جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۵

سلاح ۶ لولی که 'معجزه انقلاب' است

شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 355831
سلاح شش لول نواخت تیر بالا با نام "محرم" آخرین دستاورد نیروی زمینی ارتش بوده که قرار است فردا همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) توسط فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی می‌شود.
سلاح ۶ لولی که
به گزارش جهان به نقل از نسیم، "محرم" از اولین سلاحهای با نواخت تیر بالا است که با کالیبر ۵۰، قابلیت شلیک ۲۵۰۰ تیر در دقیقه را دارد که از آن می توان درمقابله با بالگردهای دشمن نیز استفاده کرد.

قبل از سلاح محرم ، سلاح های V ۶۲ و تک تیرانداز ۱۴.۵شاهر و اخگر از دستاوردهای موفق نیروی زمینی ارتش محسوب می‌شدند و سلاح "محرم" از مجموع برآیند علمی این سه سلاح و از طریق مهندسی معکوس، تولید شده است.

نیروی زمینی ارتش حدود چهار سال پیش و قبل از تولید "محرم"، موفق به ساخت سلاح "اخگر" شده و آنرا به تولید انبوه رسانده بود، سلاحی که با کالیبر ۷.۶۲ و نواخت ۴ تا ۵ هزار گلوله در دقیقه و برد نهایی بیش از هزار متر سلاح موفقی بود که نیروی زمینی ارتش به عنوان یک سلاح زمین به زمین از آن استفاده می کرد.

با به‌ کارگیری انبوه سلاح "اخگر" که نه ‌تنها کارایی بالایی علیه نفرات و خودروهای سبک دشمن دارد بلکه می‎تواند به طور محدود در نقش پدافند هوایی نیز ظاهر شود توان دفاعی واحدهای زمینی کشورمان به طور چشمگیری افزایش دهد.

اما سلاح محرم را می توان نمونه پیشرفته تر سلاح اخگر دانست که توانایی های شاهر وV ۶۲ را نیز دارا می باشد. سلاحی که می تواند حجم آتش چندین تیربار یا توپ با کالیبر مشابه را یکجا تولید کند. همچنین می‎تواند با بهره‎گیری از قابلیت تغییر نرخ آتش خود و افزایش آن برای درگیر شدن با یک هدف سریع، احتمال اصابت در اولین سری شلیک را افزایش داده یا در مصرف مهمات برای انهدام اهدافی با سرعت کمتر یا اهداف ثابت صرفه جویی کنند.

همچنین "محرم" را می توان نمونه مشابه گاتلینگ ۶ لول کشور روسیه دانست، گاتلینگ ۶ لول " GSh-۶-۳۰ " با کالیبر ۳۰ میلی متر یکی از سلاحهای ضد هوایی محسوب می‌شود که بر روی جنگنده "میگ۲۷" و برای حمله به اهداف زمینی نصب شده و قادر است با نواخت ۴ تا ۶ هزار گلوله در دقیقه اندازه گیری هدف را مورد اصابت قرار دهد.

هر چند این سلاح ها امروزه پرکاربرد هستند اما در کشورهای معدودی ساخته می شوند که به طور عمده شامل آمریکا، روسیه، چین و چند کشور اروپایی است.

به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش امیر احمدرضا پوردستان کشور ما جزو معدود کشورهایی است که از این سلاح برخوردار است و سلاح محرم و اخگر را که توسط دانشمندان نیروی زمینی طراحی و تولید شده را باید معجزه انقلاب عنوان کنیم.

همچنین باید در نظر داشت ساخت کامل، تولید و به کارگیری سلاح ۶ لول "محرم"مقدمه خوبی برای توسعه بیشتر نمونه‎ای با کالیبر بزرگتر برای دفاع هوایی و دریایی است. واضح است برخورداری رزمندگان اسلام از سلاح‎هایی که دشمن نیز به عمق تأثیر آن واقف است موجب تغییر محاسبات او در عرصه نبردهای زمینی خواهد شد و این توان آتش بی‎نظیر "اخگر"و "محرم" های ایرانی در ترکیب با تحرک بالای خودروهای تاکتیکی متنوع تولید شده، تیر مؤثر دیگری در کمان سربازان این مرز و بوم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
دروود خدا بر ارتشیان پاک که همیشه مظلوم واقع شدند هم قبل از انقلاب هم بعد از انقلاب میدونم مطلب ربطی نداره ولی گفتم بدونین فقط سپاه و بسیج نبوده تو جنگ ارتش حضور موثری داشته
ارتش "هم" بوده
ارتش کجا بسیج کجا؟
کل ارتش زیر پنجاه هزار شهید داده میدونی شهدای سپاه وبسیج چقدر هستن گلم؟
Iran, Islamic Republic of
بسیج سپاه ارتش همه با هم برادر ئ در جهت خدمت به همین نظامن! برو جای دیگه تفرقه افکنی کن
United States
مطلب جالبی بود ممنون
مرحبا... واقعا خوشحال کننده است. آفرین به این همت و غیرت