پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲۴
۴۷
یک تحلیل متفاوت از سخنان آتشین روحانی علیه منتقدان؛

رئیس جمهور یک تنه زمین بازی را عوض کرد!

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 374984
آقای روحانی که در دوران ریاست جمهور محمود احمدی نژاد، ادبیات و برخی اظهارات وی را حسابی به چالش کشیده بود و در شان عنوان رئیس جمهور نمی دانست، این بار خود همان طوری رفتار کرد که روزی به آن می تاخت.
رئیس جمهور یک تنه زمین بازی را عوض کرد!
سرویس سیاسی جهان نيوز: حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور صبح روز دوشنبه در همایش سالانه سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، در سخنانی غیرمنتظره و بی‌سابقه منتقدان رویکرد هسته‌ای دولت را بشدت مورد حمله قرار داد.

وی با بیان اینکه "کافر همه را به کیش خود پندارد"، منتقدان را به "تعامل هراسی" متهم کرد و گفت: دائم شعار می‌دهند اما بزدل سیاسی‌ هستند. هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرمی که نلرزید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده ما چکار کنیم."

این اظهارات درست زمانی بیان شد که تقریبا هیچ انتقادی در روزهای پیش از آن درباره موضوع هسته‌ای بیان نشده بود که حتی هفته‌های پیش از آن هم فضای انتقاد از عملکرد هسته‌ای دولت، کاملا آرام و بدون حاشیه بود.

با توجه به این واقعیت، نگاه بخشی از ناظران سیاسی به سمت و سوی دیگری رفت و گمانه زنی‌هایی درباره پشت پرده این هجمه ناگهانی مطرح شد. در نهایت این تحلیل شکل گرفت که هدف اصلی رئیس جمهور نه تاختن به منتقدان رویکرد هسته ای که "انحراف افکار عمومی از چند واقعه مهم غیرسیاسی" بوده است.

همزمانی سخنرانی آقای روحانی با صدور رای دادگاه لاهه به نفع امارات در پرونده کرسنت، افزایش انتقادات از رانت ۶۵۰ میلیون یورویی، سقوط هواپیمای مسافربری و استیضاح وزیر علوم، تحلیل فوق را به واقعیت نزدیک تر کرد.

ایران در حالی پرونده کرسنت را در دادگاه لاهه به امارات واگذار کرد که بسیاری از دلسوزان از همان روز رای اعتماد زنگنه هشدار دادند که انتخاب وی به عنوان وزیر نفت به صلاح نیست. پس از آن هم بارها کوشیدند که دولت به رد و بدل شدن رشوه در این پرونده اذعان و آن را ملغی کند یا دست کم وزیر نفت با پیگیری مجدانه پرونده، برای نجات ایران از ضرر هنگفت در معامله گازی با امارات بکوشد اما رای دادگاه از واقعیت دیگری حکایت داشت.

این خبر تلخ و کم کاری بزرگ مسئولان دولتی در شرایطی رسانه ای شد که اعتراضات منتقدان به دفاع رئیس جمهور از مسئولان اعطا کننده رانت ۶۵۰ میلیونی یورویی، بالا گرفته بود. سوءمدیریت در صنعت هواپیمایی، سقوط یک هواپیمای مسافربری و کشته شدن حدود ۴۰ هموطن هم فشار افکار عمومی بر دولت را بیشتر کرده بود.

در چنین شرایطی ایجاد یک محور ثانویه و منحرف ساختن نگاه‌ها به سمت موضوعی حاشیه ای و کاذب می توانست تا مدتی خیال دولتمردان را از پاسخگویی به چند اشتباه سهمگین راحت کند؛ کاری که رئیس جمهور یک تنه آن را بر عهده گرفت، حتی به بهای عبور از شعارها و وعده های خود.

البته یک تحلیل همسوی دیگر هم در میان برخی محافل سیاسی مطرح است که علت اصلی تندی اخیر رئیس جمهور را برآورد او از نتیجه مذاکرات هسته ای می داند. بر اساس این تحلیل، آقای روحانی به این نتیجه رسیده که مذاکرات به شکست انجامیده و از آنجایی که او منتقدان عملکرد هسته ای دولت را در این شکست دخیل می داند، عصبانی شده و به آنان پرخاش کرده است.

در هر صورت، آقای روحانی که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ادبیات و برخی اظهارات وی را حسابی به چالش کشیده بود و در شان عنوان رئیس جمهور نمی دانست، این بار خود همان طوری رفتار کرد که روزی به آن می تاخت. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که وزرا و مدیران دولتی رویکرد رئیس جمهور را سرلوحه خود قرار دهند و موجی از بداخلاقی سیاسی و منتقد ستیزی در جامعه به راه افتد و فضای کار و خدمت را به میدان تاخت و تاز جناحی و باندی تبدیل کند.

هر چند رئیس جمهور در جلسه امروز چهارشنبه دولت کوشید کمی از زهر سخنان تندش را بگیرد اما به نظر می رسد منتقدان، منتظر تعامل عملی دولت هستند و می خواهند ببینند پایبندی روحانی به نقدپذیری تا کجاست؟ و در موضوعات هسته‌ای، کرسنت، رانت 650 میلیون یورویی و... چگونه برخورد خواهد کرد.

افکار عمومی و قاطبه رای دهندگان به آقای روحانی به سخنان وی اعتماد کردند و از او انتظار دارند که نقاط مثبت روسای جمهور سابق را ادامه دهد و ضعف های آنان نداشته باشد؛ انتظاری که همچنان امید است رئیس جمهور برای تحقق آن بکوشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فاطمه
به نظرمنطقی می آید.
اصغری
اعتدال و امید فقط با روحانی
نويد
روحاني خوبه ،اما اگه ده برابر بد بشه وباشه ،والله بالله و تالله به دوران 84 تا92 بر نخواهيم گشت.
حجم بداخلاقی واتقادی که نسبت به احمدی نژاد میشد چه ربطی به حالا داره؟تازه ماداریم میفهمیم که اون چه صبری داسته!
آره خدایی بنده خدا احمدی نزاد از همون سال 84 بهش تهمت تقلب زدن تا تونتن علیهش کارشکنی کردن با اینحال خیلی بیشتر از روحانی تحمل داشت
احسنت
جهنم فقط برای دشمننان خدا می باشد
انشاءالله با احمدی نژاد محشور بشی آمین
توام ان شاالله با ر.... و جونیور و زنگنه محشور بشی
دو پهلو بودن خوبه ...... به عقلتون شک کنید
لیاقتت همینه آقا نوید
احمد
نوید خان نظرتو عنوان بکن دیگه قسم جایز نیست.
احمد
جالب اينجاست كه اين حركات نه چندان خوشايند كه اتفاق مي افته همه ياده احمدي نژاد مي افتند!!!عاقبت بخيري يعني اين.
البته همه ما یاد ادبیات فتنه گرانی مثل خاتمی و سران فتنه می افتیم !!!
متین
هم دولت وهم مجلس باید پاسخگوی پرونده کرسنت باشند. ....
اشتباه فکر کردی ....
حسین
.... بالاخره دستشان در حال رو شدن است ...
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
با نظر نگارنده متن کاملا موافقم چون:
با توجه به صحبتهای امروز رییس جمهور مبنی بر بازگشایی دانشگاه و 16 آذر سال گذشته و... وی می خواهد پیامی را به مجلس بدهد تا از استیضاح وزیر علوم عقب نشینی کنند.
مشخص است که با توجه به تعدد کارتهای زرد دریافتی توسط وزرا از سوی مجلس و سقوط هواپیما، فشارها برای پذیرش مسئولیت ومعذرت خواهی دولت ویا استعفای وزیر قوت گرفته است
(در ازای فشار اصلاح طلبان ودولتی ها بر استعفای قالیباف در قضیه سقوط اتوبوس)
در بحث مذاکرات هسته ای هم که پس از 17 روز جلسات نفس گیر هیچ نتیجه ای نداشته، بلکه برگهای برنده خود را هم که به صورت نقد به وعده نسیه داده ایم و طبق فرمایش امروز حضرت آقا"مذاکرات تاثیری در تحریمها نداشته است"
کرسنت هم که دیگر جای خود دارد.
بسمه تعالی
سال 92 شیخ در خصوص منتقدین چی گفت؟
شیخ سال 93 در خصوص منتقدین چی گفت و احتمالا تا آخرش خواهد گفت؟
شیخ سال 94 چه خواهد گفت؟
....
بنام خدا.
تحلیلهای زیادی در مورد این سخنان بیان شد و میشود اما ببینیم چه فضایی سبب شد که منتقدان اینگونه ضالمانه مورد خطاب قرار بگیرند....
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
مدافع........
خب جهان جان الان این یک کلمه رو واسه چی گذاشتی؟! واسه دلخوشی این بنده خدا؟! این سانسور کردنت منو کشته :))
United States
با سلام

آقای روحانی ادبیات و اظهارات آقای احمدی نژاد را به چالش کشید و در شأن رئیس جمهور ندانست و به آن تاخت ؟!

....
ایرانی
مطلب شما درست است چون روحانی زمانی این حرفها رازد که منتقدان ساکت بودند ودقیقا همه را به حاشیه کشاند تا از مسائل مهمتر دور شویم
متاسفانه
آفرين نكته جالبي بود
كليد كنيد سر همين موضوعات
...
ali
Iran, Islamic Republic of
رمزگشایی ازکلیدی که درانتخابات مورداستفاده قرارگرفت !
کلیدجهنم برای مخالفان ومنتقدان
ببخشید چرا مجلس به زنگنه رای داد ؟ پس مجلس چیکاره است؟
هاشمی
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اگر کسی مسلمانی را شماتت کند از دنیا نرود تا به مثل همان شماتت شود.
منطغد
احسنت کسانی کهاحمدی نژاد را بی ادب معرفی کردند خودشون اوج ادبشون وغضبشون نشون میدن
رهنما
پیامبر اسلام (ص) فرمودند:
هرکس مسلمانی را شماتت کند از دنیا نرود تا اینکه به مثل آن دچار شود.
روحاني آدم خوبيه ولي والله بالله تالله به دوران سال 84 تا 92 هرگز برنخواهيم گشت چون دوران طلايي جمهوري اسلامي بود.
دقیقا همین است
آقای زنگنه اومد تو برنامه پایش و گفت و خوردند و بردند !!!
منطغد
ایشون جواب کرسنت بده نمیخواد بقیه را محاکمه بکنه.
United Kingdom
بزدل ها برید به جهنم =)))
ع قندهاری
Iran, Islamic Republic of
چاره ای جزانتظار3سال دیگربرای شنیدن این گفتمان به اصطلاح اعتدالی نداریم ولی خوشنودهستیم که هموطنانی که به هرعلت به جناب روحانی رای دادند سراب اعتدال واصلاح طلبی رادیدند.
خدایا شکرت که الآن احمدی نژاد نیست شکرلله ،شکرلله ، شکرلله
.
پیامبر اسلام (ص) فرمودند:
هرکس مسلمانی را شماتت کند از دنیا نرود تا اینکه به مثل آن دچار شود
هموطن
اگر دلسوزی وجود داشت نباید رای اعتماد می‌دادید ۰چرا تقصیر را به گردن دولت می اندازید۰شما در مجلس چکاره اید ۰رای دادن به چه معنی می باشد ۰بیچاره مردم بااین وکلا
Iran, Islamic Republic of
دولت سابق مسبب همه مشکلات کشوراست .روحانی چکارباید بکند ؟ به تندروهای بی انصاف جواب بدهد و یابه مشکلات کشوررسیدگی بکند ؟
؟؟؟!!!
United States
روحانی در آغاز کار:
خداوندا به تو پناه می‌برم از استبداد رای، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی به مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان!
روحانی کمتراز یک سال کار:
خطاب به منتقدان:
...بروید به جهنم ترسوهای بی سواد لرزان !!!!
نتیجه:
هرگز ادعایی نکن که از انجام آن عاجز باشی!
حسین
اقای رئیس جمهور تویکسال طاقت نیاورد هرچی خواست به منقدانش گفت بیچاره احمدی نژاد در 8 سال به اندازه ایشان اینقدار حرف ناشایسته نزد
والله تالله بالله همتون باید برید جهنم!!.
یاد آن مرد خوش اخلاق خنده رو بخیر
keyvan
من ن اصلاح طلبم ن اصولگرا ولی در دنیای امروز ما اینجور رفتار درست نیست.اقا چرا نباید انتقاد بشه؟؟؟ مگه خود اقای روحانی نگفت که به دانش اموز اجازه انتقاد بدید؟؟؟درسته بعضی منتقدین منصف نیستند ولی خیلی انتقادات بجا و درستی هم میشه نباید همه رو نا دیده گرفت
چرا یک تریبون ازاد نمیذارن تا از نزدیک با حرفای مردم اشنا بشن؟چرا در کشور باید خفقان سیاسی باشه.اقا حرف محکم و علمی بزنید تا انتقادات بی اساس نشنوید
ح
به مواردی که مطرح کردید به جریان افتادن " دادگاه مهدی هاشمی " را هم اضافه کنید ...