این ارتش برای بازیابی دولت منتخب دموکرات در این کشور تنها یافته است.

اردوغان در مراسم افطاری تاکید کرد: هم اکنون رئیس‌جمهور من در مصر محمد مرسی است زیرا وی توسط مردم انتخاب شد اگر که ما وضعیت را به این صورت در نظر نگیریم رای مردم را نادیده گرفته‌ایم. نادیده گرفتن رای مردم مصر به معنی نادیده گرفتن خودمان است زیرا ما در ترکیه به اراده مردم احترام می‌گذاریم. ما حتی اگر که رژیم کودتا در صندوق رای پیروز شده بود به آن احترام می‌گذاشتیم.

اردوغان با اشاره به کودتاهای نظامی گذشته در ترکیه تاکید کرد که ملت ترکیه هیچ وقت حامیان کودتا و خونتای کودتایی را نبخشیده‌اند.

وی تاکید کرد که صندوق‌های رای پادزهری برای تمایلات غیردموکرات در دورنماهای سیاسی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *