سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

پشت‌پرده انتخاب‌ فیلم‌های فجر

يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب: 264760
در حالی روز گذشته جمع‌بندی آرای هیات انتخاب سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد که حضور و عدم حضور برخی از آثار در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو با حاشیه‌های زیادی روبروست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر در هر دوره جشنواره توسط هیات انتخاب با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو است و غالبا بعد از اعلام نتایج بخش انتخاب آثار، آثار منتخب مورد نقد و نظرهای مثبت و منفی قرار می‌گیرند و خبرهایی مبنی بر جای خالی برخی از افراد منتشر می‌شود.
 
انتخاب آثار برای حضور در بخش‌های نگاه نو و سودای سیمرغ در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز خالی از این حاشیه‌ها نیست و از شب گذشته (شنبه 16 دی‌ماه) که اسامی انتخاب‌های این دو بخش اعلام شد خبرها و گزارش‌های رسانه ها نیز با محورهای مختلف منتشر شد.
 
یکی از مهترین حاشیه‌ها درباره ممیزی آثار است و اینکه شنیده می‌شود مسئولان ارشاد تصمیم گرفته‌اند درباره برخی از آثار، به جای حک و اصلاحشان آنها را به بخش مسابقه نیاورند.
 
یکی از نکات جالب، صحبت‌های اعضای هیات انتخاب است که تاکید دارند فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه نیافته‌اند مشکل کیفیت داشته‌اند و به همین دلیل نتوانستند نظر مساعد هیات انتخاب را جلب کنند. البته مساله ناقص بودن نسخه‌هایی که به دبیرخانه رسیده‌اند هم مطرح است. سال گذشته نیز که بحث ممیزی‌ها در میان بود تنهای یک از اعضای هیات انتخاب (حمید نعمت الله) از تمام این وقایع پرده‌برداری کرد.
 
آنهایی که دچار ممیزی شدند
 
و اما خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که فیلم‌های "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" ساخته روح الله حجازی، "همه چیز برای فروش" امیرحسین ثقفی ، "گس" کیارش اسدی‌زاده، "این یک رویا نیست" محمود غفاری و "مهمونی کامی" علی احمزاده" از جمله آثاری بودند که با توجه به نظر مثبت تعدادی از اعضای هیات انتخاب با مشکل ممیزی روبرو شدند و نتوانستند وارد بخش نگاه نو و سودای سیمرغ شوند.
 
از آنجا که کارنامه فیلمسازانی چون روح الله حجازی و ثقفی قابل دفاع است به همین دلیل به نظر نمی‌رسد کیفیت پایین فیلم این دو کارگردان باعث حذف آثارشان از گردونه رقابت این دوره فیلم فجر شده باشد.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" با مخالفت نمایندگان سازمان سینمایی در هیات انتخاب روبرو شده است.
 
همچنین پیش از این هم خبرهایی درباره فیلم‌های اول این دوره جشنواره شنیده می‌شد و هربار از سه فیلم "گس"، "این یک رویا نیست" و "مهمونی کامی" به عنوان آثار شگفتی‌ساز یاد می شد.
 
ولی مساله اینجاست که "گس" مشکل پروانه ساخت دارد و "مهمونی کامی" به دلیل اصلاحات زیاد گویا در مرحله توقیف قرار دارد. این کارگردان بخش اول اصلاحات را اعمال کرده و در بخش دوم به دلیل اینکه این تغییرات جدید باعث لطمه زدن به محتوا اثر شده است، احمدزاده آن را نپذیرفته و باعث شده که فیلم از این رقابت خارج شود.
 
فیلم بهرام توکلی و وحید موسائیان چه وضعی داشتند؟
 
به نظر می‌رسید "آسمان زرد کم‌عمق" ساخته بهرام توکلی مانند کارهای قبلی او اثر قابل توجهی باشد و اینکه حسین علیزاده آهنگسازی این فیلم را برعهده داشت این نظر را که فیلمی باکیفیت و متفاوت از توکلی شاهد خواهیم بود، تقویت کرده بود.
 
اما شنیده ها حاکی است که "آسمان زرد کم عمق" تنها یک رای مثبت در هیات انتخاب داشته و مابقی اعضا با حضور آن مخالفت کردند. به همین دلیل فیلم جدید بهرام توکلی به دلیل کسب نکردن حداکثر آرا به بخش مسابقه راه نیافته است. البته توکلی در یک گفتگوی کوتاه عنوان کرد که این نظر هیات انتخاب است و آنها سلیقه خود را دارند.
 
همچنین فیلم "فرزند چهارم" ساخته وحید موسائیان که از پروژه‌های فاخر بنیاد سینمایی فارابی است و با بودجه‌های میلیاردی ساخته شده هم به دلیل نداشتن کیفیت مناسب به لحاظ ساختار و کارگردانی نتوانسته به بخش مسابقه راه پیدا کند.
 
دو فیلم توسط هیات انتخاب دیده نشده است
 
با وجود اینکه مسئولان بنیاد سینمایی فارابی مدعی بودند که نسخه ای از فیلم‌های "چ" ابراهیم حاتمی کیا و "آشغالهای دوست داشتنی" محسن امیر یوسفی را برای بازبینی تحویل دفتر جشنواره فجر داده شده  اما اعضای هیات انتخاب عنوان کردند که ما هیچ نسخه‌ای از این دو فیلم را ندیدیم.
 
پیش‌بینی بهترین آثار
 
و اما گویا  فیلم‌های "قاعده تصادف"، "دربند" پرویز شهبازی، "روز روشن" حسین شهابی و "من از سپیده صبح بیزارم" علی کریم از جمله آثار موفق و قابل توجه این دوره از جشنواره هستند. این آثار دیروز جواز حضور در جشنواره سی و یکم را از هیات انتخاب گرفتند. 
 
"آقای الف" اولین فیلم سه بعدی ایران چه شد؟
 
"آقای الف" ساخته علی عطشانی در هیات انتخاب، آرا مورد نظر را به لحاظ کارگردانی و ساختار به دست نیاورده است اما اجماع به گونه ای بوده که اعضا تصمیم گرفتند با توجه به استفاده این کارگردان از تکنیک روز دنیا این اثر را در بخش دیگری به نمایش بگذارند و از این کارگردان هم در این بخش تقدیر کنند. فیلم عطشانی نخستین فیلم سه بعدی در تاریخ سینمای ایران است و قطعا از کنار آن ساده نمی‌توان گذشت.
 
دو رزروی هم مشخص شد
 
در پایان خبر اعلام نهایی اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ و نگاه نو که دیروز از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام شد، آمده است: در هر دو بخش دو فیلم رزرو از سوی هیات انتخاب جشنواره پیش‌بینی شده است که چنانچه هر کدام از فیلم‌های منتخب به دلایل مسائل فنی نسخه نهایی آن ها تحویل دبیرخانه نشود، جایگزین می شوند.
 
خیلی از کارگردان ها و علاقمندان به سینمای ایران و جشنواره حتما منتظر هستند که این فیلم‌ها مشخص شوند که اطلاعات خبرنگار مهر به این کنجکاوی پاسخ می‌دهد. 
 
"تاج محل" دانش اقبال شاوی از تولیدات حوزه هنری و "این یک رویا نیست" محمود غفاری از جمله آثار رزرو این بخش هستند که در صورت آماده نشدن هر کدام از آثار فعلی بخش سودای سیمرغ و نگاه نو، این آثار وارد بخش مسابقه می‌شوند.
 
البته فیلم "این یک رویا نیست" هم مشکلات ممیزی دارد و باید در اولین فرصت این اصلاحات باید در فیلم اعمال شود تا بتواند در صورت ایجاد این شرایط وارد بخش اصلی شود.
 
فیلم دبیر جشنواره در دو بخش
 
فیلم "برلین منفی هفت" ساخته رامتین لوافی پور است که با بودجه میلیاردی در خارج از کشور ساخته شده است. این فیلم به تهیه کنندگی مشترک سیامک پور شریف و موسسه رسانه های تصویری تولید شده است. این در حالی است که مدیرعامل این موسسه محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره فجر است. همچنین مقصود جباری مجری طرح این پروژه نیز مدیر اجرایی این دوره جشنواره است.
 
در صورتی که سال گذشته محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم "قلاده‌های طلا" به تهیه کنندگی خود را از بخش مسابقه خارج کرد.
 
فیلم "برلین منفی هفت" در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو حضور دارد. پیش از این عباسیان در نشست مطبوعاتی جشنواره فجر در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: همانطور که در سال‌های قبل بنیاد سینمایی فارابی در سال‌های قبل جشنواره را برگزار می‌کرد و فیلم‌هایی را که از تولیدات خودش در این جشنواره شرکت می‌داد، "برلین منفی هفت" نیز از تولیدات موسسه رسانه‌های تصویری است.
 
آیا مهرجویی، قریبیان و داوود نژاد انتظارها را برآورده می‌کنند؟
 
شنیده‌ها حاکی است سه فیلم "گناهکاران" فرامرز قریبیان، "کلاس هنرپیشگی" علیرضا داوود نژاد و "چه خوبه برگشتی" داریوش مهرجویی نیز جزو آثاری بودند که به طور کامل نظر هیات انتخاب را جلب نکرده‌اند و برخی از آنها معتقدند که آثار این پیشکسوتان در مقایسه با ساخته‌های قبلی آنها آثار قابل توجهی نیستند.
 
فیلم‌های اولی یا دومی
 
یکی دیگر از نکات جالب آثار بخش نگاه نو این دوره از جشنواره، عناوین فیلم هایی است که ساخته های دوم برخی از کارگردانان هستند اما مشخص نیست به چه دلیل در این بخش حضور دارند!
 
"تجریش نا تمام" دومین فیلم پوریا آذربایجانی است. "روایت‌های ناتمام" این کارگردان چندین سال قبل در بخش فیلم های اول جشنواره فجر به نمایش درآمد و جالب اینجاست که خود کارگردان هم از این موضوع اطلاع دارد و برایش جای تعجب است.
 
"آرام باش و تا هفت بشمار" نیز فیلم اول رامتین لوافی پور است که تا کنون در جشنواره‌های مختلف خارجی به نمایش درآمده و جوایزی را هم از آن خود کرده است.
 
البته درباره کارگردان‌های دیگر همچون علی کریم، روح الله سهرابی و احسان عبدی پور که در بخش فیلم های اول حضور دارند، چنین موضوعی مطرح است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *