پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

یوزهای جاجرم در برابر دوربین ها

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب: 372337
تصاویر برداشت شده از دوربین های تله پناهگاه حیات وحش میاندشتˈ جاجرم، از حضور مطلوب یوزپلنگ ها در چند نقطه از این پناهگاه حکایت دارد.
به گزارش جهان،  ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل در روز شنبه ˈسیداصغر مطهریˈ اظهار کرد: بررسی کارشناسان این اداره کل مشخص شد این تصاویر مربوط به بیش از یک قلاده یوزپلنگ است که جنسیت یکی از این یوزها احتمالا ماده و دیگری نر است.

وی گفت: گرگ، کفتار، کارکال، آهو، روباه و خرگوش از دیگر پستاندارانی بودند که تصاویر آنها در دوربین های تله محیط زیست به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه پناهگاه میاندشت خراسان شمالی از بهترین زیستگاههای یوز آسیایی است، افزود: امیدواریم نسل این گونه با ارزش که نماد برجسته حیات وحش ایران است، حفظ شود، زیرا سرنوشت این گونه زیبا و منحصر به فرد اکنون در دست ما ایرانیان است.

دوربین های تله، وسیله ای برای برآورد جمعیت گونه های مختلف حیات وحش است که با کمک تصاویر آن می توان برای حفاظت بهتر و مطلوب تر از گونه های مختلف حیات وحش برنامه ریزی کرد.

منطقه میاندشت جاجرم با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جنوب غربی خراسان شمالی، زیستگاه گونه های شاخصی چون یوزپلنگ آسیایی، آهو، قوچ و میش، کفتار، گرگ، روباه، شغال، کبک، باقرقره و هوبره است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

به گفته مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی از ۵۳۲ گونه پرنده شناخته شده در کشور ۱۴۱ گونه و از ۱۹۴ گونه پستاندار شناخته شده کشور ۵۱ گونه در این استان زیست دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *