جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲۹

چرا مردم به پروژه "بگم بگم" ها بی اعتماد شدند؟

يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 186767
چرا مردم به پروژه "بگم بگم" ها بی اعتماد شدند؟
سرویس سیاسی جهان:رئیس جمهور احمدی نژاد، از همان بدو ورود به ساختمان خوش آب و هوای پاستور قصد داشت افشاگری کند.

افشاگری علیه آنهایی که احمدی نژاد مدعی بود همگی مفسداند.

و یک لیست بلندبالا تهیه شد.

احمدی نژاد در اینجا و آنجا وعده می کرد که این اسامی را یک روز اعلام می کند اما درست در بزنگاه هایی که مردم منتظر شنیدن این اسامی بودند، به هر دلیلی این اتفاق رخ نمی داد.

و در واقع آن "یک روز" هیچ وقت سر نرسید.

مثلاً یک بار و در دوران مجلس هفتم، این، دوستانی با صفتهای حمیده! بودند که به گفته احمدی نژاد به او مشورت داده بودند تا از اعلام اسامی مفسیدن منصرف شود.

و گویا این قصه سر دراز داشت.

البته رئیس جمهور ما از بعد از فروکش کردن نسبی مطالبات مردم در زمینه اعلام اسامی مفسدین، به زعم خود کار را به گونه ای دیگر به پیش برد و به سراغ دانه درشت ها رفت. و این مسئله سرآغازی شد بر حمایت های مردمی از دولت افشاگر...

البته در این میان افشاگری هائی هم وجود داشت البته طی سال های حکومت دولت نهم، اگر اغراق نکنیم، یک به یک خنثی می شدند و حتی دولت نیز در برخی از آنها همچون پرونده اخراج مدیران بیمه ایران، بعدها از سوی نهادهای نظارتی کشور مکلّف به معذرت خواهی هم شد.

و یا این پالیزدار معروف بود که پس از به زندان افتادن و تنها ماندن از سوی یاران دولتی و مجلسی اش و پس از آنکه از آقای هاشمی به دلیل طرح چند تهمت عذرخواهی کرد در گفتگو با یک روزنامه زنجیره ای به صراحت گفت که عزم دولت احمدی نژاد برای مبارزه با فساد جدی نبود.

البته از حق نباید گذشت که دولت در برخی ماجراها نیز هدف را به درستی نشانه گیری کرد اما اتفاقاتی در درون دولت رخ داد که بهترین تعبیرش را عباس سلیمی نمین، منتقد شماره یک دانشگاه آزاد بعدها به کار برد: "دولت وارد معامله با دانشگاه آزاد شد."

از آن روزهای امید بخش مدت زیادی است که می گذرد. حالا این همان رئیس جمهور است که هنوز هم خود را مدعی مبارزه با فساد می داند اما جلوی کابینه اش یک خط قرمز می کشد.

گویا نمی داند که بازار "بگم بگم" ها دیگر داغ نیست و کسی انتظار شنیدن اسامی با ربط! از رئیس جمهور در زمینه فساد اقتصادی ندارد.

"بگم بگم"ها به دو دلیل برای مردم  رنگی ندارد.دلیل اول این است که دولت با اعمال خط قرمزی موهوم حاضر نیست درباره فساد جریان انحرافی مستقر در دولت بگوید و طبیعی است که این تبعیض آشکار موجب بی اعتمادی مردم به پروژه "بگم بگم" ها می شود.دلیل دوم نیز این است که در تمام مواردی که دولت دست به افشاگری زد بعدها مشخص شد که دستش خالی بوده و بی محابا وارد شده و باید عذرخواهی کند.از بانک پارسیان تا بیمه ایران و غیره و غیره.تا آنجا که برخی گفتند و نوشتند که دزدگیر 88 دیگر کار نمی کند!

حتی این قصه درام پرده دیگری را نیز به ادامه فصول خود اضافه کرده است. دیگر حتی اگر کسی بخواهد واقعیت ها را هم بگوید و افشا کند شاید برای مردم به دلیل اتفاقاتی که در این چند ساله از سوی دولت شاهد آن بودند، چندان اهمیتی نداشته باشد.

اکنون، این، برخوردها و پیگیری های شفاف قضایی است که برای مردم اهمیتی صد چندان یافته است.

به ویژه با ماجرای وقوع یک پرونده مفاسد اقتصادی به ارزش بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان که از یک طرف وقوع آن بدون پشتیبانی های خاص ممکن نبوده است و از طرفی همه می دانند که رئیس جمهور در کنار هر پیگیری قضایی ایستاده و از آن حمایت می کند مگر پیگیریهایی که نوکش به سمت کابینه و اطرافیان رئیس جمهور باشد...!!!

در حقیقت اگرچه اینک مردم به دستگاه قضا و عملکرد بزرگانی همچون آملی لاریجانی و محسنی اژه ای چشم دوخته اند اما باید گفت ایکاش دولت در بزنگاه هایی هم که می بایست از مبارزه با فساد و انحراف دفاع کند، این کار را می کرد و دست به تعیین خط قرمز! در این رابطه نمی زد.

کاش امروز که همه منتظر شنیدن اخبار مربوط به زوایای این فساد مالی کلان هستند، همه ما نیز با استناد به عملکرد خوب احمدی نژاد در مبارزه با هر نوع فسادی در هر جایی، چشم به مواضع و سخنان رئیس جمهور نیز دوخته بودیم.

اما هنوز هم شاید دیر نشده باشد.

شاید رئیس جمهور بتواند با قرارگیری در کنار بازوان قضایی نظام در برخورد با بی سابقه ترین پرونده فساد مالی در تاریخ کشور و همگامی و کمک به آنها در هر عرصه ای؛ به مردم، افکار عمومی و رسانه ها بگوید که هیچکس و حتی نزدیکان او نیز در صورت ارتکاب به جرم و یا لزوم برخی پاسخگویی ها از مقولات قضایی ایمن نیستند.

هم اکنون وقتی است که احمدی نژاد باید زودتر بجنبد و اشتباهش در زمینه تعیین خط قرمز برای نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی نظام را جبران کند.
جبران کردنی که معلوم نیست با چه واکنشی در اذهان مردم روبه رو شود اما لااقل می تواند تصویری از احمدی نژاد در دل های مردم و در دلهای آنانی که احمدی نژاد بهتر است از آنها عذرخواهی کند حک نماید که تا همیشه به خوبی از آن یاد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یادمه وقتی احمدی نژاد از عدالت و عدم بریزو بپاش حرف می زد انقدر سرتا پای وجودمو امیدواری به اینده گرفته بود که ارزوی میکردم هیچ وقت کسی دیگه جای دکتر نیاد اما امروز بعد از فروکش کردن اون فضا می بینم این امید هم ارزویی بیش در حد جوانی نبود
کاش دکتر کمی به این فکر می کرد که ملت با چه امیدی بهش رای دادن که دست چپاولگران و اونایی که محدوده دمشون مشخص نیست رو از بیت المال کوتاه کنه
Iran, Islamic Republic of
اسامي در جيب رئيس جمهور فسیل شدن
Iran, Islamic Republic of
اینم از دولت عدالتتون
هی گفت بگم بگم ما هم هی گفتی خوب پس بگو دیگه ولی چی گفت؟!
گفت خط قرمز من کابینه است بابا ول کن کابینه رو بچسب به خدمت به مردم
قرار شد بیت المال تغییر کابری بده و دیگه بیت الحال نباشه ولی انگار اقای احمدی نژاد جنابعالی هم قصد نداری کاری بکنی !!!
چرا؟
Iran, Islamic Republic of
همه همینطورین اولش کلی سر و صدا می کنن بعد که مردم اروم شدن و دیگه انتخاباتی نبود همه حضرات پشت پرده برادر میشن و مسالمت آمیز با هم کنار میان
این رئیس جمهورهم برای ملت هیچ کاری تو مبارزه با فساد نکرد....
Iran, Islamic Republic of
به نظر منکه همه این بدبختیهای ما از اونجایی شروع شد که منفعت خیلی ها به اسم مصلحت به مردم انداخته شد
اخه این رفیقای حمیده کیان که هنوز نمی دونن در مبارزه با فساد نباید مماشات کرد؟
نکنه ریگی به کفش اون رفقای حمیده بوده؟!!!
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی پاسکاری بهترین مهارت مسئولان ما هست هیچ اتفاق جدی ای نمی افته
قوه مجریه میگه قضاییه قضاییه میگه مقننه و همینطور پاسکاری ادامه دارد
بیچاره ما مردم
Iran, Islamic Republic of
شمام دلتون خوشه ها
یعنی دوزاریتون نیفتاد بگم بگم تیکه کلام انتخاباتی بود نه برنامه برای مبارزه با فساد
Iran, Islamic Republic of
دکتر جون اونو موقع که از فساد بچه های بعضی بزرگان تو مناظره حرف زدی گفتیم خودت خیلی باید قاطع باشی برای مبارزه بافساد اما انگار اطرافیان خودتم زیاد علیه السلام نیستن
قرار نبود ملت از چاله درآن بیفتن تو چاها!!!
Iran, Islamic Republic of
بگم بگم هست بگيربگيرنيست.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من افراط همیشه تفریط میاره . آقای احمد نژاد اولش با یک چاقوی تیز اومده وسط معرکه و مثل این بود که انگار میخواست سر همه دانه درشتها را ببرد و الان باز وسط همون معرکه است اما به جای اون چاقو تیزه ، دستش یه گل گرفته و دانه درشتها هم دورو برش جمع شدن
خیلی کارهایی هم کرده اند که دولت های بعدی نمی تونن جمعش کنند
Iran, Islamic Republic of
سلام
چرا اینقدر انتقاد می کنید مردید خودتان وارد شوید
خیلی از کارهای دولت را هیچ دولتی نتوانسته بکند شما هاهم نمی توانید .
Iran, Islamic Republic of
هنوز هم تنور گرم است . اقدام لازم است. قوه قضاييه ضعيف است.
اين قوه بايستي جبران مافات كند و ترس و حياي ريخته را درجامعه براي مجرمين احيا نمايد . الان اعتماد مرد به اين قوه ضعيف شده است .
خيلي بايستي قوي عمل و اقدام نمايند ليكن تساهل و تسامح بر ايشان حاكم است.
درود بر قاطعيت رييس جمهور.
چون متاسفانه در صورت بر ملا شدن دامن خیلی ها رو میگیره قاعدتا بر اساس مصلحت اجازه همچین کاری به احمدی نژاد داده نمی شود ...
United States
باز خوبه دولت نهم و دهم صحبت هاي "بگم بگم " هاي سياسي و اقتصادي رو پيش كشيدند ولي دولت هاي قبلي جراتشم نداشتند
Iran, Islamic Republic of
يادم است اوايل اومدن دكتر احمدي نژاد خيلي اميدوار شده بودم به آينده انقلاب. ديدم كنار اين همه آدم معتقد به نظام يكي آمد تا گفتمان انقلاب را عملا نشان دهد پابه پاي روحانيت جلو بیايد و خط شيهد رجاي را ادامه دهدولي انگار از تمام ويژگي‌هاي خط شهيد عدالت خواه فقط ساده‌زيستي رو ياد گرفته بود. يادم است احساس مي‌كردم ديگر رهبرمون تنها نيست ولي حالا مي‌بينم تنها گذاشته شده. چرا حاج داوود احمدي نژاد ديگه ياد ايشان نيست؟؟ یا حاج آقا ثمري چرا ؟
آقا اینقدر بايد تذكر دهد ؟
چرا ؟
Netherlands
اصلا مگه وظیفه قوه مجریه است که به فساد مفسدان اقتصادی رسیدگی کند و نام آنها را فاش کند ؟؟؟
پس وظیفه نهادهای نظارتی و قوه قضاییه چیست ؟؟
ریس جمهور یا هر کس دیگری که نمی تواند بدون محکوم شدن فردی در دادگاه وی را به فساد متهم کند وبرای خود حاشیه درست کند
باید در کشور نهادهای نظارتی بسیار دقیق و قدرتمندی بالاتر از تمام قوای موجود وجود داشته باشد تا هرگونه تخلف را بدون سلسه مراتب وبدون توجه به نام و شخصیت افراد و باسرعت زیاد و خارج از روال اداری رسیدگی کند و پرونده ها را به نتیجه برساند در غیر این صورت ممکن است افراد از نام و موقعیت و جایگاه خود سوء استفاده کنند
البته شاید چنین دستگاههایی هم وجود داشته باشند که متاسفانه به وظایف خود عمل نمی کنند
Iran, Islamic Republic of
بله رییس جمهور وظیفه اصلیش معرفی مفسدان نیست اما به چهحقی وقتی قوه قضاییه می خواد با اتهامات معاوناول ایشون برخورد کنه ایشون جلوشون می ایسته؟
چرا هر جا بحث اتهام فساد به اطرافیان دولت میشه ایشون موضع تدافعی میگیره؟
عیبی نداره معرفی نکنه ولی سد راه هم نشه
Russian Federation
من موقعه ای که دیدم متهم پرونده بیمه و ....می شود معاون اول رییس جمهور و بعدش رییس مبارزه با مفاسد اقتصادی دیگه فهمیدم بگم بگم ها برای رای جمع کردن بود
United States
والاماکه بی اعتمادنشدیم چون بعدازاون مناظره دیگه اجازه افشاگری به احمدی نژاد ندادند!!!
Iran, Islamic Republic of
نه داداشم اون افشاگری هم مال انتخابات بود والا امتناع از دعوت معاون اول برای پاسخگویی به اتهامات و پست دادن به مرتضوی متهم، نشون میده که احتمالا برخورد دولت با فساد گزینشی و سیاسیه مثل قبلیا
Iran, Islamic Republic of
تا وقتي رسانه هاي ما نتونن دولت رو نقد بكنن و فضاي به به و چه چه جاشو به مطالبه و پاسخگويي نده وضع تا سالهاي سال همينطور ميمونه. تو فضايي كه سوال از رييس جمهور ميشه مصداق بي بصيرتي نبايد به دنبال عملگرايي باشيم.
Germany
تو زبان فارسی یک ضرب المثلی هست که خیلی به اوضاع فعلی این دولت و شخص رئیس جمهور مشابهت دارد :
سنگ بزرگ برداشتن همیشه علامت نزدن است "
ولی تو ایران خیلی ها از این ضرب المثل یادی نمی کردند
بهرحال گذشت و 3000 میلیارد خورده شد بیایید برای بقیه پولها فکری بکنید - جهان لطفا منتشرش کنید این نظر من رو - ممنون
Latvia
اتفاقا آقاي احمدي نژاد تنها رييس جمهوري بود كه با جسارت، بسياري از پشت پرده ها را افشا كرد اما قوه قضائيه هيچ اقدامي نكرده و حداقل گزارشي در اين موارد ارائه نداده. مگر آقاي احمدي نژاد در مناظره تلويزيوني انتخابات88بسياري از مسائل را افشا نكرد؟ يا درست گفت يا غلط . چرا قوه قضائيه بررسي نكرد و صحت و سقم ادعاعاي ايشان را براي افكار عمومي روشن نساخت؟!
Iran, Islamic Republic of
چطوراگربخواهنديك آفتابه دزدي راكه درتهران دزدي ميكنددر1000 كيلومترآنطرف ترميگيرندوآبروي خودش وخانواده اش راميبرندولي نميتوانندعاملان اختلاس بيت المال رابگيرندوبه ملت معرفي كنند مگريك مديرارشدوياكارمندبانك چقدرقدرت داردكه اسنادرازيرسبيلي ردكند وكسي نفهمد؟ اگربازرسي تمام بانكهاي كشوردوربين مداربسته بانكهاراحداقل بطور انتخابي سالي يكدفعه بازبيني نمايندديگررئيس وياكارمندي جرات نميكندكارهاي ارباب رجوعي راكه به پشت باجه ميرود واينگونه بيت المال راهدردهدانجام دهد؟
مگر قوه قضائیه با این مفسدان چه کرد مگر با پسر اقای ... که در مصاحبه اش به کل مردم ایران اهانت کرد چه کرد. مگر با وقف کنندگان دانشگاه ازاد چه کرد. آیا اختلاس 3000 میلیارد تومانی مهم تر است یا 250 هزار میلیارد تومانی دانشگاه ازاد؟
Iran, Islamic Republic of
آقا بی اعتماد نشدیم حوصله فتنه نداریم، دکتر دوتا اسم گفت تازه گفت چیکار میکنند تهران رو به آتش کشیدند اگه میتونستند کشور رو به آتش میکشیدند
گشتم نبود نگرد نیست!