جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

جای پای فروشگاه شهروند سفت‌تر شد

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 448568
یک فوریت طرح ابقای شرکت شهروند در شهرداری تهران در یکصد و نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علیرضا دبیر درباره دلایل یک فوریت بررسی این طرح که به امضای ۱۷ نفر از اعضای شورای شهر رسیده بود توضیح داد: ادامه فعالیت شرکت شهروند در شهر تهران به منظور ارائه خدمات به شهروندان محترم و تنظیم و تعدیل بازار مواد غذایی و مصرفی ضروری است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بودجه شرکت شهروند بعد از چهار سال در بودجه سال ۹۴ بررسی شده تاکید کرد: اگر قرار بود امروز شرکت شهروند تاسیس شود ممکن بود با مخالفت شورا مواجه شوند اما در حال حاضر این شرکت برای شهرداری تهران آورده گران بهایی است و باید این آورده را برای شهر تهران حفظ کنیم.

وی اضافه کرد:‌ در زمان بررسی بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران در بهمن ماه سال گذشته با تحلیل‌های اقتصادی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که شهروند به عنوان یک بنگاه اقتصادی می‌تواند بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران را تامین کند. البته درآمد این شرکت نه از راه گران فروشی بلکه از راه سود فروش در حجم بالا است.

به گفته علیرضا دبیر شرکت شهروند ۳۱ شعبه و بیش از هزار میلیارد تومان در سال درآمد دارد. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این باره گفت:‌ در حال حاضر شهروند بیش از ۴۰ میلیارد تومان سود سالیانه دارد که بعد از تصویب احیای این شرکت برنامه توسعه شهروند در شورا بررسی می شود تا از راه افزایش میزان فروش سود سالیانه شرکت بیشتر شده و درآمد پایدار شهرداری تهران افزایش پیدا کند.

وی افزود:‌ همانطور که در تبصره‌های بودجه سال ۹۴ شرکت های وابسته به شهرداری تهران درج شده است شرکت شهروند باید بخشی از سود خود را بعد از توسعه به شهرداری تهران برگرداند. بر این اساس اگر شهرداری تهران از طریق شهروند درآمد داشته باشد بهتر از این است که مازاد تراکم را بفروشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین تاکید کرد: این شرکت در عملی شدن وظایف و تکالیف در نظر گرفته شده در ماده ۴۸ برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در خصوص توزیع مناسب مواد مصرفی از طریق فروشگاه‌های شهروند و تنسیق و تسهیل فعالیت شرکت در چارچوب بودجه شرکت؛ تخصیصی در بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران موثر خواهد بود.

به گفته وی در متن پیشنهادی این طرح آمده است: با عنایت به تکالیف مقرر در ماده ۴۸ برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران علی الخصوص بند «خ» و «د» آن و ضرورت ادامه فعالیت فروشگاه های شهروند به منظور عرضه محصولات غذایی سالم و ارگانیک و سایر محصولات و نیازمندی های شهروندان تهرانی و تعادل بخشی به بازار از طریق عرضه مستقیم کالا و محصولات و تولیدات داخلی و کاهش حاشیه سود بند یکم قسمت «ب» مصوبه ساماندهی سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران ابلاغی به شماره ۱۶۰/۱۱۸۸/۱۹۹۷۳ مورخ ۸۷/۱۲/۱۳ حذف شده و با ابقا و ادامه فعالیت شرکت خدماتی شهروند موافقت می شود.

در ادامه این روند احمد دنیامالی در مخالفت با یک فوریت این طرح تصریح کرد: انحلال یا واگذاری شرکت شهروند مصوبه شورا در سال ۸۷ بوده سوال من این است که چرا شهرداری تهران در این مدت این مصوبه را عملیاتی نکرده است؟‌

رییس کمیسیون عمران شورا با تاکید بر اینکه من با نخود لوبیا فروشی شهرداری به شدت مخالف هستم؛ اظهار داشت:‌ شهروند در شان شهرداری نیست و این یک رفتار شبه دولتی و کمونیستی است. من ضمن ادای احترام به فرمایشات آقای دبیر معتقدم اگر فروشگاه شهروند را اجاره دهید چندین برابر درآمدی که امروز از محل فروشگاه شهروند درآمد دارید برای شهرداری درآمد خواهید داشت بدون اینکه با انتقادات مردم مواجه باشید.

سپس حافظی به عنوان موافق با احیای شهروند بیان داشت:‌ این شرکت قرار بوده از مجموعه شرکت‌ها حذف شود بنابراین تاکنون قابلیت رصد نداشته است. اما الان زمان رسیدگی به این موضوع است و بهتر است زمان را برای رسیدگی به گزارش حسابرس از دست ندهیم.

تندگویان هم که مخالف احیای شهروند بود گفت: شهروند نمی‌تواند محلی برای افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران باشد. چرا که اگر به این شرکت به عنوان بنگاه درآمدزا نگاه کنیم این نگاه با انجام کار خدماتی مغایر است.

وی اضافه کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم شهروند سودزا است که گزارشی از امکان‌سنجی شهروند داشته باشیم. من معتقدم شهروند از پتانسیلی که دارد بسیار عقب است و به دلیل واسطه‌گری از سودی که می‌تواند داشته باشد بسیار عقب‌تر است. ما به سود کمی که این شرکت دارد خودمان را قانع کرده ایم. در حالی که اگر به بخش خصوصی واگذار شودمی تواند درآمد بهتری داشته باشد.

حکیمی‌پور وجود شرکت شهروند را وظیفه ذاتی شهرداری و شورا دانست و گفت:‌ در قانون شهرداری آمده است مراقبت و اهتمام کامل بر روی اجناس نسبت به ارزانی کالا ها و اجناس مورد نیاز برای مردم شهر جزو وظایف مدیریت شهری است و شهروند برای کمک به تنظیم بازار ایجاد شده است. درقانون شورای شهر هم این موضوع تاکید شده است. میادین میوه و تره بار نیز برای سوددهی نیستند و درست به همین منظور تشکیل شده اند.

چمران نیز در خصوص دلیل اجرا نشدن این مصوبه از سال ۸۷ تاکنون توضیح داد:‌ از آن سال تاکنون کسی نتوانسته همه شهروند را به صورت یک جا اجاره یا خریداری کند. در عین حال برخی از زمین‌های شهروند متعلق به شهرداری است و برخی از زمین‌ها مشکل مالکیت دارد و هنوز به نام شهرداری نشده است. بنابراین عملیاتی نشدن این مصوبه به دلیل مشکلات قانونی بوده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شهروند فواید دیگری نیز داشته است. مثلا در موارد گرانی ارزاق عمومی وزیر بازرگانی از ما خواست برای توزیع عادلانه اجناس کمک کنیم که این هم جزو وظایف شهرداری بود و در زمان خود انجام شد.

ادبی مدیرعامل شهروند هم در سخنان کوتاهی از عملکرد این شرکت در مواقع و شرایط بحرانی دفاع کرد و گفت:‌ همانطور که به زیرساخت‌های شهروندی نیاز هست شهروند برای مواقع بحرانی یک نیاز اساسی شهر تهران است.

سرخو نیز با اشاره به یکی از آیتم‌های برنامه ۵ ساله در خصوص ترافیک و حمل و نقل شهر تهران و سیستم مدیریت سفرهای درون شهری اظهار داشت:‌ در بخش مدیریت سفرها کاهش سفرها بر عهده شهروند گذاشته شده که سفرهای مجازی را در شهر تهران ساماندهی کند.

در پایان یک فوریت این طرح با ۲۲ رای به تصویب رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *