شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

خبر طلایی از‌تمایل‌برخی اصلاح‌طلبان به‌چمران

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 377936
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حاشیه حرفه‌هایی شنیده می‌شود که برخی از اصلاح طلبان تمایل دارند به مهدی چمران رای دهند.
به گزارش جهان؛ مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مصوبه اصولگرایان شورا با یک گزینه در انتخابات رئیس شورا ورود می‍‌‌‌‌‌‌‌نماید، اظهار داشت: براساس مصوبه شورا، گزینه تمامی اصولگرایان در انتخاب رئیس شورا مهدی چمران است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تصدی پست نایب رئیس شورا در سال اول دوره چهارم شورا، آیا در سال دوم هم کاندید نایب رئیس شورا خواهید شد یا نه؟ با اشاره به اینکه این موضوع بستگی به شرایط پس از انتخابات ریاست شورا داشته و به نوعی اکنون قابل پیش بینی نیست، افزود: شخصا تابع نظر اعضاء هستم و در صورت درخواست اعضاء کاندید خواهم شد.

طلایی در پاسخ به این سوال که ممکن است اصلاح طلبان با گزینه دیگری در انتخابات ریاست شورا شرکت نموده و رائیشان نسبت به چمران تغییر یابد تصریح کرد: در حاشیه حرف‌هایی شنیده می‌شود که برخی اصلاح طلبان تمایل دارند به چمران رای دهند که البته همه شنیده‌ها ممکن است در زمان رای گیری تحت شرایط جدیدی قرار گیرد.

* اصلاح طلبان به دنبال گزینه کارآمدتری هستند

وی با بیان اینکه عدم رضایت از عملکرد مسجد جامعی از سوی برخی از اصلاح طلبان حتما بر این معنا نیست که چمران را انتخاب نمایند، افزود: شاید در این بین حرفهایی که نسبت به انتخاب دنیا مالی پیشنهاد ریاست به بنده موید این امر باشد که آنها به دنبال گزینه‌ای کارآمدتر و بهتر هستند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال دیگر که مدیریت این دوره شورا را چگونه ارزیابی می‌نماید با تاکید بر اینکه دوره چهارم از ویژگی منحصر به فردی برخوردار بوده که آن را از دوره‌های پیش متمایز می‎‌نماید، اظهار داشت: افزایش ۲ برابری تعداد اعضا در این دوره یکی از مهمترین ویژگی‌های شورا بوده است و این افزایش کمی به تنهایی برای پارلمان شهری که در حال حاضر هم به نوعی شورای شهرداری است نه شورای شهر را سخت می‌نماید.

طلایی با اشاره به اینکه نظارت شورای شهر در دوره‌های گذشته نظارت بر تمامی دستگاه‌ها و نهادهای فعلی در شهر بوده نه فقط شهرداری افزود: مطابق این رویه شهرداری هم یکی از سازمان‌ها محسوب می‌شود و اگر تعداد اعضا از ۳۱ نفر به ۷۰ نفر هم ارتقاء یابد، حجم کار آنقدر وسیع خواهد بود که فرصتی برای ورود به مسائل جزئی باقی نمی‌ماند اما متاسفانه در این دوره تمام زمان شورا صرف پرداختن به شهرداری می‌شود و همین مدیریت شورا را سخت‌تر می‌نماید.

* اداره کردن شورایی که یک رای آن همه چیز را تغییر می‌دهد سخت است

وی یکی دیگر از ویژگی‌های متفاوت این دوره شورا نسبت به دولت قبل را وضع و افزایش کمی شورا دانست و اظهار داشت: تعداد برابر دو گروه مطرح شورا نیز شرایط را برای اداره سخت‌تر می‌نماید چرا که تنها تغییر یک رای سبب دگرگون شدن تمام تصمیمات خواهد شد و اداره کردن شورایی که یک رای آن می‌تواند همه چیز را تغییر دهد سخت است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه حضور وزراء، نمایندگان سابق مجلس و مدیران ارشد نظام را یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص شورای چهارم عنوان نمود و افزود: این شورا به لحاظ کیفی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و این قرار دادن تمامی این موارد در کنار هم خود موید این امر است که اداره نمودن این شورا متفاوت‌تر و پیچیده‌تر از دوره‌های پیش بوده، چرا که دوره‌های قبل شورا به صورت اکثریتی اداره شده‌است.

طلایی، با تأکید بر اینکه طبیعتاً برابری دو گروه غالب سیاسی کشور در شورای چهارم اداره شورا را کمی پیچیده‌تر کرده، اظهار داشت: با در نظر گرفتن تمامی این موارد ارزیابی بنده از مدیریت شورای چهارم خوب بوده ضمن اینکه ارتباط و تعامل با دولت و مجلس، فعالیت بیشتر کمیسیون‌ها و مباحث کارشناسی و تخصصی از موفقیت این دوره شورای شهر است.

وی ضمن تأکید بر نقش بسزای اعضای در این موفقیت، با اشاره به ویژگی‌های ریاست شورا در این دوره افزود: آقای مسجد جامعی به عنوان رئیس شورا از یک مجموعه ویژگی‌ها و ضعف‌هایی برخوردار بودند که البته این موضوع نیز طبیعی است چرا که هر فرد دیگری نیز به جای ایشان باشد اداره این شورا با ویژگی‌های یاد شده امر آسانی نخواهد بود و اگر این دوره هم بحث‌هایی در خصوص رقابت چمران و مسجد جامعی مطرح است در واقع به نوعی رقابت خوب و خوب‌تر است چرا که عده‌ای معتقدند که مسجد جامعی به عنوان رئیس شورا خوب عمل نموده اما از طرفی عده‌ای دیگر نیز این باورند که می‌توان شورا را بهتر هم اداره نمود و این امر جز با ریاست چمران محقق نخواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر این نگاه را در نظر بگیریم بیشتر متوجه نقاط ضعف و قوت رئیس فعلی شورا خواهیم شد از تلاش برای تعامل با دولت فارغ‌ به عنوان یکی از نقاط مثبت مسجد جامعی یاد کرد و گفت: هر چند برخی براین باورند که نتیجه این تعامل چه بوده باید در نظر داشت که این بحث دیگری است چرا که تشکیل کمیسیون کلانشهرها در دولت با حضور شهردار و رئیس شورا و نیز ایجاد کارگروه مشترک با نمایندگان تهران و مجلس شورای اسلامی و نیز تأمین رضایت و نظر ۳۰ نفر از اعضاء از دو طیف سیاسی کشور کار دشواری بوده که البته این موضوع با ریاست چمران نیز بهتر خواهد شد.

طلایی با یادآوری دوباره اینکه رقابت فعلی شورا رقابت بین خوب و خوب‌تر است، تصریح کرد: نگاه اعضا جهت انتخاب چمران به جای مسجد جامعی به عنوان رئیس، نگاه منفی و به معنای عزل یک عضو منفی و تصدی یک عضو مثبت نیست، اما با توجه به تجربیات و سوابق مهندس چمران نکات مثبت ایشان بیشتر است.

* حاشیه‌های شورا متأثر از نقاط ضعف رئیس شورا بوده است

وی، با عنوان اینکه فراهم نمودن شرایط برای افزایش سطح تعاملات، ارتباطات و نیز هماهنگی و همکاری میان شورا و شهرداری از جمله وظایف مهم رئیس شورا است، تصریح کرد: تمام سعی و تلاش رئیس شورا باید در جهت ایجاد فضای تعامل و همکاری بیشتر میان شورا و شهرداری باشد که متأسفانه در این دوره برخی از اعضا فراتر از انتظار شورا را به حاشیه کشاندند که این متأثر از نقاط ضعف رئیس شورا بوده است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه اداره شورا از آیین نامه برخوردار بوده و به هر میزان که رئیس شورا از آیین نامه دور شود، حاشیه‌ها بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: به عنوان مثال افراد مجازند در خصوص هر طرح و لایحه نظرات مخالف و موافق خود را پیش از رأی‌گیری ابراز نمایند، اما بعضی وقت‌ها اختصاص وقت بیشتر به مسئله‌ای که با حداقل زمان قابل مدیریت بوده شورا درگیر حاشیه‌هایی نموده که تمامی این موارد از ضعف رئیس فعلی شورا در یکسال گذشته بوده است.

طلایی، با بیان اینکه در واقع حاشیه زمانی به وجود آمده که فضای شورا از فضای کار خارج و فضای سیاسی بر فضای شورا غالب شده، اظهار داشت: در واقع هر زمان که شورا متأثر از فضای سیاسی رفتار نموده، حاشیه نیز بدنبالش ایجاد شده که نمونه بارز آن آتش سوزی خیابان جمهوری، مرگ مرحوم چراغی، سؤالات اعضا در خصوص بوستان مادر و یا مباحث مربوط به کمیته تخصیص بوده است.

وی، در پایان با عنوان اینکه هر چند در تمامی این موارد رئیس شورا می‌توانست فضا را به گونه‌ای اداره نماید که فضای سیاسی غالب شود، خاطرنشان کرد: علی‌رغم برخی از قضاوت‌هایی که از بیرون مبنی بر سیاسی بودن شورای چهارم می‌شود، این شورا تنها از بیرون و از دید برخی از اعضا سیاسی است و برخی از بیرون درصددند شورای چهارم را سیاسی کنند در حالیکه از درون شورا، اصلی‌ترین دغدغه تمامی اعضا کار و خدمت به شهروندان و اداره بهتر شهر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *