جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران

جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 427480
دبیر حزب هیات موتلفه اسلامی با بازخوانی واقعه ۲۶ خرداد سال ۴۳ گفت : اعمالی که محمدرضا شاه در۱۵ خرداد انجام داد در شان هیچ حکومتی چه اسلامی یا غیراسلامی نیست.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، محمدنبی حبیبی در سخنان پیش از خطبه های نماز سیاسی عبادی جمعه این هفته تهران با اشاره ۲۶ خرداد سالروز شهادت تیرباران شهیدان امانی، نیک نژاد، بخارایی و صفار هرندی از اعضای هیات موتلفه اسلامی افزود: شاید خیلی ها بپرسند چرا حزب موتلفه اسلامی در اوایل سال ۴۳ دست به ماشه برد؟

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم گستاخی های رژیم پهلوی را مطرح کنیم به سخنرانی های متعدد نیاز است، اظهار داشت: رژیم پهلوی در مزدوری آمریکایی ها در کشور ذره ای تردید به خود راه نمی داد و حتی با پیشنهاد حسن علی منصور نخست وزیر وقت لایحه ای در مجلس تصویب شد که باورنکردنی است.

حبیبی اضافه کرد: براساس قانون مصوب مجلس ملی در آن زمان شهروندان آمریکایی که به عنوان کارشناسان نظامی و اقتصادی به ایران می آمدند ، اگر مرتکب جرم می شدند قوه قضاییه صلاحیه مجازات آنها را نداشت .

دبیر حزب هیات موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: اعضای حزب موتلفه از تصویب این قانون در مجلس آگاه شدند و به امام (ره) گزارش دادند که حضرت امام راحل دراین خصوص سند خواستند.

وی ادامه داد: مرحوم حیدری ماموریت پیدا کرد این سند را از اسناد بایگانی شده سری از مجلس بیرون بیاورد و با نفوذی که انجام شد این سند را بدست آورد وبه محضر امام تقدیم کرد.

حبیبی با ذکر خاطره ای از آن دوران، گفت: یادم هست در آن زمان که سال آخر دبیرستان بودم یکی از بستگانم که در وزارت راه حسابدار بود به من گفت که لیستی که برای حقوق می نویسیم برای کارشناسان خارجی یک ستون ویژه نوشته شده و بالای ستون نوشته شده حق توحش.

دبیر حزب هیات موتلفه اسلامی افزود: با این حقی که برای کارشناسان آمریکایی در نظر گرفته شده بود، گویا این غول های بی شاخ و دم آمریکایی دنیای متمدن را ترک کردند و و به خاطر افتخاری که دادند و آمدند حق توحش می خواستند.

حبیبی تصریح کرد: شهید مطهری با دیدن این فضای پر از رعب و ترس در یکی از جلسات شورای مرکزی موتلفه اسلامی گفته بود، منبر رفتن و اطلاعیه دادن کاری از پیش نمی برد باید چند نفر از رژیم شاه به خاک افکنده شوند که شورای موتلفه با دیدن این اوضاع و مایوس شدن مردم از ادامه مبارزه و وحشی گری های شاه در بخش های مختلف بعد از رهنمود شهید مطهری جلسه ای تشکیل می دهد که ۱۸ ساعت طول می کشد و در آن جلسه تصمیم به اقدام مسلحانه می گیرند.

وی با بیان اینکه امام در آن زمان تبعید بود و برای انجام این کار به فتوا نیاز داشتیم، ادامه داد: مبارزه را درچارچوب قوانین دینی انجام دادیم و از این رو مرحوم خاموشی حضور مرحوم آیت الله گیلانی رفت تا برای انجام اقدامات مسلحانه استفتا بگیرد که ایشان می فرمودند اگر دسترسی به خود شاه هم پیدا کردید بزنید.

حیبی اضافه کرد: بنابراین سربازان پیشگام ما در حزب موتلفه اسلامی بعد از دریافت فتوا به اقدام مسلحانه دست می زنند.

دبیر حزب هیات موتلفه اسلامی با گرامی داشت شهدای ۲۶ خرداد سال ۴۴ و ترور کنندگان حسنعلی منصور اضافه کرد: شبی که قرار بود فردای آن این چهار سرباز گمنام را تیرباران کنند، چهار شهید دست روی شانه هم گذاشته و مربعی تشکیل می دهند و نه تنها نمی هراسند بلکه سوره مبارکه 'والعصر' را به صورت سرود می خوانند تا اینکه در نهایت در ۲۶ خرداد تیرباران شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *