جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۹
۱۲
نگاهی به وضعیت جامعه پزشکی کشور؛

درد پزشکی را معالجه کنید!

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 356588
مراجع رسیدگی‌کننده به تخلفات پزشکی مملو از شکایاتی است که از این قشر می‌شود. حجم این شکایات به‌گونه‌ای است که بسیاری از شکات از شکایت خود صرف‌نظر می‌کنند و عطای حکم قضایی را به لغای آن می‌بخشند.
درد پزشکی را معالجه کنید!
سرویس جامعه جهان نيوز- طبابت یکی از حیاتی‌ ترین مشاغل در دنیای سنتی بوده و جایگاه خود را در جهان مدرن نیز حفظ کرده. اگرچه میان طبابت در دنیای سنتی و مدرن تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، اما پزشکی همچنان در هر دو جامعه، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

هنگامی که فردی بیمار می ‌شود، آماده است تا تمام دارایی خود و نزدیکانش را برای بهبود و رهایی از مرگ هزینه کند. حتی اگر مسأله مرگ و زندگی هم نباشد، مردم آماده هستند برای بهبود زندگی خود هزینه‌ های قابل ملاحظه‌ ای پرداخت کنند.

روزگاری نه‌چندان دور، هرچند تهران به برکت وجود بزرگانی از جمله دکتر حسابی صاحب دانشگاه شد، اما هنوز در رشته طبابت چندان فارغ‌التحصیل نداشت که بتواند اقصی نقاط کشور را زیر پوشش خدمات پزشکان ایرانی قرار دهد.

دیربازده‌بودن رشته پزشکی به خاطر طولانی شدن ایام تحصیل موجب شد تا این رشته هم –مانند هر چیز خوب دیگری- در انحصار اقشار مرفه جامعه بماند؛ از این‌رو پس از فارغ‌التحصیلی پزشکانی که در ناز و نعمت بزرگ شده بودند، حاضر به حضور در نقاط دورافتاده نبودند. به این ترتیب همچنان کشور از پزشکان هندی و پاکستانی بهره می‌برد تا سرانجام از همین هم محروم شد.

اخیراً ازدیاد جامعه پزشکی چنان شده که پزشکی عمومی به شغلی کم‌درآمد تبدیل شده است. دولت با پرداخت ماهی یک میلیون تومان، پزشکان جوان را ترغیب می‌ کند به نقاط دور‌افتاده بروند و البته این مبلغ برای این قشر که عمدتاً بیکار هستند یا به مشاغل دیگری مانند کار اداری، مسافرکشی و... رو می‌آورند، را به آسانی ترغیب می‌نماید.

ازدیاد کمیت در جامعه پزشکی مشکل از میان رفتن کیفیت در این فارغ‌التحصیلان را فراهم نموده است. در کنار از میان رفتن خبرگی در بیشتر صاحبان مشاغل در کشور، ناکارآزمودگی پزشکان بیشتر خود را نشان می‌دهد، چرا که هر اشتباه ایشان با جان مردم سروکار دارد و کیفیت زندگی ایشان را به خطر می‌اندازد.

مراجع رسیدگی‌کننده به تخلفات پزشکی مملو از شکایاتی است که از این قشر می‌شود. حجم این شکایات به‌گونه‌ای است که بسیاری از شکات از شکایت خود صرف‌نظر می‌کنند و عطای حکم قضایی را به لغای آن می‌بخشند.

سهمیه‌های بی‌رویه موجب ورود ضریب هوشی‌های پایین به حوزه پزشکی و پیراپزشکی شد و پس از آن حرص دولت‌ها برای بالا بردن آمار تولید پزشک، به این موجب ناکارآزمودگی دامن زد.

امروزه با پزشکان جراح و متخصصی روبرو هستیم که فراموش می‌کنند پس از عمل جراحی آنتی‌بیوتیک تجویز کنند. پزشکان عمومی‌ای که با تحویز داروهای اشتباه برای سرماخوردگی یک فرد –در آخرین مورد رسانه‌ ای‌شده- یک دختر بچه را برای همیشه از نعمت دیدن محروم می‌کنند.

به نظر می رسد، که رابطه تولید و تقاضا همه جا صادق است. وقتی تولید دانش آموختگان پزشکی این‌گونه بی رویه باب می شود، بی تردید اینان بعداً مشکلات عدیده ای برای کار و مورد توجه قرار گرفتن در جامعه خواهند داشت. اصل تقسیم کار که ناظر به به تفکیک کارکردی و  مسئولیت‌پذیری افراد مربوط می شود، وقتی کارآمد است که افراد در مشاغل مختلف به گونه ای متعادل توزیع و به طرزی شایسته‌سالارانه توزین شده باشند. در غیر این صورت بروز آنومی (نابهنجاری) اجتماعی و اقتصادی گریزناپذیر است.

در نهایت اینکه لازم است دولت- خصوصاً وزارت بهداشت- هم در مرحله پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی، هم تربیت و آموزش و هم جذب و اشتغال آنان اهتمام و دقتی افزون تر داشته باشد. پزشکی با جان افراد سروکار دارد و برای آن باید از جان مایه گذاشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در مساله پرورش نیروی متخصص پزشکی کمیت فدای کیفیت شد و در این زمینه دانشگاه آزاد نقش بسزایی داشت!!!!
دانشگاه آزادو ولش کن...
فوقش 500 تا پزشکی هرسال میگیره.
برو ببین این بین الملل ها دارن چییییکار میکنن.
هر دانشگاه علوم پزشکی واسه خودش یه کیسه دوخته صدهاااا دانشجوی پزشکی سالیانه میگیرن و شهریه های کلان میگیرن از پولدارا و ضریب هوشیهای پایین و درآمد زایی میکنن.
واقعا واسه وزارت بهداشت متاسفم و واسه نخبه های تک رقمی و دو سه رقمی این کشور دلم میسوزه...
احسنت دقیقا با این نظر موافقم
مسعود رحمانی
دانشگاه آزاد متخصص پزشکی تربیت نمی کند و فقط در داروسازی و دامپزشکی و دندانپزشکی متخصص دارد.
قدرت الله عیوضی آتش بیگ
United States
هنوز هم در کشور ما پزشک کم است و همین افرادی که بی سواد هم باشند از پزشکان هندی و پاکستانی بهتر هستند. این باعث بهتر شدن عدالت اجتماعی و بهره مندی مردم از امکانات است. اگر پزشکی به کارهای دیگر می رود دلیلش نبود کار نیست علت عدم حضور آنها در مناطق محروم است. الان در شهرهای کوچک پزشک متخصص نیست و این به علت جستجوی درآمدهای بالا در شهرهای بزرگ است و تا شهرهای بزرگ اشباع نشود کسی به این شهرها نمی رود.
من نمی دونم شما بر اساس چی می گید پزشکها بیکارند یا ماهی یک میلیون می گیرند؟! این را حتما از زبان یک پزشک نوشتید. تو شهر ما که شهر نسبتا محرومی است پزشکهای عمومی با حقوق بالای 5 میلیون استخدام می شوند و پزشکان متخصص با حقوق بالای 15 میلیون. تازه پزشکها به زور میان و حاضر به کار با این حقوقها نیستند.
حمید
سلام
اغراق کرده اید
پزشک عمومی آنقدر هم بیکار نیست که به خاطر یک میلیون به روستاها برود الان حتی در شهر های بزرگ پزشک عمومی به راحتی میتواند ماهی حداقل دو سه میلیون در بیاورد
اتفاق همینزوره شما اشتباه می کنی
بعید می دونم
ط ک پ
بابا صد رحمت به پزشکی
بازم دانشگاه آزاد به شدت رشته های دیگه وارد عرصه پزشکی نشده وگرنه در هر خونه که صدا می زدی آقا یا خانم دکتر سه نفر آدم بیکار می اومدن بیرون!!!
کاری که دانشگاه آزاد ه. با خیلی رشته ها کرد
حق گفتی داداش
ولی اوضاع رشته های پزشکی حالا حالاها مونده به بقیه رشته ها برسه
arash
Iran, Islamic Republic of
بیشتر شبیه مطلب طنز بود تا تحلیل و یا شاید نویسنده داره به حقوق بالای پزشکان کنایه میزنه
والا این که دیگه تحقیق آنچنانی هم نمی خاد
شما برو یه سر بزن آگهی های کار برای پزشگان عمومی...حقوق های بالای 5 تومن،بالای 12 تومن در مناطق کم جمعیت با جای خواب و غذا یعنی بیشترش پس انداز
دوره طرح کی گفته یه تومن هست آخه...شما برو سمت کردستان یا سیستان بپرس یه طرحی چقدر میگیره....کمتر از 10 نمیگیرن
دمت گرم بعد یه مدت یه دل سیر خندیدم