جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

بی‌پی: در صورت لغو تحریم‌ها به ایران می‌آییم

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 435869
مدیر اجرایی شرکت نفتی بیریتیش پترولیوم همانند مدیران بسیاری از شرکت‌های غربی با موکول کردن حضور در ایران به رفع کامل تحریم‌ها گفت: «نیت و برنامه ایرانی‌ها از قراردادهای جدید نفتی‌شان برای ما مشخص نیست ... ما می‌خواهیم از همه چیز مطمئن شویم تا کسی نتواند ما را به نقض تحریم‌ها متهم کند.»
به گزارش جهان به نقل از فارس، زمانی‌که صحبت از احتمال لغو تحریم‌های ایران شد، سیل مدیران شرکت‌های خارجی روانه تهران شد تا هرکدام به نحوی تمایل خود را برای حضور در بازار ایران نشان دهند. مدیرانی که تنها آمدند تا بگویند تمایل داریم و از باقی شرکت‌های بین‌المللی عقب نمانند اما نکته‌ای که مدام از زبان مدیران این شرکت‌ها شنیده می‌شود این است که خواهان مطمئن شدن از لغو کامل تحریم‌ها و پس از آن حضور در ابران هستند.

هرچند این موضوع منطقی به نظر می‌رسد اما حاوی نکته ظریفی است که مدیران داخلی باید آن را در نظر بگیرند. آنها بازار بکر و پر سود ۸۰ میلیونی‌ ایران را تنها زمانی می‌خواهند که منافعشان تامین شود یعنی اگر کوچک‌ترین خطری از جانب تحریم‌ها وجود داشته باشد حاضرند عطای این بازار را به لقایش ببخشند.

جدیدترین این اظهارات را می‌تواند در سخنان باب دودلی مدیر اجرایی شرکت نفتی بیریتیش پترولیوم که نشریه تخصصی پلاتز منتشر کرده است، دید.

باب دودلی در مورد تاخیر در رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران و مشخص نبودن شِمای کلی این قراردادها گفت: بی‌پی به دنبال استفاده از فرصت‌های موجود در بخش بالادستی ایران به محض برداشته شدن تحریم‌هاست اما نیت تهران در رونمایی از قراردادهای جدید نفتی‌اش مشخص نیست.
دودلی در این‌باره به خبرنگاران گفت: در مورد شتاب برای مشارکت در پروژه‌های ایران تا زمانی‌که وضعیت رژیم تحریم‌ها مشخص شود، با احتیاط برخورد خواهد کرد.

وی افزود: «اگر تحریم‌ها به گونه‌ای برداشته شود که به ما اجازه دهد تا در آنجا فعالیت کنیم، قطعا ما فرصت‌های موجود در ایران را بررسی خواهیم کرد. ما به صورت فعالانه در این مرحله قرار نداریم.»

مدیر اجرایی بی‌پی تصریح کرد: «توافقی (توافق هسته‌ای) که صورت گرفته، واقعا پیچیده است و حقیقتا هنوز هیچ‌ کس تمامی جزئیات آن را نمی‌داند. به عنوان شرکتی که در سراسر جهان فعالیت دارد، فعالیت در ایران برای ما طبیعی است.»

باب دودلی خاطرنشان کرد: «گمانه‌زنی‌هایی در مورد قراردادهای ایران وجود دارد... چیزهای مختلفی نظیر قراردادهای خدماتی یا توافق سهم‌بری از تولید (PAS) یا مالیات و حق امتیازبری. اما حقیقتا برای ماه برنامه‌های آنها در مورد قراردادها مشخص نیست.»

اما در عین حال دودلی افزود: من در مورد مواجه شدن بی‌پی با مشکلات قانونی در صورت اقدام شتاب‌زده نگرانم.

وی ادامه داد: «ما بسیار دقیق هستیم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که هیچ کس مطلقا بتواند ما را به نقض تحریم‌ها متهم کند. ما به اندازه کافی با ناظران مشکل داشته‌ایم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *