شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

قلعه‌نويي بايد سال‌ها بدود تا مثل پروين شود/ هرگز 6تايي‌ها را فراموش نمي‌كنم/ پیش‌بینی دربی

پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 240784
مربی شماره یک کشتی فرنگی دنیا گفت: اين يك نفر هم برايم همه چيز است و آن هم كسي نيست جز علي آقا، علي آقاي پروين. من از جواني‌ام سلطان علي پروين را از ته قلبم دوست داشتم و همچنان آن علاقه را به ايشان دارم. پروين الگوي من و سلطان ايران است.
به گزارش جهان، اسطوره‌اي مثل محمد بنا آنقدر محبوب است كه در آستانه دربي با او از دريچه‌اي كاملاً فوتبالي وارد بحث شويم. فكر مي‌كنيد بهترين مربي حال حاضر كشتي جهان علاقه‌اي به فوتبال دارد؟ آيا او هم مثل ساير قهرمانان رشته‌هاي ديگر فوتبال را با چشمي تنگ و با كينه نگاه مي‌كند؟ اصلاً علاقه‌اي به يكي از دو قطب تهراني دارد؟ سوالات شما را خود بنا در گفت و گو با ايران ورزشي پاسخ مي‌دهد.
 
فردا دربي است و شما يكي از پرسپوليسي‌هاي 2 آتشه هستيد كه هميشه پيروزي تيمتان در اين بازي براي‌تان مهم بوده. مي‌دانيم كه فوتبال را خيلي خوب پيگيري مي‌كنيد و از وضعيت تيم‌ها هم به خوبي اطلاع داريد فكر مي‌كنيد چه اتفاقي مي‌افتد؟ 

خب پرسپوليس الان نسبت به نتايجي كه در چند بازي گذشته گرفته شايد دربي متفاوتي را تجربه كند. به نظر من كلا اين دربي با دربي‌هاي ديگر متفاوت است چون پرسپوليس تنها راه و آخرين راه براي برگشت به روزهاي خوب را پيش رو دارد و بايد انتحاري بازي كند. اين تيم اگر ببازد خيلي چيزها را از دست مي‌دهد. پس مطمئن باشيد پرسپوليسي‌ها در اين بازي با جان و دل بازي مي‌كنند و شانس زيادي براي پيروزي دارند. من فكر مي‌كنم اين بازي 2 حالت دارد. يا پرسپوليس مي‌برد يا بازي مساوي مي‌شود اما شانس استقلال براي برد كاملاً صفر است. 

انگار شما خيلي خوش بين هستيد كه فكر مي‌كنيد استقلال شانسي براي رسيدن به پيروزي ندارد. 

نه تنها به خوشبيني من نيست. در اين بازي مي‌بينيد پرسپوليس يا مي‌برد يا در نهايت مساوي مي‌كند اما استقلال به هيچ وجه شانس پيروزي ندارد. البته اگر پرسپوليس آن پرسپوليس باغيرت باشد و بازيكنانش كمي، تنها كمي به پيراهن اين تيم و رنگ قرمزش تعصب داشته باشند و به پوشيدن آن افتخار كنند. آنوقت است كه مي‌بينيد پرسپوليس در دربي پيروز مي‌شود. 

براي اين بازي به ورزشگاه نمي‌رويد؟ 

من از زماني كه كشتي تمام شد دوست ندارم به جز روي تردميل و پارك محله‌مان جايي بروم. 

چرا دوست نداريد به ورزشگاه برويد؟ 

دوست دارم اما به خاطر مردم نمي‌روم. من اگر به ورزشگاه مي‌رفتم در جايگاه هواداران مي‌نشستم و به VIP نمي‌رفتم. 

شعار هم مي‌دهيد؟ 

شعار نه، اصلا. 

يعني نمي‌خواهيد تيمتان را تشويق كنيد؟! 

من بيشتر ترجيح مي‌دهم بازي را نگاه كنم. من تا به حال ورزشگاه نرفتم اما فكر مي‌كنم ديدن بازي از نزديك و در كنار مردم لذت خاصي دارد اما تشويق مال جواني است و من الان شرايط آن روزها را ندارم كه تشويق كنم. 

پس ادعا مي‌كنيد پير شده‌ايد؟! 


(با خنده) پير نيستم اما جوان هم نيستم كه بروم و تشويق كنم. اينها كارهاي دوران جواني است. به هر حال من دوست دارم راحت‌تر و بدون استرس بازي را با دقت نگاه كنم. 

اگر كه محمد بناي الان نبوديد و مردم شما را نمي‌شناختند، آن وقت مي‌رفتيد ورزشگاه؟ 

بله آن موقع راحت مي‌رفتم و لذت مي‌بردم. آن موقع نه تنها براي دربي بلكه براي همه بازي‌هاي پرسپوليس به ورزشگاه مي‌رفتم اما الان چون دوست ندارم جايگاه ويژه بروم و علاقه زيادي دارم كه كنار مردم باشم نمي‌توانم به ورزشگاه بروم چون اينطور هم مردم اذيت مي‌شوند و هم من، آنوقت نمي‌توانيم بازي را خوب ببنيم! 

بعد از المپيك حميد سوريان يك بار به اردوي استقلال رفت و با اين كارش به آبي‌پوشان روحيه داد. شما نمي‌خواهيد قبل از دربي به اردوي پرسپوليس برويد؟ 

نه، چون فكر مي‌كنم استرسشان زياد مي‌شود. ترجيح مي‌دهم به اردوي پرسپوليس نروم تا آرامش‌شان را براي بازي از دست ندهند. 

اگر آنجا بوديد دوست داشتيد با كدام بازيكن صحبت كنيد؟ 

من همه پرسپوليسي‌ها را دوست دارم و براي‌شان احترام زيادي قايل هستم اما در پرسپوليس تنها يك نفر را مي‌شناسم. اين يك نفر هم برايم همه چيز است و آن هم كسي نيست جز علي آقا، علي آقاي پروين. من از جواني‌ام سلطان علي پروين را از ته قلبم دوست داشتم و همچنان آن علاقه را به ايشان دارم. پروين الگوي من و سلطان ايران است. 

گفتيد علي آقا، فكر كرديم منظورتان علي كريمي است. ظاهرا به اين بازيكن هم علاقه زيادي داريد. 

علي كريمي هم جزو بهترين‌هاي فوتبال ايران است. من علاقه زيادي به بازي و شخصيت كريمي دارم و خوشبختانه مي‌بينيم كه علي كريمي به لحاظ شخصيتي روز به روز هم كامل‌تر مي‌شود. او دارد به لحاظ شخصيتي بزرگ مي‌شود اما بايد تلاشش را ادامه بدهد تا بزرگ‌تر، بزرگتر و بزرگتر شود. او بايد بعد از فوتبالش چهره ماندگاري شود. فوتبال و دوران قهرماني مي‌گذرد و فوتباليست‌هاي ما بايد سعي كنند به لحاظ شخصيتي به شكلي باشند كه مثل علي پروين، علي دايي، حسين كلاني و كريم باقري بعد از فوتبالشان نميرند و از ياد نروند. ديگر همه مي‌دانيم ورزشكاران دوبار مي‌ميرند. يك بار وقتي كه دوران قهرماني شان تمام مي‌شود و يك بار هم بعد از آن است. همه ورزشكاران ما بايد به صورتي رفتار كنند كه بعد از زمان قهرماني‌شان براي مردم زنده باشند، براي هميشه. شايد يكسري بگويند محمد بنا مدام دارد در مورد فوتبال صحبت مي‌كند و از آن ايراد مي‌گيرد اما باور كنيد من خودم عاشق فوتبالم و فوتباليست‌ها را دوست دارم. قبلا فوتباليست بودم و اگر از مجيد جلالي، وحيد قليچ و... بپرسيد متوجه مي‌شويد كه من چقدر به فوتبال علاقه دارم. 

بله اتفاقا هم مجيد جلالي و هم علي پروين بعد از المپيك در مورد زماني كه هم محله‌اي بوديد و با هم فوتبال بازي مي‌كرديد صحبت كرده بودند. 

آن روزها خيلي خوب بود. اتفاقا بازي‌ام هم خوب بود و اجازه نمي‌دادم هيچ توپي وارد دروازه‌ام شود. 

دوست داشتيد اين دربي را در كنار همان هم محله‌اي‌هاي قديمي مثل علي پروين، مجيد جلالي، وحيد قليچ و... تماشا مي‌كرديد؟ 

نه، اصلا. داريد براي من نقشه مي‌كشيد. نكند برنامه‌اي داريد! 

نه اينطور نيست، تنها مي‌خواستيم بدانيم دوست داشتيد در اين شرايط بازي را تماشا كنيد تا يادي از گذشته‌ها شود. 

نه، دوست ندارم چون من اگر در اين جمع قرار بگيرم تنها مي‌خواهم از گذشته صحبت كنم، از وقتي كه هم محله‌اي بوديم. صحبت كردن در مورد آن زمان خيلي لذتبخش است. پس دوست ندارم در اين جمع دربي را ببينم، دوست دارم بدون حرف و با آرامش بازي را ببينم. 

يعني صحبت كردن از گذشته را به ديدن دربي ترجيح مي‌دهيد؟ 

ديدن دوستانم را به همه چيز ترجيح مي‌دهم اما اگر دربي را بخواهيم با هم ببينيم نمي‌شود چون مثلا مجيد جلالي كه مثل كامپيوتر مي‌ماند مي‌خواهد 90 دقيقه چشمش به تلويزيون باشد و هيچ كدام از لحظات بازي را از دست ندهد. من هم دوست دارم از گذشته صحبت كنم كه اينطوري نمي‌شود. كلا نمي‌چسبد با فوتبالي‌ها نشست و بازي فوتبال ديد! 

تا جايي كه مي‌دانيم شما خيلي هم اهل كري خواني هستيد و هميشه براي دربي با برادرتان كل كل مي‌كنيد... 

اتفاقا الان هم همينطور است. البته برادرم ترسيده و انگار فكر مي‌كند استقلال نمي‌تواند ببرد. او قابليت‌هاي استقلال را مي‌داند و خبر دارد كه خسرو حيدري نمي‌تواند بازي كند اما فكر مي‌كند چون وضعيت پرسپوليس مناسب نيست، تيم ما انگيزه بيشتري براي پيروزي دارد و سعي مي‌كند ببرد. با اين تفاسير كار براي استقلال خيلي سخت خواهد شد. من هم احترام خاصي براي استقلالي‌ها قايلم اما فكر مي‌كنم پرسپوليس مي‌برد. 

الان نمي‌خواهيد براي همه استقلالي‌ها كري بخوانيد؟ 

تنها مي‌گويم كه من دوره 6 تايي‌ها بودم و هيچ وقت آن 6 تا را فراموش نمي‌كنم. 

پس مي‌خواهيد به استقلالي‌ها بگوييد 6 تايي ها... 

(مي‌خندد) من البته استقلالي‌ها را دوست دارم، مخصوصا امير قلعه نويي. من خيلي دوست داشتم پرسپوليس هم يك قلعه‌نويي داشت. البته هيچ كس به اندازه پروين در فوتبال افتخار ندارد و كلا لنگه پروين نداريم اما قلعه‌نويي هم در اين سال‌ها خيلي خوب كار كرده. 

خيلي‌ها فكر مي‌كنند قلعه‌نويي از پروين الگو مي‌گيرد و مي‌خواهد مثل او باشد. 

قلعه‌نويي بايد سال‌ها بدود تا مثل علي پروين شود. من تنها به خاطر پروين طرفدار پرسپوليس هستم و اگر به خاطر او نبود تيم ژوزه را دوست نداشتم. به هر حال من مثل هميشه با تعصب جلوي تلويزيون مي‌نشينم و بازي را نگاه مي‌كنم و دعا مي‌كنم استقلال ببازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درورد بر اسطوره ورزش کشتی فرنگی ایران جناب اقای محمد بنا