پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

توضیحات پزشک پرسپولیس درباره فوت تلخ هادی نوروزی

يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 448162
من به عنوان پزشکی که وضعیت پزشکی بچه ها را در طول سال زیر نظر دارم ، به نظرم مهمترین دلیل می تواند عوامل وراثتی باشد. ما معمولا این عوامل وراثتی را خیلی جدی نمی گیریم.
توضیحات پزشک پرسپولیس درباره فوت تلخ هادی نوروزی
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین؛ ساعت های از دست دادن ناباورانه یکی از با اخلاق ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران. هادی نوروزی ناباورانه در خواب رفت و حالا پزشکی ورزشی ایران باید به دنبال کشف علل این حادثه باشد تا دیگر هیچ گاه شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم. اتفاقی که دلیلی پزشکی داشته است. میثم علیپور ، پزشک باشگاه پرسپولیس در گفت و گویی با خبرآنلاین از آن صبح تلخ و علل این حادثه دردناک می گوید.

از زمان حادثه شروع کنیم؟

فکر کنم نزدیکی ساعت ۴ یا ۵ صبح بود که دیدم موبایلم زنگ می خورد. از خانه هادی نوروزی بود. تلفن را که برداشتم دیدم همسرش سراسیمه و با استرس درباره حالت تنگی نفس هادی می گوید . خواستم سریع به اورژانس زنگ بزنند. ۵ دقیقه بعد وقتی از خانه زدم بیرون دوباره تماس گرفتم ، پزشک اورژانس بالای سرش بود و گفت ۵ سی سی آدرنالین تزریق کردند و مشغول شوک الکتریکی هستند. دور از خانواده اش به من گفت که علائم حیاتی نمی بینند اما بیمار را سریع به بیمارستان آتیه انتقال می دهند. در بیمارستان آتیه هم بیش از ۵۰ دقیقه عملیات احیاء با شوک الکتریکی انجام شد اما کار از کار گذشته بود چون آن دقایق طلایی از دست رفته بود.

دقایق طلایی؟

ببین حمله قلبی یا سکته وقتی در قلب یک جوان اتفاق می افتد ، بافت های بیشتری را تخریب می کند و خیلی خطرناک تر است. این حوادث ۵ تا ده دقیقه تایم طلایی دارد که متاسفانه چون در بدترین زمان اتفاق افتاد ، غیر قابل کنترل شد. هادی خواب بوده که این اتفاق افتاده و این زمان رسیدن امداد را کمی طولانی تر می کرده. خانواده اش شوکه شده بودند اما خیلی سریع اقدام کردند ، انصافا تیم امداد هم در کوتاه ترین زمان رسیدند اما مثلا اگر این اتفاق ظهر روز قبلش یا حتی زمانیکه هادی بیدار بود، می افتاد ؛ شانس کمک به او بیشتر بود. ولی در بدترین حالت ممکن این اتفاق افتاد.

اما چرا چنین اتفاقی افتاد؟ یک ورزشکار سالم ، پاک و با اخلاق که هیچ حاشیه ای ندارد ، چرا دچار چنین اتفاقی می شود؟

راستش برای خود ما هم عجیب است. این یک اتفاق کاملا پزشکی بوده چون هیچ مسمومیت دارویی نداشته. در تست های سلامت جسمانی ابتدای فصل هم بهترین نتایج را بدست آورده بود. راستش هنوز نتایج آزمایشات پزشکی قانونی معلوم نشده اما خود من به عنوان پزشکی که وضعیت پزشکی بچه ها را در طول سال زیر نظر دارم ، به نظرم مهمترین دلیل می تواند عوامل وراثتی باشد. ما معمولا این عوامل وراثتی را خیلی جدی نمی گیریم. مثلا وقتی شناسنامه پزشکی بازیکنان پر می شود ، آنها می گویند کسی در خانواده شان مشکل قلبی یا سکته نداشته اما حتی اگر عمو یا دایی کسی هم این اتفاق برایش افتاده ، ممکن است آن مشکل وراثتی را داشته باشد. من الان هنرپیشه سرشناسی را می شناسم که به دلیل داشتن مشکل وراثتی قلبی و احتمال حمله قلبی ، یکسری برنامه های خاص پزشکی را انجام می دهد یا خود من چون این مشکل در خانواده مان بوده یکسری از پرهیز ها را انجام می دهم. چون هادی واقعا از نظر سلامت جسمانی در بالاترین سطح بود. (او بغضی در صدایش دارد و می گوید) خیلی سخت است حرف زدن درباره پسری که بالاترین سطح آمادگی را در تست های مان داشته و این قدر دردناک فوت شده. ما در طول تاریخ فوتبال حرفه ای مان چنین موردی را نداشتیم و این یک استثناست.

ممکن است حالت آمبولی برایش به وجود آمده باشد؟

ببین آمبولی یکسری ویژگی هایی دارد. باید خونریزی درون بافتی شدید اتفاق بیفتد اما هادی خونریزی درون بافتی شدید نداشت یا اصلا ماساژ نگرفته بود که باعث حرکت لخته خون احتمالی در بدنش بشود. احتمال اختلال وراثتی همچنان از نظر من بالاترین احتمال است. به هر حال من تقریبا تمام زمان روزم را با این بچه ها می گذرانم. گاهی ما بیشتر از خانواده های مان همدیگر را می بینیم. هادی در تمرینات آخر هم فقط می دوید و احتمالا لختگی بر اثر ضربه در بدنش ، خیلی بعید است. او در بین بچه ها یکی از آنهایی بود که حتی حاضر نبود یک قرص مولتی ویتامین ساده بخورد و اصلا از قرص بدش می آمد . بعد این اتفاق برای بهترین ورزشکار ما از نظر اخلاقی و قوای بدنی می افتد. خود من که هنوز در شوک هستم و منتظرم ببینم آزمایش های پزشکی کمکی می کند. از آن موقع دیگر چشمم ترسیده ، مدام وضعیت بچه ها را چک می کنم.

گفتید جواب آزمایش ها نرسیده ، این آزمایش ها چرا انجام شدند.

این یک عرف است. وقتی یک بیمار بیرون از بیمارستان فوت می کند ، بر اساس قانون برای یافتن علت دقیق علت مرگ ، کارشناسان پزشکی قانونی شرایط را چک می کنند. نتایج این آزمایش شاید یک پایه مناسب باشد برای یافتن علت دقیق حادثه ای که باعث شده قلب جوان رعنا و ورزشکاری مثل هادی که از نظر آزمایشات پزشکی در بهترین شرایط بوده ، بایستد. باورتان نمی شود ، پزشکان بیمارستان آتیه می گفتند ماشالله این قدر بدن هادی ورزیده بود که برای دادن ماساژ قلبی و عملیات احیا به مشکل خورده بودند. به هر حال تیم ما داغی بزرگ را به دل دارد و من بار دیگر به خانواده اش این داغ بزرگ را تسلیت می گویم. یاد او همیشه در دل هواداران می ماند . ما یکی از بهترین و پاک ترین فوتبالیست های مان را بر اثر یک اتفاق نادر پزشکی از دست دادیم .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با سلام
احتراما نکته و خواهشی را بیان نمایم
خداوند این بازیکن فوتبال را قرین رحمت نماید و روح او را مورد عنایات خاصه خود قرار دهد . من انصافا خودم هم فوتبالیست هستم اما در شرایط فعلی کشور (اصلا نه در این شرایط ،فرض را بر این بگیریم که شرایط عمومی کشور کاملا عادی است) چرا باید به یک اتفاق معمولی این قدر پرداخته شود . قصد جسارت وبی احترامی به این بازیکن را ندارم اما او هم در این کشور یک شخص معمولی بود چرا باید اینقدر ما افراد را بزرگ کنینم
اتفاقی افتاده و یک بازیکن فوت شده خدا او را رحمت کند، از زمان فوت او پابه پای حادثه منا و بررسی برجام و ...دارد به این اتفاق پرداخته می شود انصافا جریانات بسیار بسیار مهمتر و با اولویت تری از این مورد وجود دارد که پیگیری و بررسی رامی طلبد ...
Iran, Islamic Republic of
مساله شخص آقای نوروزی نیست مرگ ایشون یک تذکر بزرگ برای همه است که یاد آخرت بباشیم. اگر همه روزی چند مرتبه یاد مرگ کنیم خیلی از مشکلات به راحتی حل می شود.... (فذکر انما ذکری تنفع المومنین)