پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۱
پایان تامل برانگیز یک سریال ;

سرانجام شمس العماره هوس را پذیرفت

چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 75948
سرانجام شمس العماره هوس را پذیرفت
سریال کم محتوای "شمس العماره" پس از مدتی طولانی سرانجام به پایان رسید.

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر جهان، جدای از فیلمنامه ضعیف، پایان عجیب و غریب این سریال نیز تاسف عمیق بینندگان این مجموعه را دو چندان نمود.
 
کارشناسان معتقدند در این  سريال تلويزيوني، تم اصلي و ايده جدي، مربوط به شیوه انتخاب همسر يك دختر دم بخت براي زندگی آينده خود بوده است که این سریال نتوانست با توجه به فرهنگ ملی و بومی نکته آموزنده ای را در این زمینه انتقال دهد.
 
اما در حالی که انتظار می رفت دست اندرکاران این سریال حداقل با یک کارشناسی جدی پایانی معنادار و حساب شده برای این سریال در نظر بگیرند در یک اقدامی عجیب دختر سخت گیر این سریال که هرکدام از خواستگارانش را بدلایلی جواب می کرد این بار هوس را پذیرفت و با فردی ازدواج نمود که به اصطلاح با یک نگاه عاشق وی شده و هیچ گونه عقل و منطقی را در انتخاب خود شریک نگرفت! تا بدین ترتیب پیامی ناخوشایند برای مخاطبان این سریال به ارمغان آورد.

با خبر شدیم با افزایش اعتراضات مردم 18قسمت پایانی این سریال حذف شد و تعداد خواستگاران از 12 نفر به 7 نفر كاهش پیدا كرد.

امید است رسانه ملی با برنامه ریزی بهتر سریالهای فاخر و آموزنده را که قدرت جذب و تاثیر گذاری بیشتر در بین مخاطبان را داشته باشد فراهم آورد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الحمدالله با عنایت رییس محترم صدا و سیما در چند سال اخیر شاهد چندین سریال تولید شده بی محتوا و فیلمهای سخیف و کم ارزش خارجی هستیم که با یک شروع خوب و پایان بدون نتیجه و سردرگم که بیشتر وقت مخاطبان را میگیرد هستیم!!!؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
انصافا این سریال به جز کمی ماهیت طنز که انهم بعضا خوب ساخته و پرداخته نشده بود، چیز مثبت دیگری برای بیان و نمایش نداشت. ولی تا دلتان بخواهد مسائل منفی داشت. اینکه دختری همزمان با خواستگاران متعدد خود به راحتی بگوید و بخندد و خود را به لحاظ اخلاقی مقید و متعهد در قبال شخصیت طرف مقابل خود نداند، اینکه ملاک مشخصی برای انتخاب همسر در خواستگاران فراوانی که برای سرکار خانم می امدند دیده نشد، و بسیاری دیگر از اینگونه حرفها، نشان دهنده ضعف اخلاقی و اعتقادی در سناریوی این سریال بود.
این سریال به جای نشان دادن اصول صحیح انخاب همسر، چه از جانب پسر و چه از جانب دختر ، بیان معضلات موجود بر سر راه جوانان برای ازدواج که عمده آنها ریشه فرهنکی و معرفتی دارد، الگو سازی مناسب و بیان ملاکهای واضح و مشخص مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی، صرفا به لودگی و هجو پراکنی پرداخت.
اینکه لیلا خانوم، شخصیت اصلی داستان، نگاهش به خواستگارانش همانند کالایی بود که در صدد انتخاب بهترین از میان انها بود، و حاضر نبود جواب خواستگار قبلی را بدهد تا خواستگار بعد بیاید، بسیار زننده بود. البته اینکه یک خانوم همزمان چندین خواستگار داشته باشد، فی نفسه بد نیست و بسیاری از دختران امروزی، خواستگاران متعددی دارند، ولی نوع نگاه به خواستگارها در این مجموعه مناسب نبود.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هم مجموعه ضعيفي بود كه صرفا مي توان به هنر بازيگري افراد آن كه با لوندي خاصي هم همراه بود اشاره نمود وگرنه نوع خواستگاري و انتخاب افراد و بازي كردن با شخصيت خواستگاران و به صف گذاشتن خواستگاران و نوشتن ماتريس اولويت ها و... و در نهايت انتخاب از روي ديدن و تكان خوردن دل كه با معيارهاي عقلي و مذهبي منافات دارد جزو نقاط ضعف فيلم بود فقط نام قديمي شمس العماره ( اتوبوس هاي قديمي) كه واقعا پاي افراد زيادي را با اتوبوس به اصلطلاح شمس العماره به اين عمارت بازكرد زيبا بود و بس.
نمي دانم چطور هيئت نظارت بر سيما اين مجموعه را مورد تاييد قرار داد؟
Iran, Islamic Republic of
من هم با عنوان شما در مورد پايان اين سريال بي محتوا و هجو كاملا موافقم
Iran, Islamic Republic of
در اين سريال فمنيستي پري خانم شوهر چهارمش را پس از انتخاب وادار به خواستگاري ميكند .اراده دريا در شكل گيري ازدواج وپس از ان بر شكور مفلوك غالب است.زيور بمراتب از رحمت عاقلتر است.چندين خواستگار كه بنظر در برگيرنده شخصيتهاي جوان امروز ايراني است بازيچه دست ليلا هستند .ليلاي قهرمان فرخ پارسا را با اراده اهنينش! پس از سي سال وادار به ازدواج با عمه ميكند . شريفه مصمم ويكدنده كه جهت ادامه تحصيل عازم كشور كانادا ميباشدباعث ميشود تا رحمت خول ومتعصب به خواستگاري اميد (خواستگار فراري دخترش) برود.و.... دريك كلام به صورت شوخي وجدي در اين سريال شخصيت زن به گونه اي ظريف سنت شكن معرفي ميشود..حتي زيور خيلي عاقلتر ومتجددتر از رحمت است.ناخواگاه ياد ان دختر به اصطلاح سنت شكن كشف حجاب كه سالها بعد وزير اموزش وپرورش شاه شد يعني فرخ روي پارسا ( سي سال پيش اعدام شد ) ميافتم.جالب اينست كه عشق گمشده شمس الزمان كه در بخش اعظم داستان معماي ان بيننده را به دنبال خود ميكشد .پس از سي سال در اثر اين سنت شكنيهاي گاهي بجا واكثرا بيجا با نام " فرخ پارسا" زنده ميشود وبعداز ان شور وحيات در رگهاي شمس العماره جاري ميشود
Portugal
باسلام
والله دستشون درد نکنه علیرغم این همه محدودیت هایی که ریشه در اسلام عزیز دارد(ظاهری آراسته و با آرایش(گریم) نزدیک به هم و توچشم هم نگاه کردن و خلوت کردن در یک اتاق و ... که همه از دیدگاه شرع حرام است)آیا اصولا می تونن فیلم بسازن و فیلم بازی کنن؟ ! و امکان ندارد فیلمی ساخته شود که در آن ایرادی و یا نکات منفی از منظر اسلامی دیده نشود. از همه مهمتر، منتقدین محترم یک سریال و یا فیلم معرفی کنید که موازین شرعی در آن رعایت شده باشد؟ بگذارید در کنار صدها شبکه ماهواره ای فعال در فضای کشورها، صدا و سیما کارش را بکند. و الا اگر جام جمی در کار نباشد ما که در خارج از کشور بسر می بریم مجبور می شویم از کانال های از حد گذشته را برای سرگرمی و اوقات فراغت برگزینیم؟! یک مقدار انصاف هم خالی از لطف نیست!
با احترام به نظرات دوستان.
سری به پشت بام ها زده اید؟
صد ها هزار دیش ماهواره خود نمایی می کند.
چگونه میتوان قشر دارنده ماهواره را به رسانه ملی جذب کرد؟
با سریال صاحبدلان؟یاروایت فتح؟
عزیزان میبایست کمی با احتیاط عمل کرده و مخاطبان را به راحتی فراری ندهیم.
Iran, Islamic Republic of
حالا مختار نامه هم میاد میبینیم مردم چقدر نگاه میکنند!
Iran, Islamic Republic of
گمان باطلی است که بانمایش فسادوتباهی میتوان از حق دفاع کرد شما هرقدر به سمت ابتذال بروید نمیتوانید به پای غرب برسید پس همان بهتر که به اسلام وارزشهای اسلامی روی اوریدکه دنیا تشنه معنویت است نه ابتذال.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با عرض پوزش از خوانندگان محترم بابت كلماتي كه به كار خواهم برد!
مسايل جنسي واقعيتي از زندگي بشراست و بشر نمي تواند آن را ناديده بگيرد چنانكه قضاي حاجت و اجابت مزاج نيز واقعيتي از زندگي بشر است كه البته اگر به اين دومي نپردازد عنقريب تلف خواهد شد اما آيا هرچه واقعيت و يا دغدغه بشر است بايد به تصوير كشيده شود!
مشكل نويسندگان و فيلمسازان ما اين است كه هدف خلقت و همان پرسشهاي بنيادين زندگي بشري را درك نكرده اند.اگر مبنا كمك به تعالي بشر باشد آن گاه اين سوال پيش نمي آيد كه چرا نبايد به مسايل جنسي پرداخت.آيا آنان انسان را اين قدر پست تلقي مي كنند كه براي پر كردن اوقات فراغت او ... زن و مرد نامحرم را گزينه مناسب مي دانند!؟
دوستي كه مي گويد مردم به شبكه هاي خارجي رو مي آورند آيا توجه دارد كه علت چيست؟آيا شبكه هاي خارجي ارزشهاي انساني را بهتر تبليغ مي كنند !؟آيا محتواي تعالي بخش آن شبكه ها بيشتراست؟!
البته اين سخن من تاييد صدا و سيما به هيچ وجه تلقي نگردد
آيا مردم در زندگي روزمره اجازه دارند به حريم خصوصي ديگران وارد شوند؟ اگر پاسخ منفي است پس چرا توقع داريم يك تصوير گر به سراغ اين حريم ها برود !؟
آيا ما انسانها را چشم چران و هوس باز تلقي مي كنيم كه بايد براين اساس شهوت آنان را با اين تصاوير ارضاء كنيم؟!
دليل گسترش فساد جنسي رعايت نكردن حريم هاست! وقتي جوان عفاف پيشه نمي كند وچشم بر گناه نمي بندد ثمره آن از دست دادن حيا و رو كردن به ارضاءشهوت كاذب پديد آمده از جانب همين بي حيايي است!
مرد متاهل بر اساس نياز طبيعي به همسر گرايش پيدا مي كند اما اگر مدام تصاوير مستهجن پيش روي او قرار دهيد و او هم با بي شرمي به آن نگاه كند شهوتي كاذب در او پديد مي آيد كه خواه ناخواه همسر شرعي و قانوني و عرفي او از پاسخگويي به آن عاجز خواهد بود !
اگر قرآن عزيز و مهجور فرموده كه چشم از نامحرم برگيريد كه آين كار براي شما پاكيزه تر است توجه به همين مضرات نگاه آلوده به شهوت داشته است!
يكي از مشكلات سينماو تلويزيون اين است كه عنصري همچون حيا را بر نمي تابد! مي گوييد نه! ولي بايد اين واقعيت را پذيرفت وقتي به هنر پيشه گفته مي شود تو بايد چنان در چشم طرف مقابل بنگري و چنان حسي بگيري كه واقعا همسر او هستي و يا اين كه هر چه عاشقانه تر و واقعي تر جملات عاشقانه را بيان كني ! آيا اين با حيا مي سازد؟
نمي توان همچون كبك سر خويش را در برف فرو برد!
به نظر من اساسا سينما وتلويزيون وبه ويژه نويسندگان نبايد جاذبه را منحصر در ورود به حريم هاي خصوصي بدانند كه اين نشان از كوته فكري و يا شهوت پرستي دارد!
بايد افق هاي نو را تجربه كرد بايد به مسايلي پرداخت كه بشر به تنهايي قادر به حل آن نباشد وگرنه يافتن راهي براي توالد وتناسل را بشر هزاران سال است كه مي داند! وتصوير كردن ماچ و بوسه هم كه محبت را نهادينه نمي كند بلكه بايد به بشر راه درك بهتر از همنوع خويش را نشان داد ! حوزه مسايل جنسي هيچگاه معضل نبوده است و اتفاقا از روزي كه با بي حيايي مسايل جنسي را به تصوير كشيدند اين حوزه مشكل دار شده است!
واما شمس العماره كه چيزي جز ترويج اعوجاجات فكري در حوزه مسايل ازدواج در قالب رفتارهايي مطلوب و مورد پسند نبوده است! پول مردم تلف شد تا فردي افكار نسنجيده و چكش نخورده را به خورد مردم دهد!!
Iran, Islamic Republic of
تفاوت کار فيلم نامه نويسان در اين سريال کاملا مشهود بود، به نظر من سريال تا قبل از ماه رمضان روند خوبي را حد اقل از بابت طنز ش داشت. اما بعد از عيد حتي طنز هم نبود و سريالي کاملا بي معني بود که به واسطه ي تبليغات سعي در فاخر نشان دادن خود داشتند