سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۴۲

پرونده کهریزک به نیمه راه رسید

پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 122938
برخی از مجرمین و مقصرین بازداشتگاه کهریزک معرفی و تعدادی نیز بزودی مجازات می شوند.اما این پرونده نزد افکار عمومی هنوز بسته نشده است.
پرونده کهریزک به نیمه راه رسید
به گزارش جهان روز گذشته سازمان قضايي نيروهاي مسلح در اطلاعيه‌اي نتايج رسيدگي به پرونده‌هاي متهمان بازداشتگاه كهريزك را اعلام كرد.

مطابق این رای که حاصل تلاش بی وقفه دستگاه قضائی و قاضی شجاع آن بوده است 2 تن از متهمین بازداشتگاه کهریزک به اعدام محکوم شدند.

با این حال این پرونده نزد افکار عمومی هنوز بسته نشده است.به نظر می رسد که انتظار مردم دور از واقعیت و انصاف نباشد.

آنچه اهمیت دارد این است که احکام صادر شده مربوط به بررسی این پرونده در دادگاه نظامی و رسیدگی به تخلفات مامورین انتظامی بوده است.بدون شک تخلف افراد غیر نظامی در فراهم کردن زمینه بروز ماجرای تاسف برانگیز و تلخ بازداشتگاه کهریزک، باید در دادگاه صالح رسیدگی شود و نتایج آن نیز جهت اطلاع به مردم ارائه شود.

شنیده شده قاضی این پرونده که حکم تعدادی از مقصرین این پرونده را امضا کرده است ، در زمان بررسی این پرونده نسبت به ناقص بودن آن در این مرحله، به یک مقام عالی رتبه قضائی گزارش داده است.

نتایج اولیه بازداشتگاه کهریزک دل بسیاری از علاقه مندان و معتقدان به نظام را شاد کرد. گرچه  پیگیری قاطع این پرونده از سوی دستگاه قضائی دور از انتظار نبود.وقایع تلخ بازداشتگاه کهریزک و از بین رفتن برخی از هموطنان در این بازداشتگاه مساله ای نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و یا نسبت به مجازات مقصرین آن تاخیر و سستی به خرج داد. اما هنوز چند نکته در این ارتباط وجود دارد که باعث می شود این پرونده همچنان مفتوح بماند.

در ماجرای کهریزک اسم فردی به عنوان مقصر اصلی در انتقال بازداشت شدگان به این زندان و همچنین  عقب انداختن دستور رهبر انقلاب برای تعطیل کردن این بازداشتگاه مطرح شد.انتظار این است که پرونده این فرد مجددا به جریان بیافتد و دادگاه نقش مقام مسوول وقت در این واقعه تلخ را بررسی کند.طبیعی است که رای دادگاه فصل الخطاب خواهد بود.گفتنی است این فرد در گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس به عنوان مقصر اصلی شناخته شده بود.

در نهایت اینکه باید گزارش پرونده کهریزک با جزئیات بیشتری تشریح شود.مجازات عده ای که در این اتفاق نابخشودنی به طور مستقیم مقصر بوده اند کفایت نمی کند. حداقل انتظار این است که دادگاه گزارش مبسوطی در خصوص افرادی که زمینه ایجاد این حادثه را داشتند، کسانی که در دستگاه قضائی مطابق گزارش هیات تحقیق و تفحص از وجود چنین بازداشتگاهی اطلاع داشتند، مسئولینی که در امر نظارت کوتاهی کردند وغیره برای مردم باز شود و مقصرین آنها به مردم معرفی و مجازات شوند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت آفرین خونک شدم.خدا خیرتان دهد.این حرفها را باید اصولگراها بزنند .
Iran, Islamic Republic of
من هم موافقم این پرونده هنوز به خط آخر نرسیده است.نه تنها آقای ... باید به دادگاه فراخوانده شود بلکه بایستی موسوی و کروبی هم به عنوان ابر مقصرین این جنایات دادگاهی شوند
Iran, Islamic Republic of
قوه قضائیه نشان داد که در دوره ریاست آیت الله لاریجانی تحول جدی پیدا کرده است.آقای لاریجانی خوهشا این پرونده را تا انتها ادامه بده.
Iran, Islamic Republic of
فکر نمی کنید در مورد این آقا باید رئیس محترم دولت توضیح دهد.نکند ... هم مثل .... برای پاسخ دادن به دادگاه باید مجوز ... را بگیرد
Iran, Islamic Republic of
من نمی دانم چرا همه اینهائی که به نوعی خوشان در فساد متهم هستند روسای مبارزه با فساد در دولت هستند.به نظر شما جالب نیست.چرا آقای احمدی نژاد از متهمین استفاده می کند.چرا قوه قضائیه رفع سوء تفاهم نمی کند.
Iran, Islamic Republic of
رفقا متهم اصلی این بابا هم نیست والا به خدا باید نقش موسوی را در این حادثه بررسی کنند.من مخالف این نیستم که در مورد نقش ... هم در این ماجرا بررسی شود.اما پس کی نوبت این 2 فتنه گر می رسد
Iran, Islamic Republic of
"ظلم بزرگ" که رهبر حکیم به آن اشاره کرده اند را از یاد نبرید.
باید موسوی و خاتمی و مهدی هاشمی با اتهاماتی بسیار سنگینتر از این ماموران، محاکمه شوند و امیدوار باشیم که همانند دادگاه های قبلی که به فتنه گران ارفاق می کردند درباره سران فتنه کوتاهی نشود.
قاتلین اصلی یعنی موسوی و کروبی فراموش نشودند....
Iran, Islamic Republic of
کاملا بجا بود.این سوال برای خیلی مطرح بود.اصلا چرا اسامی این آقایان را اعلام نمی کنند.چرا نباید مردم این ها را بشناسند.می گویند روح الامین قبل از فوت زیارت عاشورا می خوانده است.
شماهم گرفتار رفیق گرایی هستیدوگرنه ازدکترروح الامینی می پرسیدیدپسرش دراین شورشها چه می کرد
Iran, Islamic Republic of
با حرف شما مخالف نيستم. واقعا يك عامل مهم همين سران فتنه بودند. ولي دليل نميشه كه سرباز يا افسر زندان بگيره بازداشت شده رو طوري بزنه كه به رحمت خدا بره. اينا كه قصاص بشن ديگه كسي جرات نمي كنه كه برخورد خلاف حق و نادرست با زنداني داشته باشه.
من به عنوان یک دانشجوی کوی دانشگاه می گویم پرونده کوی دانشگاه چه شد؟ این دنیا که تمام می شود امیدوارم آقایان در آن دنیا بتوانند پاسخ گو باشند. من به شخصه از حق خود در آن دنیا نخواهم گذشت
Iran, Islamic Republic of
واقعانكه
درسته اون سرباز بيچاره يا نيروي كادر ناجا تخلف كرده ولي عجيب سه سوت اين فراد محاكمه مي شوند ولي عاملان اصلي فتنه و جرايم بزرگ مملكتي از جاشون تكون نميخورند.
كروبي، موسوي خوينيها، مهدي هاشمي، خاتمي، مير حسين، ...
واقعا قويه قضاييه زورش به اينا نميرسه .
Iran, Islamic Republic of
از مسببین اصلی (موسوی و کروبی و هاشمی و خاتمی ) یادشون نره!
Iran, Islamic Republic of
هر کسی که جرم کرده باید تاوان پس بده حالا چه خودی چه غیر خودی !!
Iran, Islamic Republic of
عامل و متهم اصلي جنايتهاي كهريزك قاضي .... است وبايد....شود والا دچارمكافات الهي خواهد شد .
Iran, Islamic Republic of
پس تكليف قضات متخلف مثل قاضي ... چه ميشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتمابه عنوان پاداش براي اين قاضي ... پست خوب درنظرگرفته اند .
Iran, Islamic Republic of
اين كه در جامعه اي زندگي مي كنيم كه احكام اسلام جاري و سارييست و هر كس خلافي بكند در برابر قانون بايد پاسخگو باشد خوب است و من نيز كاملا موافقم اما ايا به نظر مسئولان مسببان اين حادثه زمينه ساز اين جرايم شدند نبايد جوابگو باشند و آيا اين حكم منجر به عقب نشيني آنها خواهد شد يا بيشتر آنها را براي امتياز گيري جري ميكند و از آن به عنوان يك پيروزي ياد ميكنند
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده عاملين اين جنايت در كهريزك خودشون از عمال فتنه بودن و با اين كار ميخواستن جامعه رو ملتهب نگهدارن. بايد به شدت باهاشون برخورد بشه
Iran, Islamic Republic of
به امید رسیدگی به جرم بزرگ و سران فتنه.
Canada
روال معمول در اکثریت قریب به اتفاق کشورهایی که حاکمیت قانون را سر لوحه اهداف خود قرار داده اند این است که به پرونده هایی که از چنین اهمیت بالایی برخوردارند به صورت علنی رسیدگی میشود ، اعدام ۲ یا چند نفر مشگلی را حل نمی کند ، چه تضمینی وجود دارد که وقایع کهریزک دوباره تکرار نمی شوند ؟ کهریزک نمونه بسیار خوبی از به تمسخر گرفتن قانون و قانون گرایی در یک کشور است و تنها راه جلوگیری از تکرار این چنین قانون گریزیهایی علنی کردن تمام مراحل رسیدگی به این پروده از بازجویی ها گرفته تا جلسات دادگاه می باشد .
Iran, Islamic Republic of
واقعا تعجب می کنم از جهان .
چرا اصرار دارید خودی ها رو نابود کنید ؟ مرتضوی کم خدمت کرد به حزب الله . حالا گیریم یه اشتباهی هم کرده . ولی توی اون شرایط وخیم که منافقین در حال کودتای علنی بودند انتظار گل و نوشابه داشتید ؟
Iran, Islamic Republic of
خبر امیدوار کننده ای برای دوستداران نظام و خبر ناامیدکننده ای برای دشمنان نظام بود. هر چند هیچ کس از کشته شدن سه نفر در کهریزک خوشحال نمی شود و بنابر گفته رهبری، این جنایتی بود که اتفاق افتاد، اما نباید از آن سه نفر هم چهره انسانهای مظلوم و کاملاً بی گناه ساخته شود. بالاخره آنها در اغتشاشات دستگیر شدند. آن هم نه در چند روز اول که شاید تشخیص حقیقت برای خیلی ها مشکل بود. زمانی که آنها دستگیر شدند تقریباً مساله برای همه روشن شده بود و مخالفان نظام نقش فعال در اغتشاشات داشتند.
Iran, Islamic Republic of
لطفا این را در پاسخ یکی از نظرات منتشر کنید:
اقدام نظام مقدم جمهوری اسلامی در محاکمه ماموران، اقدامی کم نظیر در سطح جهان است و قابل قیاس با هیچ کشوری نمی باشد، در حالی که کشورهای مدعی نظیر آمریکا و کانادا، شکنجه را تائید می کنند و از محاکمه مامورانشان خودداری می نمایند و حتی فیلم برداری از اقدامات پلیس را جرمی در حد داشتن اسلحه اعلام می کنند! این حرکت نظام اسلامی، اوج بزرگی آن را نشان می دهد.
به همین دلیل است که حاماین این کشورها و یا ضدانقلابی که خود مرکز قانون شکنی هستند، حق هیچ ادعایی ندارند.
برای خشک کردن ریشه این حرکات، باید قانون شکنان بزرگی را که 5 سال است دولت منتخب مردم را زیر سؤال می برند و برای زدن ریشه نهادهای قانونی مانند شورای نگهبان و ولایت فقیه تلاش می کنند را باید محکوم کرد. جرم این افراد که رای 40 میلیون ایرانی را پایمال کردند، به مراتب بیش از چند مامور ساده است.
اگر رضای خدا و خوشحالی خلق را مدنظر دارید، برخورد قاطع با "قانون شکنان" اصلی را از یاد نبرید.
Iran, Islamic Republic of
عزیزان سایت جهان. از بعضی خبرهای شما بسیار متعجب می شوم و این سوال برای من پیش می آید که شما جاهل اصولگرا هستید یا مغرضین اصلاح طلب. چرا طوری تیتر می زنید که بدخواهان و دشمنان این کار بزرگ انجام شده را هیچ به حساب آورند و بگویند هیچ کاری انجام نشده. انشاءالله اگر اقدامات دیگری لازم باشد انجام می دهند وشما نباید جلوتر از منافقین سبز حرکت کنید و همه چیز را زیر سوال ببرید. البته این رویه خطرناک را در بعضی خبر های شما نسبت به دولت هم بارها دیده ام که مایه تاسف است.
Iran, Islamic Republic of
اعدام با نوجه به عدم افشا نام و نصویر انها شوخی است
Iran, Islamic Republic of
یک نکته نباید فراموش شود و آن اینکه مقتولین کهریزک " مجرم و آشوب طلب" بودند. 18 تیر که 27 روز بعد از 22 خرداد بود، این حضرات تو خیابونا برای چی آشوب کردن؟ لازم به گفتنه که اونهایی که به کهریزک فرستاده شدن، افزرادی بودن که در تخریب و آتش زدن شرکت کردن.
Iran, Islamic Republic of
رسیدگی به این پرونده خواست رهبر بود و ما هم تابع و پیرو رهبریم.اما یک نکته نباید مورد غفلت واقع شود و آن اینست که اگر قوه قضاییه به جرم موسوی و کروبی رسیدگی نکند یقیناً همین محکومین فعلی در آن دنیا یقه آنها را خواهند گرفت .چرا که مقصرین اصلی آنها بوده اند.همچنین فراموش نکنیم که کشته شدگان کهریزک خود از آشوبگرانی بوده اند که آبروی نظام را به چالش کشیده اند .حال می خواهد هر کس باشد.و ما در آن دنیا یقه همه کسانی که با حیثیت نظام بازی کرده اند خواهیم گرفت.
Iran, Islamic Republic of
مقصران اصلی این پرونده ها آزادانه به فعالیت های سیاسیشان ادامه می دهند. جلسه برگزار می کنند، مصاحبه می کنند،بیانیه صادر می کنند و ...
کی به اتهامات اونها رسیدگی خواهد شد؟ ... ها
Iran, Islamic Republic of
انسان جائز الخطا است.
در زمان فتنه و اغتشاشات كه هيچ كس اينگونه فضا را گمان نمي كرد و فكر نمي كرد كه اينگونه شود امكان اشتباه وجود دارد و نبايد دستگاه قضايي فقط كهريزك و امثالهم را تو بوق و كرنا كند چرا به پرونده هاي سران فتنه رسيدگي نمي شود.
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به برخی کامنت ها.چرا همه چیز را قاطی می کنیم.موسوی و کروبی هم مقصر.این چه ارتباطی با کهریزک دارد.اگر اینطور بود رهبری بجای تعطیلی کهریزک دستور می دادند سران فتنه دستگر شوند.
Iran, Islamic Republic of
مطلب کاملا درست و منطقی بود.همه انتظار دارند که نفرات اصلی معرفی شوند.چرا باید چندتا سرباز البته مقصر و فرمانبردار اعدام شوند.
Iran, Islamic Republic of
معرفی عوامل اصلی کهریزک باعث آرامش خاطر خانواده از دست رفتگان می باشد.واقعا آقای روح الامینی نشان داد که چه میزان ولایتمدار است.نباید ماجرای کهریزک در همین جا متوقف شود
Iran, Islamic Republic of
دوستان بی انصافی نکنند.کشته شده های کهریزک الزاما اغتشاش گر نبودند آن وقت این ها به بازداشتگاه کهریزک سپرد هشدند اولین روزهای پس از انتخابات بود.هنوز حق و باطل به اندازه امروز روشن نشده بود.نباید این بندگان خدا را که امروز دستشان به دلیل جنایت کهریزک از دنیا کوتاه است را مقصر بدانیم.مقصر اصلی کسانی هستند که این جوانان بی گناه و ناآگاه را به خیابان ها را فرستادند.
Iran, Islamic Republic of
منافق درونی بدتر از دشمن بیرونی است.
- تربیت یافته مکتب ولایی که همان مکتب امیر المومنین (ع) است با زندانی و اسیر اینگونه رفتار نمی کند. واقعا" اینگونه رفتار نمی کند.
- مسئول پیرو ولی فقیه دراجرای دستورات ایشان درنگ نخواهد کرد.
- در آخر چه چیزی رهبری را وادار به این میکند که ایشان خودشان دستور مستقیم بدهند؟!!!!!!!
-مسلما" با دستور رهبری به موقع به تکلیف سران فتنه هم رسیدگی می شود ، بهتر است دوستان پیامگذار جلوتر از رهبری حرکت نکنند،نمازشان باطل نشود!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
این حرفها یعنی چی؟ مثل اینکه قرارا است به اتهامات هرکسی بعد از انتخابات رسیدگی شود یه عده ای بگویند پس موسوی و کروبی چی؟چه ارتباطی دارند؟با این حرفها یه عده خیالشان راحت می شود و هر کاری خواستند می کنند.چرا که یه عده تندرو فقط موسوی و کروبی را مقصر می دانند.این چه نوع استدلاللی است.مثل اینکه قرار است تا 50 سال دیگر هم هر کسی گناهی کرد بگویئم پس موسوی و کروبی چه می شود
Iran, Islamic Republic of
به امید روزی که دانه درشتها و فرزندان انها هم محکوم شوند تا مردم خوشحال شوند
Iran, Islamic Republic of
فکر نمی کنم کسی گفته باشد که به اتهامات این ها رسیدگی نشود، اما همه می گویند که متهمان اصلی، خاتمی و موسوی و هاشمی هستند و تا به اتهامات آن ها رسیدگی نشود، این محکومیت ها ارزشی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
فعلا مقصر اصلی در این پرونده را مجازات کنند، مقصر اصلی حوادث پس از انتخابات پیش کش
يكي از خبرنگاران زن بازداشت شده در جريان تظاهرات اعتراض‌آميز به نشست گروه 20 در كانادا گفت كه پليس اين كشور مرا تهديد به تجاوز جنسي دسته جمعي كرد و 13 ساعت درون قفس نگاه داشت.
كروبي و شيرين عبادی بشتابيد كه در مهد آزاداي ........
Iran, Islamic Republic of
چراازشجاعت قوه قضائيه دررسيدگي به ژرونده عوامل فتنه نمي گوييد!!!!!!ازاغراض شخصي دست برداريد وازمظلوميت نيروي انتظامي بگوييد.
Iran, Islamic Republic of
انشاالله هر که مقصر است بدون اغماض بررسی شود.