جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

افطاری «وحدت و مقاومت» درمشهد+عکس

شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 431539
در شام ولادت حضرت امام مجتبی علیه السلام، مراسم افطاری وحدت و مقاومت، با شعار «فلسطین، مسئله اول جهان اسلام» در مشهد مقدس برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، افطاری «وحدت و مقاومت» با حضور شیعه و سنی در مشهد برگزار شد.


مولوی شیخی: محبت اهل بیت جزء ایمان اهل سنت است

در این مراسم، که با حضور گروهی از طلاب و روحانیون، مسؤلین شهری، فعالان فرهنگی و نیز جمعی از علما و طلاب اهل‌سنت مشهد مقدس برگزار شد، ابتدا مولوی شیخی به ایراد سخن پرداخت.


رمضان بهترین فرصت همدلی و همزبانی مسلمین


ایشان در ابتدا با برشمردن برکات ماه مبارک رمضان، اشتراک همه مذاهب اسلامی در روزه داری این ماه را، فرصت مهمی در همدلی و همزبانی مسلمین دانست، و تأکید کرد که مسلمین در ۹۰ درصد اصول و فروع دین با هم مشترک هستند.

سیره علی علیه السلام، الگوی همزیستی مذاهب اسلامی


وی با بیان سیره علی علیه السلام در مشورت دادن به خلفا و همکاری با ایشان، آن را بهترین الگو برای همزیستی مسالمت آمیز همه مذاهب اسلامی در کنار یکدیگر دانست.

نباید بگذاریم جیره‌خواران آمریکا و اسرائیل، با ماسک شیعه و سنی، در بین مسلمین رخنه کنند


مولوی شیخی با توضیح آیه شریفه «أطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم»، به اوضاع اسفبار مسلمین در یمن و عراق و سوریه و لیبی اشاره کرد، و افزود: ما باید بر سر سفره اشتراکاتمان دور هم جمع شویم، و از اشتباهات هم چشم‌پوشی کنیم، و به فرموده مقام معظم رهبری، نباید بگذاریم افراد مغرض جیره خوار آمریکا و اسرائیل، با ماسک شیعه یا سنی، در صفوف مسلمانان رخنه کنند.


ما همه ساکنان یک کشتی هستیم


این مدرس حوزه علمیه اهل سنت مشهد، با بیان این که شیعه و سنی هر دو سوار بر یک کشتی هستند، افزود: اگر کشتی جهان اسلام غرق شود، همه مان غرق خواهیم شد. پس اتحاد خالصانه شیعه و سنی، همنشینی و کمک برای رفع مشکلات یکدیگر، و برطرف کردن مواضع غرض آلود هر دو طرف، نیاز قطعی جامعه ماست.

وی محبت اهل بیت علیهم السلام را جزء ایمان اهل سنت دانست و تأکید کرد: نباید بگذاریم در رسانه های عمومی، به مقدسات هیچ یک از مذاهب اسلامی توهین شود.

مهاجرت اهل‌سنت به مشهد، ریشه در مشکلات اقتصادی دارد


ایشان شایعاتی که راجع به اهل سنت مشهد و نفوذ وهابیت در بین ایشان ترویج می شود را شدیدا تکذیب کرد و گفت: علمای اهل سنت مشهد، مخالف افراطی گری و وهابیت هستند، و مهاجرت اهل سنت به مشهد، که از مناطق جنوبی استان خراسان و سیستان صورت می گیرد، منشأی جز مشکلات شدید مالی و کمبود زیر ساخت های اقتصادی در شهرهایشان ندارد، و اگر با تلاش بیشتر مسؤلان نظام، این مشکلات برطرف شود، قطعا ایشان به شهر و دیار خودشان بازخواهند گشت.

ما به مروجان فرهنگ قرآن و پیامبر و اهل بیت عشق می‌ورزیم


مولوی شیخی، در پایان با تشکر از رهبر معظم انقلاب و مسؤلان دلسوز نظام که با دغدغه وحدت و همدلی مسلمین، برای برقراری عدالت در بین همه اقشار جامعه، از شیعه و سنی تلاش می کنند، گفت: ما به اهل بیت رسول اکرم و مروجان فرهنگ ایشان و احیاگران قرآن و سنت رسول اکرم عشق می ورزیم و خود را چرخ های یک کارخانه می دانیم که باید با سعه صدر و گذشت و همدلی در کنار یکدیگر فعالیت کنیم.

پس ازسخنان مولوی شیخی، نماز مغرب به صورت مشترک و به امامت ایشان اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را افطار کردند.


استاد نظافت: منش وحدوی حضرت امام و مقام معظم رهبری، عینا برگرفته از روایات و سیره معصومین علیهم السلام است.


این مراسم بعد از صرف افطار، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد نظافت، از اساتید قرآن و نهج البلاغه، و مدیر مجتمع حضرت مهدی علیه السلام ادامه یافت.

تلاقی و تزاور، راه برطرف کردن القاءات شیاطین

استاد نظافت، با استناد به روایت «قلوب الرجال وحشیة، فمن تألّفت أقبلت»، همنشینی و دیدارهای مستمر بین برادران شیعه و سنی را از راهکارهای مهم وحدت اسلامی و بر طرف کردن القاءات شیاطین دانستند.

وحدت، شیعه را سنی و سنی را شیعه کردن نیست


استاد نظافت، تفسیر وحدت به شیعه کردن سنی و سنی کردن شیعه را غلط دانست و گفت:چنین تفسیرهای ناصحیحی، بهانه به دست تندروهای طرفین می دهد تا ندای وحدت را به ضدش تبدیل کنند.

پایه‌های وحدت اسلامی


این استاد نهج البلاغه، سپس به بیان مناشئ مختلف وحدت پرداخت؛ «تکیه بر محکمات طرفین و حل متشبهات در پرتو جلسات صمیمانه و مباحثات طلبگی غیر رسمی و نه در معرض دید عموم»، «تأسی به سیره اهل بیت و عمل به توصیه های مکرر ایشان به مهرورزی و همنشینی با اهل سنت»، «تأسی به دستور قرآن در احترام به همه انسان ها –حتی کفار، البته به شرطی که دست به جنگ و آواره کردن مسلمین نزده اند- به عنوان آیات الهی» و «فاصله گرفتن از خواست دشمنان در تفرقه بین مسلمین» پایه هایی بود که حجت الاسلام نظافت برای وحدت اسلامی برشمردند.

وحدت، صرفا یک تاکتیک سیاسی نیست


حجت الاسلام نظافت، این نگرش را که تأکید امام و رهبری بر وحدت، صرفا یک تاکتیک سیاسی است، ناصحیح دانست و افزود: منش وحدوی حضرت امام و مقام معظم رهبری، عینا برگرفته از روایات و سیره معصومین علیهم السلام است.


نفرت‌پراکنی نسبت به برادران مسلمان، دشمن‌شاد کن است


ایشان در توضیح منظر دشمن شناسانه به وحدت، با اشاره به آیات شریفه قرآن گفتند: راه تشخیص نقشه های شیاطین جنی، شناخت شیاطین انسی و دوری از خواسته های آن هاست. شیطان های گردن کلفت دوران ما، آمریکا و اسرائیل هستند، و از مهمترین راهکارهایشان، ایجاد عداوت و بغض در قلوب برادران مسلمان است؛ لذا ما باید از هر چیزی که منجر به رسیدن دشمن به این خواسته اش می شود، پرهیز کنیم، حتی اگر بیان یک مطلب حق باشد.

جمهوری اسلامی، به درستی برای حمایت از ملت‌های مظلوم سنی‌مذهب، غرامت می‌پردازد


استاد نظافت در ادامه به تشریح حمایت های نظام جمهوری اسلامی از مستضعفان و مظلومان در فلسطین و افغانستان پرداخت و خاطرنشان کرد: در دوران غربت ایران در اوائل جنگ با رژیم بعث عراق، شوروی به امام پیام داد که شما حمایتتان از افغانستان را بردارید و ما در عوض به شما کمک می کنیم، ولی امام، با وجود شرایط سخت اوائل جنگ، و با این که بیشتر جمعیت افغانستان اهل‌سنت هستند، معامله بر سر این ملت مظلوم را نپذیرفتند.

با دید کلان و سعه صدر تعامل کنیم، تا در دام دشمن نیفتیم


وی در پایان، رضایت خدا را، در دفاع عقلای شیعه و سنی از یکدیگر در برابر تهمت ها دانست و گفت: برخلاف بسیاری جلسات که به اسم اهل بیت برگزار می‌شود و فقط به ضرر مکتب ایشان تمام می‌شود، برگزاری چنین جلساتی که باعث تقویت محبت و همگرایی برادران سنی و شیعه می شود، قطعا مرضی رضای امام زمان علیه السلام است، و همه باید به تأسی از اهل بیت رسول اکرم، با کلان نگری، شرح صدر و در نظر گرفتن عزت اسلام به مسائل نگاه کنیم تا در دام شیاطین نیفتیم.


اسلام‌زاده: مشهد مقدس باید مرکز وحدت اسلامی باشد

آخرین سخنران این مراسم صمیمی، محسن اسلام زاده، مستندساز و فعال عرصه وحدت و جهان اسلام بود.

وی با اشاره به سفرهای متعددش به کشورهای مختلف اسلامی، از جمله عراق و افغانستان و لیبی و پاکستان، علت مقاومت در برابر ورود ایرانی ها به برخی از این کشورها را، ندای حق طلبانه ایشان دانست.

همنشینی، خیلی از تصورات غلط را از بین می‌برد


اسلام زاده با انتقاد از عینک منفی برخی افراد نسبت به مناطق سنی نشین، آن را ناشی از نبود روابط نزدیک و صمیمانه دانست و افزود: من و همه کسانی که با برادران اهل سنت نشست و برخاست کرده و بر سر سفره شان نشسته ایم، یاد گرفته ایم که نباید از دور نسبت به ایشان قضاوت کرد.

هنوز هم می ترسیم که بگوییم اهل سنت، اهل بیتی هستند


سازنده مستند «اهل سنت ایران»، «محبت اهل بیت» را از مهمترین وجوه اشتراک شیعه و سنی دانست و گفت: متأسفانه ما هنوز هم می ترسیم که بگوییم اهل سنت، اهل بیتی هستند، و از این که ایشان به زیارت می روند و نام اهل بیت را بر فرزندانشان می کذارند، تعجب می کنیم!


جای مناظره در ماهواره و مقابل دیدگان نامحرمان نیست


وی با تأکید بر این که شبکه های ماهواره ای شیعه و سنی ضد وحدت، هر دو در یک خیابان لندن دفتر دارند، افزود: جای بحث و مناظره در ماهواره و در برابر میلیون ها چشم نامحرم، و برای عوام نیست. این وظیفه علما است و باید در محافل علمی طلبگی انجام شود.

علمای حنفی، اولین معترضان به تخریب قبور بقیع


اسلام زاده ادامه داد: اهل سنت ترکمن صحرا و خراسان و سیستان و بندرعباس، اهل سنت حنفی دیوبند هستند، و همین علمای دیویند هند، اولین کسانی بودند که نسبت به تخریب قبور معصومین در بقیع، به ال سعود اعتراض کردند.

عجیب نیست که فقط روش‌های کشتار داعش مدرن است؟


وی بخش زیادی از داعش را فریب خورده و زیر نظر سرویس های اطلاعاتی غربی دانست و در تأیید این ادعا گفت: عجیب نیست که داعش همه چیزش بدوی است، ولی از مدرن ترین روش ها برای جنایت و کشتار استفاده می کند!؟

مسؤلیت سنگین مشهدی‌ها در ترویج گفتمان وحدت

این فعال عرصه وحدت، در پایان سخنانش، مسؤلیت الهی مجاوران علی بن موسی الرضا علیه السلام در مشهد را در ترویج گفتمان وحدت و مبارزه با افراطی گری را سنگین دانست و تأکید کرد: مشهد مقدس باید مرکز وحدت اسلامی باشد.

در پایان مراسم، حاضران با هم عکس یادگاری گرفتند.


دومین افطاری وحدت و مقاومت در مشهد مقدس، به میزبانی گروه تبلیغی سید الشهدا علیه السلام و به همت مجمع جوانان امت اسلامی، پنج شنبه ۱۵ رمضان (۱۱ تیر ۱۳۹۴) در مسجد حجت المهدی علیه السلام برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهاجرت ریشه اقتصادی داره؟؟!! پس چطور چند برابر قیمت زمین رو تو بعضی مناطق مشهد حاضرند از مشهدی ها بخرند!!؟؟؟!!!
س
Iran, Islamic Republic of
از این عکسها لذت بردم و مخالفان وحدت را به وحدت توصیه می کنم
دو جریان مانع وحدت هستند
۱_ جریان تکفیر که به ظاهر اهل سنت است
۲_ جریانی که صدای آنها از لندن و آمریکا شنیده می شود و به ظاهر شیعه
هر دو جریان متحجرانه و با افراط رو به تفرقه می روند