جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

درنشست تروئیکای‌اتحادیه‌مجالس چه گذشت؟

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 371761
نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و دیگر اعضا در مورد وضعیت فلسطین و تهاجم علیه غزه با حضور شش رئیس مجلس و هیأت‌های پارلمانی از کشورهای کویت، لبنان، پاکستان و عمان در تهران برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و دیگر اعضا در مورد وضعیت فلسطین و تهاجم علیه غزه،‌ روز گذشته در تالار کوه نور هتل اوین برگزار شد.

در این نشست، شش رئیس مجلس از کشورهای مالی، سودان، سوریه، فلسطین، قطر و ترکیه در این اجلاس شرکت کردند، همچنین هیأت‌های پارلمانی از کشورهای کویت، لبنان، پاکستان و عمان نیز در این اجلاس حضور داشتند که اهم سخنان آنان به این شرح است:

* رژیم صهیونیستی با انواع سلاح‌های غیرمتعارف مردم غزه را به خاک و خون کشیده است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز در شرایط حساسی اجلاس تهران با فوریت تشکیل شد و حمله جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به غزه قهرمان، ما را دور هم جذب کرده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی با انواع سلاح‌های غیر متعارف مردم غزه را به خاک و خون کشیده که نشانگر روحیه و موجودیت این رژیم سفاک است.

* آرمان فلسطین مسئله اصلی امت اسلام باشد

محمود ارول‌قلیچ دبیر کل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی به حمله ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه اشاره کرد و گفت: زنان و کودکان قربانیان اصلی این تهاجم هستند و امت مسلمان همیشه باید به ‌آرمان فلسطین به عنوان مسئله اصلی توجه کند.

* گذرگاه‌های غزه فورا باز شود/ اسراییل در حال نسل کشی در فلسطین است

فاتح عزالدین المنصور رئیس مجلس سودان حملات رژیم اشغالگر قدس به غزه را نسل‌کشی عنوان کرد و گفت: امروز اسرائیل سلاح‌های ویرانگر علیه مردم بیگناه غزه به کار می‌برند و کودکان و زنان و غیرنظامیان را به خاک وخون می‌کشاند.

* مصر هیچ کمکی به غزه نمی‌کند/ اسراییل به مرز دیوانگی رسیده است

سلیم الزعنون رئیس مجلس فلسطین گفت: امروز رسانه‌های اسرائیلی دنیا را گمراه کرده‌اند و همه تصور می‌کنند که اسرائیل با موشک‌های غزه نابود می‌شود حال آنکه این رژیم با توپ و تانک، شهروندان غیرنظامی را از بین می‌برد.

سلیم الزعنون، گفت: امروز متأسفانه دولت مصر نیز غزه را در محاصره کامل قرار داده است و هیچگونه کمکی به غزه نمی‌رسد.

* «مالی» خواهان پایان دادن به خشونت‌ها در غزه است/ انتقاد از احداث شهرک‌های یهودی‌نشین

«ایسا کادیسیبه» رئیس مجلس مالی گفت: نگرانی ما در زمینه همبستگی آفریقا و امت اسلامی در نبرد علیه اشغال است، کشور مالی حمایت جامع و کامل خود را از فلسطین اعلام می‌کند و ما خواهان پایان دادن به خشونت‌ها هستیم، حمله اسرائیل به غزه منجر به آوارگی صدها هزار نفر از مردم این کشور شده است، جامعه بین‌الملل فقط به بیان صحبت‌ها بسنده می‌کند، ما حمایت کامل خود را از ملت فلسطین به عنوان بخشی از دیپلماسی کشور مالی اعلام می‌کنیم و در راستای احقاق و اجرای حقوق ملت فلسطین حرکت خواهیم کرد.

* صهیونیست‌ها هیچ حد و مرزی برای وحشی‌گری قائل نیستند

جمیل چیچک رئیس مجلس ترکیه با ابراز تاسف از تجاوزات رژیم اشغالگر قدس به غزه که دامنه آن رو به گسترش است، افزود: این تجاوز به قدری وحشیانه است که نظامی را از غیرنظامی تمیز نمی‌دهد.

چیچک با یادآوری تشکیل اجلاس اتحادیه در قونیه در ماه فوریه و تشکیل کمیته دائمی فلسطین گفت: اسرائل هیچ حد و مرزی برای وحشیگری خود قائل نیست.

* باید تصمیماتی کارآمد برای کمک به ملت فلسطین اتخاذ شود

بدالله‌بن خلیفه نایب رئیس مجلس عمان در اجلاس بین‌المللی تروئیکای کشورهای اسلامی که عصر امروز در تهران به منظور بررسی مسائل غزه تشکیل شد، با اشاره به اینکه موضوع همه ما مسأله غزه است، گفت: باید در رابطه با مسأله غزه و تجاوز به ملت فلسطین که از عزت و ناموس خود دفاع می‌کند، یک تصمیم اساسی بگیریم.

* حامیان امروز اسرائیل مدافعان تروریست‌ها در سوریه و عراق هستند

جهاد اللحام رئیس مجلس سوریه با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام به دنبال سرگرم کردن محور مقاومت و کشورهای منطقه هستند، تصریح کرد: دشمنان به دنبال آنند که ما سرگرم شویم و نگاه‌مان از فلسطین دور شود؛ کشورهایی که امروز حامی اسرائیل هستند مدافع تروریست‌های سوریه و عراق نیز می‌باشند و این موضوع اتفاقی نیست.

رئیس مجلس سوریه با طرح این پرسش که چه راهی برای مقابله با طرح‌های دشمن وجود دارد،‌گفت: همه کشورهای اسلامی باید اهتمام خود را برای مقابله با اسرائیل به کار گیرند، ‌دولت‌های اسلامی باید با بسیج امکانات برای مبارزه با تروریسم القاعده و تروریسم داعش به صحنه بیایند.

وی همچنین از تمام کشورهای اسلامی خواست برای حمایت از سوریه و عراق در مقابله با داعش به پا خیزند و گفت: تروریسم داعش به سوریه وعراق محکوم نخواهد شد و به مناطق دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

* مسئله فلسطین در راس توجهات و اولویت‌هاست/ انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای مجامع بین‌المللی درباره اسرائیل

«محمدمبارک الخلیفی» رئیس مجلس قطر گفت: مجامع بین‌المللی البته قطعنامه‌هایی را برای کشور اسرائیل به تصویب رسانده‌اند اما این قطعنامه‌ها اگر علیه کشورهای ما به تصویب می‌رسید باید اجرایی می‌شدند اما در مورد اسرائیل، مجامع بین‌المللی سیاست یک بام و دو هوا دارند.

* برچیده شدن نظام آپارتاید در فلسطین ضروری است

مرتضی جاوید عباسی نایب رئیس مجلس پاکستان با تأکید بر ضرورت برچیده شدن نظام آپارتایدی در فلسطین بار دیگر تهاجم صهیونیست‌ها به غزه را محکوم کرد و در پیگیری کشور متبوعش در دفاع از آرمان فلسطین تأکید کرد.

* اسرائیل می‌خواهد سرزمین سوخته در غزه ایجاد کند/ مقاومت یک وظیفه است

نوار الساحلی رئیس هیأت پارلمان لبنان با بیان اینکه این قتل‌های وحشیانه توسط اسرائیل از روی عمد انجام می‌شود،؛ گفت: اسرائیل با هدف تخریب فلسطین این جنگ را آغاز کرده است و می‌خواهد سرزمین سوخته به وجود آورد و این تروریسم دولتی است در حالی که مردم فلسطین حق دارند مانند همه مردم دنیا تحت تهدید دائم نباشند، مقاومت یک وظیفه است و زمان آن فرا رسیده که دشمن توان مقاومت را بشناسد.

* انتقاد ظریف از عملکرد شورای امنیت در قبال غزه/ ملت فلسطین شایسته حمایت و تجلیل است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تأسف نسبت به کم‌تحرکی شورای امنیت سازمان ملل متحد و سکوت توأم با رضایت برخی کشورهای مدعی حقوق بشر در قبال کشتار در غزه گفت: مسئولیت سنگینی در قبال مظلومیت غزه متوجه نهادهای حقوقی بین‌المللی است.

* اتحاد مسلمانان برای مقابله با کشتار مردم غزه/ شرق و غرب هیچ کاری نمی‌کنند

صالح احمد رئیس هیأت پارلمانی کویت با تأکید بر این نکته که امروز ما باید به کمک مردم غزه بشتابیم، گفت: شرق و غرب هیچ‌کاری برای مردم غزه انجام نمی‌دهند، ما باید با اتحاد خود رژیم صهیونیستی را شکست دهیم.

* صهیونیستها در غزه هولوکاست واقعی به راه انداختند

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مدعیان دروغین هولوکاست در غزه هولوکاست واقعی به راه انداختند و در برابر چنین نقض آشکار حقوق بشری آمریکا و متحدانش از صهیونیست‌ها حمایت و آنان را تشویق کرده و دیگران نظاره‌گر و بی‌تفاوت هستند.

* رسانه‌های مالزی برای حمایت از غزه بسیج شده‌اند

راجا نوشیروان زین‌العابدین نماینده پارلمان مالزی تصریح کرد: ما آماده‌ایم به مردم غزه کمک کنیم و همچنین رسانه‌های خود را برای حمایت از مردم غزه بسیج کرده‌ایم.

رئیس هیأت پارلمانی مالزی ادامه داد: نخست‌وزیر مالزی رایزنی‌هایی را با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر حماس داشته است و خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شده است.

* جامعه جهانی به جنایات اسرائیل واکنش نشان دهد/ لزوم متوقف کردن تجاوز به غزه

سفیان المیمونی نایب رئیس مجلس الجزایر با محکومیت شدید تجاوز وحشیانه اسرائیل به منطقه غزه اظهار داشت: ماجراجویی تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی باید با واکنش جهان اسلام روبه‌رو شود، همه مسلمانان باید نسبت به اقدامات رژیم اشغالگر قدس واکنش نشان دهند.

* لزوم پشتیبانی کامل کشورهای اسلامی از مقاومت ملت فلسطین در اشکال گوناگون

بیانیه پایانی نشست تروئیکای اتحادیه مجالس اسلامی بر پشتیبانی کامل کشورهای عضو این اتحادیه از مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست در اشکال گوناگون تاکید کرد و گفت: مقاومت علیه اشغالگران حق قانونی همه ملت‌های تحت اشغال است.

* تصویب پیشنهاد اعلام «عزای عمومی» در حمایت از مردم غزه در روز قدس

در پایان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد که روز قدس در حمایت از مردم مظلوم غزه «عزای عمومی» اعلام شود که مورد قبول کشورهای اسلامی شرکت‌کننده در این نشست قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *