چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

درباره شش قطعنامه ی شورای امنیت علیه ایران؟

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب: 418363
«شـــششش قطعععنااامههه ی شورای امنیت علیه ایران» یا «شش قطعنامه ی شورای امنیت علیه ایران»؟
به گزارش جهان، وبلاگ "هما" نوشت:
شاید اکثر اختلاف نظرهایی که در مورد موفقیت آمیز بودن یا نبودن مذاکرات هسته ای و بیانیه لوزان سوئیس در بین سیاسیون، حامیان آنها و اصحاب رسانه وجود دارد مربوط به نوع تلفظ همین عبارت باشد. چرا که نوع تلفظ این عبارت ناشی از طرز فکری است که افراد نسبت به اهمیت داشتن یا نداشتن و یا میزان اهمیت این قطعنامه ها دارند. افرادی همچون دکتر ظریف و همکاران و همفکرانش که معتقدند مخالفت و کارشکنی های اعضای دائمی شورای امنیت و هم پیمانانشان با ما در مسئله هسته ای تاثیر منفی بسیار بالایی در روند پیشرفت و اداره کشور داشته و نظر جامعه جهانی را نسبت به ایران مخدوش کرده است، صدور قطعنامه های اینچنینی از سوی شورای امنیت را فاجعه می دانند و از این رو مذاکرات هسته ای و بیانیه ی لوزان سوئیس که از دید این گروه قرار است «شـــششش قطعععنااامههه شورای امنیت علیه ایران» را لغو کند و تمام تحریم ها را بردارد بسیار موفقیت آمیز بوده است.
 
اما گروه های سیاسی دیگری که طرز فکرشان با افکار این گروه مطابقت ندارد معتقدند این قطعنامه ها و تحریم ها ضربات سختی به ما زده ولی دلیل مشکلات اقتصادی و صنعتی کشور ما که عموم مردم از آن رنج می برند این قطعنامه ها و محتوای آنها نیستند لذا این دسته نتیجه مذاکرات هسته ای و بیانیه لوزان سوئیس را موفقیت آمیز نمی دانند.
 
دسته ای که «شـــششش قطعععنااامههه شورای امنیت علیه ایران» را برای کشورمان مهلک می دانند اعتقاد دارند هر چند در توافق با غرب در زمینه ی هسته ای سایت فوردو تقریبا تعطیل خواهد شد و به یک مکان تحقیقاتی تبدیل می شود و راکتور اراک آن طوری بازسازی شده و کار خواهد کرد که غربی ها می خواهند و 14 هزار سانتریفیوژ پیشرفته ما از دور خارج شده و به انبار خواهند رفت و فقط پنج هزار سانتریفیوژ نسل اول به فعالیت خود ادامه خواهند داد و ما از این پس به جای اورانیوم 20درصد اورانیوم 3.6 درصد تولید خواهیم کرد و ذخیره اورانیوم غنی شده خود را هم باید اکسید کنیم و غرب هر وقت و هر طور که بخواهد می تواند از تاسیسات اتمی و حتی مشکوک به اتمی ما بازرسی کند اما... اما در عوض دشمنی ها و کارشکنی غرب با ما در زمینه هسته ای خاتمه خواهد یافت، همکاری و تعامل جهان با ما در این زمینه آغاز خواهد شد، به پیشرفت های تازه ای در زمینه هسته ای که تاکنون برایمان غیر ممکن بود دست خواهیم یافت، میلیون ها دلار دارایی های بلوکه شده بانک های ما در خارج از کشور به کیسه ما باز خواهد گشت، فروش و معاملات نفتی و غیر نفتی ما در خارج از کشور با سیستم معمول بانکی به راحتی انجام خواهد شد، صادرات و واردات رونق خواهد گرفت و ... . و البته همه اینها باعث می شود مشکلات اقتصادی که گریبانگیر عموم مردم است همچون قدرت خرید پایین، قیمت بالای خودروی داخلی، بیکاری جوانان، آمار پایین ازدواج به دلیل مسائل مالی، قیمت بالای کالاهای اساسی، قیمت بالای مسکن و ... تقریبا حل شود.
 
اما مخالفان طرز فکر ظریف و همفکرانش اعتقاد دارند نتایج بدست آمده از مذاکرات و بیانیه حاضر و در کل این میزان توجه به غرب و خارج از کشور برای حل مشکلات اقتصادی عموم مردم نمی تواند حلال مشکلات باشد و از سوی دیگر پیشرفت صنعت بومی هسته ای ما را بسیار کند و حتی در بعضی از بخشها داشته های ما را نابود خواهد کرد . این گروه معتقدند مشکلاتی که عموم مردم با آنها درگیرند و خواستار رفع آنها هستند باید با همت داخلی و تقویت اقتصاد و صنعت بومی و با اتکا به راه حل های داخلی رفع شود و حتی بهترین نتایج هم در مذاکرات نمی تواند در عمل بیش از 5 درصد از مشکلات ذکر شده را حل کند چرا که اکثر این مشکلات پیش از دسامبر 2006(صدور اولین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران) نیز وجود داشت و مشکلات مهمی همچون بیکاری و قدرت خرید پایین ارتباط مشخص و موثری با قطعنامه های شورا یامنیت ندارد. این گروه شاهد مثال خود را کشورهایی می دانند که در طول قرن اخیر از حمایت و تایید غرب بهره مند بوده اند ولی هیچگاه به اقتصاد و صنعت بالنده ای دست نیافته اند و در عوض کشورهایی که روی ظرفیت های اقتصادی و صنعتی بومی خود تمرکز داشته اند هم در این زمینه موفق بوده اند و هم اقتصاد این جوامع در مقابل قهر و کارشکنی های قدرت های جهانی مقاوم بوده است.
 
آری؛ موفقیت آمیز بودن یا نبودن مذاکرات هسته ای و بیانیه لوزان بستگی به این دارد که شما این عبارت را به کدام شکل تلفظ کنید: «شـــششش قطعععنااامههه ی شورای امنیت علیه ایران» یا «شش قطعنامه ی شورای امنیت علیه ایران»؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *